Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sinuhesieda
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 14:12, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: "Uusimaa, Kehä III ulkopuolella"

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja Sinuhesieda »

Videoni saate sanat ja linkit itse videoon.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7#p6862305

miljoonakala84: Sä vedät kasvillisuudessa kyllä pidemmän korren. Hyvän näiköinen akvaario sulla, vai pitäisikö sanoa luonnollisen :)
Kääpiöpalloilua jo 10.8.2009 alkaen 60 litran voimin. Parinkunnan (30% työllistetty) haaveena isompi akvaario.
Tein itse: Kääpiöpallokala lajiesittely (Carinotetraodon travancoricus)
YouTube videoni, myös muitakin kalavideoita.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

HIenon videon oot saanu tehtyy ja kyllä toi siunkii akvaariosi on komia. :mrgreen:

Kasveina tuolla 84L akvaariossa on pelkästään Aasialaisia kasveja, joten luulis käppänöillä olevan kotoisat olot. :mrgreen:
fisuli79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 10:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja fisuli79 »

Ai onko Kotkassa noita käppänöitä?Missä siellä?Mies opiskelee siellä,ni joskohan vois tuua miulle muutaman tuonne 156litraseen..Jos siis Kotkassa on,ni paljonko ne makso?
entä kun tykkään noista partiksista ja banjosta ja suunnittelen juovaokamonnin hankintaa,ni voikohan niitä laittaa palluroitten kaveriks..?Tuossa 200litrasessa on nyt miekkakaloja ja pari lehtikalaa..Lehtikaloille seuraavaks hankintavuorossa isompi allas.. :/
7 lasta, talvikko, koira, akvaariofisut 350l+156l+80l+47l ja minipuutarha
Malawit, monnit, monniset ja plekot kiinnostavat erityisesti!
Sinuhesieda
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 14:12, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: "Uusimaa, Kehä III ulkopuolella"

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja Sinuhesieda »

fisuli79 kirjoitti:Ai onko Kotkassa noita käppänöitä?Missä siellä?Mies opiskelee siellä,ni joskohan vois tuua miulle muutaman tuonne 156litraseen..Jos siis Kotkassa on,ni paljonko ne makso?
entä kun tykkään noista partiksista ja banjosta ja suunnittelen juovaokamonnin hankintaa,ni voikohan niitä laittaa palluroitten kaveriks..?Tuossa 200litrasessa on nyt miekkakaloja ja pari lehtikalaa..Lehtikaloille seuraavaks hankintavuorossa isompi allas.. :/
Oletko löytänyt / saanyt käsiin Markku Varjon akvaariokala kirjaa? Sieltä tai netistä tarkistaisin enimmäiseksi, onko vesiarvoissa mitään erityisvaatimuksia tai ristiin menemistä toisen lajin kanssa. Vähän tyhjentävä tämä minun vastaus oli :roll:
Kääpiöpalloilua jo 10.8.2009 alkaen 60 litran voimin. Parinkunnan (30% työllistetty) haaveena isompi akvaario.
Tein itse: Kääpiöpallokala lajiesittely (Carinotetraodon travancoricus)
YouTube videoni, myös muitakin kalavideoita.
fisuli79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 10:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja fisuli79 »

eipä oo..Sekö on hyvä kirja?Hommaanpa sitten sellasen=)..Ajattelin perustaa tuon uuden akvaarion kaikessa rauhassa oikein nautiskellen ihan ilman mitään hoppua <3. Kaikkien taiteensääntöjen mukaan*<*
7 lasta, talvikko, koira, akvaariofisut 350l+156l+80l+47l ja minipuutarha
Malawit, monnit, monniset ja plekot kiinnostavat erityisesti!
ZamY
Senior Member
Senior Member
Viestit: 881
Liittynyt: 10:26, 24.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja ZamY »

fisuli79 kirjoitti:eipä oo..Sekö on hyvä kirja?
Sehän on akvaario harrastuksen raamattu! :mrgreen:
Sinuhesieda
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 14:12, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: "Uusimaa, Kehä III ulkopuolella"

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja Sinuhesieda »

