Meidän pikkuiset koit!

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tillukka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Meidän pikkuiset koit!

Viesti Kirjoittaja tillukka »

Eilen illalla toi Helsingin pikavuoro nämä mussukat 8-) Kaloja on 15kpl, mittaa keskimäärin kokonaiset 7cm.

Kuva

Kuva

Kuva

Tuo allas on vain 200L, joulu-tammikuussa kun päästään muuttamaan omaan taloon ostamme uuden 720L altaan jollain kunnon kaapistolla ja Sampon vanha naarmuinen luukku viedään autotalliin. Autotallissa on talvella lämpö n. 10 astetta, sinne koit pääsevät sitten seuraavaksi kun kasvavat ulos tuosta pikkualtaasta.

Pihalammikon ja puutarhan kaivuu aloitetaan keväällä heti kun maa sulaa, kalaset lihovat toivottavasti sen verran tulevan talven aikana että pärjäävät sitten jo ulkona.
180-L hohtomiljoonat, 720-L tiikerinuoliaiset
Koikarpit 200-L/lämmin, 720-L viileä ja 72 000-L ulkolammikko
kirsikkabarbi
Junior Member
Junior Member

Re: Meidän pikkuiset koit!

Viesti Kirjoittaja kirsikkabarbi »

Kauniita on! Nuo valkoiset on ihan erityisen nättejä. 8-)
Ruukku tihkuu sitä, mitä se sisältää.
-Kiinalainen sananlasku
Viheria_elegia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Viheria_elegia »

Ihastuttavia, etenkin nuo yksiväriset tai lähes yksiväriset. Millä ruokit?
tillukka
Junior Member
Junior Member

Olen antanut ruuaksi kaikkea mitä kalalaatikosta löytyy -hiutaleita, rakeita, pellettejä ja pohjatabletteja ja kaikki on kelvannut. Lisäksi omatekoinen räkmix näyttää menevän hyvin, vähän liiankin hyvin kun aina ne ovat kerjäämässä lisää.

Limaa tai kierteisiä ei ole näkynyt tuolla moneen päivään :?
tillukka
Junior Member
Junior Member

Limaa=limaskaa siis :mrgreen:
Nishikoi
Member
Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

tillukka kirjoitti:Olen antanut ruuaksi kaikkea mitä kalalaatikosta löytyy -hiutaleita, rakeita, pellettejä ja pohjatabletteja ja kaikki on kelvannut. Lisäksi omatekoinen räkmix näyttää menevän hyvin, vähän liiankin hyvin kun aina ne ovat kerjäämässä lisää.

Limaa tai kierteisiä ei ole näkynyt tuolla moneen päivään :?
Kyllä karpit syö mitä vaan suuhun mahtuu :) . ostin 2 kk sitten pari koijaria (7 cm pitkiä ) ja joka ainoa kasvi sai kyytiä ainakin meidän akvaariossa. Oli pakko heivata ne lampeen vaikka niitä ei juuri alussa lammesta edes huomannut, pieniä kun ovat. Nyt ne syöksyvät ensimmäisinä syömään kun lampeen heittää ruokaa, vaikka isoimmat kalat melkein haukkaa ne suuhunsa kun ovat edessä :).
tillukka
Junior Member
Junior Member

Kalat olivat 2 päivää paastolla kun olin töissä, nyt on isossa e. bleherissä reikiä :?

Karvalehti ja argentiinanvesirutto ovat saaneet levistyä rauhassa, samoin melalehti ja tavallinen jaavansaniainen. Pitänee siis vähän rukata kasvistoa "karvalakkimalliin" että kestää.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mistä ostit ja mihin hintaan? Miltään ihmeellisiltä ne ei kyl näytä. Tarkotan siis että raumalta/porista olisit saanut ihan samoja kaloja...

200l:n akvaario jää ton kokoisille karpeille ennen syksyä aivan liian pieneksi. Kannattaisi pitää vähän kiirettä sen isomman kanssa. Kovin kummosta lihomista ei tuolla tapahdu. Maksan rasvoittumista kylläkin. Ja sehän ei ole kovin hyvä juttu.

Vaikka karpit syövätkin ihan mitä tahansa. Ei niitä silti kannata ruokkia ihan millä tahansa. Karpeille on olemassa ihan omat ruokansa ja niitä kannattaa käyttää. Eihän kukaan monnilajejakaan ruoki hiutaleilla (ainakaan toivottavasti).
tillukka
Junior Member
Junior Member

Eivät todella olleet hinnalla pilattuja keneltä kalat ostin.. Mutta meille lemmikeiksi passeleita kun ei ole tarkoituskaan harrastaa sen kummempaa laatuilua.

Näillä näkymin saadaan viherhuone allasvalmiiksi joulukuussa, niihin aikoihin pääsevät siis isompaan altaaseen ja viileämpään veteen.

