Kuolleet kierteiset?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
KattiFisu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kuolleet kierteiset?

Viesti Kirjoittaja KattiFisu »

Miten poistatte kuolleet kierteissarvikotelot altaistanne? Olisiko jollain hyvää konstia? En jaksaisi ruveta altaan pohjalta käsin nyppimään, kun tuo on niin turkasen korkea.
Pari vuotta on allas ollut toiminnassa ja nyt on jonkun verran kierteisten vanhoja koteloita tosiaan hiekan pinnalla, mattosuodattimen vaihdoin juuri ja samalla lapposin vähän, niin nousivat kivasti tohon hollille... Haluisin niistä eroon, kun kattelin tossa että veden kovuuskin on mielestäni himppu noussut, eikös noitten kuoren aine sitäkin saata nostaa...?
Mut hyviä vinkkejä?

Onko muilla muuten paljon kuolleita kierteisiä usein..? Mietin, että oisko ollut pohjan lappoomisesta vähän liikaa aikaa vai onko tuo vaan luonnollista poistumaa?
Akvaariohistoriassa 600-litraa seuraa, jota kaipauksella muistellaan.
Mukana edelleen yli parikymmentä vuotta vanha 60-litrainen.
Suunnitteilla akvaterra kiinankelloille.
Amethyst
Junior Member
Junior Member

Re: kuolleet kierteiset?

Viesti Kirjoittaja Amethyst »

Vedenvaihdossa imeytyvät letkuun hiekan pinnalta sekä kuolleet (=petokotiloiden jäljiltä olevat tyhjät kotelot) että (tarvittaessa liialliset) elävät, jos letkun suun laittaa tarpeeksi lähelle hiekan pintaa. Letkun pitää vain olla sen verran iso, että siinä on imutehoa ja että kierteiset eivät juutu letkuun. Ja vesi menee minulla letkusta saaviin, ei suoraan viemäriin. Ja tyhjän saavin pohjalle jäävät sitten kierteiset roskikseen kipattavaksi, kunhan veden kaataa siitä riittävän varovaisesti pois.
KattiFisu
Junior Member
Junior Member

^ihan siis vaan letkulla? Nimittäin lapolla kokeilin samaa ja tuloksena oli vaan hiekkaa.. pitääpä kokeilla seuraavassa vedenvaihdossa pelkällä letkulla ja ämpärillä, kiitos!

Mitens tuo "luonnollinen poistuma", kuinka paljon teillä muilla hiekkapohjan+kierteisten omistajilla löytyy raatoja?
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Jokin isompisilmäinen haavi tai sihvilä voisi kanssa olla hyvä. Se keräisi kotilot, mutta hiekka pääsisi valumaan väleistä. Ehkä kaupan keittiötarvikeosastolta löytyisi jotain..?
KattiFisu
Junior Member
Junior Member

^hyvä vinkki, sakosa, kiitos!!!! (yritin kalahaavilla, mutta sehän oli vaan täynnä tuota hiekkaa, kun on sen verran hienoa.. tota en tullut ajatelleeksikaan) Huomenna täytyykin katsoa prismasta oisko siel joku hyvä, nythän saa alennuksetkin!! :D
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Mulla ei ole petokotiloita eikä kierteissarvikotiloiden raatojakaan siis. Kaikki ( ikäväkyllä) hengissä ja voivat hyvin!
KattiFisu
Junior Member
Junior Member

^siis mullakaan ei ole petokotiloita, koska kierteiset siis ihan tarkoituksella akvassa hiekkapohjan talonmiehinä. Ja tosiaan vajaat kaksi vuotta kalat ja kierteiset olleet sisässä. Nyt enemmän tullut noita raatoja, joten olen pohtinut, että onko jotain pohjassa pielessä vai onko luonnollista poistumaa. Ja hivenen olen ollut huolissani, että kai siellä pohjassa on vielä eläviäkin yksilöitä, jokunen ainakin näkynyt.
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member

Re: Kuolleet kierteiset?

Viesti Kirjoittaja MatamiMimmi »

Olen arka laittamaan uusia alotuksia tänne kun ei aina oikein tiedä et voiko ja eikö ja ja.

Mutta mulla on uus hiekkapohja akvaariossa, eikä mulla ole kierteisiä tms "tonkimassa pohjaa". Akva-liikkeen täti sano ettei tarvi muuta ku monnisia siivoamaan pohjaa, ja mä kun luulin et pitää jotain olla. Onko ne just näitä kierteisiä sit? Vai piikkisilmiä vai vai?+

Pikkusen menee ohi aiheen mutta... antakaa anteeksi :roll:
30 litrasta se lähti, n.90 litraisessa pysyi tovin, 180 komeilee nyt, mutta isompaa mieli halajaa...
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

MatamiMimmi kirjoitti:Olen arka laittamaan uusia alotuksia tänne kun ei aina oikein tiedä et voiko ja eikö ja ja.

Mutta mulla on uus hiekkapohja akvaariossa, eikä mulla ole kierteisiä tms "tonkimassa pohjaa". Akva-liikkeen täti sano ettei tarvi muuta ku monnisia siivoamaan pohjaa, ja mä kun luulin et pitää jotain olla. Onko ne just näitä kierteisiä sit? Vai piikkisilmiä vai vai?+

Pikkusen menee ohi aiheen mutta... antakaa anteeksi :roll:
Monniset tosiaan napsivat kaikennäköistä syötävää hiekan pintakerroksilta, mutta ne eivät varsinaisesti kuohkeuta hiekkaa. Kierteiset ovat siitä käteviä, että ne luonnostaan kaivautuvat hiekkaan ja siellä liikkuessaan kääntävät sitä jatkuvasti jolloin pohjaan ei pääse syntymään (ainakaan kohtuuttomasti) hapettomia kohtia, jossa voisi syntyä myrkyllisiä hajoamisyhdisteitä, jotka taas voisivat aiheuttaa ongelmia altaassa. Piikkisilmätkin kaivautuvat hiekkaan, joten ne periaatteessa ajavat saman asian ja pöyhivät hiekkaa. Tosin jos ne kovasti siellä peuhaavat, ne saattavat vapauttaa pohjalannoitteita veteen. Jos pohjassa on siis hyvä lannoitus, kierteiset saattavat olla parempi vaihtoehto.

Kierteiset lisääntyvät myös jatkuvasti itsekseen, joten niitä kun kerran hankkii, niistä voi olla vaikeaa päästä kokonaan eroon :) Mutta hiekkapohjalla ovat todella hyödyllisiä, joten eikun lahjoituspalstaa selailemaan. Niitä saa varmasti muilta harrastajilta niin paljon kuin jaksaa pyytää.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

MatamiMimmi kirjoitti:Akva-liikkeen täti sano ettei tarvi muuta ku monnisia siivoamaan pohjaa, ja mä kun luulin et pitää jotain olla. Onko ne just näitä kierteisiä sit? Vai piikkisilmiä vai vai?
Täällä puhutaan aina kierteisistä ja oikeasti ne ovat kierteissarvikotiloita. Kyse on tuon näköisestä otuksesta.Kuva

Kun puhutaan pedoista, ne ovat näitä.
Kuva

ps. kuvat ovat itseottamiani, ei kopsattu jostain netistä... [;)] Sori, kakkainen lasi...
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MatamiMimmi »

No niin, taas onnistuin siis arvelemaan oikein, eikä näytä tuo lähiliikkeen täti sit tietävän asioista oikein. Eli aloitan kierteisten metsästyksen.. Ja olen ymmärtänyt, et onko noi "pedot" sit niitä, jotka syö niitä kierteisiä, jos ne kansoittaa liikaa pohjaa? Ja jos niitä kierteisiä on liikaa, mitä se haittaa / aiheuttaa?

:mrgreen:
30 litrasta se lähti, n.90 litraisessa pysyi tovin, 180 komeilee nyt, mutta isompaa mieli halajaa...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Lähinnä esteettistä haittaa. Toimii myös mittarina liikaruokinnalle. Jos alkaa näkymään paljon kierteisiä, tietääpähän vähentää vähän ruokintaa. :roll:
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Tungen tähän ketjuun, anteeksi. Mutta milläs nuo kierteiset saa varmasti hengiltä ? Meillä oli yksi altaista tyhjänä, hiekat ämpärissä koko joulukuun ajan, eilen täytin altaan ja pistin hiekat ja vedet, nyt niitä p*ruja on vieläkin hengissä, mitään muuta ei altaassa olekaan kuin hiekka, suodatin ja kierteisiä. Aamulla olin vähän kummissani, että millä ne on eläneet ja eikö niistä pääse eroon ikinä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

MIksikäs haluat eroon noista kierteisistä, kun ne kuitenkii ovat oikeen mainioita hiekan kuohkeuttajia ja estävät sen tukkeutumisen?
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

aquamarina kirjoitti:Mutta milläs nuo kierteiset saa varmasti hengiltä ?
Hiekan vaihto ja jos on ulkosuodatin, niin sen massojen tarkastus tai vaihto. Lisäksi muutama petokotilo hoitamaan mahdolliset selviytyjät. Tai sit jotain isompia nuoliaisia altaaseen. Kierteiset selviävät kosteassa hiekass toivottoman kauan.
miljoonakala84 kirjoitti:MIksikäs haluat eroon noista kierteisistä, kun ne kuitenkii ovat oikeen mainioita hiekan kuohkeuttajia ja estävät sen tukkeutumisen?
Ainakin itse halusin noista eroon, koska ovat rumia (isoissa määrin) ja syövät hitaampien pohjakalojen ruuat. Lisäksi lisääntyivät aivan järjettömästi ja kuormittivat turhaan allasta. Toisekseen noita ei edes tarvita, hiekkapohja pysyy ihan hyvässä kunnossa ilmankin kierteisiä! Jos ajatellaan kuolleita kierteisiä pohjahiekassa, niin eivät varmasti pohjan kuntoa paranna.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Joo, noita on tuossa toisessakin, täytettiin heti kun saatiin tänne uuteen osoitteeseen, vaan ei niitä siitä koskaan saakkaan pois, kun on tuo mattosuodatin. Laiskana tuon satasen täytön kanssa, päätin sitten olla siivilöimättä koko hiekan ja niin niitä pikkup*rulaisia sieltä nousi hengissä. Ja mieluummin vaikka käsin olisin tuota pohjaa myöhentänyt, kuin se, että siellä on noita kierteisiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”