Moniongelmainen allas

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
ÄmHoo

Moniongelmainen allas

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Nyt ovat hyvät neuvot tarpeen, sillä todella alkaa innostus koko harrastukseen hiipua…Suunnilleen joka ikinen asia, mikä ylipäätään voi mennä pieleen, on nyt myös mennyt. Tai siltä ainakin tuntuu.

Allas 150 x 60 (kork) x 50

Vesiarvot: pH 6,7; nitriitti 0; nitraatti n. 10; KH n. 3 – 4, mitattu vedenvaihdon jälkeen.
Kalasto: 3 lehtikalaa (yksi väistynee, kunhan parinmuodostus on selvä), 8 kääpiönuoliaista, lajitelma Corydoras-monnisia n. 8 kpl, piikkisilmiä 3. Lisäksi parikymmentä hohtokiilakylkeä ja uusina tulokkaina 8 punakuonotetraa (määrä kasvaa)
Kasvit: 2 miekkakasvia, kolmessa ryppäässä aika monta papukaijanlehteä (kuolemassa), kääpiöruohoa, vedensuosikkia ja kurttumelalehteä. Pohjalannoitteena Satekin pellettejä sekä nesteenä Easy-Lifen ProFito. Lisäksi Easy Carboa n. 12 ml./vrk

Käynnistys
Allas on viime huhtikuun alussa perustettu 450-litrainen, tuli entisen samanmoisen tilalle. Suodatin (Eheim 2228) säilyi vaihdossa samana, mutta pesin suodattimen letkuineen hyvin ja vaihdoin massat, koska yritin samalla vähentää kotiloita. Ennen vaihtoa liottelin uusi massoja vanhassa altaassa sukkahousuissa kuukauden päivät.

Altaaseen tuli akvaarioliikkeestä uusi pohjamateriaali; pienehköä soraa ja hiekka-alue. Alle Tetran Initial Sticks. Taustalle asennettiin hienot Juwelin kalliotaustat, 3 kpl. Valaisimena Arcadian monimetalli 2 x 150 W + loisteputket 2x29 W. Seran täysautomaattinen hiilidioksidijärjestelmä, pH säädetty 6,8.
Allas siis käyntiin vanhassa altaassa kysytettyine massoineen ja perään Bio-Digest ja Stop Ammo-satsit ohjeen mukaisesti. Entiset somisteet hyvin pestyinä, osin entiset ja osin uudet kasvit. Ja kalat perään.

Vastoinkäymiset alkavat...
Valaistusta virittelin alkuun aika varovasti niin, että monimetallit olivat päällä n. 5 tuntia ja loisteputket myös n. 5 tuntia, peräkkäin siis. Vesiarvot näyttivät aika hyviltä: ei nitriittiä, nitraattia näkyi noin viikon päästä. Hiilidioksidia kuluu tosi paljon, ja jostakin syystä KH nousee kuuteen ja ylikin; hanaveden KH on n. 3. Levääkin alkaa tulla ja KH pysyy korkeana, ei ymmärrä. Keskimmäisestä taustamoduulista alkaa lähteä väri…potutus kasvaa. Käy ilmi, että pohjasora on pienirakeista englannin jokisoraa, joka sisältää kalkkikiveä. Siis pohja vaihtoon ja samalla vaihtuu keskimmäinen vaaleaksi hiipunut taustamoduuli. Siis isommat kalat evakkoon, allas lähes tyhjäksi, kasvit ja hiekat pois (pohjalannoite sotki veden harmaaksi mudaksi), suodatin saaviin pörisemään, tausta irti (ei ihan helppo juttu), uusi taustamoduuli paikalleen. Odotusta yön yli, uudet vedet ja lopulta evakkokalatkin takaisin. Enää en laittanut Initial Sticksiä, vaan päätin siirtyä täsmälannoitukseen. Nyt eletään toukokuun alkupuolta.

… ja jatkuvat
Altaassa on kaikkia mahdollisia leviä; vedessäkin lilluu ruskeaa möhnää, useimmat kasvi näyttävät kituvan. Vesiarvot kuitenkin ok, eikä KH enää nouse. Hiilidioksidin kulutus tasaantunut. Putsailen leviä, vaihtelen vesiä ja kiroilen. Vielä enemmän kiroilen, kun uudestakin taustamoduulista alkaa lähteä väri… Hankin ulkosuodattimen kaveriksi Eheimin 2048. Se poistaakin vedessä leijuvat moskat hyvin. Tuntuu kuin ulkosuodatin ei toimisi ollenkaan. No, onhan se jo yli 10 vuotta vanha.

