Kiiltelevä liuskekivi
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Kiiltelevä liuskekivi
Kävin ostamassa K-raudasta liuskekiveä. Kesän sesonki ohi joten jäljellä oli vain yhtä mallia. Otin sitä pari palasta, mutta aloin muistelemaan, että olen jostain lukenut kiiltelevän kiven olevan huono akvaarioon. Sopiikohan nuo vai irtoaako niistä jotain myrkkyjä.
http://img18.imageshack.us/img18/4281/dsc09526v.jpg
http://img18.imageshack.us/img18/4281/dsc09526v.jpg
-
- Junior Member
Re: Kiiltelevä liuskekivi
Itse olen käyttänyt monenlaista kiiltelevää liuskekiveä altaassa ilman ongelmia. Kiiltävyys liuskekivessä johtuu mineraalista, joka saa aikaan lasipinnan liuskeen pintaan( kvartsiittia, tms). Ei siis johdu metallista, kuten malmista ym. Yleensäkin, jos kivessä ei ole ruostetta, siinä ei ole metallia (vaikka se olisi ollut sisätiloissa pitkänkin aikaa, siinä varmasti olisi ruostejäämiä kosteudelle altistumisesta).
Tahaton vai tahallinen joke? Kuvassa oli pumpsakan ihmisen selkä ja kärpänen. Ei kiviä.
54l , 100l , 200l
Kuvassa on kiviä, ja ... kyl ne akvaliikkeenkin kivet kiiltelee, käypä katsomassa.
Kaikki metallitko ruostuu? Esim. kupari?dr. Axelrod kirjoitti:Yleensäkin, jos kivessä ei ole ruostetta, siinä ei ole metallia

Siis ihan oikeasti, ensin minulle aukeaa kuva pienestä kärpäsestä, joka on ihmisen iholla!!! Äsken kokeilin uudelleen, sama kuva aukesi ja sen jälkeen heti perään kuva noista kivistä. Eilen ei näkynyt ollenkaan! - Niin ja rauta ruostuu eli hapettuu. Muutkin metallit voivat hapettua, kupari muuttuu vihreäksi. Metallien olemassoloa tai -olemattomuutta ei voi päätellä rautaruosteella.
54l , 100l , 200l
Mulla on akvaariossa ainakin ihan "tuoreita" juuri louhittuja liuskekiviä isketty akvaarioon, eikä oo sen kummemmin ilmenny komplikaatioita.
Juwel Trigon 350L
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Kiilleliuskeessa on harvoin metalleja. Kimallus johtuu silikaattimineraaleista.