Tavallisista kalanruuista ruokin (siis kun näillä ruokin) pääasiassa räkmixillä ja rakeilla/pelleteillä, hiutaleita olen kyllä antanut välillä kun olen syöttänyt sormista. Niitä kun on pienen sintin helppo napsia kun tulee ihmettelemään sormia. Ja kyllä täällä ihan oikeaoppistakin karppien ruokaa on, ei tarvitse vinoilla ..tai vinoillaan vaan, mutta kyllä niitä hiutaleita silti päätyy monnienkin suihin [;)]
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Eiku sitä vaan mietin, miksi piti tilata niin kaukaa? Rahtikuluja kuitenki tuli aika paljon.
tillukka
Junior Member
Junior Member

Bussikyyti maksoi 35e, ei suhteessa kovin kallista verrattuna bensaan ja vaivaan lähteä itse noutamaan vaikka sieltä Porista, olisi kumminkin tullut ajoa edes takaisin yli 150km tänne korpeen.
Viheria_elegia
Junior Member
Junior Member

tillukka kirjoitti:Eivät todella olleet hinnalla pilattuja keneltä kalat ostin.. Mutta meille lemmikeiksi passeleita kun ei ole tarkoituskaan harrastaa sen kummempaa laatuilua.

Näillä näkymin saadaan viherhuone allasvalmiiksi joulukuussa, niihin aikoihin pääsevät siis isompaan altaaseen ja viileämpään veteen.

Tavallisista kalanruuista ruokin (siis kun näillä ruokin) pääasiassa räkmixillä ja rakeilla/pelleteillä, hiutaleita olen kyllä antanut välillä kun olen syöttänyt sormista. Niitä kun on pienen sintin helppo napsia kun tulee ihmettelemään sormia. Ja kyllä täällä ihan oikeaoppistakin karppien ruokaa on, ei tarvitse vinoilla ..tai vinoillaan vaan, mutta kyllä niitä hiutaleita silti päätyy monnienkin suihin [;)]
Vinoilla? Olen antanut ihan ''oikeaoppisia'' ötököitä meidän kultakaloille. Sillä kysyinkin kun karpit ja kultakalat ovat lähisukuisia, :roll: että jos olisit antanut jotakin kivaa syötävää karpeille niin olisin kokeillut samaa komeetoille. Syötän kuivaruokana colourpellettejä, näyttävät maistuvan paremmin kuin hiutaleet. Kalat lienevät kevääseen mennessä parikymmensenttisiä vonkaleita..rakensin talviakvaarioon törmän jolloin kosteikko kasvien lehdet tulevat vedenpinnan ylle ja valo siivilöityy niiden läpi. Törmän tuin kivillä joiden seassa kalat tykkäävät pukkelehtia..vaikutelma on kuin katselisi hitaati virtaavan joen pohjaa lämpimänä kesäpäivänä :P
tillukka
Junior Member
Junior Member

Vinoilusta tartuin vain tuohon kalojeni olosuhteisiin nähden epäasialliseen ruokakommenttiin "ihan millä tahansa" koska minä en lykkää millekään kalolleni pääruuaksi päivittäin "ihan mitä tahansa". Vai onko perus räkmix yhtä tyhjän kanssa?

Monnit eivät liity mielestäni pienten koikarppien ruokintaan mitenhään :frown:

Aiemmin sanomani lista siis sisälsi ne kalanruokalaadut, joita olen kaloille antanut _ohimennen_ eli joitakin kertoja. Karppihan on luonnostaan aika sopeutuvainen ruuan suhteen, pohjamutaimuri-vesikasit-hyönteiset.. vai miten on?

Suvaitaanko palstalle taviksia rumine lemmikkikarppeineen vaikka kalat eivät _ihmeellisiltä_ näytäkään?

Viher_elegia, toivon sinulta kuvia kaloista ja törmästä, varmasti on näyttäviä!
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Usko pois, kyllä täällä "taviksia rumine kaloineen" suvaitaan! Täällä ilmoittautuu yksi tavis jonka kalat ei ole mitään ihmeellisiä ja hyvin on vastaan otettu! :mrgreen: Ihmettelin sitä jopa itsekin. En nyt odottanut että täällä on vain 40 vuotta harrastaneita, sisäänlämpeneviä ammattilaisia, joilla on vähintään 20 akvaariota tai pari muutaman kuution allasta seepraplekoineen ja rauskuineen, mutta silti yllätyin (vähän) hyvästä vastaanotosta, jollaisen tällainen ihan "tavis" voi saada. Ja vielä ihan aloitettuun aiheeseen: minusta (joka karpeista ei kyllä paljon mitään tiedä) nuo kuvien karpit on kauniita ja hyvän värisiä. Ihan kateus iskee kun ei ole varaa/tilaa isoon altaaseen ja pihalammikkoon! [;)]
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Viheria_elegia
Junior Member
Junior Member

Eiköhän me kaikki tänne mahduta kaloinemme. Olen korrekti ja jätän vertaamati eräitten jäsenten kommentteja perusteellisesti vanhaan kunnon sananlaskuun. (Yksi mätä omena jne..) Samalla muistutan tätä kirjoitusta mahdollisesti kommentoimaan aikovalle henkilölle, että yleensä se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.

