Täytyy vielä sivuta hieman aihetta, jotta huh huh. On ollut lusikkahampaat kovilla!Heh. Mulla on L191:set syöneet vanhaan epoksihartsilla pinnoitettuun kivijäljitelmäänkin reikiä...

Valvoja: Moderaattorit
Täytyy vielä sivuta hieman aihetta, jotta huh huh. On ollut lusikkahampaat kovilla!Heh. Mulla on L191:set syöneet vanhaan epoksihartsilla pinnoitettuun kivijäljitelmäänkin reikiä...
Tuossa altaassa ei ollu kovinkaan suuret tuennat noille vanereille. Eli ei ollu koolattu millää 2x4:lla.hx kirjoitti:Tässäpä inspiraatioksi: puutankki.
Joo liimapuupalkki on hyvää matskua ainaki. Tuohon liimapuulevyyn en viittis lähtee, ku se menee kosteudesta helposti aalloille.009 kirjoitti:Komian tankin oli kaveri tehnyt.
Itse tehdyssä on sekin hyvä puoli, että saa juuri sellaisen kun sattuu tulemaan.![]()
Entäs tälläinen vaihtoehto:
2-3 tuumaa paksusta liimapuulevystä/liimapuupalkista laatikko paksun pohjavanerin päälle, johon sitten leikkaa, jyrsii lasiaukon.
Ainakin liimapuupalkit ovat jämeriä ja kestävät rasitusta joka suuntaan, eikä mitään varsinaista runkoa tarvittaisi ensinkään..
oskariittus kirjoitti: Ja vaneriksi suosittelisin sittenkin sitä vesi vaneria ,se nimittäin ei elä mihinkään suuntaan kostuessaan (kun se kuitenkin jossain vaiheessa kosteutta jostain itseensä saa.)Koivuhan imee vettä kuin pesusieni, ja sen jälkeen mielellään homehtuu .
Aikas paljon asiaa, mutta aikas paljon virheitäkin: Itse olen työskennellyt vaneriteollisuudessa lähes kymmenen vuotta. Tuota fenoliresornoliliimaa käytettään koivu-, havu- ja sekavanerissa. Ureapohjaistaliimaa käytettään ainoastaan laserleikattavassa koivuvanerissa. Tuolla vaneriteollisuudessa nimenomaan puhutaan filmivanerista kaikkien pinnoitettujen levyjen kohdalla ja pinnoite on filmiä, jota on useita värejä ja paksuuksia. Lähes kaikkien filmivanerien pintaviiluna käytetään koivua, koska se ei ole niin huokoista kuin havuviilu ja takaa näin silemmän filmi pinnan.oskariittus kirjoitti:No ei tässä kummempaa matematiikkaa tarvita ,rakkaalla vanerilla on monta nimeä ,yleisin lienee tuo " vesivaneri " ja se tullee siitä että se kestää hyvin vettä , filmivaneri varmaan siitä että pinta on "filmimäinen" yksi tunnettu nimi on " maatalous vaneri".
uskoisin että käytetty puu on havupuuta koska se (pinta hiottunakaan) ei vedä homeeseen.
Vesivaneri on myös liimattu kasaan fenoliresorsinoli liimalla joka kestää erittäin hyvin vettä ,koivuvanerit tuskin liimansakaan puoleen kestävät vettä hyvin ,
varmaan vaneri tehtaan sedillä on ollut mielessä että " ei kukaan toope nyt muutenkaan koivua laita kosteaan tilaan"
mutta sinulla tuntuu olevan vankka usko koivuvaneriin joten siitä vaan ,, käytä ihmeessä sitä .
Kymmenen vuotta sitten ei löytynyt liimaa, joka tarttuu lasiin ja polyesterihartsiin?oskariittus kirjoitti:kymmenisen vuotta sitten. ensin oli nimen omaan tarkoitus ,puu runko ja lasikuitu sisään ,, suurimmaksi ongelmaksi osoittautui etulasin liimaaminen lasikuituun ainakaan siihen aikaan ei löytynyt liimaa joka ottaa sekä lasikuituun että lasiin , tähän seikkaan en huomannut kenenkään kiinnittävän huomiota tässä viesti ketjussa .