Kesä kuluu erilaisiin leviin tutustuen ja valaistusaikoja säädellen. Tupsulevä on voittaja-ainesta ja muut vähenevät. Otan avuksi Easy-Carbonkin, mutta ei sillä juuri vaikutusta tunnu olevan. Lopulta tuskaannun ja elokuun puolivälissä heitän altaaseen Junglen No More Algae tabletit. Ne onkin tehokkaita! Kaikki levät häviävät. Valitettavasti myös kaikki kasvit häviävät. Näihin aikoihin hankin uuden ulkosuodattimen, kun tuntui että entisestä oli tehot kerta kaikkiaan hävinneet. Tilalle samanlainen uudempi malli Eheim prof. II 2028. On toiminut moitteettomasti.

Nyt näyttää siis vähän paremmalta, joten on aika ryhtyä taas vaihtamaan sitä keskimmäistä, vaaleaksi muuttunutta taustamoduulia. Eli samat temput kuin edellä; kovaa ähellystä ja melskaamista, mutta lopulta vaihto-operaatio on valmis. Yksi monninenkin siinä oli päästä hengestään, mutta ei onneksi sentään. Tämä siis kaksi viikkoa sitten.

Lopulta iskee piilevä
Taustan vaihdon jälkeen allas peittyi ruskeaan kelmuun, minusta näyttää kovasti piilevältä. No, ei nyt ehkä ihan kokonaan peittynyt, mutta lasit, tausta ja etenkin kasvit ovat ruskeina. Olen niitä putsaillut ahkerasti. Nitraattia on ollut aika reippaasti, joten viikko sitten vaihdoin vedestä reilut 50 %. Tällä viikolla olen nitraatin takia vaihtanut vettä pari kertaa pienemmissä erissä ja eilen näytti nitraatti olevan 10; ihan hyvä siis. Mutta mitä teen piilevälle? Voiko johtua isoista vedenvaihdoista vai mistä ihmeessä.

Todella alkaa kypsyttää niin, että mietin koko homman lopettamista. Voi, miksi minun piti ryhtyä tähän altaan ja valaisimen vaihtoon, kun kaikki oli hyvin entisessä altaassa? No joo, olihan ne silikonit lopussa… Tässä siis koko tympeä tarina; löytyykö teiltä viisautta neuvoa eteenpäin?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Re: Moniongelmainen allas

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Varmasti tulee viisaampiakin neuvoja, kunhan konkarikaarti viestisi löytää. Kerron siis vain omista kokemuksista. Eli mulla on kans ollut allas, missä on ollut kaikki mahdolliset ongelmat. Jos olen huomannut jotain olevan vialla, niin olen alkanut vaihtamaan vettä pienissä n. 20% erissä päivittäin ja välillä joka toinen päivä(tätä muutama viikko). Kaikki aineet olen laittanut eri aikoihin. Eli jos laitan vedenvaihdon yhteydessä vedenparannusainetta, en laita esim. lannoitetta, kun vasta seuraavana päivänä. Näin on selvitty levistä ja myrkytyksestäkin. Nyt olen löytänyt hyvän hoitorutiinin ja tasapainon altaaseen ajan kanssa. Kyllä se siitä ja varmasti saat täältä hyviä neuvoja. Tsemppiä!
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

kovasti vaikealta kuulostaa. Ensimmäisenä tuli mieleen vesi, mutta se ilmeisen samaa, kuin tuossa edellisessäkin altaassa, joka oli tasapainossa?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
ÄmHoo

Juu, samoissa vesissä ollaan. Sen unhodin tuosta vuodatuksesta, että nyt on valaistusaika 11 tuntia monimetallia ja 1 tunti loisteputkea illalla perään.
Ja vedenparannusaineena Easy-Lifen FFFM ohjeen mukaisesti uuteen veteen. Lasken veden ensin saaviin, mihin lisää fffm:n ja sitten vasta pumpulla altaaseen.
Deicide
Elite Member
Elite Member

ÄmHoo kirjoitti:Ja vedenparannusaineena Easy-Lifen FFFM ohjeen mukaisesti uuteen veteen. Lasken veden ensin saaviin, mihin lisää fffm:n ja sitten vasta pumpulla altaaseen.
Siis suurimman osan vedestä lasket varmaan kuitenkin suoraan letkulla? Paljonko vaihdat yleensä vettä viikottain? Tuota parannus ainetta itse laimennan ämpäriin, josta hiljalleen lisäilen samalla, kun lasken uutta vettä. Tämä nyt tuskin kuitenkaan vaikuttaa ongelmaasi.
ÄmHoo

Ei kun lasken kaiken vaihtoveden ensin letkulla saaviin ja vedenparannusaineeella käsiteltynä pumpulla altaaseen. Määrä on noin 2 saavillista eli noin 120 litraa viikossa. Altaan sisätilavuus on kutakuikin 400 l, siinä on paksut lasit. Käytän lämmintä vettä hanasta. Aikaisemmin käytin vain kylmää ja kuumensin kattilassa kuumaa sekaan, kun Turun vesi on niin sitä... mutta tästä aika turhasta tavasta olen sentään luopunut. Muuttui elämä paljon helpommaksi.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minä olen tässä vuoden tapellut piilevän kanssa, levä peitti kaikki lasit, kasvit, kannot yms. paksun kelmun alle. Nyt alkaa näyttää paremmalta, vasta ostettuani uuden nitraattitestin tajusin, että nitraatti on ollut kohollaan ilmeisesti reippaastikin ja vanha testi viallinen. Tein 5 päivän sisään kolme 50% vedenvaihtoa, jolla sain arvon jonnekin vitosen pintaan. Nyt on kuulemma alkanut levä katoamaan eikä allas ole enää niin musta. Mutta tarkoitus on lisätä suodattimeen vielä Resi-filt cleanwateria, jonka pitäisi auttaa leväntorjunnassa.

Kokeilepa vaihtaa vaikka vedenparannusainettakin, siirryin takaisin Tetra aquasafeen ja kalat alkoivat voida paremmin (sitoo Easy-lifeä paremmin mm. kuparin vedestä, omien testieni mukaan), en tiedä sitten että onko ollut vedenparannusaineella mitään tekemistä sen kanssa, että leväkin on alkanut vähentymään.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
ÄmHoo

Hei Malys

Mistä ajattelit tuota Resi-filt cleanwateria löytää? Itsekin törmäsin jonkun ketjun päässä tuohon, mutta en tiedä, mistä sitä voisi ostaa. Voisi todella olla hyvä idea vaihtaa välillä vedenparannusainetta. Minulla on vähintäään kolme vuotta vanhaa Tetran Aqua Safea. Mahtaisiko se vielä pelittää vai vanhenevatko nuo?
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Pienestä akvaariokaupasta tilasin, tuolla tuo odottaa käyttöönottoa. Minulla ei ole tällä paikkakunnalla (ongelma-akvaarioni on vanhempien luona) tuota Aquasafea, lukeeko purkin kyljessä mitään? Itse tuossa tilanteessa ostaisin kaiken varalta uuden purkin, olen erittäin epäluuloinen litkuja kohtaan, joilla tiedän olevan ikää.

Tännekin tulen ostamaan Tetra Aquasafen vedenparannusaineeksi, kunhan saan käytettyä nuo "mikä sitoo kuparin vesijohtovedestä parhaiten"-testiin ostamani vedenparannusaineet.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Malys: Miten laitat tuon tetran vedenparannusaineen. Minäkin hommasin sitä nyt tohon monnisaltaaseen ja kun olen lisännyt sitä vesisuihkuun, niin se menee löntteinä pohjalle. Olen sitten letkulla huitonut löntit liukenemaan, mutta onko joku parempi keino?
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

iomeron kirjoitti:Malys: Miten laitat tuon tetran vedenparannusaineen. Minäkin hommasin sitä nyt tohon monnisaltaaseen ja kun olen lisännyt sitä vesisuihkuun, niin se menee löntteinä pohjalle. Olen sitten letkulla huitonut löntit liukenemaan, mutta onko joku parempi keino?
Sotkeudun keskusteluun: minä laitan Aquasafen mittakuppiin, sitten avaan vesihanan ja päästän alla olevaan ämpäriin vettä sen mittakupin kautta.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
ÄmHoo

