Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Meillä oli tilanne, että 7-vuotiaan oli ihan PAKKO saada lemmikki kun KAIKILLA muillakin on ja elämä on PILALLA. Itsellä on kissa- ja koira-allergia, ja eiköhän kaikki muutkin eläimet sen allergian kuitenkin laukaisisivat, joten akvaario oli oikeastaan ainut vaihtoehto. Onneksi oli jo nuoruudesta kokemusta akvaarioista, ei nimittäin ole lainkaan niin helppo lemmikki kuin voisi yhtäkkiä kuvitella. Päinvastoin.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 175
Liittynyt: 10:15, 28.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Itse sain aikanaan 7 vuotiaana synttärilahjaksi akvaarion koska perheessä oli allergiaa. 80-litraisen mukana tuli tietenkin pari kultakalaa jotka eivät kauaa selvinneet. Innostuin joskus vähän myöhemmin sitten kirjoahvenista ja aloin vähän enemmän perehtyä aiheeseen, ja huomasin että olin tehnyt paljon virheitä akvaarioitteni suhteen.

Nyt sitten akvaarioita on kolme ja nurkissa on pari (lemmikki)rottaa ja kissimirri. Eli ainakaan itselläni ei karvaturrit ole syrjäyttäneet akvaarioita. Tosin olen sitä mieltä, että akvaariot ovat huono kissan/koiran korvike, koska ne eivät ole samanlaisia rutistettavia ja siliteltäviä lemmikkejä, vaan ovat enemmän harrastus joka vaatii suht paljon perehtymistä, jota harvemmin pienellä lapsella ainakaan on.
330 litraa, 98 litraa ja kissa
Lemmy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 09:07, 03.01.2008
Akvaarioseurat: Juueioo
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

meillä emännys on niin allerginen karvaturreille, että sentakia akuvaario(t)
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Aiai... Kyllä semmoinen emännys saisi ainakin täältä lähtöpassit alta aikayksikön. Ei tulis mitään kun on kolme koiraa. Pitääkin tilata sellainen paita kuin "ei allergikoille". No, taitaapa tuon nähdä ihan karvan määrästä muutenkin.
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 734
Liittynyt: 13:13, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Täällä on itselläni eläinallergia mutta silti kotonta löytyy 2 kattia ja koiruus tulossa :D
En sanoisi että juuri eläinallergia on syynä akvaarioharrastukseen vaan se on monen muun asian tulos että akvoja löytyy :D
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Meillä on 2 koiraa, kissa sekä 3 akvaariota. Aiemmin oli vielä yksi terraario, jota asutti kääpiöhamsterit. Akvaariot on tulleet viimeisimpinä eläinhankintoina.

Karvaisia elukoita en saanut, kun kakarana kotona asuin. Äiti ja sisko ovat allergisia elukoille, joten eka koira tuli, kun muutin omaan kotiin. Sitten tuli toinen koira ja sitten tuli kissa. Nämä kaikki ovat jo eläinten taivaassa.
Mua on aina kiinnostanut vedenalainen maailma, joten kun tuli tilaisuus hankkia akvaario parisen vuotta sitten, niin sellainen purkki muutti eteisen nurkkaan. Siitä se sitten lähti tämäkin mopo käsistä :mrgreen:
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Lapsena todettiin eläinpöly- ja huonepölyallergia(+ jotain heinäallergiaa muistaakseni). Ennen teini-ikää mulla oli kuitenkin hamstereita, hiiriä ja kani ja ainoat oireet tuli mielestäni sahanpurusta. Teini-iän jälkeen sain siedätyskokeiluun sekarotuisen koiranpennun, joka olikin mulla 9 ja puoli vuotta ilman mitään oireita. Koira piti onnettomuuden takia lopettaa, jonka jälkeen oli parin vuoden karvaton aika, jonka jälkeen hankin kesyrotan, joka aiheutti hengenahdistusta. Samoin teki hevostalleilla käyminen, joten karvaiset on pitänyt jättää kokonaan ja keskityttävä ainoastaan karvattomiin.
Viimeksi muokannut VesiEläin, 17:58, 20.09.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja Malys »

