Rauhallinen E-Amerikan kirjoahven?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JuhaS
Junior Member
Junior Member

Rauhallinen E-Amerikan kirjoahven?

Viesti Kirjoittaja JuhaS »

Oikeastaan koko akvaarioharrastukseni ajan minulla on ollut Etelä-Amerikka altaassa lehtikaloja "pääkirjoahvenlajina". Nyt kun viimeisen kutuparin naaras siirtyi hiljattain vihreämmille kalavesille, olen harkinnut vaihtelun vuoksi ottavani päälajiksi jonkin muun 10-15 senttisen kirjoahvenen. Tuon kokoisten kirjoahventen temperamentti vain vähän hirvittää, joten kyselenkin nyt täällä kokemuksia ja suosituksia rauhallisesta suurehkosta kirjoahvenesta, joka jättäisi altaan muut asukit ja myös kasvillisuuden rauhaan. Onko sellaista?

Altaan speksit ja muut asukit:
720 litraa (200x60x60 cm), lämpötila 27-30°C, pH 6,8-7,2, nitriitti 0, nitraatti <20 ml/l, GH ~4.
Kardinaalitetroja (~40), kerritetroja (17), keltakääpiöahvenpari, vanha lehtikalakoiras, kirjo-, täplä- ja leopardimonnisia (6 + 7 + 6), partamonneja (2) ja salamanteriplekoja (2).
sateenkaarirautu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Rauhallinen E-Amerikan kirjoahven?

Viesti Kirjoittaja sateenkaarirautu »

Avainkirjoahven(ia)?
Nälkä kasvaa syödessä:
240L sekala + 128L Etelä-Amerikka ja n. 90L käppänälä.
Isenhard
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Isenhard »

sateenkaarirautu kirjoitti:Avainkirjoahven(ia)?
Taitaa avain tykätä pikkasen viileämmästä vedestä!

Olishan noita, esim: Krobiat, Ciclasoma dimerus, tonkijoitakin kannattaa harkita!

Tuolta kannattaa katsella alkuunsa -> http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalacich.html
3 allasta
Zaphood
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Isenhard kirjoitti: Olishan noita, esim: Krobiat, Ciclasoma dimerus, tonkijoitakin kannattaa harkita!
Meidän Krobioita seurattuani arvaisin, että niitä ei tarvitse tuossa altaassa vähään aikaan ruokkia, 40 kardinaalin syömisestä pysyy masut täynnä hetken aikaa...
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Joo, kyllä se ahven on peto vaikka rauhallinen laji olisikin.
Mulla oli lähdössä ahvenia uusiin koteihin ja 200-litraisessa oli väliaikaisesti noutajan viivästyksen takia safiirikirjoahvenia parvi, sekä pariskunta Krobioita. No Krobiat alkoivat kutea(tietylle kivelle) ja pitivät sellaisen n. 15 cm hajuraon muihin ahveniin. Kovin sopuisa pariskunta siinä.
vikki80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Jos voit muutaman tuhatta kilometriä joustaa, niin rusokirjot on rauhallisia ja kauniita.
JuhaS
Junior Member
Junior Member

Noita avaimia olin vähän itsekin katsellut, mutta ovatko tosiaan herkkiä tuolle lämpötilalle? Varsinkin kesähelteillä altaan lämpötilaa ei kyllä helposti saa pidettyä alle 29°C.

Kiekkoja olen tietysti myös ajatellut, koska niille korkea lämpötila taitaisi ainakin sopia. Tosin jos täytyy ympäri vuoden pitää lämpötila jossain 30°C:ssa, niin kasvit eivät taida oikein viihtyä. Ja mitenköhän nuo seuralaiset sopivat ja viihtyvät?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Timanttitonkija on yli tuon 15cm, mutta rauhallinen ja mielenkiintoinen tapaus joka käy noihin lämpotiloihin.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Jukka R
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jukka R »

Turkoosikirjoahven (Hypsophrys nicaraguensis). Kasvaa n.20cm kokoiseksi ja on kaunis sekä yllättävän rauhallinen.
20v. kiekkoja
paxy81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

Rihmakirjoahven ( Acarichthys heckelii ). Upeannäköinen, rauhallinen ja siivo ahven vaikka onkin hieman isompi. Viihtyy porukassa, jättää kasvit ja muut kalat rauhaan (tosin kardinaalitetrat saattavat joutua ruokalistalle) ja sopii vesiarvojenkin puolesta altaaseesi. Suosittelen jos jostain löydät näitä.
buke
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja buke »

