Mistä tietää onko miljoonakala naaras "raskaana"?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Eucarya
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Mistä tietää onko miljoonakala naaras "raskaana"?

Viesti Kirjoittaja Eucarya »

Tonddu] kirjoitti:Poikas altaassa mulla oottelee eka raskaana oleva millis
En suosittele että laitat naarasta poikasaltaaseen. Ahtaassa tilassa uiskentelu etenkin raskausaikana on
kalalle stressaavaa. Sinuna päästäisin kalan takaisin muiden joukkoon ja tarkastaisin välillä, onko sen
vatsa pienentynyt. Jos näin on, poikasia on luultavasti syntynyt ja niitä kannattaa metsästää kasvien ja koristeiden lomasta,
suodattimen takaa jne.
Jos akvaariossasi on riittävästä suojaa (esim. jaavansammalta, koristeita joissa on poikasten mentäviä aukkoja yms.)
poikasallas ei mielestäni edes ole tarpeellinen.
Vaikka miljoonakalat syövätkin poikasiaan, muutama säilyy takuulla jaavansammaltiheikössä tai jossain muussa suojaisessa
paikassa.
Ymmärrän tietenkin että miljoonakalasi ensimmäiset poikaset haluat luultavasti takuuvarmasti suojata etteivät ne joutuisi
syödyksi :)
Desinit in piscem mulier formosa superno
Tonddu]
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tonddu] »

En älyä miks nuo poikaset ei synny vaik on tuo kala on ollu yhtä pullee 2vk ja iso musta läikkä ttakamukses :frown:
250l Seura-akvaario ja 60l sukarapula/poikasallas :)..
muppe+
Member
Member

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Joo kyllähän nuo tuntuu olevan kokoajan raskaana. Syksyllä vielä laittelin emoa eristykseen, kun ajattelin että poikaset syödään heti. En kuitenkaan voinut pitää emoa poikaspurkissa kun se meinas seota siellä.

Ekasta poikueesta jäi henkiin 6. Toisesta noin 20. Nyt kun mulla on ollut 1 uros ja 3 naarasta syyskuun alkupuolelta, on poikasia yhteensä jäänyt henkiin noin parisataa. Noin puolet olen saanut myytyä ja toinen mokoma odottelee tuolla ostajaa.

Musta pilkku ja pullea maha naarailla tuntuu olevan jo noin viikon päästä synnytyksestä [;)]
350L
Tonddu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tonddu] »

muppe+ kirjoitti:Joo kyllähän nuo tuntuu olevan kokoajan raskaana. Syksyllä vielä laittelin emoa eristykseen, kun ajattelin että poikaset syödään heti. En kuitenkaan voinut pitää emoa poikaspurkissa kun se meinas seota siellä.

Ekasta poikueesta jäi henkiin 6. Toisesta noin 20. Nyt kun mulla on ollut 1 uros ja 3 naarasta syyskuun alkupuolelta, on poikasia yhteensä jäänyt henkiin noin parisataa. Noin puolet olen saanut myytyä ja toinen mokoma odottelee tuolla ostajaa.

Musta pilkku ja pullea maha naarailla tuntuu olevan jo noin viikon päästä synnytyksestä [;)]
Kivat sullekii :D kumpa mullakii ois tuollast
250l Seura-akvaario ja 60l sukarapula/poikasallas :)..
mamma_06
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamma_06 »

Tonddu] kirjoitti:
muppe+ kirjoitti:Joo kyllähän nuo tuntuu olevan kokoajan raskaana. Syksyllä vielä laittelin emoa eristykseen, kun ajattelin että poikaset syödään heti. En kuitenkaan voinut pitää emoa poikaspurkissa kun se meinas seota siellä.

