Mattosuodatin
Valvoja: Moderaattorit
Re: Mattosuodatin
JA kierteiset tosiaan mystisesti menevät erinäisten suodatinmateriaalejen kautta propelliin ja tukkivat kuorellaan propelin, tähän ei tarvita edes sitä kauhiaa sähkökatkosta (joka sitäpaitsi viilentää vettäkin haitallisesti...) kopio "en"
On sulla aikamoisia kierteisiä, kun pääsevät vaahtomuovi levyjen läpi, omani ovat varmaan jotain erikoisia, kun en ole niitä moottorista löytänyt.
On sulla aikamoisia kierteisiä, kun pääsevät vaahtomuovi levyjen läpi, omani ovat varmaan jotain erikoisia, kun en ole niitä moottorista löytänyt.
On varmaan, mutta nyt kahdesti on kierteinen tukkinut propellin... Että todennäköisyys siihen on suurempi kuin yli 2h sähkökatkokseen.R_R kirjoitti:JA kierteiset tosiaan mystisesti menevät erinäisten suodatinmateriaalejen kautta propelliin ja tukkivat kuorellaan propelin, tähän ei tarvita edes sitä kauhiaa sähkökatkosta (joka sitäpaitsi viilentää vettäkin haitallisesti...) kopio "en"
Eivät kaikki käytä ulkosuodattimissa vaahtomuovilevyjä. Itselläkin yksi 2215, jossa vain makaronit ja substraatit. Ei vaahtomuovia, ei vanua.
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
-matokani-
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Jos mattoa ei "saisi" käyttää siksi että on se pieni mahdollisuus että tulee sähkökatkos ja jotain kamalaa tapahtuu, niin silloinhan ei "saisi" käyttää lämmitintäkään, sillä aina on mahdollisuus että sen termostaatti menee rikki ja vesi lämpenee niin että kalat heittää lusikan nurkkaan. Eikä akvaarioitakaan "saisi" pitää kun on mahdollisuus että pohja halkeaa ja vedet tulee ulos ja kalat kuolee. Itse uskon että ulkosuodattimessa on paljon isompi todennäköisyys täystuhoon kuin matossa, siksi valitsin maton. Molemmat voi myrkyttää veden jos tulee sähkökatkos etkä ole kotona. Ja matto ei ainakaan ime syövereihinsä kaloja, toisin kuin ulkosuodattimen kanssa voi käydä. Eiköhän se nyt kuitenkin ole niin että yksi toimii yhdellä ja toinen toisella. Välillä tulee Teemu Salosen viesteistä se olo, että jos on eri mieltä kyseisen herran kanssa, on automaattisesti täysin väärässä, tyhmä ja omaa väärät arvot.
Enkä nyt puhu vain itseni kohdalla. 
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
Anzku
- Senior Member

- Akvaarioseurat: OAS
Mitä, eikö se asia muka ollutkaan näin?-matokani- kirjoitti: Välillä tulee Teemu Salosen viesteistä se olo, että jos on eri mieltä kyseisen herran kanssa, on automaattisesti täysin väärässä, tyhmä ja omaa väärät arvot.Enkä nyt puhu vain itseni kohdalla.
Kuinka moni harrastukselleen äärimmäisen omistautunutkaan akvaristi voi rehellisesti väittää asettavansa kalojen hyvinvoinnin oman viihtyvyyden ja elämänsä edelle? Turhan karrikoitu lause, etten sanoisi jopa. Mikäli akvaristi kokee, ettei voi ja tahdo rauhallisin mielin pitää ulkosuodatinta kodissaan mahdollisen (ellei tällaisissa tumpelotapauksissa - kuten minä ja monet muut - jopa todennäköisen) vesivahinkoriskin takia, ja valitsee sen sijaan myöskin hyväksi havaitun mattosuodatinratkaisun, niin mitä ihmeen moralisoimista siinä on? Kummassakin on olemassa riskinsä, kuten tässä nyt on moni jo sanonut niin sähkökatkostapauksissa sekä matto- että ulkosuodattimien kanssa kohdataan samoja ongelmia ellei akvaristi ole siinä hetkessä paikalla vahtimassa altaita. Tämän lisäksi vesivahinkoriski on ulkosuodattimen kanssa otettava huomioon, ja tällainen taas vaikuttaisi toki akvaristin elämään huomattavalla tavalla. Jos siis täytyy valita, kuolevatko pelkät kalat vai tuhoutuuko tämän lisäksi myös itseltä osa kotia, niin kummankohan sitä äkkiseltään valitsisi?Teemu Salonen kirjoitti:Mikäli on niin rähmäkäpälä (kuten itse sanoit) että asettaa oman viihtyvyytensä ja elämänsä kalojen hyvinvoinnin edelle niin onkohan arvot ihan oikeassa järjestyksessä?
