Ripsimonniharrastajia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Ripsimonniharrastajia?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

jippo kirjoitti:Mutta katsotaan nyt kuka ja koska uskaltaa lähteä tilausta tekemään. Keskusteluja olen kyllä käynyt tästä tilauksesta Suomen päässä ja aika hyvältä näyttää.
Mä harvemmin seuraan tätä ripsimonnipalstaa kun en harrasta niitä, mutta jos(taas) saksaan tilausta olette tekemässä niin ilmoitusta tännekkin suuntaan(YV, FB) niin osataan miettiä mitä kivaa vois tilata. ;)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Minä olen kans ripsuista kiinnostunut ja tilaakin on varattuna aidoille yksilöille. Että YV.tä mullekkin, jos joku alkaa tilaamaan.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
jippo
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jippo »

Kyllähän se tilaus varmasti tapahtuu, ajankohta on vielä auki mutta syssymmällä kuitenkin.

Tästä linkistä löytyy tukkulista: http://www.tanganyika.de

Hinnat ovat sitten hintoja Saksassa eli Suomeen tuotuna kalat eivät ole tämän hintaisia vaan hintaan voi lisätä suoraan 20-40% muita kuluja.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Veikkonen »

Ohhoh, sano. Erittäin harvinaista herkkua. Harmi, ettei mitenkään pysty investoimaan.
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Kyllä minunkin akvassani polskii 1x s.eupterus sekä 9x s.nigriventris. Harmi että ripsimonneja on niin vähän suomessa tarjolla.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
valde
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja valde »

Sanokaapas viisaammat, kuinka suuriksi voivat hypridiripsarit kasvaa? Olen joskus kuullut, että ne harvemmin kasvavat yli 20 senttisiksi.

Sain perjantaina uuden ripsimonni lahjoituksena ja sillä on kokoa "kuonosta" pyrstön kärkeen 25+cm. Siitä oli myynti ilmo siimaripsarina aiemmin. Yritän saada kuvan otettua kunhan kamera jälleen saadaan kuntoon.
Liiallista suodatustehoa ei ole olemassakaan...
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mun tietääkseni hybridit voivat kasvaa melkeimpä minkä kokoisiksi vaan. Pitäis tietää mitä yhdistelmää siinä on käytetty, jotta kokoa pystyis arvioimaan.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
jippo
Senior Member
Senior Member

Suurin itselläni ollut hybridi kasvoi reilu vuodessa 27cm:n pituiseksi ennen kuin sai nuijanukutuksen tultuaan erittäin aggressiiviseksi.

Jos kalasi on ostettu salon seudulta yksityiseltä ja siimaripsimonnina myyty niin olen melko varma että tiedän sen alkuperän ja se kala on hybridi. Toivottavasti näin ei ole.
valde
Junior Member
Junior Member

jippo kirjoitti:Suurin itselläni ollut hybridi kasvoi reilu vuodessa 27cm:n pituiseksi ennen kuin sai nuijanukutuksen tultuaan erittäin aggressiiviseksi.

Jos kalasi on ostettu salon seudulta yksityiseltä ja siimaripsimonnina myyty niin olen melko varma että tiedän sen alkuperän ja se kala on hybridi. Toivottavasti näin ei ole.

"Onneksi" kyse oli lahjoituksesta... Salon seudultahan tuo on. Katsotaan miten tuon lenkkimakkaran käy. Komean näköinen kuitenkin on. Agressiivisuudesta ei vielä ole merkkiäkään, päinvastoin.
jippo
Senior Member
Senior Member

valde kirjoitti:
jippo kirjoitti:Suurin itselläni ollut hybridi kasvoi reilu vuodessa 27cm:n pituiseksi ennen kuin sai nuijanukutuksen tultuaan erittäin aggressiiviseksi.

