Hei!
Aikalailla aloittelija olen akvaariojutuissa, reilun kuukauden vasta akvaario ollut käytössä. Akvaarioni koko on 160*55*55 (p*k*s) eli noin 440 litraa. Ekoina kaloina hankin eläinliikkeen myyjän suosituksesta parven (17 kpl) kardinaalitetroja sekä viisi sinirihmakalaa. Niiden kanssa mennyt hyvin. Viikko noiden kotiutumisen jälkeen lähdin kyselemään samasta liikkeestä pohjakalaa/-kaloja akvaariooni. Aiemmalla kerralla minua palvellut akvaarioihin erikoistunut myyjä ei ollut paikalla, vaan minua palveli toinen myyjä. Olin perehtynyt nettilukemisen avulla melkeinpä kaikki muihin pohjakaloihin paitsi levänuoliaisiin, joita myyjä minulle ehdotti. Myyjä kertoi kyllä, että kyseiset levänuoliaiset kasvavat mahdollisesti jopa 15 cm:n pituisiksi vuosien varrella. Kyselin, kuinka monta uskaltaisin niitä akvaariooni hankkia, hän suositteli kuutta, koska akvaarioni on iso ja varsinkin pitkä.
Kotiuduin kuuden kultaisen levänuoliaisen kanssa. Kotona sitten googlasin ja etsin lisää tietoa levänuoliaisista. Uusi ja hieman järkyttävä tieto oli: levänuoliaiset voivat tuhota lajikumppaneitansa ikääntyessään ja kasvaessaan, koska ovat niin vahvoja reviirikaloja. Jossain lähteessä myös luki, ettei yhteen akvaarioon saisi laittaa enempää kuin kaksi nuoliaista. Kauppa ei ota kaloja takaisin. Nyt kuukauden jälkeen tilanne on se, että kaikki kalat tulevat edelleen hyvin toimeen keskenään, ongelmia ei sillä saralla ole ollut. Kuukauden aikana neljä nuoliaista on kasvanut melkein pari senttiä pituutta ja paksuuntuneetkin mukavasti. Tullessaan nuoliaiset olivat noin viisisenttisiä, nyt neljä niistä on noin 7 cm:n pituisia. Kaksi nuoliaista ovat kaiketikin heikompia ja joutuneet huonommille alueillekin, koska ne kaksi eivät ole juuri kasvaneet tulonsa jälkeen. Ruokaa ne saavat, syömään tulevat yhtä rohkeasti kuin muutkin, mutta toiset ajattavat niitä kauemmas. Vielä on kyse pelkästä ajattamisesta, ei siis mitään kiinnikäymistä tai varsinaista hyökkäilyä.
Olen ajatellut lahjoittaa nämä kaksi syrjittyä tuttavalleni, jonka altaassa niille kyllä riittäisi puuhaa (välillä pientä leväongelmaa). Olisiko tämä sopiva ratkaisu, että siirrän nämä kaksi, jotka eivät ole saaneet tarpeeksi tilaa omassa akvaariossani? Entä jäljelle jäävät neljä? Onko tilaa niille riittävästi, vai pitäisikö luopua vielä useammasta? Tulevatko neljä toimeen samassa akvaariossa vai onko edessä vielä jotain pahoja reviiritaisteluita tai tappoja, kun ikää ja kokoa tulee lisää?
Neuvokaahan te, joilla kokemusta tai tietoa löytyy. Itse viisastuin tästä, en enää hanki mukaani yhtään mitään kalaa pelkän myyjän suosittelemana, ilman että olen tarkemmin perehtynyt kyseiseen lajiin.
Levänuoliaisten määrä ja akvaarion koko?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
Re: Levänuoliaisten määrä ja akvaarion koko?
Jep, no eipä mulla kovin paljon ole kokemusta juuri tuosta levänsyöjästä, mutta arvelisin, että heikompien yksilöiden siirrosta muualle ei ainakaan haittaa olisi..
Kirjallisuustietojen perusteella kyseessä tosiaan on reviirikala, joten kannattaa seurailla jäljellejääneidenkin yhteiseloa.
Kirjallisuustietojen perusteella kyseessä tosiaan on reviirikala, joten kannattaa seurailla jäljellejääneidenkin yhteiseloa.

Re: Levänuoliaisten määrä ja akvaarion koko?
Mulla oli joskus aikoinaan pari levänuoliaista 450-litraisessa altaassa. Alkuun tulivat vielä toimeen keskenään mutta kasvettuaan toinen pääsi hengestään.