Matokala

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Väiski
Starting Member
Starting Member

Matokala

Viesti Kirjoittaja Väiski »

Haluaisin kuulla kokemuksia matokaloista. Itse katselin liikkeessä moisia ja olivat hauskan näköisiä.. Ovatko kannattava hankinta? Syövätkö levää?
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Varmaankin piikkisilmää tarkoitat?
Vaiko aasianmutakalaa? No, kumpikaan niistä ei levää juurikaan syö. Hauskoja ovat nuo piikkisilmät kun läjässä koukeroivat menemään. Mutakala taasen on kylmänvedenkala josta ei henk. kohtaisia kokemuksia ole.
Hienoa hiekkaa vaatisi piikkisilmät kun tykkäävät kaivaa ja kaivautua. :)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Piikkisilmistä olen kuullut käytettävän matokala-nimitystä, tuolla mun kokemukset;
http://sv.aqua-web.org/piikkisilmat.html

Piikkikset mahtuu pieneen altaaseenkin ja käyvät lähes kaikkien kalasten kanssa, mutta aasianmutakala vaatii pitkänmallisen, yli 300-litraisen altaan ja tosiaan viileähköä vettä, on aikamoinen vauhtihirmu. Kummatkaan eivät syö levää, kuin ehkä vahingossa. :mrgreen:
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Juu, kyllä ne on piikkisilmiä.

Menee aiheen ohi, mutta eräs kerta liikkeessä kyselin piikkisilmistä, niin nuori myyjä ei edes tiennyt mitä tarkoitin... Salossa ne on sitkeesti matokaloja :roll:
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Matokaloina minäkin ostin ensimmäiset piikkisilmäni (pari vuotta sitten). Ja vieläpä Salosta.
tappajatäti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Kyllä minäkin olen akvaariokaupassa leikkimielisesti ilmoittanut matokaloja etsiväni ja myyjä tiesi heti, mistä on kyse. Itse asiassa eräs ystäväni oli vilpittömän yllättynyt nähdessään näitä ja kuullessaan, että ovat ihan oikeita kaloja, eivätkä matelijoita.

Olen varmaan kirjoittanut tänne monta kertaa, mutta piikkarit on ihania! Kaikista kaloista tuijottelen varmaan eniten niitä. :D

Ne ovat suloisia, villin touhukkaita ja jostain syystä meille on vielä sattunut kaikkea muuta kuin ujoja veitikoita (joidenkin oppaidenhan mukaan nämä ovat ujoja ja pysyttelevät piiloissa yms). Tuossa äsken pistin pikkuakvan feng shuin kuntoon ja siellä ne kävivät porukalla ottamassa sormiin lähikontaktia. Tykkäävät hiekkapohjasta, kasveista, joissa voi kiipeillä ja pikkiriikkisistä saviruukuista, joihin voi suihkia eestaas.
112L
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Taitaa tuo matokala-nimitys olla yleisempi, kuin "oikea" piikkisilmä-nimitys. Mutta hällä väliä, samasta kalasta kuitenkin on kyse. :)

Meillä noita kyseisiä luikertelijoita on viisi. Kun ne altaaseen päästettiin, katosivat sen siliän tien jonnekin piiloon. Mutta nyt niitä näkyy päivittäin, lähinnä ruoka-aikoina. Ei siinä monta päivää mennyt, kun alkoivat tulla näkysälle syömään.

Mukavia otuksia. Ja tykkäävät kaivautua hiekkaan! Itse en juuri avarassa paikassa niitä ole nähnyt omassa altaassa, vaan kasvien tai jonkin muun suojan lähettyvillä käyvät syömässä. Ja huimaa vauhtia ovat meillä kasvaneet! :mrgreen: Ostettaessa suurinkin oli alle 10 senttinen, mutta nyt (eivät ole olleet meillä, kuin vajaan kuukauden) taitaa tuo suurin yltää jo täyteen mittaansa. Eli pituutta sillä on 12-15 cm.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
kalle-kala
Starting Member
Starting Member

Re: Matokala

Viesti Kirjoittaja kalle-kala »

Mut tällä hetkellä ainakin Salossa myydään matokalaa, joka ei ole raidallinen vaan koko musta. Tuleeko raidat myöhemmin vai mikä kala kyseessä?
Näyttivät kivalta ja haluaisin sellaisen, mut mut.

Miks niitä sit myydään matokaloina jos ei niitä ole, ihmettelee?
Onko ne sit parvikaloja? Millasen akvan ja olosuhteet ne haluais?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

kalle-kala kirjoitti:Mut tällä hetkellä ainakin Salossa myydään matokalaa, joka ei ole raidallinen vaan koko musta. Tuleeko raidat myöhemmin vai mikä kala kyseessä?
Näyttivät kivalta ja haluaisin sellaisen, mut mut.

