Muita rihma-altaita pitäviä?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Kyllä siellä pitäisi jokin hapettamassa olla. Voithan sinä laittaa suojaksi niille jonkin aitauksen, jotta ei lähde liikkeelle, jokin mikä kelluu. Muuten saattavat homehtua. :( Johan oli ukko... Kai sille iski kriisi ettei jaksa suurperhettä. ;)
Deirdre
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 14:40, 03.05.2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

buke kirjoitti:
Täällä myös on viehättänyt tuo aasialainen kalasto. Pitäisi hankkia jossain vaiheessa nuoliaisia, mutta vielä en ole päätynyt mihinkään tiettyyn lajiin. Toinen pitkäaikainen haave on kiekkola, mutta sitä odotellessa on mukava puuhastella noiden rihmojen kanssa.

muoks:

Kasveja en ole ruvennut rajaamaan, mutta katsotaan sitten myöhemmin. Pitäisi ensinnäkin selvittää minkälaisia kasveja on sieltäpäin myynnissä.
Ainakin, mitä itse olen nyt kattellut noita nuoliaisia, niin lämpimän veden nuoliaisista aika harva näyttää sopivan pieniin altaisiin. Siksi itse olen päätymässä kääpiönuoliaisiin.

Aasialaisia kasvejahan ovat mm. vesitähdikit, melalehdet, jaavansaniainen ja -sammal, vesisaniaiset muistaakseni myös. Tässä nyt ainakin muutamia lajeja.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei semmonen kyssäri ois noitten hunajarihmojen mätimunista, että onko semmoset mätimunat hedelmöityny joitten sisällä näkyy semmonen pisara tai rengas? :)
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Deirdre kirjoitti:
buke kirjoitti: Täällä myös on viehättänyt tuo aasialainen kalasto. Pitäisi hankkia jossain vaiheessa nuoliaisia, mutta vielä en ole päätynyt mihinkään tiettyyn lajiin. Toinen pitkäaikainen haave on kiekkola, mutta sitä odotellessa on mukava puuhastella noiden rihmojen kanssa.

muoks:

Kasveja en ole ruvennut rajaamaan, mutta katsotaan sitten myöhemmin. Pitäisi ensinnäkin selvittää minkälaisia kasveja on sieltäpäin myynnissä.
Ainakin, mitä itse olen nyt kattellut noita nuoliaisia, niin lämpimän veden nuoliaisista aika harva näyttää sopivan pieniin altaisiin. Siksi itse olen päätymässä kääpiönuoliaisiin.

Aasialaisia kasvejahan ovat mm. vesitähdikit, melalehdet, jaavansaniainen ja -sammal, vesisaniaiset muistaakseni myös. Tässä nyt ainakin muutamia lajeja.
Kiitos vastauksesta. :) Katselin juuri itsekin tuota kääpiönuoliaista.

-------------------------------------------
miljoonakala84 kirjoitti:Hei semmonen kyssäri ois noitten hunajarihmojen mätimunista, että onko semmoset mätimunat hedelmöityny joitten sisällä näkyy semmonen pisara tai rengas? :)
Ymmärtääkseni kyllä. Ainakin harmaantuneet ovat homehtuneita.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

JIpii, nytten on toinen hunajarihmakalan poikanen havaittu, se eilen näkemäni poikanen on vissin jo useamman päivän ikänen koska on jo ihan useamman millin pitunen,
tämä uusin tulokas on ehkä just millin pitunen.

Otin äsken suodattimen pois päältä että eivät vaan imeydy suodattimeen.
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Heih hyvä juttu. olisiko sulla hapetin? Voit hoitaa vedenvaihdolla tuon puhtaanapidon, jos et uskalla suodatinta käyttää. :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

No hapetinta ei valitettavasti ole, mutta eiköhän nuo pärjänne jos kahdesti viikossa vaihdan 10L vettä tuosta akvasta. :)
PElottaa vaan kun tuolla akvassa on niitä hydria eli niitä polyyppeja että ne vielä syö sen pienemmän poikasen.
tamiso
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 22:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja tamiso »

Minulla murisijahaaremi 126litraisessa. Tekevät viikottain vaahtopesän tai pari, noin harjoituksena(ovat vielä aikas nuoria). 96litraiseen tulossa omaksi pään vaivaksi tulirihmahaaremi. Haaveissa 250litrainen hyvin rajattu palju, johon parvi suklaarihmoja.