Ja niinpä. Jossitteluahan tämäkin vain on, ja todellisuudessa tällaisten infernaalisten katastrooppien todennäköisyys on melkoisen pieni, mutta huomioitava silti. Sitä vain jaksan ihmetellä, miksi jotkut jaksavat ristiretkeillä kaikkea mahdollista (hiekka, mattosuodattimet, altaiden korjaukset) vastaan jo ihan periaatesyistä, VAIKKA olisi olemassa satoja esimerkkejä kyseisten ratkaisujen onnistumisesta ja toimivuudesta. Eikö myö aikuiset ihmiset osattaisi itse kukin valita mitä ratkaisua käytetään omalla kohdallamme, ja rakentavasti keskustella muiden kanssa eri ratkaisujen eroista?
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
-
Feliza
- Member

Eikös me kaikki olla sitten syyllisiä? Pidetään kalaparkoja lasikuutioissa pelkästään siksi että päästään tirkistelemään niiden elämää ja koristetaan sillä omaa olohuonettamme. Kalojen optimaalisin ympäristö on luonnossa, järvissä, joissa, meressä, lätäköissä jne. Mr. Salonen ehdottaa ilmeisesti, että meidän tulisi muuttaa arvojamme siten, että kalojen hyvinvointi tulisi ensin. Ehkäpä Salonen haluaisi näyttää meille muille moraalista esimerkkiä ja käydä vapauttamassa kalansa luontoon (luonnollisille esiintymisalueilleen tottakai!) ja lopettaa akvaarioharrastuksen kokonaan?Teemu Salonen kirjoitti:Mikäli on niin rähmäkäpälä (kuten itse sanoit) että asettaa oman viihtyvyytensä ja elämänsä kalojen hyvinvoinnin edelle niin onkohan arvot ihan oikeassa järjestyksessä?
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
-
-matokani-
- Senior Member

Tuo oli todella hyvin sanottu! Totta on että me ollaan aikuisia ja mun mielestä aikuisena on hyvä oppia ihmisten sopimaan että ollaan eri mieltä, eikä sen tarvitse olla ongelma. On ihan turha vääntää mistään asiasta kättä, etenkään asiasta jossa ei ole oikeita vastauksia. Eiköhän kukin tehdä miten parhaaksi nähdään.
Totta kai saa sanoa myös eriävän mielipiteen. On hyvä tietää sekä hyödyt että haitat. Ja itsehän tänne tulin neuvoja kysymään. Sain todella hyviä vinkkejä tämän keskustelun kautta. Kiitos todella paljon vinkeistä, teidän (ja Akvaariokeskuksen) ansiosta onnistuin rakentamaan ensimmäisen mattoni!
Ja jopa ymmärrän miten se toimii. Ja iso kivi vierähti sydämeltä kun ei tartte aina ohi kulkiessa tarkastaa onko ulkosuodattimen vieressä vettä vai ei! (minäkö vainoharhainen...?)
