Koko lasi akvaario kestoikä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Koko lasi akvaario kestoikä
Kuulin sivusta keskustelun "Koko lasisen akvaarion lujuus on murto-osa "normaalin" akvaarion lujuudesta. Sekä akvaarion mahdollinenkaan käyttö ikä maksimissaan 10v mutta jos akvaario on ollut hetkenkään käytössä niin käytännössä kuivillaan olon jälkeen akvaario täysin käyttökelvoton. Silikoni kuulema hapettu/hapertuvat suhteellisen nopeasti koska niihin on imeytynyt eri aineita vedestä. Lisäksi koko lasisen akvaario on täysin korjauskelvoton tai ainakin sen korjaus kustantaa enemmän kuin uuden hankinta."
Mikäs merivesipuolen mielipide?
Kokolasisen akvan lujuus verrattuna Listoitettuun? Onko listat vain peittämässä hioamattomia reunoja?
Jos akva hetken ollut käytössä niiin esim. ½ vuoden kuivilla olo tuhoaa akvaarion? etc?
Mikäs merivesipuolen mielipide?
Kokolasisen akvan lujuus verrattuna Listoitettuun? Onko listat vain peittämässä hioamattomia reunoja?
Jos akva hetken ollut käytössä niiin esim. ½ vuoden kuivilla olo tuhoaa akvaarion? etc?
olitpa utelias....
Re: Koko lasi akvaario kestoikä
Mun mielestä kokolasinen akvaario on ihan yhtä kestävä kuin listoitettu, mutta koko lasisesta en tiedä.
-
- Junior Member
- Viesti:
Tarkennetaan. Siis tarkoitin silikonilla kasattuja altaita ....
olitpa utelias....
-
- Kim Söderberg
- Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
- Viesti:
Moi
On tälläkin hetkellä käytössä altaita jotka on kasattu 1983, ovat olleet tyhjinä, talvella ulkona ja helteellä sisällä.
On potkittu, rautakangella siirrelty ovat saaneet nyrkistä
Niitä on haukuttu ja ihasteltu
Ja yhtään ei ole hajonnut, ja tämä on tosi.
Kun lasi on hiottu ja vahvuus oikea ja oikein kasattu, puhtaat pinnat ja annettu kuivua/kovettua rauhassa, niin ei se akvaariokäytössä hajoa mitenkään.
On tälläkin hetkellä käytössä altaita jotka on kasattu 1983, ovat olleet tyhjinä, talvella ulkona ja helteellä sisällä.
On potkittu, rautakangella siirrelty ovat saaneet nyrkistä
Niitä on haukuttu ja ihasteltu
Ja yhtään ei ole hajonnut, ja tämä on tosi.
Kun lasi on hiottu ja vahvuus oikea ja oikein kasattu, puhtaat pinnat ja annettu kuivua/kovettua rauhassa, niin ei se akvaariokäytössä hajoa mitenkään.
Mitä akvaarion "korjaamiseen" tulee, ei se silikoni tuubi paljoa 10e enempää maksa. Voi olla, että isompaan joutuu ostaa useamman. Jos kokolasisesta on jokin lasi rikki niin irroittaa vanhan, teetättää uuden ja silikoonaa kiinni, helppoa ja eikä välttämättä kovin kallista.
Kaikki saa ja kaikilta saa mutta kaikki ei saa kaikilta !
Kaikki saa ja kaikilta saa mutta kaikki ei saa kaikilta !
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Uskon täysin tuota mitä K.S. kirjoittaa.
Silikooneille ei tapahdu mitään oli ne sitten vedessä tai kuivilla.
Purin juuri ikkunoita jotka on asennettu vuonna 1974 ja niissä oli silikonit ihan hienosti kiinni ja ne silokonisaumat oli kimmoisia.
Eli siinä silikonit olivat 34vuotta olleet etelänpuoleisella seinällä kuten myös lännen ja idän puoleisilla seinillä. Saumoissa ei eroja nähtävissä.
