Taisto ja veden virtaus

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Luumunkukka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Taisto ja veden virtaus

Viesti Kirjoittaja Luumunkukka »

Mulla oli se käsitys, ettei taistot tykkää virtauksesta ja saattavat tulla aroiksi, jos on virtaava vesi tai jopa kärsivät siitä ja niinpä käänsin taiston tultua sisäsuodattimenkin virtaamaan niin, että mahdollisimman paljon akvaarioon tulee tasaista tyyntä. Nyt löytyy tyyniä kohtia paljonkin, mutta heti alusta lähtien kiinnitin siihen huomiota, ettei taisto kauheasti suodatin virrasta välitä vaan uiskentelee rohkeasti vastaankin.

Mutta kaikkein huvittavinta on ollut tänään seurata, kun taisto on alkanut harrastaa samaa, kuin allaskaverinsa inkkarit, jotka rallaavat pitkin ulkosuodattimen virtaa ylös alas ja näyttää, niin kuin olisivat vuoristoradassa (tästä olikin juttua yhdessä inkkariketjussa). Sitä mennään edes takas ryhmänä, rivinä ja yksinkin. Mutta kun samaa hommaa harrastaa taisto n. puolen tunnin ajan ja itse asiassa tekee sitä parasta aikaa... toiselta puolen kiipeää putken yli, jotta saa paremman vauhdin ja laskettelee virtaa alas ja välillä "taistelee" virtaa vastaan ja oikein nytkyttää, että pääsee suhkuvirran läpi ja uudestaan. :) se näyttää ihan samalta, kuin inkkarit, jotka hytkyttää itsensä läpi sen suihkuvirran. Toiselta puolen vastus on kovempi ja taisto herra liukuu samaa tietä vauhdilla pohjalle... melkein suorakulmassa. :P Mutta ei kun UUDESTAAN! Tulee mieleen napero, joka pääsee hyvään liukumäkeen kerran, niin ei kun uudestaan...ja uudestaan.

8O No nyt näyttivät menevän kaikki sulassa sovussa, nimittäin äsken oli ensin yksi inkkari siinä rallaamassa. Nyt inkkarit menee ylempänä, kun ovat ketterämpiä. Taisto taas painuu helposti pohjaan. Sitä se yksin olo (ilman tyttö taistoja) teettää ja inkkarit ovat näköjään opettaneet herran talon tavoille heti alusta pitäen. Ja edelleen sama touhu jatkuu.. Nyt harjoittelee tuolla pohjemmalla vastavirtaan uimista, kun ylempänä se on vaikeampaa. Saa nähdä, kuin nopeaan pääsee vauhdilla koko suihkuketjun läpi... vähän liikuttava oli äsken, kun inkkarit menivät vauhdilla jonossa, niin siinä viimeisenä taisto herra helmat hulmuten jonon perässä, mutta heti tipahti alemmas... 8-)

-------------------------

Kun valot sammuivat, meni taas sinne nurkkaan, missä on vähiten virtausta. Siellä viihtyy kyllä myös.
Poloinen, varmaan "lihakset jumissa" kovasta treenistä :mrgreen:
Juwel 60: 53 l
4 iki-ihanaa kääpiöhamsteria, sekä 1 syrkkipoju ja havannankoira
Nantsu
Junior Member
Junior Member

Re: Taisto ja veden virtaus

Viesti Kirjoittaja Nantsu »

Se on unohtanut katu-uskottavuutensa, luulee ettei kukaan näe jos vähän revittelee :D Seura tekee kaltaisekseen...
Luumunkukka
Junior Member
Junior Member

Tänä aamuna sama harjoitus jatkui.

On kesy kaveri, kun tulee seurailemaan heti etulasin eteen, kun siihen tulee. (Lue, kerjäämään sapuskaa) Toivottavasti ei muutu araksi, kun mä hyörin lapon kanssa altaassa.

Mutta todella tuli mieleen, että tekisikö tuota, jos ei inkkarit tekis? Tää on taas tietysti aloittelijan intoa ja konkareille varmaan ihan tavallista, mutta kun oli vahvasti se olettamus, että taisto tykkää "melkein seisovasta vedestä", niin hassulta tuntuu, kun poika painaa pyrstö hulmuten suihkuvirran läpi ja varsinkin se tyyli, kun tekee samalla lailla kuin inkkarit. Ja kun tekee yksin, on selvästi sellai laiska fiilis, ei tahdo aina "viitsiä" mennä kokonaan, vaan palaa alkumetreillä takaisin. Mutta annas olla, kun inkkarit painaa menemään, niin heti pitää samalla lailla tulla, että "osaan sitä minäkin" :D

Kalat on kerrassaan mainioita seuralaisia perheessä :)

