Nyt on sitten tapahtunut vaikka ja mitä noissa meidän altaissa viimeisen vuoden aikana.Alkanut jo hermoja kiristelemään kun tuntuu että kokoajan ongelmaa ongelman perään.Kyseessä siis akvaariot 98l ja 225l. Vedenlämpö pienemmässä 25.Vesiarvot: PH 6,4 KH 3,GH 3,NO2 0,NO3 0.
Kalastoja kääpiörihmakala naaras,maatiaispartamonni,parvi kiilakylkiä,2perhosimunuoliaista ja 2 pisteimunuoliaista.
Tästä kalastosta kuollut vastikään oudosti kääpiörihmakala koiras(katosi yhtäkkiä ja löytyi parin päivän kuluttuna syötynä)
Vuoden aikana samasta akvaariosta kuoli kääpiöahven uros,jolloin vein naaraan takaisin eläinkauppaan ja ostin myöhemmin kääpiörihmakalat.
Kääpiöahven kuoli myöskin oudosti,ilmeisesti oli tunkenut itsensä jonnekkin ja haava tulehtui tms..eläinkauppias ainakin perusteli näin.Toinen allas 225l lämpötila 26.Vesiarvot:samat kuin pienemmässä.Kalastona hunajarihmakaloja parvi,korumonnisia parvi ja taistelukala.Tästä akvaariosta kuollut 2 kärsänuoliaista,vatsaan ilmestyi ensin tulehtuneen näköinen patti joka lääkityksellä häipui mutta jätti kalaan ison montun jonka jälkeen kala kuoli.Ensin sairastui toinen kärsänuoliainen ja perään toinen.Sitäennen kuoli appelsiinipleko joka oli aivan "vauva"vasta,kerkesi olla ehkä pari kk meillä,tämä kuoli kanssa oudolla tavalla,eli ei selvinnyt syytä,eikä tauti tarttunut muihin.
Nyt olen miettinyt että mitä tässä oikein tekisi kun tuntuu että olen aivan onneton tässä.Mietin jo akvaarioista luopumista mutta en kuitenkaan raaskisi.Haluaisin noiden kuolleiden kalojen tilalle jotain ,mutta mitä?ainakaan mikään kovin herkkä laji ei nähtävästi minulle sovi.
Eli hakusessa olisi kestäviä pohjakaloja jotka sopisivat noihin vesioloihin.Ehdotuksia?
Entä kannattaako hankkia uusi kääpiörihmakala uros miten nopeasti entisen kalan kuoleman jälkeen?
Karanteeniakvaarion olen nyt ostanut mutta en oikein ymmärrä miten käytännössä toimii,jos ostan uusia kaloja.Eli neuvoja saa sen suhteen myös antaa.
Hoitorutiineihin kuuluu 1-2xviikossa vedenvaihto n.30-50% .Lisään veteen vedenparannusainetta ja turveuutetta.Silloin tällöin kasvilannoitetta.Pohjalla myös turvekuulia.Suodattimen olen pessyt n.2viikon välein.
Ruokin kaloja mielestäni monipuolisesti:3 erilaisia pohjatabuja,raeruokaa,hiutaleruokaa,pakastesurviaisia,kuivattuja vesikirppuja.Partamonnille myös kurkkua.
Mielestäni hoitorutiinit ovat ok,eli kalakuolemissa kyse joko akvaarioon sopimattomasta kalalajista (kala stressaantuu ja sairastuu)tai huonosta tuurista(kala jo ostettaessa sairas).
Eli ehkä jonkunlaista tsemppausta kaipaisin tähän harrastuksen jatkamiseen.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)