Olen nähnyt myös että jotkin levät saattaa kasvaa silikonin ja lasin väliin aiheuttaen reunan irtoamista ja sitten kun laseja puhdistetaan tökitään silikonia niin että se lähtee repsottamaan.
Yleensä jos akvaario vuotaa on syynä joko että akvaariota on tönäisty tai se on huonosti puhdistettu ennen silikoonausta.
Joten itsellä on tuo MP:n erkkeri akvaario joka on vasta 2 vuotta vanha mutta uskoisin sen kyllä kestävän hieman pidenpään kuin 10v.
Akvaarion kestämisessä on lasien hiomisella yllättävän suuri rooli. Jos lasin reunaa ei ole hiottu kunnolla voi sen halkeaminen tapahtua paaaaljon pienemmästä "väännöstä" kuin hiotun lasin.
Joissain tapauksissa kehytkset ovat vain koristeena ja joissain tapauksissa ne ovat oikein liimattu kiinni.
En uskoisi että on kovinkaan suurta eroa "kestävyydessä" sillä onko altaat kehyksellisiä vai ei.
Silikooneille ei tapahdu mitään oli ne sitten vedessä tai kuivilla.
Purin juuri ikkunoita jotka on asennettu vuonna 1974 ja niissä oli silikonit ihan hienosti kiinni ja ne silokonisaumat oli kimmoisia.
Eli siinä silikonit olivat 34vuotta olleet etelänpuoleisella seinällä kuten myös lännen ja idän puoleisilla seinillä. Saumoissa ei eroja nähtävissä.
Olen nähnyt myös että jotkin levät saattaa kasvaa silikonin ja lasin väliin aiheuttaen reunan irtoamista ja sitten kun laseja puhdistetaan tökitään silikonia niin että se lähtee repsottamaan.
Yleensä jos akvaario vuotaa on syynä joko että akvaariota on tönäisty tai se on huonosti puhdistettu ennen silikoonausta.
Joten itsellä on tuo MP:n erkkeri akvaario joka on vasta 2 vuotta vanha mutta uskoisin sen kyllä kestävän hieman pidenpään kuin 10v.
Akvaarion kestämisessä on lasien hiomisella yllättävän suuri rooli. Jos lasin reunaa ei ole hiottu kunnolla voi sen halkeaminen tapahtua paaaaljon pienemmästä "väännöstä" kuin hiotun lasin.
Joissain tapauksissa kehytkset ovat vain koristeena ja joissain tapauksissa ne ovat oikein liimattu kiinni.
En uskoisi että on kovinkaan suurta eroa "kestävyydessä" sillä onko altaat kehyksellisiä vai ei.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Akvaariosisustaja 2005
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Ainoan minkä olen huomannut kuluttavan silkoneja on kuiva sisäilma. Vein kerran tosi iäkkään akvaarion (seissyt mm ulkona vuosikausia sään armolla jonka jälkeen pidin siinä menestyksellä kaloja n. vuoden) kuivaan varastoon. Seuraavan kerran koeponnistaessani allasta se vuosi kuin seula.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Mitä kokolasisiin tulee, niin siirrettäessä huonommin hiout särmät saavat helposti halkeamia osakseen. Tämä toki on ihan muuttajan huolellisuudesta ja varovaisuudesta kiinni
Mitä olen kurkkinut listoitettuja altaita ja jutellut kauppiaiden/valmistajien kanssa, niin ensinnäkin niissä on lähes poikkeuksetta sivulasit kasattu pohjalasin päälle eikä ympäri ja yseimmiten myös listat ovat pelkästään peittämässä rumaa jälkeä ja lähes hiomattomia laseja.
Siksi kunnon kokolasiallas onkin kallis, sillä se on kasattava oikein (taino, ei ole pakko, mutta siitä heti näkee että se on kasattu väärin) ja saumat on pakko teipata ja vetää nätisti. Lisäksi itse tehdessä lasit ovat yllättävän kalliit, itse rakennettu allas ei tule halvemmaksi kuin kaupasta ostettu kehysallas. Toki altaan korjaaminen itse tulee usein halvemmaksi kuin uuden ostaminen (tosin pienet altaat ovat niin halpoja, että uuden altaan saa samalla hinnalla kuin esim. uuden pohjalasin).
Itse en ole säilyttänyt altaita pitkiä aikoja tyhjillään, mutta käytössä on edelleen ensimmäinen akvaarioni joka on siis ostettu iloisella 80-luvulla. Viimeksi reilu vuosi sitten kokeilin saumoja ja uudenveroiset olivat. Paljon nuo ovat valmistajastakin kiinni, sillä olen nähnyt repsottavia silikoneja käytännössä uudessa altaassa, silloin on kyllä kyseessä huolimaton kasaus ja huono lasien putsaaminen ennen silikonausta.

Siksi kunnon kokolasiallas onkin kallis, sillä se on kasattava oikein (taino, ei ole pakko, mutta siitä heti näkee että se on kasattu väärin) ja saumat on pakko teipata ja vetää nätisti. Lisäksi itse tehdessä lasit ovat yllättävän kalliit, itse rakennettu allas ei tule halvemmaksi kuin kaupasta ostettu kehysallas. Toki altaan korjaaminen itse tulee usein halvemmaksi kuin uuden ostaminen (tosin pienet altaat ovat niin halpoja, että uuden altaan saa samalla hinnalla kuin esim. uuden pohjalasin).
Itse en ole säilyttänyt altaita pitkiä aikoja tyhjillään, mutta käytössä on edelleen ensimmäinen akvaarioni joka on siis ostettu iloisella 80-luvulla. Viimeksi reilu vuosi sitten kokeilin saumoja ja uudenveroiset olivat. Paljon nuo ovat valmistajastakin kiinni, sillä olen nähnyt repsottavia silikoneja käytännössä uudessa altaassa, silloin on kyllä kyseessä huolimaton kasaus ja huono lasien putsaaminen ennen silikonausta.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Alix: Se sun meitä haettu 300l kasviallas taitaa olla juurikin noita Kimin mainostamia -83 kasattuja kokolasialtaita
Vaihdoitteko silikonit, vai menikö suoraan käyttöön?
Toimii kun junan vessa, sanoisin.

Toimii kun junan vessa, sanoisin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Eikös nuo kaikki altaat ole kokolasialtaita. Toisissa on vain ohuemmat lasit alumiinikehyksillä ja toiset paksummasta lasista ilman alumiinikehyksiä. Kummatkin sitten liimattu silikoonilla.
In numbers of ten the power is in one.
Kyllä niissä altaissa tarvitaan yhtä paksut lasit, oli ne sitten kehusaltaita tai kokolasipyttyjä. Se silikoni ne altaat koossa pitää. Listat/kehykset on siinä vaan koristeena.
Itse en laittaisi kokolasiallasta, koska alumiinilistat ympärillä suojaavat lasireunoja kolauksilta ja listan ja lasin väliin saa limaa, joka tekee siitä kestävemmän. Isompien kokolasialtaiden lasituet yläreunassa ovat myös heikko kohta. Mitä jos sinulta tipuu siihen jotain painavaa ja lasituki menee rikki? Kun taas alumiinituet saa kiinnitettyä paremmin eivätkä hajoa niin helposti. Kyllä hienouden puolesta minäkin kokolasialtaan laittaisin, mutta luotan vaan enemmän kehyksellisiin. 

1000 litraa suolaa..
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
No tuo on aika heikko perusteluJarmo.T kirjoitti:Isompien kokolasialtaiden lasituet yläreunassa ovat myös heikko kohta. Mitä jos sinulta tipuu siihen jotain painavaa ja lasituki menee rikki?