On hyvä kirja (MV Akvaariokalat), kirjastosta olen lainannut ja varmaan pukinkonttiin laitan sen ja MV Akvaario-opas -kirjan myös.
Kaikenkaikkiian Markku Varjon kirjat ovat hyviä ja tutustumisen arvoisia. MV Kasvikirja oli myös sivistävä, vaikka en niin noista kasveista :|
Kääpiöpalloilua jo 10.8.2009 alkaen 60 litran voimin. Parinkunnan (30% työllistetty) haaveena isompi akvaario.
Tein itse: Kääpiöpallokala lajiesittely (Carinotetraodon travancoricus)
YouTube videoni, myös muitakin kalavideoita.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Sanokeepa mitäkä tässä pitäs tehdä, kun tuolla 84L akvaariossa on nytten varmasti 3 kääpiöpallo ukkelia ja yksi akkeli, eli pitäskö miun nytten viedä yksi noista pojista pois
vai pärjääkö nuo kääpiöt tuolla 84L akvaariossa tommosella porukalla sitten kun kaikki on aikuisia, toistaseksi mitään vakavempia yhteen ottoja ei ole ollu, ainoastaan pientä nahinointia ruoka aikoina. :?
fisuli79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 10:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja fisuli79 »

Hei!
Jos haluat,ni mie voin vaihtaa yhen uroksen naaraaseen ja jos sie jaksat meillepäin tulla.Miun mies tuo miulle Kotkasta parven noita käppänöitä perjantaina iltapäivällä,ni voisinkin pyytää,että tuo vaan tyttöjä:).Myö asutaan siis täällä Rajavaarassa Kesälahella.Kerimäen keskustasta taitaa olla meille Punkaharjun kautta n.40km..Ja voisin sen yhen jättää kokonaan käyttämättä tuolla miun altaassa,jos tulet pe-iltana vaihtamaan..=)
Miten ois?
Ja jos ne sieltä Kotkan kaupasta osaa antaa miulle tulemaan oikeeta sukupuolta=/..
7 lasta, talvikko, koira, akvaariofisut 350l+156l+80l+47l ja minipuutarha
Malawit, monnit, monniset ja plekot kiinnostavat erityisesti!
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Valitettavasti en juuuri nytten ehdi tulemaan, porukat on lähdössä reissuun, joten ei ole autoa käytettävissä. :|
fisuli79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 10:04, 15.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja fisuli79 »

Käy miulle,että tulet sitten kun pääset,jos kiinnostaa.Laita vaikka YV:tä jos=)
7 lasta, talvikko, koira, akvaariofisut 350l+156l+80l+47l ja minipuutarha
Malawit, monnit, monniset ja plekot kiinnostavat erityisesti!
Kala paletti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 17:36, 01.08.2009
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja Kala paletti »

Voiko 1palettikanaaraan,1partamonnikoiraan,2piikkisilmän ,1omenakotilon ja 6ruusutetran seuraan hommata tuollaisia ja voisko kertoa vähän hoidosta?
Sinuhesieda
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 14:12, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: "Uusimaa, Kehä III ulkopuolella"

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja Sinuhesieda »

Kala paletti kirjoitti:Voiko 1palettikanaaraan,1partamonnikoiraan,2piikkisilmän ,1omenakotilon ja 6ruusutetran seuraan hommata tuollaisia ja voisko kertoa vähän hoidosta?
Mikäs muka sen videon jälkeen jäi epäselväksi (omakehu) :D
Kääpiöpalloilua jo 10.8.2009 alkaen 60 litran voimin. Parinkunnan (30% työllistetty) haaveena isompi akvaario.
Tein itse: Kääpiöpallokala lajiesittely (Carinotetraodon travancoricus)
YouTube videoni, myös muitakin kalavideoita.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja narm »

Nyt noita surraa myös täällä :D pikkuisen tauon jälkeen.
Siiderihai
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 12:04, 16.09.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja Siiderihai »

Olen alkanut haaveilla noista käppänöistä ja minulla olisi 63-litrainen akvaario, jossa tällä hetkellä mustia ja sinisiä neontetroja ~20 kpl ja kolme ottoa. Voisiko sinne ajatella muutamaa käppänää? Vai pitäisikö olla pelkkä lajiakvaario? Mikä olisi hyvä määrä ja uros-naaras-suhde?
Sinuhesieda
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 14:12, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: "Uusimaa, Kehä III ulkopuolella"

