Eli, siinäpä kysymys tulikin.
Suunnittelen 240 litraisen akvaarion laittamista. Sopiiko tämän kokoiseen lehtikalapariskunta? Jos sopii, mitä seuraksi voisi laittaa? Olen aika noviisi, ja kokemusta on parista pienemmästä akvaariosta ja niissä miljoonakaloista, platyista, pandamonnisista ja partiksista. 240l akvaario tulisi työpaikalleni luokkatilaan, hoitaisin sitä itse. Kalojen tulisi olla värikkäitä ja "seurallisia", millaisen kuvan olen lehtikaloista saanut. Ellei tuon kokoiseen voi laittaa lehtikaloja, mitä kalastoa suosittelisitte?
240 litraiseen lehtikaloja?
Valvoja: Moderaattorit
Re: 240 litraiseen lehtikaloja?
Voi laittaa kutuparin, mutta altaan olisi hyvä olla ainakin 50 cm korkea, jotta mahtuvat liuhukkeineen menemään. Seuraksi ei mielellään muuta kuin pohjakaloja.. Esim punaiset noitamonnit ovat hyvä valinta tuollaiseen näyttävyyttä tavoittelevaan pikkualtaaseen.
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Kiitos vastauksesta. Etsin sitten tuon korkuista akvaariota.
Tarvitseeko laittaa partista tms. levänsyöjää?
Tarvitseeko laittaa partista tms. levänsyöjää?
Noitamonnit syö jonkun verran levää, joten partis ei ole pakollinen. Toki semmoisenkin voi laittaa, mutta sitten kannattaa olla pohjalla muutama luola tai puunkoloja, jonne partis voi perustaa reviirinsä. Partis saattaa hätyyttää noitamonneja reviiriltään, joten itse laittaisin mielummin 4-6 noitamonnia. Näiden lisäksi pohjalle voi laittaa parven, vaikkapa 8-10 kpl monnisia. Pieneksi jäävät lajit, esim 4-5 cm, ovat hauskannäköisiä pienessä altaassa. Kannattaa kuitenkin kysellä semmoiset lajit, jotka eivät vähästä säikähdä. Omat korumonniset ovat heti piilossa kun heilautan hiuksiani.. Eivät siis oiken sovi esittelyaltaaseen. Noin pieneen altaaseen en laittaisi perinteistä pikku parvikalaa lainkaan, jotta lehtikalat pääsevät oikein kunnolla esittelemään itseään. Samalla pikkukalat voivat saada lehtiksiltä turpiin jos lehtiksen innostuvat kutuhommista.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Miten olis tuonkokoiseen pikkulehtikalaparvi?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
Pikkulehtiksiä kaksi kutuparia olisi aika naseva setti.. Enempää en ehkä laittaisi, sillä kutiessaan antavat toisilleen kyytiä melko varmasti. Vastaavasti "viides pyörä" voisi saada pataan.. ja kolme kutuparia on jo aika paljon.