Minulla on pohdinnassa myös kirjoahvenet. Allas jää hintsun vaille 400L, korkeutta löytyy 50cm. Pohjalle tulee monnisia ja joko plekoja tai monneja. Rauhallinen laji olisi hakusessa (ts. tulee toimeen seura-akvaariossa).
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

buke kirjoitti:Minulla on pohdinnassa myös kirjoahvenet. Allas jää hintsun vaille 400L, korkeutta löytyy 50cm. Pohjalle tulee monnisia ja joko plekoja tai monneja. Rauhallinen laji olisi hakusessa (ts. tulee toimeen seura-akvaariossa).
lehtikala on helppo ja näyttäjä :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
buke
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja buke »

Kaippa se tuo lehtikala sitten on. Kovasti olen yrittänyt katsella muitakin... :)
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Sopiva vaihtoehto voisi olla vaikkapa tässä: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 6&t=163979 , kardinaalitetroista en mene takuuseen että miten niiden kanssa käy, saattaisivat joutua ruokalistalle. Mites kiekot??
Fishy fella.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

VesiEläin kirjoitti:Joo, kyllä se ahven on peto vaikka rauhallinen laji olisikin.
Mulla oli lähdössä ahvenia uusiin koteihin ja 200-litraisessa oli väliaikaisesti noutajan viivästyksen takia safiirikirjoahvenia parvi, sekä pariskunta Krobioita. No Krobiat alkoivat kutea(tietylle kivelle) ja pitivät sellaisen n. 15 cm hajuraon muihin ahveniin. Kovin sopuisa pariskunta siinä.
Jep. Kropiat on rauhallisimpia affeja joita tiedän. Meillä ne elää sovussa poikasineen hohtomiljoonakalojen kanssa, monnisten kanssa jne...
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Ihan samaa asiaa mietin, kun meinaan 40% varmuudella kiekoista luopua. Ne on niin herkkiä kaloja, että hermot menee!
JuhaS
Junior Member
Junior Member

Azkhaeracan kirjoitti:Sopiva vaihtoehto voisi olla vaikkapa tässä: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 6&t=163979 , kardinaalitetroista en mene takuuseen että miten niiden kanssa käy, saattaisivat joutua ruokalistalle. Mites kiekot??
On kyllä komea tuo, mutta taitaa tosiaan olla melko harvoin saatavilla. Kiekkoja olen kyllä myös miettinyt, mutta niiden kanssa pitäisi sitten pitää vesi ympäri vuoden lähempänä 30°C, ja ainakin minun kokemukseni mukaan kasveja on hankala saada viihtymään noin lämpimässä vedessä. Mielelläni kuitenkin pitäisin kasvillisuuden rehevänä sekä vedenlaatu- että ihan ulkonäkösyistä. Ja onhan ne kiekot vähän "herkkiksiä", niinkuin joku tässäkin ketjussa valittelee.

Mä taidan kuitenkin olla päätymässä niihin avainkirjoahveniin, ja virittelen sitten kesähelteillä kunnon tuulettimet haihduttamaan ja viilentämään vettä. Olen pienemmässä altaassani aiemminkin viilentänyt vettä haihduttamalla, mutta tuossa isommassa altaassa ei ole tähän asti mielestäni ollut tarvetta. Viihtyvätpähän sitten kasvitkin toivottavasti hellekauden yli paremmin, kun lämpötila pysyy siedettävänä.

Ikäni lehtikaloja katselleena on tietysti vaara, että niitä sitten kuitenkin alkaa jossain vaiheessa kaipaamaan, mutta ilmeisesti lehtikalojen ja avainkirjoahvenien pitäminen samassa altaassa onnistuu myös? (Altaan koko siis 700 l.) Ja voisiko noita avaimia ottaa nyt sitten pienen ryhmän (esim. 5-6 kpl), kun sukupuolien erottaminen nuorista kaloista on ilmeisesti hankalaa? Lehtikalojakin olen tyypillisesti ottanut pienen ryhmän, ja jos sieltä sitten on muodostunut kutupari, niin muut on siirretty pois. Avaimetko saattaisivat tulla toimeen ryhmänä myös mahdollisen kutuparin kanssa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”