Karppi kuin karppi on upea, ainoa missä ''rodulla'' on väliä on jalostus. Toisinsanoen jos maksat kalan ostaessasi siitä että kalalla on tietyn väriset vanhemmat ja että se tuottaa todennäköisesti tietyn värisiä jälkeläisiä on rodulla väliä. (Kansainvälisillä sivuistoilla maksetaan hurjia summia tietyn värisistä karpeista ja naaraat näyttivät pikavilkaisulla olevan koiraita kalliimpia).

Kultakalat päättivät ryhtyä jalostamaan itseään ihan omatoimisesti..oranssi naaras oli liian taukki ymmärtääkseen että sen olisi pitänyt valita oranssi koiras, eikä keltaista. :mrgreen:
tillukka
Junior Member
Junior Member

:D

Tänään testasin tuoreen kesäkurpitsan ja vesimelonin, hyvin hävisi nämäkin.

Karpsut ovat pitäneet hiekan siistinä hyvällä möyhinällä, olen vaihtanut vettä n. 25-30% 5-7 vrk:n välein ja arvot ovat pysyneet hyvinä vaikka ruokin 2-3 kertaa päivässä, joku paastopäiväkin on ollut. Altaan koko siis nuukat +200-L +sisäsuodattimet joku eheim aquaball ja fluval 3+. Näistä on varaa parantaa vielä ulkosuodattimiin eheim classic tai proffa 2 jos/kun tulee tarvis. Molemmat ulkoiset ovat nyt käyttämättä, mietin vielä mitä altaita/tekniikkaa uuteen taloon tulee. Ainakin 2x720-L, toinen pikkukarpeille autotalliin talveksi ja toinen tiikerinuoliaisille sisälle.

Jostain varmaan pitää luopuakin vaikka allastauti etenee 8O

Oikeasti, olen 7. kuulla raskaana ja pikkualtaat saavat väistyä nyt tämän ja toisen 2v. pikkuakvaristin tieltä hetkiseksi [;)]
tillukka
Junior Member
Junior Member

tillukka
Junior Member
Junior Member

Palstalla on niin hiljaista...

Ihan huomauttaisin että laitoin ostamispalstalle viestin koikarpeista, kasvattaisin keväällä tätä parvea jo ennen ulkolammikkoon päästämistä yli 10cm kaloilla jos lähiseudulta löytyy.
rg500
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rg500 »

Olen myös ollut ostamassa muutamaa karppia mutta mistään ei meinaa löytyä myyjiä. Ei tämä Suomi kyllä mikään karppitaivas ole. Onkohan kukaan ostanut esim. Ruotsista kaloja? Englannissa ja koko euroopassa ainakin on tarjontaa jo aivan hirveästi mutta hinnat ovat postituskuluineen jo melkoiset. Minulle riittäisi kanssa muutaman kympin kalat mutta tuntuu ettei tarjontaa ole. Olen muutamalta firmalta kysellyt mutta näyttäisi siltä että ulkomailta tulevat erät tulevat vasta keväällä. Ja tuntuu siltä että ostajia on paljon niin silloinkin saa olla valppaana että saa suht mieleiset kalat. Eihän kenelläkään olisi kiinnostusta tehdä kimppatilaus jostainpäin Eurooppaa? Olisiko kenelläkään luotettavaa ostopaikkaa mistä saa mitä tilaa suht halpaan hintaan?
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Pikkukarpeja löytyy Lemmikkieläinkeskus Zoo Jatar
Heimolinnankatu 2, 32200 Loimaa.

Olen ihaillut niitä siellä lähes aina kun käyn ostamassa lisää muonaa tai jotein muuta .
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
mattig
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mattig »

rg500 kirjoitti:Olen myös ollut ostamassa muutamaa karppia mutta mistään ei meinaa löytyä myyjiä. Ei tämä Suomi kyllä mikään karppitaivas ole. Onkohan kukaan ostanut esim. Ruotsista kaloja? Englannissa ja koko euroopassa ainakin on tarjontaa jo aivan hirveästi mutta hinnat ovat postituskuluineen jo melkoiset. Minulle riittäisi kanssa muutaman kympin kalat mutta tuntuu ettei tarjontaa ole. Olen muutamalta firmalta kysellyt mutta näyttäisi siltä että ulkomailta tulevat erät tulevat vasta keväällä. Ja tuntuu siltä että ostajia on paljon niin silloinkin saa olla valppaana että saa suht mieleiset kalat. Eihän kenelläkään olisi kiinnostusta tehdä kimppatilaus jostainpäin Eurooppaa? Olisiko kenelläkään luotettavaa ostopaikkaa mistä saa mitä tilaa suht halpaan hintaan?
Kannatan kimppatilausta, samalla voisi tuoda kokeiltavaksi eri tilapiakantoja, joiden kasvatus voisi onnistua suurten akvaarioiden lisäksi myös viherhuoneiden eristetyissä altaissa.
Matti Juntunen,
Siuntio
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”