"Onneksi" kyse oli lahjoituksesta... Salon seudultahan tuo on. Katsotaan miten tuon lenkkimakkaran käy. Komean näköinen kuitenkin on. Agressiivisuudesta ei vielä ole merkkiäkään, päinvastoin.
Kyseinen kala on tilattu Raisiossa sijaitsevaan suuren lemmikkieläinketjun liikkeeseen vuonna 2007 tummaripsimonnina ja niiden piti vieläpä olla luonnosta tulleita. Hybridejä ne kuitenkin olivat molemmat, toinen taitaa siellä vieläkin olla. Toinen myytiin viime vuonna salon seudulle nimellä siimaripsimonni vaikka kyseisellä kalalla ei ole sen kanssa muuta tekemistä kuin ripset viiksissä. Mielestäni törkeää kusetusta myyjäliikkeeltä kun huomasivat ettei kala olekaan tummaripsimonni kun kasvoikin isommaksi kuin piti, päättivät sitten vaihtaa nimeä seuraavaan lajiin [}:)] . Tätä ennen oli tukkuri käynyt toteamassa kalat aidoiksi tummaripsimonneiksi v.2007 ja myyjäliike piti tietenkin siitä kiinni. Tukkurille kun soitin ja ilmoitin että kalat eivät todellakaan ole tummaripsimonneja vaan hybridejä sain vastaukseksi että luonnosta ovat tulleet ja aitoja tummaripsimonneja ovat. Tämä tapaus on todella pistänyt vihaksi jo moneen otteeseen ja aina se vain putkahtaa esiin uudelleen.

Jos siis sinun monnisi on tämän tarinan päähenkilö, onhan niitä varmasti muitakin monneja salon seudulla.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Olen aina luullut että hyridin vääntäminen siimaripsimonniksi on äärimmäisen vaikeaa. Aika kaukana esimerkiksi tämä on albertista: http://aquaworld.netfirms.com/Siluroide ... lberti.htm
/jari
valde
Junior Member
Junior Member

Ei tuo kyllä tummaripseltä näytä ollenkaan... Luultavasti päähenkilöstä on kyse.

Väritykseltään ja kuvioinneltaan tuo on aikalailla samanlainen kun JJVi:n linkin ripsari. Omani on vaan kooltaan suurempi. Sillä on selkäevän jatkeena hieman sulkaripsarimaisesti liehuja suiro, joten kyseessä saattaa siis olla sulkariprasin ja jonkun isomman ripsari sekoitus.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Mutta joka tapauksessa aika kaukana ollaan tästä ja sen 10cm pitkistä viiksistä:
http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ies_id=238
/jari
valde
Junior Member
Junior Member

Kyllähän tuolla pitkät viikeset ovat, mutta aikalailla erinäköinen otus muuten. Katsotaan nyt, miten tuon käy. Jos se alkaa agressiiviseksi niin taitaa mennä muiden ruoaksi... :?
jippo
Senior Member
Senior Member

JJVi kirjoitti:Olen aina luullut että hyridin vääntäminen siimaripsimonniksi on äärimmäisen vaikeaa. Aika kaukana esimerkiksi tämä on albertista: http://aquaworld.netfirms.com/Siluroide ... lberti.htm
Hahahahaa! Kehtaatko siis väittää ettei tuo olisi aito alberti...
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

no aika tavalla kahden vaiheilla olen kun tuo linkin kala kuitenkin on tuollainen viiksekäs, sillä on pilkkuja ja eviäkin on yhtä monta...eli kyllä se varmaan sittenkin on albertti kun kerran ihan netissä niin sanotaan ja varmaan tukunkin asiantuntija on sen tunnistanut.
/jari
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

JJVi kirjoitti:no aika tavalla kahden vaiheilla olen kun tuo linkin kala kuitenkin on tuollainen viiksekäs, sillä on pilkkuja ja eviäkin on yhtä monta...eli kyllä se varmaan sittenkin on albertti kun kerran ihan netissä niin sanotaan ja varmaan tukunkin asiantuntija on sen tunnistanut.
Joo, onhan se. Kaksi silmääkin. Kai. Tämä on kyllä semmonen vitsaus nykyakvaariokalameiningeissä että kyllä harmittaa.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