Mulla oli allergia ja astma akvaarion hankinnan syy silloin 1994. Lemmikin halusin ja kun muuta ei voinut ottaa, niin innostuin sitten akvaarioista. Silloin kun mun tauti todettiin, totesi lääkäri, että ei ole ikinä nähnyt yhtä pahaa koira-allergiaa. :roll: Mutta villakoiran kanssa pystyn olemaan hyvin ilman oireita, vanhemmilla ollut sellainen reilun vuoden verran ja tulee vietettyä sen kanssa mahdollisimman paljon aikaa. Joten todennäköisesti jossain vaiheessa kotoa löytyy sitten omakin koira, villakoira sekin. Mutta kyllä veren vasta-ainearvot viime vuoden lopussa oli ihan huipussaan edelleen, sanoikohan lääkäri, että arvot oli koiralle yli 100. Mutta kun en puudelista oireita saa.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mä kinusin penskana kovasti kissaa, mutta jostain syystä sellaista ei suostuttu ottamaan, niin sain sitten yllätys-akvaarion. Ei meillä kyllä vielä silloin ollut kai mitään allergiapelkoon liittyvää syytä olla ottamatta karvaista lemmikkiä. Mutta kissoille olen allerginen (selvisi testissä -96) ja lievästi verikokeen mukaan koirillekin, mutta enpä anna sen häiritä menoa, en voisi kuvitella ikinä luopuvani koirastani. Koira-allergia ilmeni vasta juuri otettuani koirani viime vuoden maaliskuussa. Sitä ennen en ollut saanut koirista mitään oireita, ja meillähän oli ollut kotona asuessani koiria kymmenisen vuotta. Allergiaoireet on onneksi helpottaneet, että en enää edes huomaa että olisin koiralleni allerginen. Omalle koirallehan saattaa kuulemma siedättyä vaikka saisikin muista koirista oireita.
Akvarismia 1992-2014
Ultsi+
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 14:13, 02.06.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja Ultsi+ »

No täällä yx eläinpölylle allerginen äiti, jonka 9-vuotias tytär tahtoi jonkun lemmikin. Ja koska karvalliset eivät tulleet kyseeseen, päädyimme akvaarioon, jota on nyt sitten hoideltu kohta 5 kk. Eli varsin tuore tapaus siis. Tyytyväisiä ja innokkaita ollaan edelleen.
Minimölli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 20:55, 04.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja Minimölli »

Holstedt kirjoitti:Aiai... Kyllä semmoinen emännys saisi ainakin täältä lähtöpassit alta aikayksikön. Ei tulis mitään kun on kolme koiraa. Pitääkin tilata sellainen paita kuin "ei allergikoille". No, taitaapa tuon nähdä ihan karvan määrästä muutenkin.
Tiesitkö muuten, että eläinpölyallergia voi kehittyä hiljalleen, jos on eläinten kanssa tekemisissä? Ihanko totta antaisit emännälle lähtöpassit, jos vaikka viiden vuoden yhdessäolon jälkeen hänelle kehittyisi sietämätön koira-allergia? Entä jos teillä olisikin jo lapsia tai vaikka joku lapsista tulisi sietämättömän allergiseksi koirille? Perhe vaihtoon vaan, mutta koirat jääköt? 8O

Itse aloitin akvaariot ensimmäisen kerran n. 8 vuotiaana -92. Olin muistaakseni halunnut jotain lemmikkiä, mutta en kissaa tai koiraa. Kun isä sitten ehdotti akvaariota, olin heti myyty. En tuon jälkeenkään ole kissoja tai koiria haikaillut, hamsteri oli jossain vaiheessa. Taustalla isän ehdotukseen taisi kyllä olla se, että pikkusiskoni oli tuolloin aika allerginen, eikä olisi sietänyt eläinpölyä. Hamsterista jouduimme hänen allergiansa takia luopumaan. Mutta tyytyväinen akvaarioharrastaja olen edelleen :mrgreen:
Lemmy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 09:07, 03.01.2008
Akvaarioseurat: Juueioo
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Holstedt kirjoitti:Aiai... Kyllä semmoinen emännys saisi ainakin täältä lähtöpassit alta aikayksikön. Ei tulis mitään kun on kolme koiraa. Pitääkin tilata sellainen paita kuin "ei allergikoille". No, taitaapa tuon nähdä ihan karvan määrästä muutenkin.
njoo, ilman karvaturreja minä pärjään (kissat olis rok), mutta heti alusta asti tein selväksi sen, että hifi-kamppeet on ja pysyy. ne ei lähe, vaikka pahaa allergiaa tuntuu välillä niitäkin kohden olevan (isoi, rumii, ne kaapelit)
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Minulla on ollut kolme koiraa, koira-allergiasta huolimatta. Ensimmäisen kanssa, lapsena, oli ihottumaa, toisen kanssa vanhempana alkoi astma oireilla, ja kolmannen kanssa muutama vuosi sitten puhkesi astma. Kolmas oli vielä sattumoisin Bichon Frisé, jota jotkut väittävät jopa allergisoimattomaksi. Nykyään ei voi akvaariota pidemmälle edes ajatella. :( Voi olla, että menisi kuukausia tai vuosi ilman oireita vaikkapa kanin kanssa, jolle en testin mukaan ole allerginen, mutta kuka sen tietää mitä aika toisi mukanaan.