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja Sinuhesieda »

Siiderihai kirjoitti:Olen alkanut haaveilla noista käppänöistä ja minulla olisi 63-litrainen akvaario, jossa tällä hetkellä mustia ja sinisiä neontetroja ~20 kpl ja kolme ottoa. Voisiko sinne ajatella muutamaa käppänää? Vai pitäisikö olla pelkkä lajiakvaario? Mikä olisi hyvä määrä ja uros-naaras-suhde?
IMO en ottaisi kääpiöpallokala altaaseen muita akvaario kamuja kuin monnisia, monneja, plekoja.
Allekirjoittaneella on monni, kiilakylkiä 6kpl ja sukarapuja, mutta jos varmoja valintoja haetaan...

En laittaisin nykyiseen akvaarioosi käppänöitä. IMO sielä on jo ennestään kaloja sen verran ja kääpiöt ovat hitaita syömään, kun sitä ruokaa pitää vähän aikaa tuijottaa ennen kun sen voi syödä.

Ottoja? Omanakotilo? Tiesithän että pallokalat syövät kotiloita? (Hammaiden hoitoksi muilla pallolla, käppänällä ei välttämätön).

Sun akvaan 1uros ja 3-5naarasta. Allekirjoittaneella 2 urosta ja 4 naarasta. ELI Muutama narttu urosta kohden ja isoon akvaarioon voi laittaa 3 tai enemmän urosta. Meillä kaikkien piti olla yhtä lukuun ottamatta naaraita, mutta toi yksi olikin uros.
Kääpiöpalloilua jo 10.8.2009 alkaen 60 litran voimin. Parinkunnan (30% työllistetty) haaveena isompi akvaario.
Tein itse: Kääpiöpallokala lajiesittely (Carinotetraodon travancoricus)
YouTube videoni, myös muitakin kalavideoita.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja narm »

Sinuhesieda kirjoitti:
Siiderihai kirjoitti:Olen alkanut haaveilla noista käppänöistä ja minulla olisi 63-litrainen akvaario, jossa tällä hetkellä mustia ja sinisiä neontetroja ~20 kpl ja kolme ottoa. Voisiko sinne ajatella muutamaa käppänää? Vai pitäisikö olla pelkkä lajiakvaario? Mikä olisi hyvä määrä ja uros-naaras-suhde?
IMO en ottaisi kääpiöpallokala altaaseen muita akvaario kamuja kuin monnisia, monneja, plekoja.
Allekirjoittaneella on monni, kiilakylkiä 6kpl ja sukarapuja, mutta jos varmoja valintoja haetaan...

En laittaisin nykyiseen akvaarioosi käppänöitä. IMO sielä on jo ennestään kaloja sen verran ja kääpiöt ovat hitaita syömään, kun sitä ruokaa pitää vähän aikaa tuijottaa ennen kun sen voi syödä.

Ottoja? Omanakotilo? Tiesithän että pallokalat syövät kotiloita? (Hammaiden hoitoksi muilla pallolla, käppänällä ei välttämätön).

Sun akvaan 1uros ja 3-5naarasta. Allekirjoittaneella 2 urosta ja 4 naarasta. ELI Muutama narttu urosta kohden ja isoon akvaarioon voi laittaa 3 tai enemmän urosta. Meillä kaikkien piti olla yhtä lukuun ottamatta naaraita, mutta toi yksi olikin uros.
Mulla ei ole käppänät syöneet omenakotiloita ja noita on paljon ollu ja on tälläkin hetkellä.
Muita kotiloita kyllä vaanivat ahkerasti.Myös kierteisiä.
Sukaravut saa olla rauhassa.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei sanokaas kun tässä aattelin että jos siirtäsin nuo 6 korurihmakalaa tonne 128L purkkiin ja jättäsin tonne 84L akvaan vaan nuo kääpiöpallot ja pohjalle piikkisilmiä,
eli tuolla 84L akvassa on nytten 4 kääpiö palloa 1 naaras ja 3 ukkelia kuinka monta käppänää tuolla voisi kaiken kaikkiaan pitää, jos hommais lisää noita eukkoja?
tepis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:57, 14.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja tepis »

