pH-arvot epäselviä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sieppo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

pH-arvot epäselviä

Viesti Kirjoittaja Sieppo »

Mä oon mitannut arvoja liuskalla ja tippatestillä ja Ph:n kohdalla tulokset saattaa poiketa toisistaan yllättävän paljon. Liuska saattaa näyttää joskus jopa 6,4 ja samalla tippa näyttää 7 tai jopa 7,5. En tiiä mihin uskois. Mihin te uskotte?
Teemu Salonen

Re: Ph -arvot epäselviä

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Vastaus lyhyt ja ytimekäs: Tippaan.

Tosin niissäkin on eroja. Esim jbl:n "laaja" pH testi ei välttämättä näytä yhtä luotettavaa arvoa kuin "kapea". Makeassa vedessä suosin JBL pH Test Set 6.0 - 7.6 testiä.
Tarkin taitaa olla fotometri, mutta se taitaa mennä jo hifistelyn puolelle:)
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Luotan ennemmin tippatesteihin.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Tippatesteissäkin kannattaa huomioida, että jos altaaseen lisätään hiilidioksidia tai jos kalasto tuottaa sitä paljon, tippatestit voivat herkästi antaa liian korkeita tuloksia. Tämä siksi, että näytevedestä saattaa ilmastua pois hiilidioksidia jos sitä ravistellaan tai jos se ruiskutetaan näytelasiin liian kovasti, jolloin pH näytevedessä nousee. Digitaalisella pH- mittarilla suoraan altaasta mittaamalla saa aika lailla varman tuloksen. Muttei sitä pH:ta kannata niin kovasti kytätä jollei halua seurata tarkasti veteen liuenneen hiilidioksidin määrää tai viljellä joitain vaativia kaloja.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Muttei sitä pH:ta kannata niin kovasti kytätä jollei halua seurata tarkasti veteen liuenneen hiilidioksidin määrää tai viljellä joitain vaativia kaloja.
?

Kyllä tuo pH-arvo mielestäni aika tärkeä on kalojen hyvinvoinnin kannalta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Jep, minulla ainakin kalat näyttävät tykkäävän kyttyrää, jos pH on 7,4 tai 7,2, verrattuna jos pH on tasan 7. Eli on sillä väliä. Tai sitten olen vain neuroottinen. :?
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Muotoilinpa lauseeni radikaalisti.. :roll: Yritin siis sanoa, että moni akvaristi ottaa nykyään ehkä liian suuren stressin itselleen tuosta pH:n seuraamisesta. Toki on tärkeää, että pehmeän veden kaloille pH on siellä seiskan pienemmällä puolella ja kovan veden kaloille seiska tai korkeampi, mutta pH:n seuraamista tärkeämmäksi näkisin nitraattipitoisuuksien ja sähkönjohtavuuden seuraamisen. Tosin runsaskasvisissa ja vähäkalaisissa altaissa tuo nitraattipitoisuus pysyy väkisinkin alhaalla. Luonnollisesti mitä vaativampia kaloja altaassa asustaa, sitä tarkemmin myös pH:ta tulee seurata, mutta en kyllä itse usko tavallisten akvaariokalojen reagoivan siihen jos pH on välillä kaksi desimaalia korkeampi tai pienempi kuin normaalisti. Minullakin pH vaihtelee vuorokaudenajan mukaan välillä 6,5 ja 6,8 ja kalat ovat pirtsakoita.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”