Kilpikonnillekin kuulemma voi olla allerginen, mutta kamalasti kutkuttaisi joskus kokeilla. Tai sitten jätän väliin, kutkuttamisen pelosta. Niin, ja olenhan minä kalallekin allerginen, mutta vain ruokalajina.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Minimölli kirjoitti:Tiesitkö muuten, että eläinpölyallergia voi kehittyä hiljalleen, jos on eläinten kanssa tekemisissä? Ihanko totta antaisit emännälle lähtöpassit, jos vaikka viiden vuoden yhdessäolon jälkeen hänelle kehittyisi sietämätön koira-allergia? Entä jos teillä olisikin jo lapsia tai vaikka joku lapsista tulisi sietämättömän allergiseksi koirille? Perhe vaihtoon vaan, mutta koirat jääköt?
Näin olen myös ymmärtänyt vaikken mitenkään kauhean perehtynyt asiaan ole.

Sellainen joka on kovin allerginen koirille tuskin lähtisi äijän matkaan, jolla on 3 koiraa ja mahdollisesti tulevaisuudessa pari kissaakin, jos saan joskus aikaiseksi rakentaa talon kylkeen sopivan ulkoilutarhan niille. Koiria nyt todennäköisesti tulee olemaan niin kauan kuin kuvittelen olevani kykenevä niitä hoitamaan. Enkä sellaista naista huolisi, joka muuta olettaisi. Siihen tuo alkuperäinen kommenttini lähinnä viittasikin.

Jos sellainen unelmien nainen nyt jostain sattuisi tupsahtamaan ja sairastuisi myöhemmin, niin pitäisi sitä toki tarkasti miettiä millä keinoin yhteiselo voisi onnistua. Jokainen saattaisi joutua tinkimään jostain, mutta koirat tuskin lähtisivät elämästäni tässäkään tapauksessa.
IkanIkan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 13:13, 08.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku/Brändö

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja IkanIkan »

Olen allerginen kaikille karvaisille otuksille, mutta silti kissoja on aina nurkista löytynyt. Ei kai se tunnu että se oli sen väärti kun se astma kunnolla puhkeaa, mutta juuri nyt tuntuu siltä.
Kalat ovat huonohko korvike sitten jos kissoista joudutaan luopumaan, mutta nekin ovat sentään eläväisiä, vaikkeivät silitettäviä.
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Pakko sanoa, etten vaihtaisi koiramuistojani astmattomuuteen mistään hinnasta. Piki, Axu ja Remu ovat kaikki pilven reunalla, mutta elävät muistoissa aina. Astma pysyy kurissa lääkkeillä.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja millia »

Tindra kirjoitti:Mä kinusin penskana kovasti kissaa, mutta jostain syystä sellaista ei suostuttu ottamaan, niin sain sitten yllätys-akvaarion.
Mä taas kinusin akvaariota ja sain koiran. Perheessä oli silloin jo tosin kissa.

En ole tietääkseni millekään karva-/sulkaelukalle allerginen. Jyrsijöistä ja linnuista ei ole kokemusta muuten kuin kyläillessä eikä silloin ole ollut mitään oireita. Avokilla kissat aiheuttaa joskus hengen ahdistusta, mutta ei aina.
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 21:51, 05.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Minulla on ollut kolme koiraa, kaksi kissaa, kääpiökani ja seeprapeippoja aikakaudella ennen lapsia. Esikoisen syntymän jälkeen taisteltiin puolisen vuotta kaikenlaisten oireiden kanssa, mutta sitten oli pakko luovuttaa. Tuntui kyllä todella vaikealle muuttaa elämäänsä allergisten oireiden vuoksi, kun ei sellaista elämäntapaa muistanutkaan, johon ei olisi lemmikkejä liittynyt, eikä itsellä ole ikinä ollut mitään allergiaan viittaavaakaan. Mutta oman lapsen kohdalla tilanne yksiselitteisesti ylittää rajan, jossa mietitään omaa mielihalua.. lapsen paras on kertakaikkiaan ainoa oikea vaihtoehto.

Onneksi ihana pinserimme sai kodin kasvattajansa luota, dobermanni pääsi mummin luo. Pitkään aikaan mitään eläimiä ei jaksanut edes harkita, toinen tytöistä on edelleen todella "pahasti" ruoka-aineallerginen ja toisella on niin atooppinen iho, kuin olla voi. Tallilla käyminen ei onneksi aiheuta oireita, joten ratsastus on vahvasti mukana kuvioissa. Tallikissaa vaan ei voi silittää yhtään, muuten alkaa iho kuplia ja sitten se raavitaan totaalisen vereslihalle.