Hei kiitos vinkistä. Voisin yrittää ihan käydäkin Pienessä Akvaariokaupassa seuraavalla H:gin reissulla. Ei tuossa Aqua Safessa näy mitään päivämäärää. Ehkä varmuuden vuoksi parasta heittää vesilintua sillä. Tässä konkurssissa (allas, valaisin, suodattimet, jatkuvasti uusittavat kasvit jne) ei yksi vedenparannusaine enää tunnu missään! Ehkä nyt vaihtelen noita vesiä pienemmissä erissä usein, niin ettei nitraatti tuosta noin kymmenesntä ainkaan paljon nousisi. Olisikohan syytä lopettaa nestelannoitus vähäksi aikaa? Köynnöstäviä kyllä on.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Minä vaan heitän sen tuonne altaaseen samalla kun vettä valuu letkua pitkin altaaseen, joskus kaadan kaiken yhteen paikkaan, joskus taas levitän ympäriinsä, joskus hämmennän kädellä/lusikka vettä kaatokohdasta. Kyllä se sieltä pikkuhiljaa liukenee ja häviää.

Minusta kannattaa nestemäistä lannoitusta jatkaa, onpahan kasveilla paremmat edellytykset kasvaa ja imeä niitä ravinteita vedestä. Tuolta Pienestä akvaariokaupastahan voi tilata tuotteita, saa nopeammin käsiinsä kuin että odottelee seuraavaa reissua.
ÄmHoo

Joo, yritän saada aineen käsiini pian, keinolla millä hyvänsä! Olet varmaan oikeassa tuon nestemäisen kanssa. Sillä vaan mietin, että kai siellä vedessä niitä ravinteita on jo itsessään, kun nitraatti tahtoo nousta? Nyt täyty kiiruhtaa akvaariokauppaan hakemaan sitä uutta Aqua Safea. Olen käsittänyt, että ylipäätään mikä tahansa muutos olosuhteissa saattaa hämmentää leviä ja vähentää niitä. Siksi varmaan kokeilemisen arvoista.
hansu77
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hansu77 »

Entäs PO4 eli fosfaatti? Levät rakastaa...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Malys kirjoitti:Minä vaan heitän sen tuonne altaaseen samalla kun vettä valuu letkua pitkin altaaseen, joskus kaadan kaiken yhteen paikkaan, joskus taas levitän ympäriinsä, joskus hämmennän kädellä/lusikka vettä kaatokohdasta. Kyllä se sieltä pikkuhiljaa liukenee ja häviää.

Oletko huomannut, että niistä lönteistä olisi haittaa kaloille? Mulla monniset ilmeisesti luulee, että ne on ruokaa ja alkavat heti mupeltaa siinä. en ainakaan itse ole huomannut mitään haittaa siitä, mutta hermostuttaa aina noitten aineitten kans tolskaaminen, ku vedenparannusaineesta se yks myrkytyskin tuli.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

iomeron: Enpä ole huomannut eikä mulle tuollaisia klönttejä edes muodostu kuin todella harvoin. Mulla on tapana ravistaa pulloa reippaasti ennen kuin lisään litkun altaaseen.

ÄmHoo: Kasvit tarvitsevat kasvuunsa kuitenkin jotain muutakin kuin nitraattia ja sitä löytyy kasviravinnepullosta. Zeoliittikin (http://www.akvaarioon.fistä löytyy) saattaa auttaa, sen pitäisi sitoa mm. fosfaatteja. Kannattaa ehkä hommata myös tuo fosfaattitesti, niin näkisi millä tasolla tuo pyörii. Silikaattitestikin kannattaa ehkä hommata, piilevä tarvitsee rakennusaineeksi silikaatteja.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Sait monenlaisia neuvoja, mutta suodatus on yksi mihin itse jäin miettimään toi 1050 l/tunnissa tuntuu aika vähältä ja entä ne massat onko biomassat, ethän käytä aktiivihiilimassaa?. Jos sulla on vanha suodatin tallella laita se lisäksi? Turun vesi on hyvää sellaisenaan ja veden voi vaihtaa suoraan raanasta sopivanlämpöisenä.