Eikös rihmojen kudetuksen punainen lanka koostu neljästä kohdasta;kelluskasvit,+26-27,rankka turvelisäys ja hapekas,hennosti virtaava vesi. Tuolla turpeella saa oikein mässäillä; mitä enempi - sen parempi (Meillä ainakin murisijat kurnii innokkaammin, mitä mustempaa vettä. Siinä myös papukaijalehteni rehottavuuden salaisuus).Itse en usko ph- liuoksiin. Askartelu, vaikka se olisikin sitten turpeen keitto, pitää mielen virkeänä!
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

tamiso kirjoitti:Minulla murisijahaaremi 126litraisessa. Tekevät viikottain vaahtopesän tai pari, noin harjoituksena(ovat vielä aikas nuoria). 96litraiseen tulossa omaksi pään vaivaksi tulirihmahaaremi. Haaveissa 250litrainen hyvin rajattu palju, johon parvi suklaarihmoja.

Eikös rihmojen kudetuksen punainen lanka koostu neljästä kohdasta;kelluskasvit,+26-27,rankka turvelisäys ja hapekas,hennosti virtaava vesi. Tuolla turpeella saa oikein mässäillä; mitä enempi - sen parempi (Meillä ainakin murisijat kurnii innokkaammin, mitä mustempaa vettä. Siinä myös papukaijalehteni rehottavuuden salaisuus).Itse en usko ph- liuoksiin. Askartelu, vaikka se olisikin sitten turpeen keitto, pitää mielen virkeänä!
Tuota turvelisäystä en ole huomioinutkaan. :) Olen laittanut sen verran kuin purkin kyljessä sanotaan. Sinä taidat käyttää luonnosta haettua turvetta? Pitäisi varmaan semmoiseen itsekin ryhtyä. Mukavaa puuhaa värkätä tuon altaan hyväksi. Sanotko muuten miten olet saanut papukaijalehtesi selviämään, jos sinulla on paljonkin pintakasveja? Jouduin omani siirtämään toiseen akvaarion, koska alkoivat haalistumaan. Meillä ei ole enää kutemisinnosta merkkejä. Taisi tulla akvaario väärään kohtaan huonetta: Kalat säikkyvät, koska siitä kuljetaan usein ohi. Siirrä siinä sitten tuota isoa allasta...

Onnea tulirihmojen kanssa. Tulehan kertomaan miten alkaa sujumaan molempien lajien kanssa!
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Meijän ukko taitaa päästä jyvälle mitä naiset ovat: Ajaa takaa ja lopulta pysähtyy poseraamaan. Pikku hiljaa.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

PItääpä nyt raportoida, että isompi hunajarihmanpoikanen voi oikeen hyvin mutta pienempää en oo nähny koko päivänä, toivottavasti ei oo heittäny henkeensä. :|
tamiso
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 22:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja tamiso »

buke kirjoitti:Tuota turvelisäystä en ole huomioinutkaan. :) Olen laittanut sen verran kuin purkin kyljessä sanotaan. Sinä taidat käyttää luonnosta haettua turvetta?
Mielestäni tuo turpeen lisäys on rihmakalojen hyvin voinnin peruspilari, jopa elinehto. Keitän tosiaan itse litkuni, tulee monin verroin halvemmaksi. Sään salliessa haen ämpäreillä luonnosta,näin talvisaikaan haen säkillisen puutarhaliikkeestä.Olen keitellyt (suhteessa) pari kourallista turvetta suurimmassa teräskattilassa mitä huushollista löytää täyteen vettä. Siivilöin sideharson läpi ämpäriin ja jäähdytän yön yli. Jos epäilyttää, mittaa turvelitkun ph ennen itse akvaarioon hulauttamista.

