250 litrainen Borneo

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pepita
Starting Member
Starting Member

250 litrainen Borneo

Viesti Kirjoittaja pepita »

Tarkoitus olisi alkaa kokoamaan tuollaista 250-litraista Borneo allasta.
Pohjalle sinne tulisi bilteman hiekkapuhallushiekkaa, juurakoita ja kivikkoja.
Kasveiksi melalehtiä, vallisneriaa, sammalia ja jaavansaniaista.
Suodattimena mattosuodatin ja eheim pickup. Ja pohjan tuntumaan suunnataan vielä eksta virtausta kiertovesipumpulla, jotta virtaus olisi "kohtuullista".
Kalastoksi olen ajatellut;
tiikeribarbeja iso parvi
piikkisilmiä
jotain Gastromyzon-suvun imunuoliaisia

Jotain kalaa vielä tekisi mieli keskiveteen tai pinnalle.
Miltä kuulostaa tällainen suunnitelma?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: 250 litrainen Borneo

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Piikkarit kaipaavat lämmintä vettä, kun taas ainakin omat gastromyzonit ovat viileän veden ystäviä (22-23 astetta). Mikäli laittaa puhallusta kiertovesipumpulla pohjan tuntumaan, voi hiekka lennellä mihin sattuu. Omassa altaassa oli ensin hiekka, mutta pöllysi toiseen laitaan, joten vaihdoin sitten soraan. Nyt pysyy pohja paikoillaan [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
pepita
Starting Member
Starting Member

Öö tota, olen itse siis käynyt noiden kalojen asuinpaikalla toteamassa lämmön, tuossa videota jonka otin (8Mb):
http://www.kolumbus.fi/vuorela.antti/ga ... tope11.wmv
Kirjeenvaihtokaverini Michael Lo, joka tuolla asuu on pyytänyt Gastromyzoneja yli 28-asteisesta vedestä ja itse kalat tuolta tuoneena voin todeta etteivät ne ole edes kuljetuksessa nouseville lämmöille erityisen herkkiä, nuo tyypillisesti tänne tuotavat Gastromyzonit eivät ole kauhean vaateliaita edes happipitoisuuden suhteen, siis siinä määrin että niitä voisi pitää vaikeina kaloina.
Robertsin kirjassa on monta pyydystyspaikkaa Borneolta ja lämmöt niissä 24-25. Paikoitellen voi alimmillaan lämmöt mennä noissa biotoopeissa jonnekin 18-asteen tuntumaan, ylimmillään kolmeenkymmeneen. Sanoisin tyypillisesti 23-25, mutta lämpötilat vaihtelevat paljon sen mukaan missä kohtaa jokkee tuo sopiva virtaava pätkä noille nuoliaisille sijaitsee. Eli ihan faktoilla kirjoitin Akvaristiin noista.
Tämän peruseella ajatelin, että ne menisivät tuossa altaassa.
Ajattelin suunnatan sen virtauksen niin, että se menisi sinne kivikko rakennelmaan pääosin.
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Miten olisi kärsänuoliaiset imunuoliaisten tilalle? :)
pepita
Starting Member
Starting Member

Nyt kun aloin ajattelemaan noita kärsänuoliaisia, niin niitä voisi laittaa imunuoliaisten lisäksi altaaseen. Olen noita imunuoliaisia niin kauan himoinnut ja nyt kun olisi tekeillä sopiva allas ja jos sopivaa lajia vain on saatavilla, niin niitä kyllä haluaisin.
Mutta mahtuuko nuo kärsät tuonne pohjalle piikkisilmien ja imunuoliaisten lisäksi, vai pitäisikö jättää piikkisilmät laskuista pois?
nannukka9
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Kiva projekti sinulla, laitathan kuviakin sitten.

Mutta siis itse jättäisin nuo piikkisilmät pois, lähinnä sen takia että eivät juurikaan välitä virtauksesta. Ovat enemmän sellaisia seisovien lätäköiden, hitaasti virtaavien purojen asukkeja, kun nuo imunuoliaiset varmaan pitäisivät siitä virtauksestakin pikkuisen. Lämpöhän niille olisi muuten passeli, jos vaikka jossain 25 asteessa pitäisi.
Ja tuleekohan pohjalle liikaa väkeä jos kolme lajia sinne laittaa, tosin liikkuuko nuo imunuoliaiset muuallakin kuin pohjalla. Makuasia :D .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”