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
Teemu Salonen
Myönnetään, olen paha ihminen. Ainaki facebook testin mukaan Harry Potter hahmoista olen Kalkaros:D
Mutta, asiaan:
Nyt on vähän vaikea lähteä asiaa perustelemaan, kun ylläpito on kieltänyt kokemukseen vetoamisen. Mutta, koskapa olen paha ihminen, teen sen silti:D
Vuosien ja taas vuosien varrella harrastusta olen nähnyt paljon. Altaiden hoitokäytännöt ovat muuttuneet melkoisesti. Aloittaessani akvaarioharrastuksen silloin käyttämäni liike ensimmäisten joukossa kertoi asiakkailleen säännöllisten vedenvaihtojen ja pohjan puhdistuksen tärkeyden. Muissa paikkakunnan liikkeissä neuvottiin vielä pesemään akvaario huolellisesti 2-3 krt vuodessa. Tämä operaatio pitää sisällään pohjamateriaalin, koristeiden jne keittämisen tai ainakin vähintään uunissa käristämisen. Myöskin vedenparannusaineen tärkeys tuli silloin erittäin selväksi.
Kirjoitan aika kärkevin sanoin ja jätän melkein aina lukematta sen mitä olen kirjoittanut joten toisinaan tekstistäni saattaa saada aivan eri käsityksen, kuin mitä olen tarkoittanut.
Huomasin, että viestini jossa mietiskelin harrastajan omia tarkoitusperiä ja kalojen hyvinvointia oli poistettu. Itseasiassa hyvä niin, koska teksti ei näin jälkeenpäin ollut asiallista. Pyydän mitä nöyrimmin anteeksi.
Se, mitä näiden vuosien varrella olen nähnyt antaa pohjan rauhoitella (siinä kuitenkaan onnistumatta, kiitos kirjoitustaidottomuuteni ja ajattelemattomuuteni) viime aikoina muotiin tulleista villityksistä. Viimeisimpänä taitaa olla tämä silikonien säännöllinen uusiminen. On totta, että jos allas on alunperin rakennettu päin mäntyä, työ on, mitä on ja lasit liian ohuet voidaan silikonien vaihtamista pitää tarpeellisena. Kuitenkin laatutyönä tehdyt akvaariot kestävät vuosikymmeniä ilman mitään sen kummallisempia toimenpiteitä. Oli ne sitten jatkuvassa käytössä tai tyhjillään. Itse olen törmännyt urani aikana (toivon, etten paljoa valehtele) kahteen vuotavaan akvaarioon. Toinen allas vuosi yläreunasta, joten allas piti jättää vähän vajaaksi. Toinen oli mun käytettynä hankittu about 20 vuotta allas jossa vuotamisen aiheutti mekaaninen vika. Samoin allas oli alunperinkin väärin koottu ja lasit ohuet. Mutta pakkohan se oli ostaa ku halvalla sai:) Lattiaremppa jatkuu edelleen ja vesivahinko sattu pääsiäisenä että silleen...
Pohjamateriaaleista: En väitä, etteikö hiekka olisi huono vaihtoehto. Varmasti toimii jos siitä vaan pitää huolen ja jaksaa katsella niitä kotiloita. Tosiasia kuitenkin on että ne akvaristit (varmaan 90% suomalaisista akvaristeistä) ei niitä akvaarioihinsa halua. Tällöin jää vaihtoehdoksi hiekkapohjan mekaaninen hoitaminen tai muun elämän valinta sellaiseksi että pohja tulee hoidettua. Ensimmäisenä tulee mieleen nuoliaiset, aasianmutakalat, tonkijat. Ongelma näissä vaan se että allaskoko tulee vastaan. Normaali kotiakvaario kun yleensä jää siihen sadan litran tuntumaan, jollei jopa alle. Lisäksi hiekkapohjaisessa akvaariossa tulee olla sorapohjaiseen akvaarioon verrattuna tavallaan tuplasuodatus. Mikäli siis halutaan että altaan pohjalla ei ole ylimäärästä sontaa. Sorapohjassa on se hyvä puoli että sonta valuu sinne pohjaan josta se on helppo poistaa vedenvaihdon yhteydessä lappoamalla. Lisäksi ihan normaali suodatus riittää vallan mainiosti. Esimerkkinä oma 400l sinileuka- ja tulijuova-ahvenilla varustettu allas jossa ainoana suodattimena on ikivanha eheim classic 2215. Tehotkin saattanu pudota jo puoleen. Ei ole tullu koskaan mitattua mitä se todellisuudessa kierrättää. Tiedetään, tilastollisesti otanta on mitätön eikä todista yhtään mitään. Esimerkkinä sitä kyllä voi käyttää.
