Kotilo-ongelma!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Tonddu]
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Kotilo-ongelma!

Viesti Kirjoittaja Tonddu] »

Miten saan nämä pienet inhottavat kotilot häviämään? Olen kuullut että joku kala syö niitä? Onko kokemuksia?
250l Seura-akvaario ja 60l sukarapula/poikasallas :)..
Jokke87
Starting Member
Starting Member

Re: Kotilo ongelma!!!

Viesti Kirjoittaja Jokke87 »

Moro!
Mulla kanssa oli kotilo ongelma mut ostin sit eläinkaupasta ton salamurhaajakotilon ja muutama viikko siinä meni ja nyt ei enään kotiloita ole näkynyt "Koputetaan nyt puuta"
Olen kanssa kuullut, jostain kalasta mut en muista nimeä.
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Moi, mulla on yli 400 litrainen allas ja pohja oli ylitäynnä kierteisiä ja vaikka mitä muutakin. Ostin 5kpl petokotiloa niin eipä näy enään noi muut rumat kotilot :mrgreen: Petokotilot liikkuvat altaan joka puolella, ei vaan hiekassa!
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kotilo-ongelma!

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

No mulla oli 100litrasessa 4 petokotiloa mut postitorvet lisääntyi silti. Ehkä oli laiskoja petokotiloja. Nuoliaiset syö kotilot tosi nopeesti, meillä harlekiini-, verkko- ja klovninuoliaisia ja niissä altaissa ei kierteisetkään pysy päivää kauempaa, osaavat kaivaa hiekan altakin. Ja verkkonuoliset popsasee isot lehtokotilotkin yhtenä suupalana...
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Piia_Tampere
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Piia_Tampere »

Itse aikoinaan sain niin tarpeekseni kotiloista, että nykyiseen altaaseen en ole ainuttakaan oikeata kasvia ostanut, enkä osta !!
> eipä tarvi pelata kotiloiden kanssa, eikä suodatin mee samaa tahtia tukkoon ku aikoinaan :) *happy this way*
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

yksi vaihtoehto on että joka päivä muutaman minuutti poimit ne altaasta pois. Tai aina kun näet niin tapat.
Zaphood
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Kierteisten määrään voi vaikuttaa ruokinnalla. Jos pitää niukkaa ruokaa (pohjalle), niin kotilot vähenevät viikossa-kahdessa. Toimii ainakin meillä 128 litrasessa.
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Tonddu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tonddu] »

Juu kiitos viesteistä.. Mutta mikä olisi juuri oikea laji 78l akvaan?
250l Seura-akvaario ja 60l sukarapula/poikasallas :)..
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Ei tuon kokoiseen oikeastaan mikään nuoliainen ainakaan. Petokotiloita suosittelen myös.
"A day without sunshine is like, you know, night."
Hannibaali
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hannibaali »

Jokke87 kirjoitti:Moro!
Mulla kanssa oli kotilo ongelma mut ostin sit eläinkaupasta ton salamurhaajakotilon ja muutama viikko siinä meni ja nyt ei enään kotiloita ole näkynyt "Koputetaan nyt puuta"
Olen kanssa kuullut, jostain kalasta mut en muista nimeä.

Et kai tapattanut multa saatua kierteispopulaatiota? Jos, niin muista sitten hoitaa hiekkapohjaa, sitä varten ne mukaan lähti.
Olisin voinut syöttää ne palloille... :D
Warras
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Warras »

Heips!
Sain tuossa kaverilta vanhan akvaarion kaikkine tarvikkeineen ja kaloineen. Kalat siirrettiin porukoiden altaaseen ja huomasin siellä kelluskelevan eilen yhden kotilon [}:)] Olen ollut aina iloinen että niitä ei ole meillä näkynyt, mutta jos nyt alkaa näkymään... :/
Kuitenkin, minulla olisi tarkoitus laittaa pystyyn se vanha akvaario.
Onko mahdollista että kotilot siirtyy vaikka sen suodattimen ja lämmittimen mukana uuteen akvaarioon?
Vaikka kaikki pesin kuumalla vedellä ja merisuolalla. En tiedä toiminko tuossa pesussa oikein, mutta jos akvaarion voi puhdistaa merisuolaa apuna käyttäen niin miksi ei sitten noita muitakin? Paitsi akvaariota, sen kuurasin vain pelkästään "ihmesienellä".
Tekniikka ja kaikki toimii, mutta en tiedä kuinka kauan sillä kaverinikaan ei osannut sanoa kuinka vanha akvaario oikein on.
Se ei ole minulle mikään ongelma ostaa uutta suodatinta jne.
Mutta kun vanhat toimii niin miksi niitä sitten heittämään pois?
Akvaarioon vaihdan silikoonit.
Mutta onko tuota kotilovaaraa olemassa? Se on kuitenkin jonkin aikaa vielä tyhjillään ennenkun saan siihen kunnon jalustan ettei koko systeemi sitte rämähdä alas.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Kyllä se kotilovaara on läsnä aina kun siirrät altaaseesi uusia kasveja muista altaista. Tätäkin voi toki ehkäistä uittamalla kasvit alunaliuoksessa ja huuhtelemalla huolellisesti ennen altaaseenlaittoa, mutta jos niitä kotiloita tulee ja niistä haluat eroon päästä niin hommaa pari petokotiloa sinne tuhojaan tekemään. Eivätkä ne kotilot niin vaarallisia ole ;) Minä en ainakaan luopuisi hiekkapohjassani möyrivistä kierteisistä mistään hinnasta.

