Moi minä tässä, oon Prismassa ruokaostoksilla ja kävin äsken akvaarioliikkeessä.
-No ketähän meillä kohta asustaa, mietin.
Siellä oli aivan ihanan värinen kultakala, siinä on siniharmaata, valkosta, punanen pilkku ja musta pyrstö.
-No hei, meillä ei oo karanteeniallasta, ja muutenkin 350 litraa on ehkä liian vähän neljännelle komeetalle.
No kai mä sitten jätän sen tänne kauppaan

-Tuli ilta ja istuimme kotiterassilla lammikkoa katsoen. Kello oli 17.10 kun vaimoni sanoi;
Se kala huutaa siellä että, se haluu meille asumaan.
-Se kauppa menee kohta kiinni ja mun pitäis olla kuudelta kokouksessa (toisen harrastuksen).
Kyllä sä kerkeet sen vielä hakemaan, mä haluun sen! Pliis.
-Mitäpä en rakkaan vaimoni eteen tekisi, joten kalakauppaan oli siis lähdettävä.
Kaupassa katselin että kala jota olin hakemassa, oli suht saman kokoinen kuin omat kultsimme.
Kun kotona laitoin kalapussin lätäkköön lämpötasaukseen, huomasin että uusi tulokas oli puolet pienempi kuin aikaisemmat asukit. Mistä niitä senttejä oikein tulee?

Lähdin kokoukseen ja vaimo jäi totuttelemaan kalaa lätäkköömme. Kumma miten tollanen pikkukala vie ajatukset. Mietin kokoajan että, nyt se on jo päässyt toisten seuraan, kuinkahan ne ottaa sen vastaan?

-Kun illemmalla tulin kotiin, ryntäsin heti altaan reunalle katsomaan miten siellä pärjätään.
Täällä on kaikki hyvin, vaimoni sanoi.
Pikkunen meni heti kasvien alle piiloon kun pääsi pussista, mutta vanhat kultsit kävi sen heti törkkimässä esiin. Nyt se jo ui muitten mukana parvessa.

-Helpotus, tulokas on siis sopeutunut muitten seuraan. Toivottavasti mitään tauteja ei tule puolin eikä toisin. Isomman altaan perustaminen on siis edessä.