Suodatuksesta: Ei sillä loppumetreillä ole mitään väliä, minkä merkkinen se suodatin on. Moottorin toimintaperiaate on kaikissa sama. Lisäksi valmistus tapahtuu monasti samoissa paikoissa. Tetratecit ("huippulaatua") valmistetaan puolassa aqua-elin ("mikälie merkki") tehtaalla. Eheimin compact ("ainoa oikea") sarjan pumput valmistetaan italiassa siccen ("ihan surkee merkki") tehtailla. Eheim classic sekä käsittääkseni myös ecco sarjan tuotteiden valmistus taas on siirretty kiinaan. Tuntuu hassulta että kun laitteessa lukee made in china ja hintalappu päällä on 20€ se on sekundaa kun taas samasta tehtaasta tullut "merkkituote" kolminkertaisella hinnalla on ainoa ja oikea. Noiden laitteiden käyttöiät pyörii suunnilleen samoissa oikein hoidettuna. Myönnetään kyllä että joissakin halpamerkeissä on akilleen kantapäitä jotka hajotessaan hajottavat koko laitteen. Toinen valmistaja on taas suunnitellut tuon akilleen kantapään korjaamisen kovalla rahalla myytävillä varaosilla jotka taas on suunniteltu niin, että niitä pitää ostaa paljon. Kuka vielä muistaa ne ensimmäiset markkinoille tulleet eheim:n pick upit joita ei saanut pysymään seinässä itkemälläkään koska virtajohdon sijoituspaikka oli vähän hassu?
Myöskin suodatustavoissa ei ole olemassa sitä ainoaa oikeaa.Kaikki suodatusmenetelmät toimivat loppujen lopuksi samalla tavalla. Tämän päivän mattosuodatin toimii tasan tarkkaan samalla tavalla kun takavuosien pilli yms ilmapumppukäyttöiset suodattimet. Ensimmäisistä markkinoille tulleista moottorisuodattimista käytettiinkin nimitystä pikasuodatin. Suodatusmateriaalina oli useimmiten vanu. Kun mentiin eteenpäin alettiin suosia yhä enemmän vaahtomuovipatruunoilla varustettuja suodattimia jolloin varsinainen suodatusteho saatiin nousemaan. Samoin nousi myös roskankeräyskyky.
Ulkosuodattimissa ei oikeastaan ole tapahtunut vuosien varrella muuta suurempaa mullistusta kun siirtyminen öljyjäähdytteisistä moottoreista vesijäähdytteisiin. Nyt toki on tulleet myyntiin nämä mikroprosessoriohjatut laitteet. Varmaan ihan kivoja kaikille välineurheilijoille, mutta siihen itse asiaan, eli suodatukseen ne eivät ole tuoneet mitään uutta. Oikeastaan ainut merkittävä uutuus on fluvalin fx5 jossa tosin on vielä mieletön määrä lastentauteja. Toiminta-ajatus kyllä on mielenkiintoinen.
Toivottavasti tämä vuodatus selvittää hiukan asian taustoja ja toimii tavallaan anteeksipyyntönä niitä kohtaan jota olen (taas) loukannut.
Mutta, asiaan:
Nyt on vähän vaikea lähteä asiaa perustelemaan, kun ylläpito on kieltänyt kokemukseen vetoamisen. Mutta, koskapa olen paha ihminen, teen sen silti:D
Vuosien ja taas vuosien varrella harrastusta olen nähnyt paljon. Altaiden hoitokäytännöt ovat muuttuneet melkoisesti. Aloittaessani akvaarioharrastuksen silloin käyttämäni liike ensimmäisten joukossa kertoi asiakkailleen säännöllisten vedenvaihtojen ja pohjan puhdistuksen tärkeyden. Muissa paikkakunnan liikkeissä neuvottiin vielä pesemään akvaario huolellisesti 2-3 krt vuodessa. Tämä operaatio pitää sisällään pohjamateriaalin, koristeiden jne keittämisen tai ainakin vähintään uunissa käristämisen. Myöskin vedenparannusaineen tärkeys tuli silloin erittäin selväksi.