Aloitin humusten lisäämisen Tetran Toruminillä. Ensialkuun se pullon kyljessä neuvottu 5ml/10l vettä. Nopeasti koin sen riittämättömäksi (tekee vedestä vain kivan näköisen,ei juuri laske ph:ta), jonka jälkeen lisäilin 7,5ml/10l--> 10ml/10l-->15ml/10l (veden vaihdon yhteydessä vaihdettuun vesimäärään). Tuo siirtymä kesti kuukauden päivät ja jo siinä vaiheessa osottautui kalliiksi leikiksi. Nyt lisään tuon 10ml/10l keitettyä turvelitkua (on kuitenkin sen verta jytkympää, etten ihan 15ml kokeile). Turvelitkun kanssa on kuitenkin huolehdittava hiilidioksiidin saannista. Minulla automaattinen levitin kaikilla herkuilla puskemassa kupla/2s vauhdilla. Ilman hiilidioksiidia tummasta vedestä tulee nopeasti hapettomampaa (varsinkin kun pintavedenkierron on oltava verkkainen). Luulisin näissä kahdessa tekijässä + kunnollisissa,tunnollisesti annetuissa kasviravinteissa olevan salaisuuteni myös papukaijalehtien räjähtävään kasvuun. Itse kelluskasveja en käytä. Minulla on altaassani Echinodors magdalenensis jonka maavartta pitkin kasvavia adventtitaimia en ole tökännyt pohjaan vaan annan niiden huljua virran mukana pintaa pitkin. Kasveja on kymmenkunta ja minulla ne ovat kasvattaneet jokaisen taimen perään uuden maavarren+taimen (niin, että tosiaan menevät pintaa pitkin). Itse kasvi on siro, eikä se pimennä akvaariota niinkuin useimmat kelluskasvit, mutta tekee kuitenkin viihtyessään rihmoille sopivan pöheikön veden pintaan maavartaan pitkin. Taimet näyttävät viihtyvän mallikkaasti nestemäisellä lannoituksella.

Tuosta keitetystä turvelitkusta sen verta vielä, että sehän tiputtaa ph:n hiilarin avustuksella roimasti alle neutraalin ihan 5,5-6ph asti. Silloin on jo otettava huomioon akvaarion muun kalaston vesiarvot ja (minun mielestäni) muutettava sitä rihmojen vaatimien vesiarvojen suuntaan.Esim. "monet" tetrat kestävät hienosti tummemman veden (vaativat sitä itsekin),Botia-suvun nuoliaiset ja särkikaloista kiilakyljet,suppusuut ja kynäkalat viihtyvät hyvin.

Tämä kaikki liirumlaa omista kokemuksista,maestro en ole itsekään(jos koskaan tulen olemaankaan).
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Hmm.. Pitää varmaan käydä tuolla takapihalla jahka maa sulaa, kun asumme lähellä soista aluetta. :D Eipä mikään guru tarvitse ollakaan. Mukava kuulla erilaisia kokemuksia ja niistä voi poimia kokeiltavaksi semmoiset tavat mitkä mieltää omaksensa. Minulla tuossa noita pintakasveja on. Jätin ne pois siitä akvaaariosta jonne siirsin papukaijat. Pitäis tuo hiilari-levitin (?) hankkia jahka saa selville eri vaihtoehdot. Näemmä moni käyttää omatekoista... ovatko valmiit kovinkin kalliita?

Tuo allas on katsottu kalaston kannalta semmoiseksi, että kaikille olisi mukavat oltavat vesiarvojen kannalta. Eli Niitä rihmoja, sitten on rusokiilakylkiä. Nuoliaisia tulossa.
Ninium85
Member
Member
Viestit: 287
Liittynyt: 12:00, 18.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sastamala

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Mitenkäs tuon turpeen kanssa sitten, kun oon lukenut että sukaravuille se hiilidioksidi ei olis hyvä juttu, vai oonko taas vaihteeks ymmärtänyt jotain väärin? [:I] Mulla on kirsikkasukia tuolla altaassa ja en oo uskaltanut sen takia mitään levittimiä suunnitella.. Niin siis tällä hetkellä mulla on hunajarihmapariskunta. Perjantaina tulee toinen tyttönen. :)
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
tamiso
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 22:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja tamiso »