Siis anteeksi en minä nyt omastamielestäni "höpö höpö" asenteella liikkunut, annoin muutaman varoitusken sanan harrastelurakentelijan näkökulmasta ?oskariittus kirjoitti:...Mutta tämän yllä esiintyvän "höpö höpö "asenteen johdosta jätän tältä osin kommentoinnit sikseen...
Juu et tainnut sinä olla. Tuolla vaan välissä paistaa iloisesti 1 kommentti joka nyt "hiukan" kuittailee toiselle kirjoittajalle, kuitenkaan tuomatta mitään sisältöä itse keskusteluun (kuten ei tuo tämäkään). Entäs sitten jos 10 vuotta sitten olisikin ollut tai ollut olematta. Joku on silloin tehnyt jollain tavalla ja joku muu jollain toisella. Täällä päin nää asiat menee turhan usein pikkuingenjöörien kinaamiseen jostain ihan toispäiväisestä, kun taas esim muutamilla ison maailman foorumeilla ideoidaan kimpassa ja yritetään yhdessä päästä siihen parhaaseen ratkaisuun. Prkl.joka kirjoitti: Siis anteeksi en minä nyt omastamielestäni "höpö höpö" asenteella liikkunut
- j o n i -
Tuo on hieno ajatus, tällähän pitäsi mennäkkin, se on muuten niin, että riman ali on vaikea mennä ja aidan takana ei ole sen vihreämpää ruohoa... yhteishengessä kokemuksesta voisi rakentaa jotain hyvääkin...Aqualung kirjoitti:...kun taas esim muutamilla ison maailman foorumeilla ideoidaan kimpassa ja yritetään yhdessä päästä siihen parhaaseen ratkaisuun...
Tottahan toki saa. Itselleni joka ei kuitenkaan ole tähän mennessä moista yrittänyt on tuo ylläoleva ihan oikeasti hyvää tietoa verrattuna tynkälauseeseen "höpö höpö". Ja kuten arvata saattaa - allekirjoittanut ei työskentele kovin likellä lasikuitu- tai vanerialaa.hx kirjoitti: Mainittakoon nyt, että lasin liimamiseen lasikuituun eli polyesterihartsiin ja epoksihartsiin on oikein menestyksekkäästi käytetty sellaista liimaa kuin lasitussilikonia. Ainakin seiskytluvulta asti.
Haastanpa tuosta pari kohtaa kuitenkin.joka kirjoitti:Aika pintapuolisesti luin tämän keskustelun, joten voin kommentoida väärinkin.
Ymmärsinkö, että ette laittaisi lasikuitukangasta vaan vetelisitte hartsin suoraan tuohon vanerin pintaan ?
Itse olen tehnyt jonkin verran lasikuidusta osia moottoripyörään. Ensimmäisenä sanoisin, että hartsi on niin kova materiaali, että kyllä se mielestäni vaatisi sitojakseen ainakin yhden kangaskerroksen. Venerin syyt elävät, eikä pelkkä hartsi estäisi syiden avautumista ? Käyttäkää punottuakangasta kun käytätte, kuitumattoa ette saa telattua niin sileäksi, ettei siihen jäisi teräviä piikkejä, mattokin on hankala, sillä lasikuitutöissä, jos ei käytä hanskoja saat kädet varmasti verille ja tuskin kalatkaan tykkäävät kylkiään hangata lasikuitupiikkeihin.
Kohta 2 ! Tein kesällä kokeilun saako vanerin vesitiiviiksi epoxihartsilla... kahdella sivellyllä ei saa ! Epoksi on melko tyyristä, joten sitä menisi aika suuri määrä... ks. kuvia löytyy tuolta facebook sivultani...
- j o n i -