Kirjoitan aika kärkevin sanoin ja jätän melkein aina lukematta sen mitä olen kirjoittanut joten toisinaan tekstistäni saattaa saada aivan eri käsityksen, kuin mitä olen tarkoittanut.
Huomasin, että viestini jossa mietiskelin harrastajan omia tarkoitusperiä ja kalojen hyvinvointia oli poistettu. Itseasiassa hyvä niin, koska teksti ei näin jälkeenpäin ollut asiallista. Pyydän mitä nöyrimmin anteeksi.
Se, mitä näiden vuosien varrella olen nähnyt antaa pohjan rauhoitella (siinä kuitenkaan onnistumatta, kiitos kirjoitustaidottomuuteni ja ajattelemattomuuteni) viime aikoina muotiin tulleista villityksistä. Viimeisimpänä taitaa olla tämä silikonien säännöllinen uusiminen. On totta, että jos allas on alunperin rakennettu päin mäntyä, työ on, mitä on ja lasit liian ohuet voidaan silikonien vaihtamista pitää tarpeellisena. Kuitenkin laatutyönä tehdyt akvaariot kestävät vuosikymmeniä ilman mitään sen kummallisempia toimenpiteitä. Oli ne sitten jatkuvassa käytössä tai tyhjillään. Itse olen törmännyt urani aikana (toivon, etten paljoa valehtele) kahteen vuotavaan akvaarioon. Toinen allas vuosi yläreunasta, joten allas piti jättää vähän vajaaksi. Toinen oli mun käytettynä hankittu about 20 vuotta allas jossa vuotamisen aiheutti mekaaninen vika. Samoin allas oli alunperinkin väärin koottu ja lasit ohuet. Mutta pakkohan se oli ostaa ku halvalla sai:) Lattiaremppa jatkuu edelleen ja vesivahinko sattu pääsiäisenä että silleen...
Pohjamateriaaleista: En väitä, etteikö hiekka olisi huono vaihtoehto. Varmasti toimii jos siitä vaan pitää huolen ja jaksaa katsella niitä kotiloita. Tosiasia kuitenkin on että ne akvaristit (varmaan 90% suomalaisista akvaristeistä) ei niitä akvaarioihinsa halua. Tällöin jää vaihtoehdoksi hiekkapohjan mekaaninen hoitaminen tai muun elämän valinta sellaiseksi että pohja tulee hoidettua. Ensimmäisenä tulee mieleen nuoliaiset, aasianmutakalat, tonkijat. Ongelma näissä vaan se että allaskoko tulee vastaan. Normaali kotiakvaario kun yleensä jää siihen sadan litran tuntumaan, jollei jopa alle. Lisäksi hiekkapohjaisessa akvaariossa tulee olla sorapohjaiseen akvaarioon verrattuna tavallaan tuplasuodatus. Mikäli siis halutaan että altaan pohjalla ei ole ylimäärästä sontaa. Sorapohjassa on se hyvä puoli että sonta valuu sinne pohjaan josta se on helppo poistaa vedenvaihdon yhteydessä lappoamalla. Lisäksi ihan normaali suodatus riittää vallan mainiosti. Esimerkkinä oma 400l sinileuka- ja tulijuova-ahvenilla varustettu allas jossa ainoana suodattimena on ikivanha eheim classic 2215. Tehotkin saattanu pudota jo puoleen. Ei ole tullu koskaan mitattua mitä se todellisuudessa kierrättää. Tiedetään, tilastollisesti otanta on mitätön eikä todista yhtään mitään. Esimerkkinä sitä kyllä voi käyttää.