Kivat sullekii :D kumpa mullakii ois tuollast

mulla on 4viikon väleinjoku saa vauvvoja ekastajäi 6 henkiin kunnes otin loistokääpiöahven pariskunnan ja huomasin että neprkeet söi vauvvat.joten siirsin ne pienenpään akvaarioon. ja taas on kaikki tytöt paksuna jamulla on tyttöjä joku 8 ja 6 poikaa.. oon kans yrittänyt katsoa koskas tulee lisää vauvoja.. onneks olen saanut pinta kasvillisuutta ihn riittävästi..:)sitä riittäis muillekkin... ku tuntuu lisääntyvän ihan reippaasti... :)
nonstop_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja nonstop_ »

Meillä on ollut jo melkein vuoden miljoonakaloja (Aluksi oli 1 poika ja 3 tyttöä) .Poikasia on tullut koko vuoden aikana vain 10!? ja 6 on kasvanut isoksi. Mistä voi johtua että poikasia ei näytä tulevan ja jos joitain syntyy niin niitö on vain muutama. Akvaario on 128-litranen ja veden kovuus on jotain 7(mikä se merkki oli?). Altaassa on lisäksi 5 platya,jotka myös ovat saaneet yhden ainoan poikasen koko vuoden aikana,9 seeprakalaa,aika pienikokoinen partamonni ja 2 sinileuka-ahven naarasta. Kasveja ja piilopaikkojakin on paljon.2 millistyttöä näyttävät paksuina olevan joten voisinko poikasten syömisen ehkäisemiseksi pistää ne poikas-akvaarioon. Kyseessä ei ole mikään muutaman litran purkki vaan 30 litrainen akvaario missä on kunnon suodatus,lämmitys ja valaistus sekä kasveja. Stressaavatko ne tuollaisessa niin paljon kuin jossain 3 litran lasikulhossa?Mikä on ongelmana poikasten saamisen kanssa ? Seeprakalat ja ahvenet varmaan vähän poikasisa nappailee,mutta eiväthän ne jokaista heti ehdi syödä kun aina kun havaitsen jonkun pikkusen niin se siirtyy heti omaan akvaarioon.
mamma_06
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamma_06 »

nonstop_ kirjoitti:Meillä on ollut jo melkein vuoden miljoonakaloja (Aluksi oli 1 poika ja 3 tyttöä) .Poikasia on tullut koko vuoden aikana vain 10!? ja 6 on kasvanut isoksi. Mistä voi johtua että poikasia ei näytä tulevan ja jos joitain syntyy niin niitö on vain muutama. Akvaario on 128-litranen ja veden kovuus on jotain 7(mikä se merkki oli?). Altaassa on lisäksi 5 platya,jotka myös ovat saaneet yhden ainoan poikasen koko vuoden aikana,9 seeprakalaa,aika pienikokoinen partamonni ja 2 sinileuka-ahven naarasta. Kasveja ja piilopaikkojakin on paljon.2 millistyttöä näyttävät paksuina olevan joten voisinko poikasten syömisen ehkäisemiseksi pistää ne poikas-akvaarioon. Kyseessä ei ole mikään muutaman litran purkki vaan 30 litrainen akvaario missä on kunnon suodatus,lämmitys ja valaistus sekä kasveja. Stressaavatko ne tuollaisessa niin paljon kuin jossain 3 litran lasikulhossa?Mikä on ongelmana poikasten saamisen kanssa ? Seeprakalat ja ahvenet varmaan vähän poikasisa nappailee,mutta eiväthän ne jokaista heti ehdi syödä kun aina kun havaitsen jonkun pikkusen niin se siirtyy heti omaan akvaarioon.

mulla oli kans jotain ahvenia ja ne söi mun milli vauvat.. se voi johtua siitä
eriador
Member
Member

Viesti Kirjoittaja eriador »

Miun milliksistä taitaa olla ainakin 2 naarasta "siunatussa tilassa" :D Sellanen jännä mustalaikku näkyy takaevan takana ja vatsa on aika pinkeä. Pitänee tuonne vaihtaa suodatin(taas) kunhan saan Aqua Ball:n perille vaan. Toivon mukaan jokunen poikanen jää henkiin, muuten on keittiön tiskillä poikasallas "päällä", kun siellä kasvaa osa tuosta nyt tulleesta laumasta vielä.
NorQ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NorQ »

tilli85 kirjoitti:Meillä siirretään aina raskaana olevat millikset,platyt ja miekkikset eri akvaarioon.
Miljoonakala naaraat tosiaan alkavat näyttää todella pulskilta ja niiden vatsan takaosa on todella tumma/musta, saattaa tarkkaan katsomalla, jopa erottaa, että siellä selvästi on poikasia, ainakin jos naaras on oikein suurikokoinen.
Akvat 526L, 250L ja 100L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”