buke kirjoitti: Pitäis tuo hiilari-levitin (?) hankkia jahka saa selville eri vaihtoehdot. Näemmä moni käyttää omatekoista... ovatko valmiit kovinkin kalliita?
Minulla on Seran automaattinen hiilidioksiidilevitin. On kallis, mutta on myös helppo ja varma vekotin. Tarvitsee käsitykseni mukaan aina(?) ulkosuodattimen josta ottaa vettä. Suosittelen jokaiselle lämmöllä tuota investointia. Meillä kiljupönikät käyvät vain chiliviljelmille, mutta kyllähän moni käyttää noita suurissakin altaissa hiilarilevittiminä. Ne tuntuvat kuitenkin (kamalan) vaivallollisilta, pöhinä kun ei kauaa kestä.
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Meillä tuossa pytyssä on ulkosuodatin, että sinänsä toimis. Täytyy alkaa säästeleen. Jos saisi noihin kasveihin eloa. :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Sanokaapa kuinka vanhana hunajarihmakalojen poikaset rupeaa käymään pinnalta ilmaa? :)
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Kyselet kyllä aika vaikeita... :D Osaisiko joku muu auttaa?
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

No nythän tämä alkaa sujumaan. Tuo meidän Sini-herra on osannut kyhätä kuplapesän. Kai tuo kohta alkaa tajuamaan mitä varten tytöt ovat. Toinen kun on vasta 6kk. (Minulla on siis myös sinirihmakaloja ja useampi allas.) Mittailin tuossa tuota allasta ja onkin 390litranen. Minulle se myytiin pienempänä, no aina parempi näin päin. :)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla on enää 5 sinirihmaa. Oli toissayönä yks hypänny lattialle :( Kissat oli sen kantanu keittiön matolle. Tuossa altaassa on sellaset raot kansilaseissa, että en tajua, kuinka tuolta voi päästä hyppäämään pois. Tosi huonoa tuuria, nyt jo kolmas kala, joka hypännyt ulos altaasta, vaikka kaikissa hyvät kansilasit.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

iomeron kirjoitti:Mulla on enää 5 sinirihmaa. Oli toissayönä yks hypänny lattialle :( Kissat oli sen kantanu keittiön matolle. Tuossa altaassa on sellaset raot kansilaseissa, että en tajua, kuinka tuolta voi päästä hyppäämään pois. Tosi huonoa tuuria, nyt jo kolmas kala, joka hypännyt ulos altaasta, vaikka kaikissa hyvät kansilasit.
No justiinsa. Luulevat olevansa joko leväbarbeja tai tapparakaloja. :( Juuri saapui uusi allasprojekti minulle. :) En malta odottaa, että pääsen sen kimppuun ja keksimään siihen rihmalajin. Ehdotuksia? Litroja on samanverran kuin tuossa toisessa isossa.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Yks mielenkiintoinen vaihtoehto, joka ei kylläkään ole rihmakala, mutta labyrintti kuitenkin, on pantterikiipijäkala. Mulla on niitäkin tossa altaassa. En vaan muista kuin iso se sun allas on ja nuo kasvaa tosi isoiksi, että tilaa niille tarvitaan.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Mun akva on päälle 350L. Pitää mitata. Ne kalat tulevat itseasiassa paludarioon, johon alan piakoin väsäämään sisustaa. :) Mietin tuossa jo huulirihmakalaa ja hunajaa..


---------

Tarkistin asian ja molemmat altaat ovat saman kokoisia (vesialueeltaan) 390L.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Hunajaisethan on kyllä tosi sieviä. :) Itse muistan, että mulla oli pentuna kuutamorihmakaloja. Niitä haluaisin vielä laittaa, kunhan niitä jostain löytäisin. Ne oli kauniita. Sillon vaan samassa oli karpista kultakalaan vaikka ja mitä, ku ei vielä tiedetty akvaarion pidosta mitään. [:I]

http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... makala.JPG

Linkki akvaariokeskuksen kuvaan kuutamorihmakalasta.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
buke
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:06, 24.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Muita rihma-altaita pitäviä?

Viesti Kirjoittaja buke »

Tuota kuutamorihmaa joskus itsekin haaveilin.

Kyllä muistan ne villit vuodet, kun minulla oli jokin pleko (en vieläkään tiedä mikä. Ei ollut partis), leväbarbeja 2kpl, lehtikaloja ja joitain pikkukaloja. Keran jopa tulipyrstö 150Litraisessa... Nykyään hirvittää mitä kaikkea siihen aikaan ahtoi noin pieneen altaaseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”