Minulla on 60 litraisessa altaassa 6 kääpiöpallokalaa. Eivät tappele keskenään ja kaikille löytyy omaa rauhaa tarvittaessa ja minun silmään näyttää sopivalta määrältä. Noita ostaessani sanottiin, että tuon kokoiseen voisi laittaa yhdeksänkin, mutta itse en laittaisi ehkä tuota kuutta enempää tuohon altaaseen. Eli varmaan tuohon 84 litraan menisi ainakin se yhdeksän.
Sinuhesieda
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 14:12, 13.08.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: "Uusimaa, Kehä III ulkopuolella"

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja Sinuhesieda »

tepis kirjoitti:Minulla on 60 litraisessa altaassa 6 kääpiöpallokalaa. Eivät tappele keskenään ja kaikille löytyy omaa rauhaa tarvittaessa ja minun silmään näyttää sopivalta määrältä. Noita ostaessani sanottiin, että tuon kokoiseen voisi laittaa yhdeksänkin, mutta itse en laittaisi ehkä tuota kuutta enempää tuohon altaaseen. Eli varmaan tuohon 84 litraan menisi ainakin se yhdeksän.
IMO ei tod. yhdeksää 60 litraiseen.
Suositellaan 10-15l kääpiöpalloa kohden, mutta eihän kalalla ole mittanauhaa :roll:
Kääpiöpalloilua jo 10.8.2009 alkaen 60 litran voimin. Parinkunnan (30% työllistetty) haaveena isompi akvaario.
Tein itse: Kääpiöpallokala lajiesittely (Carinotetraodon travancoricus)
YouTube videoni, myös muitakin kalavideoita.
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 15:42, 11.01.2007
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

IMO?
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
-Ella-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 97
Liittynyt: 12:26, 27.07.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja -Ella- »

in my opinion :D
" If something is hard to do, then it's not worth doing."
¤albiinomonninen¤
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 15:42, 11.01.2007
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja ¤albiinomonninen¤ »

opinion?
Olivian lemmikkisivut =)
Tiesin sen, mutta unohdin.
tyynelle_kamuja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 19:54, 07.02.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja tyynelle_kamuja »

Moi pitkästä aikaa!
Täällähän oli edelleen pallojengi kasassa :D

Meillä on tällä hetkellä viis palloa, ajan saatossa kaks menehtyi, kun olivat niin pieniä etteivät päässeet hyvään alkuun (helsingin akvaariokeskuksesta nämä). Yks pienin rimpula Kemplikseksi nimetty vaan on sinnitellyt ja vaikka kasvuvauhti ei oo päätä huimaava niin pärjää ja on vahvistunut toden teolla.
TYyne on edelleen menossa mukana, meidän eka pallokala♥

Muutettiin pallot seuralaan, meillä oli kauan aikaa valmiudessa heidän vanha koti, mutta erittäin hyvin sujui muutto, eivätkä ole ollenkaan todellakaan kiinnostuneita muista kaloista, tarkasti ja tiiviisti ollaan seurattu ja ihan liikkuvat onnellisina omassa jengissään ja välillä se yks pöljäke menee suodattimen taakse niinkuin vanhassa kodissaankin ja sieltä se pitää aina pelastaa, kun sinne pääsee, muttei pois sieltä. Ja muut kalat harrastavat lajinomaista käyttäytymistä eivätkä ujostele palloja, ei edes ruoka-aikana ole nahistelua nähtävissä. Niin kauan kun tämä sujuu niin saavat olla tuolleen, mut jos ei suju niin sitten saavat muuttaa erilleen tuolta.
Kutupuuhia ei oo ollu nähtävissä, Tyyne on tätimäisenä esimerkkinä hillitystä pallokalan käyttäytymisestä ja on aika ujo kala, joten en usko, että kutuja ihan heti nähään tuolla. Vedenvaihdon aikaan Tyyne menee kalpeaksi ja istahtaa puskaan :D Muut eivät välitä mittään, tulevat vaan töllistelemään sitä lappoa.
me x6 & seurahuone 100l
o: pieni jalustallinen akvaario, neontetroja, kääpiöpallokaloja, tyttömonni YV
narm
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1682
Liittynyt: 20:08, 06.04.2007
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kääpiöpallokaloja hankkimassa!

Viesti Kirjoittaja narm »

Welcome back! Minnekäs "me " täältä 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”