Mistä tausta akvaan?
Valvoja: Moderaattorit
Mistä tausta akvaan?
Hommasin käytetyn altaan, joka odottaa sisustusta. Kaupalliset 3-d taustat on kyllä hienoja, mutta kalliita ja vaikeasti saatavissa. Kyvyt ei taida riittää sellaisen itse tekemiseen. Siksipä kysynkin vinkkiä; Mitä muuta materiaalia olette käyttäneet akvan taustana? Kylpyhuone kaakeleissa kivijäljitelmät ovat muodissa. Entä lauta? Laminaatti ei taida kestää? Kangas? Pajukepit? Tiili? Lasikuitutapetti? Korkkilevy? Onko ideaa? Kokemusta?
Edit: Enteriä ei tarvitse painaa jokaisen virkkeen välein, foorumin ohjelma hoitaa osittain kyllä rivittämisen, kappalejaon voi toki tarvittaessa tehdä.
-Ylläpito
Edit: Enteriä ei tarvitse painaa jokaisen virkkeen välein, foorumin ohjelma hoitaa osittain kyllä rivittämisen, kappalejaon voi toki tarvittaessa tehdä.
-Ylläpito
-
ÄmHoo
Re: Mistä tausta akvaan?
Jollakin - olisko ollu VesiEläimellä - näkyi jossakin kuvassa olevan akvaarion taustaseinä sellaista kivipintaa. Mukavasti näkyi altaan läpi ja näytti hienolta!
Kävin rautakaupassa katsomassa vaihtoehtoja. Tarjonta yllätti. Keraamisissa laatoissa oli kivikuosia kymmenittäin ja hienoissa väreissä. Myös aitoja kivilaattoja oli runsaasti. Pihalaattoja. Erilaisia verkkoja. Terassimattoja oli muovista, bambusta, pajusta, kaarnasta... Tarjonta pesi 6-0 akvaariokaupan valikoiman. Hinnat edukkaat. Ja näitäkö ei yleisesti käytetä akvan taustoina?
Eniten minua miellytti pajumatto. Se vaan jäi mietityttämään, että kuinka se on myrkytetty. Ei tuo tietysti ole kaksinen tehdä itsekään.
Edit: Ei tarvitse takoa sitä enteriä.
-Ylläpito
Eniten minua miellytti pajumatto. Se vaan jäi mietityttämään, että kuinka se on myrkytetty. Ei tuo tietysti ole kaksinen tehdä itsekään.
Edit: Ei tarvitse takoa sitä enteriä.
-Ylläpito
-
sinituulevi
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Mulla on parhaillaan taustana tummansininen farkkukangas. Sitä ennen oli pala keskisinistä villapeittoa teipillä kiinni akvaarion takakehyksissä. Kankaissa on se hyvä puoli, että niitä on tilkkuvarasto väärällään ja helppo vaihtaa kun sille päälle sattuu. Jossain vaiheessa yritin huovuttaa villanjämistä epätasaisen harmaata, kallion näköistä maisemaa, mutta siitä ei näillä huovutustaidoilla tullut hääviä.
-
klorofylli
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAY
Laita tausta akvaarion ulkopuolelle, niin ei tarvitse murehtia myrkyistä sun muista liukenemisista ja voit valita materiaalit hyvin vapaasti. Ulkopuolinenkin tausta tuo aika kivasti syvyysvaikutelmaa. Itse olen tehnyt ulkopuolisia taustoja mm. korkkilevyistä ja tekokasveista. Nyt on testissä 'kalliotausta' vesiväreillä sotketusta ruskeasta paperista, jonka rypistelin kunnolla. Näyttää yllättävän hyvältä.
-
Alsshon
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minä olen luottanut mustaan puuvillakankaaseen. Ei säikähdä vettä, ei heijastele, on halpa ja on syvän musta. Korostaa värejä kivasti.
Sisäpuolelle sijoittamisessa on se idea, että koko takaseinä toimii myös pienten eliöiden piilopaikkana. Mutta omat ongelmansa siinä tietysti on. Kalajutun valmistausta 200*60cm maksaisi vain 120€. Piilopaikasi siitä ei tietysti ole ja mitta on 30cm liian lyhyt. Jotain pitäisi keksiä.
Miten olisi sammaltausta? Kestää jonnin aikaa, että kasvaa kivaksi, mutta ei vie juurikaan tilaa. Perusperiaatteena siis laittaa suurisilmäistä (sentti kertaa sentti) verkkoa kaksin kerroin ja sinne väliin jotakin sammalta sinne sisään. Jaavansammal lienee yleisintä. Lisää tietoa löytää haulla "sammaltausta".
Toi on hyvä idea. Ruostumaton verkko silikonilla kiinni takaseinään. Sinne voi työntää kasvin jos toisenkin. Irtokasveja aina ilmaantuu pintaan.
Eikä sitä ees tarvitse silikoonata kiinni. Mulla seisoo kaksinkertanen verkko vaan hiekan varassa.
-
009
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
Väkersin joku päivä tuollaisen 3 metrin pyttyyn.
Pohja Finnfoam johon koversin muodot. Seuraavaksi laastivelliä niskaan.
Viimeiseksi pinnoitetaan epoksihartsilla. Runsaan viikon kuivumisen jälkeen siitä ei enää liukene mitään käryjä veteen..
Pohja Finnfoam johon koversin muodot. Seuraavaksi laastivelliä niskaan.
Viimeiseksi pinnoitetaan epoksihartsilla. Runsaan viikon kuivumisen jälkeen siitä ei enää liukene mitään käryjä veteen..
-
irkku82
- Senior Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Meilläkin on taustana mustaa kangasta, jonka piti olla vain väliaikainen. Akvaario kun on 70 cm korkea, ei oikein valmista ja kohtuuhintaista taustaa löydy. Haluan myös taustan altaan ulkopuolelle, ettei ole tilaa viemässä sisäpuolella. Eikä nyt ole edes mahdollisuutta alkaa tyhjentämäänkään allasta. Alkoikin kiinnostamaan nuo luonnonkivilaatat, mutta (aina se mutta
) painoa taustalle tulee varmaankin jonkin verran, niin miten taustan saa kiinnitettyä takalasiin? Olen huono tekemään mitään styroxitaustaa, sillä en olisi kuitenkaan tyytyväinen lopputulokseen. Jonkinlainen kalliotaustan kuitenkin haluaisin. Standardi koot kun ei käy, eikä taustassa saa olla näkyviä/häiritseviä saumoja. Takalasi näkyy liikaa vähäisen sisustuksen takia.
460l. Seurana tiibetinspanieli Kaaos. Myydään: Ulkosuodatin
Tämä on aika vanha topic, mutta vastaan kuitenkin. 
Itselläni on on koko seinä tehty kivestä ja akvaario on sen edessä.
Kiviseinä on valaistu ledeillä iltaisin ja on kyllä hyvän näköinen.
Itselläni on on koko seinä tehty kivestä ja akvaario on sen edessä.
Kiviseinä on valaistu ledeillä iltaisin ja on kyllä hyvän näköinen.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus