Optimaalinen virtaus kiilakyljille

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-Jossu
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Optimaalinen virtaus kiilakyljille

Viesti Kirjoittaja -Jossu »

Kaipaisin harrastajien omakohtaisia kokemuksia kiilakyljille parhaiten sopivasta veden virtauksesta.

Uivatko kiilanne suodattimen ulostulon kiivaassa virtauksessa onnellisina vai hakeutuvatko akvaarion vähiten virtaavalle alueelle? Oletteko huomanneet eroja kiilojen käyttäytymisessä, kun akvaarion virtaus on muuttunut?

Hankin parven kiilakylkiä muutama päivä sitten ja tuntuu, että virtaus on tällä hetkellä liian voimakas. Kalat uivat rauhattomasti, ehkä jopa hieman paniikinomaisesti. Kun suodattimen pysäyttää hetkeksi, kalat uivat kauniisti ja rauhallisesti allasta päästä päähän. Täytyy hankkia sisäsuodatin, jonka pumppausteho on säädettävissä tai sitten pitää tappaa virtaus suihkuputkella. Tätä ennen kuitenkin mielelläni lukisin teidän kokemuksianne asiasta :)
anbeau
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Optimaalinen virtaus kiilakyljille

Viesti Kirjoittaja anbeau »

Meillä ainakin kiilakyljet haluavat surffailla virtauksessa, joka on melko voimakas, ihan selkeästi pyörittää vettä ja altaalla on pituutta 120cm. Samaten kun vaihtaa vettä, niin tulevat siihen virtaukseen pyristelemään.
jaaQtio
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jaaQtio »

Itselläni on parinkymmenen kalan parvi ja olen huomannut, että kalat tuntuvat viihtyvän parhaiten lähes seisovassa vedessä korkeussuunnassa akvaarion keskivaiheilla. Tämähän ei sinänsä ole yllätys sillä onhan laji kotoisin hitaasti virtaavista joista. Kuitenkaan suojaavien kasvien läsnäololla ei tunnu olevan niin tärkeää vaikutusta kun kaloja on enemmän. Ilmeisesti rohkaistuvat parvessa. Sen olen myös huomannut, että vedenvaihtojen yhteydessä kalat monesti innostuvat leikkimään ja levittelevät eviään lajitovereilleen. Myös kutemista papukaijalehden lehtien alapinnoille olen päässyt tällöin seuraamaan.
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

Minulla on 20 kiilakyljen parvi ja surffausta on kyllä suodattimen virtauksessa. Olen kääntänyt virtauksen nurkkaa kohti, jolloin suurin virtaus pysyy siellä nurkassa ja muu allas suht. rauhallisena taistelukalojakin ajatellen. Mutta en usko että kiilakyljet tosiaan pitävät kovasta, koko altaan kattavasta virtauksesta, kun ovat niin pieniäkin. Käyvät välillä nurkassa leikkimässä, mutta suurimman osan ajasta kyllä viihtyvät parvessa hitaammilla vesillä.
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”