Mitäs vielä mä ottaisin?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Villasukka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Mitäs vielä mä ottaisin?

Viesti Kirjoittaja Villasukka »

Rauha?
Uiskentelee käsipohjaa opetellen asioita.
130l: ekat asukkaat muuttaneet, 65l: tyhjänä
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Villasukka kirjoitti:Rauha?
Juu rauha vaan. :mrgreen:
Villasukka
Junior Member
Junior Member

miljoonakala84 kirjoitti:
Villasukka kirjoitti:Rauha?
Juu rauha vaan. :mrgreen:
okei :mrgreen:

No niin, mites mä nyt järjestelen noi kalakset että kaikilla ois mahdollisimman hyvä olla? Ja niitä inkkareita tahtoisin.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Eipä tällä palstalla ole ennenkään ollut tapana päätä silitellä kalasopan takia. [;)] Usein suora puhe tuntuu sen kohteesta kamalalta, mutta se suora puhe on tehokkain keino saada tieto menemään perille ja tehty virhe ymmärrettyä. Itse kuulun siihen kategoriaan jonka mielestä jokainen on vastuullinen ottamaan lemmikistään, sen hoidosta ja vaatimuksista selvää ennen hankintaa, oli sitten kyseessä kissa, koira tai akvaariokala. Ja niinkauan kuin tankissa on keskenään epäsopivia kaloja tai lajilleen liian pienessä tilassa tms, ei tietoa ole hankittu tarpeeksi ja virheistä olisi suotavaa oppia.
Kuten sanottua jokainen on varmasti ollut aloittelija ja osa onkin varmasti joutunut oppimaan harrastuksen ns. kantapään kautta, joka valitettavan usein tarkoittaa myös kärsimystä kaloille.

Kaloista puhuttaessa on otettava huomioon sekin tekijä, että lajien ääriarvoilla pitäminen saattaa vaikuttaa merkittävästikin niiden eliniän lyhentymiseen. Ja kuten sanottua kalat eivät osaa puhua, kissat ja koirat onnistuvat yleensä jotenkin osoittamaan ihmiselle avuntarpeensa, kalojen kohdalla tämä avuntarpeen huomaaminen jää usein liian myöhäiseksi. Tiedä sitten auttaisiko jos ne voisivat uikuttaa kuten koirat vaikkapa.

Kyllä varmasti aikuinen suodattaa tekstiä paremmin kuin lapsi, mutta usein myös tällä palstalla tullut huomanneeksi sellaisen seikan, että aikuinen on vastahakoisempi korjaamaan virheitään kuin lapsi/teini. Mitä taas tulee eri nettisivustojen luotettavuuteen, niin kannattaa muistaa myös tarkistaa milloin tiedot on päivitetty, tällä haavaa kun tutuistakin kalalajeista selviää jatkuvalla tahdilla jotain uutta ja juurikin noita lämpötilasuosituksia on mennytkin useampi kappale uusiksi.
Yksityisten pitämiin sivuihin suhtautuisin jo siksikin varoen, että kuka vain voi laittaa sivut nettiin, tehdä niistä upean näköiset ja siltin asiasisältö onkin aivan puuta heinää.

Itse myisin ne pandat toisaalle ja hankkisin tilalle esim. jo mainittuja helmimonnisia, pari punaista noitamonnia ja kasvattaisin sitä kardinaalitetrojen parvikokoa ainakin 20-30yksilöön asti. Sitten siihen se taistohaaremi niin kalasto olisi koossa. Pienemmän altaan jättisin suosiolla ns. hätävara-altaaksi taistokoirasta varten, haaremien yhteiselo kun ei aina ole kovinkaan sopuisaa, valitettavasti.

Jos nyt niitä inkkareita välttämättä tahdot niin tee niille vaikka siitä pienemmästä altaasta sitten koti ja laita pohjalle jotain lämmintä sietävää monnista vaikkapa, tällöin sinulla on ns. sopivan lämpöinen jäähylä kiukkuavalle taistolle valmiina.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Villasukka
Junior Member
Junior Member

Hmm... vaihtoehto tuokin.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Hidas hämäläinen sai täällä vielä yhden vision...

Mitenkäs sinun äitisi akvaarioprojekti etenee? Mitähän hän tuumaisi sen alkuperäisen kultakalan ( ja taiston) sijaan "keltakaloista" eli keltabarbista? Ne vaatisivat kyllä isomman altaa vilkkaana parvikalana kuin taisto, sanoisin altaalle pituutta väh. metri (vai mitä kalaa paremmin tuntevat sanovat?), mutta nuo pandamonniset sopisivat näiden kanssa mielestäni kuin nenä päähän, kun ovat molemmat viileähkön veden kaloja. Näin pysyisivät suvussa ja voisit käydä niitä välillä varmaan "moikkaamassa" :D [;)]
Villasukka
Junior Member
Junior Member

Anniquu_ kirjoitti:Hidas hämäläinen sai täällä vielä yhden vision...

Mitenkäs sinun äitisi akvaarioprojekti etenee? Mitähän hän tuumaisi sen alkuperäisen kultakalan ( ja taiston) sijaan "keltakaloista" eli keltabarbista? Ne vaatisivat kyllä isomman altaa vilkkaana parvikalana kuin taisto, sanoisin altaalle pituutta väh. metri (vai mitä kalaa paremmin tuntevat sanovat?), mutta nuo pandamonniset sopisivat näiden kanssa mielestäni kuin nenä päähän, kun ovat molemmat viileähkön veden kaloja. Näin pysyisivät suvussa ja voisit käydä niitä välillä varmaan "moikkaamassa" :D [;)]
vaihtoehto tuokin, äidin allasprojekti on ihan vaiheessa vielä
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Keltabarbit vielä vilkkaina kaloina kasvavat valitettavasti aivan liian isoiksi 128 litraiseen.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

marinum kirjoitti:Keltabarbit vielä vilkkaina kaloina kasvavat valitettavasti aivan liian isoiksi 128 litraiseen.
Näin on, ei Villasukalle näitä kaloja, vaan hänen äitinsä mahdolliseen altaaseen.
Mitä muuten sanoisit sopivaksi pituudeksi keltabarbin altaalle?
Villasukka
Junior Member
Junior Member

Anniquu_ kirjoitti:
marinum kirjoitti:Keltabarbit vielä vilkkaina kaloina kasvavat valitettavasti aivan liian isoiksi 128 litraiseen.
Näin on, ei Villasukalle näitä kaloja, vaan hänen äitinsä mahdolliseen altaaseen.
Mitä muuten sanoisit sopivaksi pituudeksi keltabarbin altaalle?
eikä äitille, koska haluaa pienen altaan
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Keltabarbit ovat vilkkaita ja ahneita. Urokset ovat jatkuvasti naaraiden kimpussa, mutta ei häiritse muita kaloja.
Ne on myös herkkiä sairastumaan ainakin mulla. Laittaisin akvaarioon vähintään kymmenen kalan parven ja metri akvaariopituutta on tosiaan minimi.
ppiikkis
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Helsingin akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ppiikkis »

Deicide kirjoitti:Isompi parvi pandoja. Minimi on sen kuusi. Ovat reilummassa parvessa rohkeampiakin. Kasvattaisin ennemmin kardinaalien parvea, kuin ottaisin toista. Tulee helposti sekavaa.
Joo näin..

No ei mun oo hyvä neuvoo ku o vaa 5 täplämonnista mut silti kannattaa hankkii
----------------130l-----------------
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”