Nykyisen tekniikkasi mukana kotiloita tuskin siirtyy, koska aika tehokkaasti olet näköjään sen puhdistanut. Mutta jos altaassasi on hiekkapohja, suosittelen niiden kierteissarvikotiloiden hankkimista, mikäli et halua itse pöyhiä hiekkaa sillointällöin.
laura-w
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja laura-w »

Osaisko joku neuvoa mikä kala taikka petokotilo söisi pois ne pienet 'roska'kotilot mutta jättäisivät kierteissarvet rauhaan?
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Ei ne kotilot ja kalat taida pahemmin välittää mitä lajia saalis on. Ikävä kyllä. :o
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Petokotilot kyllä syö ikävä kyllä myös kierteisiä.
suomikala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja suomikala »

Minun mielestäni jos kotilo-ongelma on jo kerennyt isoksi. (satoja kehäkotiloita tai vastaavia) ei muutama petokotilo saa mitään havaittavaa aikaiseksi. Lisääntyvät paljon nopeammin, kuin muutama peto jaksaa syödä.
Sitten havainto josta en mene takuuseen, mutta mielestäni olen nähnyt ison omenakotilon napsivan suuhunsa noita kehäkotiloita. Ei mitään hidasta imutusta, vaan hörps, sinne meni sekunnissa 1 kotilo. 2 isoa kotiloa samaan akvaarioon, jossa oli satoja, tai tuhansia kehäkotiloita, ja ongelma katosi itsestään kuukaudessa. Sama toisessa akvaariossa, sinne omput, ja hop, ongelma kuukauden kuluttua ohi. Ehkä sattumaa, tai sitten omput syö muiden kotiloiden munia, poikasia ja oikeastaan aika isojakin kehäkotiloita. Jos havainto oikein, tämä ratkaisuhan toimii kaikkiin rapuakvaarioihin, ja niihin joihin nuoliaiset on liian isoja. Onko kellään omppulassa ongelmaa muista kotiloista, voisin kuvitella että ei?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Empä ainakaa ite huomannu että kun miula oli yhteen aikaan isoja omppukotiloita, että ne olisi syöny noita pienempiä kotiloita
vaikka niitten yli liukuivat kyllä useasti, eikä nuo syöny myöskään muiten kotiloiden kutuakaan. :?
poiju
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja poiju »

Mulla oli myös alkava kotilo-ongelma, mutta se hävisi yllättäen sinileukakirjoahvenpariskunnan hankkimisen jälkeen. Reilussa vuorokaudessa kaikki pienet postitorvikotilot olivat hävinneet laseista eikä niitä sen jälkeen ole näkynyt. Kierteiskanta harveni muutamalla yksilöllä, mutta niilläkin näyttää itsesuojeluvaisto toimivan, kun eivät ole enää näyttäytyneet valoisaan aikaan hiekan päällä. Muutaman suuremman postitorvikotilon jouduin liiskaamaan itse, kun ahvenet ovat vielä keskenkasvuisia eikä suu ilmeisesti ollut riittävän iso niiden popsimiseen. Kasvit tutkittiin tarkkaan joka puolelta ja ilmeisesti kotilot ovat nyt hävinneet, koska uusia ei ole enää näkynyt :D :D
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Meillä hävisi postitorvikotilot sukarapuarmeijalla (rapusia 200-300 yksilöä :roll: ). Syövät ainakin kaikki kotiloiden munat ja ehkä niitä kotiloitakin..?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Hassu juttu mutta ei vaan miun sukaravut kotiloiden munia syö.
Henju
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Henju »

Onkos noihin kotilon "tappoon" jotain tabletteja kenties?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”