Akvaariokalat tulivat meille jokunen vuosi sitten kaikkien yhteisiksi lemmikeiksi, vaan äiskän hommiksi ovat sittemmin jääneet. Tosin uudet poikaset tms. aiheuttavat kyllä mielenkiinnon heräämistä. Äiti tässä vaan nyt meinaa hurahtaa oikein pahemminkin... tässä harrastuksessa näköjään lähtee helposti homma lapasesta :mrgreen:
IkanIkan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 13:13, 08.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku/Brändö

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja IkanIkan »

RvaHuu kirjoitti:Pakko sanoa, etten vaihtaisi koiramuistojani astmattomuuteen mistään hinnasta. Piki, Axu ja Remu ovat kaikki pilven reunalla, mutta elävät muistoissa aina. Astma pysyy kurissa lääkkeillä.
Kiitokset tuosta, Rva Huu.
*halaa kolliaan tiukkaan* :mrgreen:
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 19:13, 02.09.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

:) Joskus tunne voittaa järjen ja hyvä niin.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Minulla koira-allergia on ihan yksilökohtainen eli on täysin riippuvainen tietystä koirasta. Esim. siskoni pystykorva ei aiheuttanut mitään, kun taas äitini cockeri aiheutti, ja nykyään kun naapurin koiria tuossa silittelen, asuvat samassa perheessä, niin toinen aiheuttaa silmien kutinaa ja toinen ei. Veljelläni on astma, allerginen koirille ja kissoille (testien mukaan), asunut viimeiset 15-vuotta kissan kanssa, eikä koiratkaan ole mitään aiheuttaneet. Itselläni on astma ja allergioita, esim. kalaruoan haju aiheuttaa ihottumaa (kiwi anafylaksiaa), mansikoita voin joskus syödä ja joskus muulloin niistä huulet turpoaa (ai, että tulee pamela andersson mieleen). Koirille olen testien mukaan allerginen itsekin ja aikoinaan veljen astman takia meille allas tulikin.
nikkenakke
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 15:36, 08.09.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja nikkenakke »

Astma löytyy täältä..
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja en »

No ei todellakaan ole eläinallergioita :D .
partis<3
Senior Member
Senior Member
Viestit: 673
Liittynyt: 14:08, 24.03.2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja partis<3 »

Puolisolla on astma ja on allerginen kaikelle itseään karvaisemmalle. Kalat olivat siis ainoa vaihtoehto, valitettavasti.
40l, 65l, 128l (80x40x40) ja 300l (120x50x50)
Blogi
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Kuinka monella akvaarioharrastuksen takana eläinpölyallergia

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Mä olen saanut akvaarion nimenomaan allergian ja astman takia 13 vuotiaana. Itseltä löytyy molemmat viat, pikkuveljeltä samoin ja pikkusiskolta allergiat. Olisin koiran halunnut ja haluan edelleen!

Mulla on kyllä ollut hoitokoira jo tuolloin 13 vuotiaana, alakerran rotikka jota hoidin (lue lenkitin tarvittaessa vuorotyöntakia) noin 4 vuotta. Sen jälkeen on ollut kaverin isoveljen rotikka hoitokoirana jo 8 vuotta. Se oli tuossa alkuvuodesta 2 kk hoidossa putkeen ja hyvin pärjäsin vaikka välillä nenu vuotikin. Vakaasti haluaisin koiran tai mielellään useammankin, mutta vähän arveluttaa ne allergiat. Ei niinkään oma allergia, voisihan sitä napsia lääkkeitä, rajat makkari pois koiran alueesta ja käyttää ilmaputsaria jos sikseen tulee. Kyllä se koiran tuoma elämänilo yms. allergiaoireet voittaa mennen tullen helposti. Suurempi huolenaihe on ne mahdollisesti tulevat kakarat. Kun ikää on jo 25w ja koira elää n. 15w eli siihen asti kun olisin 40w (herran jumala, sinnehän on ikuisuus! Onhan?) eli ne kersat pitäisi sinä aikan hankkia jos on hankkiakseen. Ja jos ne kersat onkin allergisia?

Miksi aina tälläiset eläinrakkaat ja niiden kanssa hyvin toimeen tuleva on allerginen tai muuten estynyt niitä ottamaan, mutta ne joilla ei allergioita ole eivät eläimiä myöskään halua (hiukan kärjistäen).
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”