Olen noita taistoketjuja lukenut ja kovin erilaisia persoonia tuntuvat olevan, mutta hauska olisi kuulla, mitä iloa/hassuja juttuja muille taisto herrat tai rouvat ovat aiheuttaneet?
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Tää nyt on jokseenkin koomista, mutta toki negatiivista, mulla yksi nuori taisto onnistui toissapäivänä änkemään itsensä jumiin kookospähkinän kuoren puolikkaan "katossa" olevaan reikään 8O Se ei päässyt siitä omin avuin irti, oli pakko ottaa pyrstöstä kiinni ja varovaisesti vetää kala irti pinteestä. Fisu on hengissä, mutta jonkinlaiset hiukan punoittavat jäljet sille jäi siihen kohtaan mistä oli jäänyt jumiin. Nyt on sitten kookospähkinän kuorien reiät tukittu sammaltupoilla.
Akvarismia 1992-2014
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Luumunkukka kirjoitti:mitä iloa/hassuja juttuja muille taisto herrat tai rouvat ovat aiheuttaneet?
Vanha keskustelu ja linkit ei varmaan enää toimi, mutta tässäpä ne uudestaan.
Tindra kirjoitti:Tää nyt on jokseenkin koomista, mutta toki negatiivista, mulla yksi nuori taisto onnistui toissapäivänä änkemään itsensä jumiin kookospähkinän kuoren puolikkaan "katossa" olevaan reikään
Täällä on ängennyt itsensä kannon koloon. Sinne oli tippunut ruokaa ja ahne kun oli niin oli pakko yrittää syödä vaikka ei mahtunut kuin pää siitä kannossa olevasta rakosesta. Kaiken lisäksi, sisarukset olivat käyttäneet kämppäkaverinsa jamaa hyväkseen ja näykkineet jumiutuneen tytsin evistä paloja pahimpaan nälkäänsä.
Paha kanto kyllä, koska kannossa oleva reikä on myös saalistanut yhden taiston. Molemmat sain kyllä pelastettua, mutta omin voimin eivät olis pääseet kannosta irti.
Luumunkukka
Junior Member
Junior Member

Eilen nappas tablettia kädestä (ei ollenkaan pelkää kättä tai esim lappoa), mutta minä säikähdin, kun nappas sillee napakasti sitä tablettia. Lähti käsi aika äkkiä pois ja siinä sitten oltiin kummatkin hieman hämillämme tästä "kohtaamisesta". Onneks ei näyttäny mitään traumaa kait tulevan. :)

Edelleen se suihkuralli jatkuu. Kova on poika harjoittelemaan...
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Taistot on usein sellasia uhkarohkeita jukuripäitä :mrgreen: Saa itse varoa ettei imaise niitä vedenvaihtoletkuun tms. Ja syötän niille kans joskus kädestä pakaste/tuoreruokaa, saa melkein varoa etteivät haukkaa samalla sormesta. Yksi mun taistonaaras jopa tuli puraisemaan mua muutaman kerran kädestä siivotessa akvaariota :o Sai olla varuillaan aina käsi akvassa puuhastellessa ja kattoo missä se hurjapää neiti menee että tarvittaessa ehtisi hieman häätää sitä kauemmas ennen kuin se tulisi näykkäisemään kättä.
Akvarismia 1992-2014
Luumunkukka
Junior Member
Junior Member

sattuuko se? ... :roll:

Mietin just eilen, kun siirsin yhtä kasvia, että sattuuko kalan nappaisu.

Nimittäin pikku akvan millitkin olisivat "ison nakin" eli kätöseni kimpussa mielellään. Eivätkä siitä ole moksiskaan, jos hieman huitaisee kädellä niitä. Ovat aina nälkäisiä, mutta en mä silti niitä liikaa voi alkaa syöttämään. Annoin pakastesurviaisia mielestäni ihan hyvän annoksen yks ilta, niin isoin tuli ja haukkas suuhunsa koko köntsäleen kerralla. 8O No asian vierestä menee, mutta taisto herra tulee kanssa seurailemaan aina, jos jotain tapahtuu (haluaa olla aina asian ytimessä ja selvillä, mitä tapahtuu, vaikka vaihtais vettäkin) syöksyy virran alle, kun kaataa vettä vaikka luulis, että menis pois päin? :D Oikein odotin veden vaihdon yhteydessä, että ui kauemmaksi, mutta kun vettä tuli, niin eikun sekaan vaan :D :D

Meidän taisto hera on ainakin rauhallinen ja fiksu "pöytätavoissa", toisin kuin nuo motkale millit. Taiston nautiskelevaa ja harrasta ruokailua on oikein mukava seurata. Varsinainen hedonisti... :mrgreen:
Villasukka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Villasukka »

Mulla kaks taistoleidiä surffailee kans suodattimen tuottamassa virtauksessa. Uivat ensin suodattimen päälle ja siitä sitten virtaukseen, ilmeisesti maksimoivat vaudin :D Lady In Red myös "kiusaa" meidän nuorinta labradorinnoutajaa. Koira istuu akvan eessä (lue:nenä kiinni lasissa) tuijottamassa kaloja, niin LIR hyökkää hirmu vauhdilla kohti lasia, niin että koira hätkähtää taaksepäin :mrgreen: Samaninen LIR myös ui miljoonaa keskelle kardinaaliparvea pelmauttaen parin pitkin ja poikin :roll: Se on paljon huumorintajuisemman oloinen kun nuo kaksi sinistä, mielenkiinnolla odotan millaiseksi muuttuu, kun tulee se taistoukko vielä sekaamaan soppaa.
Uiskentelee käsipohjaa opetellen asioita.
130l: ekat asukkaat muuttaneet, 65l: tyhjänä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”