Miks niitä sit myydään matokaloina jos ei niitä ole, ihmettelee?
Onko ne sit parvikaloja? Millasen akvan ja olosuhteet ne haluais?
Tummat piikkisilmät ovat lajiltaan todennäköisesti joko tummapiikkisilmiä (Pangio oblonga) tai ruskopiikkisilmiä (Pangio pangia). Ei niihin tule raitoja koskaan. Ovat parvikaloja, mutta eivät siten että välttämättä vaatisivat montaa lajitoveria. Riittää että seurana on muutama lajitoveri tai sukulainen.

Piikkisilmälajeja myydään matokaloina siitä syystä kuin partamonneja myydään monneina. Piikkisilmälajeista on kovin hankala tietää tarkkaa lajia, kuten partamonneistakin, siispä kauppias joko käyttää jotain ikivanhaa nimeä mikä on varmasti väärä tai sitten ei laiskuuttaan edes yritä etsiä oikeampaa nimeä. Asiakkaan kannalta tämä on hankalaa, koska väärällä nimellä on kovin hankala löytää lajista lisätietoa.

http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... isilma.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... isilma.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mut tällä hetkellä ainakin Salossa myydään matokalaa, joka ei ole raidallinen vaan koko musta.
Noita piikkisilmiä on useampaa eri lajia myynnissä, esim
ankeriaspiikkisilmä
käärmepiikkisilmä
tavallinen piikkisilmä
kiilapiikkisilmä
siaminpiikkisilmä
tummapiikkisilmä
aaltopiikkisilmä
marmoripiikkisilmä, nuo tuolla akvaariokaupassa olevat piikkisilmät on todennäkösesti tummapiikkisilmiä.
NUo piikkisilmät ei ole varsinaisesti parvikaloja, niitä voi pitää jopa pareittain, mutta viihtyvät kyllä paremmin isommassa porukassa.
Jos piikkisilmiä haluat, niin noille pitää olla 63L akvaario pehmeä/hapan vesi, ehdottomasti hienohiekkapohja ja lisäksi veden lämpötila tulisi olla 25 astetta mieluummin lämpimämpi.
fisu12
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fisu12 »

Mato kala tarkoittaa samaa kuin piikkisilmä =)
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Hih joko mun piikkisilmät on lisääntyneet mun tietämättä tai mie en vaan oo osannut laskea viiteen :D
Elikkäs mulla piti olla vain 3piikkisilmää. 1tummapiikkisilmä ja kaksi siiaminpiikkisilmää. Tänään sitten kadonnutta albiinopartista ja uusia kasveja istuttaessa aloin ihmettelemään isoa läjää piikkisilmää ja kuinka ollakkaan heidän lähtiessä liikkeelle laskin että heitä olikin 5 kipaletta. 4siiaminpiikkisilmää ja yksi tummapiikkisilmä. Kaksi piikkisilmää olivat hyvin pieniä ja ohuita. Muut kolme olivat lihavia ja paljon pitempiä kuin nämä kaksi muuta. Ei vissiin ole kovin yleistä että piikkisilmä5t lisääntyisivät seura-akvaarioissa? Tälläkin foorumilla vissiin vain yhteen ihmiseen törmännyt jonka piikkikset ovat ainakin yrittäneet lisääntya jos ei joa lisääntyneetkin.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
nalatsu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja nalatsu »

Pitkään pähkäilin, että mitä mulla olevat "matokalat" ovat, kun nimenomaan matokaloina mulle ne myytiin. Nyt sitten vihdoin löysin googlesta kuvan, joka vastaa omiani, ja ihme ja kumma, piikkisilmiähän ne ovat! Ovat siis yksivärisiä, melkein mustia, kun ostin heidät ja nyt väri muuttunut pohjan kanssa samaan, eli hiekan väriseksi. Aikeissa olisi lisää niitä ostaa kaksi kpl, sellaisia raidallisia..

Ja kokemukset ovat hyviä!

Välillä vetävät kauheeta rundia laseja pitkin, "tanssivat" ja välillä köllöttelevät ruukuissa tai muissa piiloissa, kuten kasvien seassa. Miellyttäviä tapauksia! :D
~¤Nalatsu¤~ akva 188L
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

kalle-kala kirjoitti:Mut tällä hetkellä ainakin Salossa myydään matokalaa, joka ei ole raidallinen vaan koko musta. Tuleeko raidat myöhemmin vai mikä kala kyseessä?
Akvaariokaupoissa myydään toisinaan myös matosammakoita. Nehän ovat tummanharmaita, lähes mustia ja hyvin "matomaisia". Hinta vain on hieman eri luokkaa kuin piikkareilla. :mrgreen: AW:ssäkin on joskus ollut juttua matosammakko Eemelistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”