Suodatuksesta: Ei sillä loppumetreillä ole mitään väliä, minkä merkkinen se suodatin on. Moottorin toimintaperiaate on kaikissa sama. Lisäksi valmistus tapahtuu monasti samoissa paikoissa. Tetratecit ("huippulaatua") valmistetaan puolassa aqua-elin ("mikälie merkki") tehtaalla. Eheimin compact ("ainoa oikea") sarjan pumput valmistetaan italiassa siccen ("ihan surkee merkki") tehtailla. Eheim classic sekä käsittääkseni myös ecco sarjan tuotteiden valmistus taas on siirretty kiinaan. Tuntuu hassulta että kun laitteessa lukee made in china ja hintalappu päällä on 20€ se on sekundaa kun taas samasta tehtaasta tullut "merkkituote" kolminkertaisella hinnalla on ainoa ja oikea. Noiden laitteiden käyttöiät pyörii suunnilleen samoissa oikein hoidettuna. Myönnetään kyllä että joissakin halpamerkeissä on akilleen kantapäitä jotka hajotessaan hajottavat koko laitteen. Toinen valmistaja on taas suunnitellut tuon akilleen kantapään korjaamisen kovalla rahalla myytävillä varaosilla jotka taas on suunniteltu niin, että niitä pitää ostaa paljon. Kuka vielä muistaa ne ensimmäiset markkinoille tulleet eheim:n pick upit joita ei saanut pysymään seinässä itkemälläkään koska virtajohdon sijoituspaikka oli vähän hassu?
Myöskin suodatustavoissa ei ole olemassa sitä ainoaa oikeaa.Kaikki suodatusmenetelmät toimivat loppujen lopuksi samalla tavalla. Tämän päivän mattosuodatin toimii tasan tarkkaan samalla tavalla kun takavuosien pilli yms ilmapumppukäyttöiset suodattimet. Ensimmäisistä markkinoille tulleista moottorisuodattimista käytettiinkin nimitystä pikasuodatin. Suodatusmateriaalina oli useimmiten vanu. Kun mentiin eteenpäin alettiin suosia yhä enemmän vaahtomuovipatruunoilla varustettuja suodattimia jolloin varsinainen suodatusteho saatiin nousemaan. Samoin nousi myös roskankeräyskyky.
Ulkosuodattimissa ei oikeastaan ole tapahtunut vuosien varrella muuta suurempaa mullistusta kun siirtyminen öljyjäähdytteisistä moottoreista vesijäähdytteisiin. Nyt toki on tulleet myyntiin nämä mikroprosessoriohjatut laitteet. Varmaan ihan kivoja kaikille välineurheilijoille, mutta siihen itse asiaan, eli suodatukseen ne eivät ole tuoneet mitään uutta. Oikeastaan ainut merkittävä uutuus on fluvalin fx5 jossa tosin on vielä mieletön määrä lastentauteja. Toiminta-ajatus kyllä on mielenkiintoinen.
Toivottavasti tämä vuodatus selvittää hiukan asian taustoja ja toimii tavallaan anteeksipyyntönä niitä kohtaan jota olen (taas) loukannut.
-
-matokani-
- Senior Member

Itse asiassa voi alkaa vuotaa, jos on pienikin mahdollisuus että tiiviste ei ole voideltu tai se on aika vaihtaa. Muistan erään tapauksen jossa kävi näin: Akvaarion omistaja oli poissa kotoaan pitkään (kuukausia) ja kaloja hoiti sukulainen. Kun sukulainen oli taas jälleen tullut katsomaan että kaikki on ok ja vaihtoi myös vesiä (allas 1000-litrainen) tuli sähkökatkos. Ei siinä muuten mitään, mutta akvaarion alakaapista alkoi tulla vettä. Tiiviste oli pettänyt. Homma hoitui tiivisteen vaihdolla. Oli aivan käsittämätön onni, että hoitaja oli paikalla juuri silloin eikä satoja litroja vettä tullut lattialle. Tämä on yksi syy miksi vaihdoin mattoon. Jos ulkosuodatin ottaa ja menee rikki ja sattuu olemaan juuri se yksi viidestä päivästä vuodessa kun en ole kotona ja eläimiä hoitaa joku muu, on vaikeampi neuvoa miten toimia kuin jos olisi matto.R_R kirjoitti: Ulkosuodatin ei vuoda virran katkaisun takia.