If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
KatjaN: Ei ne silikonit missään varsinaisen huonossa kunnossa olleet, mutta Samu silloin vaihtoi kyllä sisäsumat vanhasta tottumuksesta. Ja lisättiin tukilistat yläreunaan. Toimii kyllä kuin junan vessa 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS
Jarmo.T kirjoitti:Itse en laittaisi kokolasiallasta, koska alumiinilistat ympärillä suojaavat lasireunoja kolauksilta ja listan ja lasin väliin saa limaa, joka tekee siitä kestävemmän. Isompien kokolasialtaiden lasituet yläreunassa ovat myös heikko kohta. Mitä jos sinulta tipuu siihen jotain painavaa ja lasituki menee rikki? Kun taas alumiinituet saa kiinnitettyä paremmin eivätkä hajoa niin helposti. Kyllä hienouden puolesta minäkin kokolasialtaan laittaisin, mutta luotan vaan enemmän kehyksellisiin.
Totta on että listat suojaavat altaan reunoja mutta ne on kiinnitetty silikoonilla vain niin että ne pysyvät kiinni paitsi JUTA-altaissa ne on liimalla kiinni jotta myös tukevat itse lasia. Muistaakseni JUTA-altaa ovatkin kasattu pohjalasin päälle joten tukea on hyvä ollakkin(korjata saa jos muistan väärin). Itse sitä liimaa sinne ei kyllä saa mitenkään laitettu jälkeenpäin.
Jos pelkää kulmien saavan kolhuja laittaisin mustat muovikulmat altaan pystykulmiin. Ne eivät erotu koska silikoonikin on mustaa, yleensä.
Alumiinituet on yleensä POP-niiteillä kiinni kehyksessä. Ainut painava esine joka tonne vois mahd. tipahtaa on valaisin joka nyt tulee mieleen. Kyllä se alumiini tukikin on kovilla jos lampun siihen päälle tipautat.
Ainut huono asia lasituissa mielestäni on että ne menevät likaiseksi ovat näin valon tiellä. Sekin korjautuu puhdistamalla.
Juta-akvaariot on kasattu pohjalasin päälle kuten jo mainitsitkin. Kehykset ovat kiinni silikonilla, ei liimalla.Jorg kirjoitti:Totta on että listat suojaavat altaan reunoja mutta ne on kiinnitetty silikoonilla vain niin että ne pysyvät kiinni paitsi JUTA-altaissa ne on liimalla kiinni jotta myös tukevat itse lasia. Muistaakseni JUTA-altaa ovatkin kasattu pohjalasin päälle joten tukea on hyvä ollakkin(korjata saa jos muistan väärin). Itse sitä liimaa sinne ei kyllä saa mitenkään laitettu jälkeenpäin.
-
- Junior Member
Kertokaapa ennemän tästä akvaaariosta, koska olen itse hankkimassa tämmöisen! Eikös se ole samanlainen kuin jotkut sisustus akvat joissa on mustat silikoniit vaan kulmis eikä mtn listoja?? Ja onko miten kestävä 180l kokolasiakva! haluan lisä tietoa 

250l Seura-akvaario ja 60l sukarapula/poikasallas
..

No ketjun olet löytänyt. Siinähän sitä on keskustelua, asiaa ja lisätietoa kokolasiakvaarion kestävyydestä. Suosittelisin että luet nuo ketjun aiemmat viestit.Tonddu] kirjoitti:Kertokaapa ennemän tästä akvaaariosta, koska olen itse hankkimassa tämmöisen! Eikös se ole samanlainen kuin jotkut sisustus akvat joissa on mustat silikoniit vaan kulmis eikä mtn listoja?? Ja onko miten kestävä 180l kokolasiakva! haluan lisä tietoa
-
- Starting Member
kokolasiset altaat ovat kestävämpiä kuin kehys altaat koska en ole vielä ikinä nähnyt akvaariota missä on listat ja KRH hiotut reunat. Hionta lisää kestävyyttä. Olen nähnyt kokolasi altaitakin missä ei ole reunoja hiottu.Kokolasi altaan hinta vaan paljon kallinnpi koska vaikeampi kasata ja työn jälki näkyy. Ja sitten altaan reunat ovat KRH hiottuja mikä maksaa minä käytän ainakin vain KRH hiottuja laseja kun teen altaita.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Miten tuo kiiltoreunahionta lisää altaan kestävyyttä? Siis verrattuna teräväsärmähiontaan.