Veden parannus ainetta laittaisin, lisättävän veden määrän suoteessa. Kaikki muut lisäaineet unohtaisin, paitsi tietysti lannoitteen, jota laittaisin veden vaihdon jälkeisenä päivänä, ettei vedenparannusaine poista lannoitteen tärkeitä aineita. "Täsmä" lannoite tietysti juurille.

Levää lähtisin poistamaan vähentämällä ruokintaa ja pimentämällä valaistuksen, kalat eivät tarvitse valoa. Kasveja ehkä kuolee, mutta ei ne leväisenäkään kasva.
Tästä levänpoistosta pimennyksellä löytyy linkkejä, esim. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=21569

Älä menetä intoasi, sillä aiemmat ongelmat syntyivät vahingoista, jotka olet korjannut. Pohjalannoite ja hiekka sekä tehoton suodatin on yhdistelmä, jota ei olis huomannut kokenutkaan akvaristi.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Malys kirjoitti:iomeron: Enpä ole huomannut eikä mulle tuollaisia klönttejä edes muodostu kuin todella harvoin. Mulla on tapana ravistaa pulloa reippaasti ennen kuin lisään litkun altaaseen.
OK. Mulla on 5litran toi purkki, niin hiki tulee heilutellessa, mutta heilutellaanpa kovemmin. :D
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Heiluttele kerran sekaisin ja kaada suppiloa apuna käyttäen pienempään pulloon ja seuraavalla kerralla on paljon kevyempi heilutella :mrgreen: .
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

R_R kirjoitti:Heiluttele kerran sekaisin ja kaada suppiloa apuna käyttäen pienempään pulloon ja seuraavalla kerralla on paljon kevyempi heilutella :mrgreen: .
On käyny eräänki kerran mielessä, ei vaan satu olemaan sellasta sopivaa pulloa tahi suppiloa. :roll:
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Tai osta kaupasta tommonen puolen litran pullo Aquasafea ja kaada siihen kun pullo tyhjenee. Minulla on myös tuo 5 litran pönttö, mutta täyttelen pientä pulloa. :P
ÄmHoo

Tuota Hansu 77:n mainitsemaa fosfaattitestiä minulla ei ole. Mistä fostaatti altaaseen muodostuu? En ole tässä altaassa syöttänyt kaloille esim. katkarapupellettejä tai edes räk-mixiä ollenkaan, kun olen ymmärtänyt niiden lnostavan fosfaattiapitoisuutta. Tuon Malysin ehdottaman Resi-Filt Cleanwaterin kai pitäisi poistaa fosfaatteja ja silikaatteja. SItä mietin, että ko. ainetta pitäisi omaan altaaseeni laittaa neljä pakkausta eli liki kilo. Se on jo aikamoinen määrä, ja täyttää äkkiseltään ajatellen yhden korin. Onkohan sekään ihan järkevää?

Ja R_R:lle tiedoksi; en käytä aktiivihiiltä ja ruokin kaloja hyvin maltillisesti. Ja tehoaako pimennys piilevään?
Deicide
Elite Member
Elite Member

Katkarapupellettihän se taitaa pahin fosfaatin lähde akvaariossa. Helpoin apu on tietysti vedenvaihto.
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Minullakin oli loppukesästä kamala piileväinvaasio molemmissa pari vuotta toiminnassa olleissa altaissani. Se sai alkunsa runsaista vedenvaihdoista muutaman päivän välein. Pahiten levää tuli niihin kohtiin, jotka olivat voimakkaimmassa suodatinvirtauksessa. Levästä eroon pääsemisessä meni useampi viikko. Näin se onnistui: vaihdoin kaikki valaisinputket ja laitoin heijastimet niihin, putsasin joka päivä kaiken mahdollisen piilevän irti kasveista, käänsin suodattimien ulostulot niin, ettei vesivirta osunut altaan seiniin eikä kasveihin sekä laitoin altaisiin kunnolliset CO2-laitteistot. Kun kasvit alkoivat kasvaa kunnolla, oli piilevän peli pelattu. Kasvit kasvavat nyt kohisten, mutta vieläkin jos vesivirtaus osuu kasveihin, tulee siihen kohtaan hieman piilevää. Onkohan tämä piilevä jotain uutta lajiketta? Minulla ei koskaan aiemmin ole ollut tällaista riesaa siitä, ei edes 30-40 vuotta sitten, jolloin aloittelin tätä harrastusta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”