Teemu Saloselle: Ainakaan minä en muistele tätä keskustelua pahalla!
-
Teemu Salonen
Kiitoksia anteeksipyynnön hyväksymisestä:) Itseasiassa se oli oikeastaan osoitettu kaikille palstan käyttäjille.-matokani- kirjoitti:Teemu Saloselle: Ainakaan minä en muistele tätä keskustelua pahalla!On hyvä tietää myös mahdolliset huonot puolet matosta.
Ja vielä tosta ulkosuodattimen vuotamisesta sähkökatkon aikana. Olen nähnyt sellaisen ilmiön kerran. Kyseessä oli eheim classic 2213 jossa pidikkeet olivat vuosien saatossa löystyneet. Sähköjen katkeamisen yhteydessä pidikkeet antoivat sen verran periksi, että vettä tuli lattialle melkoinen määrä. Eli kaikki on mahdollista. Näissä uuden sukupolven ulkosuodattimissahan on pidikesysteemit varmempia.
Korjausta tuohon Temen purkaukseen: Noista "huippulaadukkaista" Tetrateceistä ainakin EX2400 valmistetaan Kiinassa.
Suolaista, mutta niin makeaa...
-
Teemu Salonen
Hyvä tietää. Mahtaako koko tetratec ulkosuodatin tuotanto nykysin olla siellä? Aqua-el:n maahantuojan edustajalta sain infon tetrateceistä. Vai olisiko mahdollisesti vain tämän isomman mallin valmistaminen kiinassa? Tarkempaa tietoa kenelläkään?
-
-matokani-
- Senior Member

Sanoin tosiaan että ainakaan mulle ei jäänyt mitään hampaan koloon. Muiden puolesta en voi puhua. Ymmärsin kyllä että sinä Teemu Salonen tarkoitit muitakin. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pienemmistä en osaa sanoa, mutta tuo isoin malli on ainakin sieltä peräisin. Pahvilaatikossa seisoi kissankokoisin kirjaimin "Made in China".Teemu Salonen kirjoitti:Hyvä tietää. Mahtaako koko tetratec ulkosuodatin tuotanto nykysin olla siellä? Aqua-el:n maahantuojan edustajalta sain infon tetrateceistä. Vai olisiko mahdollisesti vain tämän isomman mallin valmistaminen kiinassa? Tarkempaa tietoa kenelläkään?
Suolaista, mutta niin makeaa...
Mulla ainakin EX 1200 laatikossa lukee Made in PRCJacke kirjoitti:Pienemmistä en osaa sanoa, mutta tuo isoin malli on ainakin sieltä peräisin. Pahvilaatikossa seisoi kissankokoisin kirjaimin "Made in China".Teemu Salonen kirjoitti:Hyvä tietää. Mahtaako koko tetratec ulkosuodatin tuotanto nykysin olla siellä? Aqua-el:n maahantuojan edustajalta sain infon tetrateceistä. Vai olisiko mahdollisesti vain tämän isomman mallin valmistaminen kiinassa? Tarkempaa tietoa kenelläkään?
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
PRC = People's Republic of China (Kiinan kansantasavalta)Anton kirjoitti:Mulla ainakin EX 1200 laatikossa lukee Made in PRCJacke kirjoitti:
Pienemmistä en osaa sanoa, mutta tuo isoin malli on ainakin sieltä peräisin. Pahvilaatikossa seisoi kissankokoisin kirjaimin "Made in China".
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Näistä keskusteluista voimme tehdä yhteenvedon, ettei ole olemassa 100%:n turvallista akvaariota. 
-
Feliza
- Member

Jep, ne jotka eivät halua elää vaarallisesti, siirtykööt harrastamaan huonekasvejaR_R kirjoitti:Näistä keskusteluista voimme tehdä yhteenvedon, ettei ole olemassa 100%:n turvallista akvaariota.
40l, Aphyosemion australe
-
-matokani-
- Senior Member

Joo, ei ole kyllä ihan hermoheikkojen harrastus, ihme että mullekin tulee vaan lisää ja isompia tankkeja.