-
- Junior Member
- Viesti:
Ketjun aloittajana.
-viesti oli pieni provo
-eräs kauppias haukkui vain kokolasiset akvat...
Oma mutu:
-koko lasinen kootaan melko varmasti huolellisemmin kuin listoitettu
-hionta varmasti vähentää ns. lovivaikutusta(KVG)
-viesti oli pieni provo
-eräs kauppias haukkui vain kokolasiset akvat...
Oma mutu:
-koko lasinen kootaan melko varmasti huolellisemmin kuin listoitettu
-hionta varmasti vähentää ns. lovivaikutusta(KVG)
olitpa utelias....
lovenvaikutuksella olisi vaikutusta...jos se allas olisi väsyttävän kuormituksen alaisena. Mutta kun ei ole, asialla ei ole vaikutusta. Sillä on vaikutusta että kehysaltaaseen saa kolmannenkin silikonisauman.
/jari
-
- Advanced Member
Listat ovat koristeita mutta niillä on hyvä peittää ammattitaidoton työjälki.Tonddu] kirjoitti:Kertokaapa ennemän tästä akvaaariosta, koska olen itse hankkimassa tämmöisen! Eikös se ole samanlainen kuin jotkut sisustus akvat joissa on mustat silikoniit vaan kulmis eikä mtn listoja?? Ja onko miten kestävä 180l kokolasiakva! haluan lisä tietoa
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Saako kysyä selvennystä tähän kolmanteen silikonisaumaan? Täällä kun saumat on vedetty perinteisesti kerralla (ja hyvin on pelittänyt, virheprosentti on yksi vuotava allas mooooonen joukossa). Silikoni ei ymmärtääkseni tartu silikoniin, eli mikä vaikutus on sillä, että vedetään useampi kerros silikonia päällekkäin? Muu kuin (ehkä) lyhyempi kuivumisaika? Lohkeamisvaara on kuiteenkin ennemmin siirtovaiheen juttuja kuin varsinaisen altaan painon/paineen aiheuttamia juttuja...? Toim. huom.: minä en meillä noita altaita ole kasannut, vaan kasaustilanteessa puen henkiset paljettibikinit ja ojentelen tarvittavia vermeitä.
-
- Advanced Member
-Alix- kirjoitti:Saako kysyä selvennystä tähän kolmanteen silikonisaumaan? Täällä kun saumat on vedetty perinteisesti kerralla (ja hyvin on pelittänyt, virheprosentti on yksi vuotava allas mooooonen joukossa). Silikoni ei ymmärtääkseni tartu silikoniin, eli mikä vaikutus on sillä, että vedetään useampi kerros silikonia päällekkäin? Muu kuin (ehkä) lyhyempi kuivumisaika? Lohkeamisvaara on kuiteenkin ennemmin siirtovaiheen juttuja kuin varsinaisen altaan painon/paineen aiheuttamia juttuja...? Toim. huom.: minä en meillä noita altaita ole kasannut, vaan kasaustilanteessa puen henkiset paljettibikinit ja ojentelen tarvittavia vermeitä.
Paljettibikinit ja palmunoksalla tuuletat viinirypäleitä tarjoillen...

Luulen se on se sauma jolla listan voi liimata lasiin kiinni. Mielestäni se on kyllä toinen, eikä kolmas sauma koska eihän noita saumoja voi tehdä kuin kerralla ja sitt se lista toisella kerralla.
Nyt tietysti voidaan ajatella että yksi sauma on lasien välissä ja toinen sisäpuolella jolloin se kolmas pitää listan kiinni. Tekijän mielestä tosin altaat liimataan aina yhdellä kertaa ja listalla sitten peitetään tuhrut.