Jipolle onneksi olkoon upeasta jutusta Akvaristissa! Kuvat tosin ovat arvoituksellisia, sillä kuvaajatietoja ei jutussa ole, mutta jotkin lienee itse räpsittyjä? En ole massiivista juttua kokonaan lukenut, mutta antaa odottaa mielenkiintoista tekstiä!
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Eikös ne nyt ollut jipon omia kuvia suurin osa? Joissain näkyi kuvaajana joku muukin, loput kai sitten jipon omia.
Oli kyllä kiva lukea, kun on ollut itse hengessä mukana ja reissusta kalaakin saanut. :)
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Mabo kirjoitti:Eikös ne nyt ollut jipon omia kuvia suurin osa? Joissain näkyi kuvaajana joku muukin, loput kai sitten jipon omia.
Ainekin yks kuva oli ton Thompsonin ottama(ja siis myös nimettykin), mutta hienon ja eläväisen jutun jippo oli aikaiseksi saanut. :)
jippo
Senior Member
Senior Member

[:I] kiitos kaunis ja kumarrus.

Kaikki muut kuvat oli tosiaan itse räpsimiä paitsi yksi Thomsonin otos sekä joku oli Varjon omia kuvia, taisivat olla tosiaan nimetty kaikki paitsi omat otokseni. Olihan se aika reissu. Vielä kun saisi muitakin akvaristeja innostumaan afrikkalaisten lajien kiehtovasta maailmasta niin saisimme myös sen mantereen kalojakin tänne peräpohjolaan. Kun vaan jaksais hypettää enemmän julkisesti niiden puolesta mutta kun en ole oikein sen tyyppinen ihminen joka jaksaa vouhottaa tiettyjen lajien erinomaisuudesta.

Se musta Tanganjikan ripsari on tunnistettu sittemmin kultaripsimonniksi(Synodontis polli), muutti väritystään hieman vaaleammaksi kun pääsi Tangan vesiarvoihin. Vieläkin se on todella musta kuten kuvasta näkyy. Keltainen ripsari on edelleen lajimääritystä vailla, niitä minulla on neljä kappaletta samaa lajia, muut tulivat nimellä Synodontis rebeli mitä ne eivät mielestäni ole. Eivät ainakaan sovi Pollin kuvaukseen lajista.

Kuva

Kuva
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mahtava otus! 8O
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Mieltä ylentäviä kavereita nämä ripsarit, itsellä on yksi "varma" tummaripsari ja joku siitä pari senttiä isompi epävarma kaveri.. Sääli kun näyttäytyvät lähinnä yöaikaan, mielellään kattelisi enemmänkin. Ja isompi allaskin pitäisi olla, että saisi useampia.
Eiköhän tämä ollut tässä..
jippo
Senior Member
Senior Member

Enemmän ripsareita=enemmän liikettä myös valoisaan aikaan. Rohkeammat lajit aktivoivat myös ne aremmat lajit liikkumaan eli usein on niin että jos altaassa on vain pari ripsaria niin ne eivät kovin rohkeita liikkujia ole varsinkaan päiväsaikaan. Olen kyllä nähnyt myös että isommat kirjoahvenet aktivoivat myös ripsimonneja liikkumaan, tämä tarkoittaa kuitenkin että kirjoahventen pitää olla rohkeita ja uteliaita, esim oskareita.

Omissa altaissa ripsarit liikkuvat todella rohkeasti myös päiväsaikaan ilman että niitä pitäisi rohkaista ruualla. Toki omissa altaissani ripsaritiheys ylittää kaikki "normit" mutta hyvinhän tuo sekalainen seurakunta tulee toimeen, ja näin on asian laita myös monella muullakin ripsariharrastajalla.
Veikkonen
Senior Member
Senior Member

jippo kirjoitti:Enemmän ripsareita=enemmän liikettä myös valoisaan aikaan.
Joo, komppaan tätä. Itselläni 450-litrassa oli reilu kakskyt ripsimonnia ja 150 W monimetalli. Kyllä oli päivälläkin liikettä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”