Jättivesimiekka on huonossa kunnossa, lehdet ovat läpikuultavat ja hieman kellertävät. Altaassa on kyllä vanha partamonni, mutta se ei ole ennen käynyt kasvien kimppuun. Vesiarvot ovat ok, mutta levää silti tulee. Tupsulevä on hieman rauhoittunut mutta jonkinlaista "liejua" takertuu kasvien lehtiin muuttaen ne ruskeiksi. Pyyhkäisemällä ruskea kuitenkin lähtee. Muutenkin etulasia saa olla koko ajan rapaamassa puhtaaksi kun meinaa vihertyä niin kovaa. Valotusaika on 14h päivässä. Pitäisikö laskea? Veden lämpötila 24-25. Kalat voivat hyvin, mutta kokoaikainen levääntyminen uuvuttaa tämänkin kalaharrastajan.
Litroja akvaariossa on 180. Lamput kyllä pitäisi olla tehokkaat, akvaario on alle vuoden vanha.
Käytän akvaariossa Easy-life Carboa ja Ferroakin on tullut laitettua. Vettä tulee vaihdettua 1,5-2 viikon välein 15-50%. Suodatinta joutuu puhdistamaan aika usein, pitäisikö jo miettiä ulkosuodatinta kenties?
Ph = 6.8
Kh = 6
Gh = 4
No2 = 0
No3 = 10
Kasvi- ja leväongelma
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kasvi ja levä ongelma
Heippa!
Mulla on ollut samoja ongelmia tuon ruskean möhnän kanssa. oma päätelmäni on se, että se johtuu suodattimen tukkeutumisesta. Mulla on ulkosuodatin ja sisäsuodatin roskankerääjänä, kun putsaan sisäsuodattimen kerta viikkoon ei tuo ruskea möhnä pääse kerääntymään.
Valaistusajan voisit laskea jopa 10 tuntiin. Onko miekkasi lannoitettu? Kasvi tarvitsee melko paljon lannoitetta ja ottaa ravinteet juurillaan, eli laitahan sen juurille jotain. Mulla on esimerkiksi JBL.n 7Ballseja.
Partiksen jäljiltä kasveihin tulee reikiä, joten en usko että syyllinen on partis. Enemmänkin lannoitteen puute (jos näin on) ja se, että ruskea möhnä peittää kasvin jolloin valo ei pääse kasvin lehdille.
Ulkosuodattimen hankinta tuskin on ikinä huono vaihtoehto, joten sitäkin toki kannattaa miettiä.
Mulla on ollut samoja ongelmia tuon ruskean möhnän kanssa. oma päätelmäni on se, että se johtuu suodattimen tukkeutumisesta. Mulla on ulkosuodatin ja sisäsuodatin roskankerääjänä, kun putsaan sisäsuodattimen kerta viikkoon ei tuo ruskea möhnä pääse kerääntymään.
Valaistusajan voisit laskea jopa 10 tuntiin. Onko miekkasi lannoitettu? Kasvi tarvitsee melko paljon lannoitetta ja ottaa ravinteet juurillaan, eli laitahan sen juurille jotain. Mulla on esimerkiksi JBL.n 7Ballseja.
Partiksen jäljiltä kasveihin tulee reikiä, joten en usko että syyllinen on partis. Enemmänkin lannoitteen puute (jos näin on) ja se, että ruskea möhnä peittää kasvin jolloin valo ei pääse kasvin lehdille.
Ulkosuodattimen hankinta tuskin on ikinä huono vaihtoehto, joten sitäkin toki kannattaa miettiä.

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus