Anentome helena - petokotilo

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
amar
Junior Member
Junior Member

Re: Anentome helena - petokotilo

Viesti Kirjoittaja amar »

^Ota ihmeessä petoja jos siltä tuntuu, mulla on niitä myös pleko-altaassa ja ovat jopa lisääntyneet tuossa 28 asteessa. Ovat ihan nättejä ja sopivat kivasti salamanteriplekojen ja isoseepraplekon värimaailmaankin :)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Onko muut huomanneet sukarapujen katoamisia? Mulla oli vaikka kuin paljon sukarapuja altaassa, jossa pedot majailivat. Sitten ne katoili, kunnes jäljellä oli vain pari. Siirsin petoset toiseen altaaseen syömään kotiloita, niin nyt on ilmestynyt sukarapuvauvoja, joita ei petokotiloiden aikana kyllä näkynyt yhtään. En kyllä keksi muuta syytä sukarapujen katoamisiin.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Voisko se olla noin, että pedot popsis niitä, miten ihmeessä ne voisi saada ravut kiinni? Vai miten ne vaikuttaisi rapuihin? Jos kumminkin oli sattuma kyseessä ja rapukanta romahti jostain muusta syystä. Mullakin kävi niin kirsikoille joskus kauan sitten, en eksinyt mitään syytä kannan yht'äkkiseen romahtamiseen. Silleen sitä voisi tietää, jos jonkun ajan päästä laittais taasen petoja sinne...
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
H ja J
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja H ja J »

Meilläkin on muutama hiljattain hankittu sukarapu hukassa tuolla 128-litraisessa. Paha vain, kun sukaravut ovat miehen ja petokotilot minun. Jos siis rakas puolisoni kysyy, niin ne ravut ovat sitten "piilossa kannon takana"...! 8O

-H
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Ei ne ravut kadonneet kertarysäyksessä vaan ihan kuukausien aikana. En hoksaa kyllä muita yhteyksiä. Mutta mistä noista tietää. Tuli vaan mieleen.. :roll:
janma
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja janma »

Jos jaksatte kahlata läpi koko tämän viestiketjun niin rapujen syönnistä löytyy jo havaintoa. Myös yksi kuva, jonka itse otin. Omasta altaasta kadonnut Kirsikkasukaravut lähes kokonaan.
"A day without sunshine is like, you know, night."
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

janma kirjoitti:Jos jaksatte kahlata läpi koko tämän viestiketjun niin rapujen syönnistä löytyy jo havaintoa. Myös yksi kuva, jonka itse otin. Omasta altaasta kadonnut Kirsikkasukaravut lähes kokonaan.
Joo, katselinki aiemmin ketjusta, että kuolleita rapuja söisivät. Mutta onko ne sitten mulla nuo ravut kuollu itsestään vai onko pedot tappaneet, sitä tässä vaan ihmettelen.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Nii just, sehän se kysymys juuri onkin. Ilman muuta ne kuolleita syö.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
H ja J
Starting Member
Starting Member

Mitä luulette; jos muuttostressi olisi saanut vaikka 2-3 sukarapua kuolemaan, niin pystyisivätkö 2 petokotiloa hävittämään ne jäljettömiin parissa päivässä? Niistähän väitetään, etteivät syö kuin itsensä kokoisen aterian kerran kolmessa viikossa (?), mutta jos ruoka olisi vaikka houkuttelevasti esillä, niin menisikö se kurkusta alas kuitenkin?

Itse olen kyllä sitä mieltä, että ne "kadonneet" ravut ovat oikeasti tuolla kannon takana, eivätkä helenoiden vatsassa! :o Muutenkaan eivät mitään kauheaa tahtia ruokaile, sillä kierteiskanta ykkösessä ei ole kauheasti kärsinyt (ei tosin lisääntynytkään).

-H
Henni-E
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Henni-E »

Luin viestiketjun kokonaan läpi. Paria viimeistä sivua en niin tarkasti syynänny. Kuitenkin, en huomannut, että missään olisi mainittu, kuinka isoiksi nämä petokotilot kasvavat. Eli, kuinka suuria näistä tulee? Olen saamassa syksyllä ensimmäisen akvaarioni ja sinne kiinnoistaisi saada kotiloita. Joku 100 l akvaarioni tulee olemaan. Ajattelin ensin, että tahdon omppuja. Sitten ajattelin, että jos omput vaan lisääntyy ja lisääntyy.. En millään itse mitään/ketään tahtoisi tapaa. Olisi sitten jokunen (yksi tai kaksi) niitä pikku omppuja syömässä. Joissain viesteissä oli, etteivät ihan isoimpia välttämättä syö. Olisiko ideassani mitään järkeä? Entäs, jos petokotiloille ei ole muita kotiloita tai öttiäisiä syötäväksi, niin mitä syövät silloin?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Henni-E kirjoitti:Luin viestiketjun kokonaan läpi. Paria viimeistä sivua en niin tarkasti syynänny. Kuitenkin, en huomannut, että missään olisi mainittu, kuinka isoiksi nämä petokotilot kasvavat. Eli, kuinka suuria näistä tulee? Olen saamassa syksyllä ensimmäisen akvaarioni ja sinne kiinnoistaisi saada kotiloita. Joku 100 l akvaarioni tulee olemaan. Ajattelin ensin, että tahdon omppuja. Sitten ajattelin, että jos omput vaan lisääntyy ja lisääntyy.. En millään itse mitään/ketään tahtoisi tapaa. Olisi sitten jokunen (yksi tai kaksi) niitä pikku omppuja syömässä. Joissain viesteissä oli, etteivät ihan isoimpia välttämättä syö. Olisiko ideassani mitään järkeä? Entäs, jos petokotiloille ei ole muita kotiloita tai öttiäisiä syötäväksi, niin mitä syövät silloin?
Mulla on isoin helena n. 1,5-2cm. Niitä ei pahemmin näy, ovat aika paljon hiekan alla väijymässä :)
Syövät myös pohjakalojen ruokaa ym. mitä pohjalta löytyy.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Mun kun tarvii nyt vähentää noita altaita, ni aikosin petokotilot kumminkin pitää ja suunnittelinpa, että ne muuttaa tuohon 70 litraiseen rapulaan, jossa mustavalkeita tulisukia. Kuinka ollakaan, viisi noita petoja löysin ja siirsin ne, sen jälkeen rapuja alkoi tippua tiuhaan, joka päivä löytyi 1, kerran kaksikin yht'aikaa kuollutta 8O . Kaikkiaan viisi tai kuusi rapua menehtyi. Ravut on ostettu jo viime syksynä, olivat silloin jo aikuiskokoisia, että vanhuuskin tietty voisi olla syy, mutta että ihan samoihin aikoihin... tietty vesiarvoissakin saattoi olla joku häikkä, vaikka ei hajuakaan, miksi ne olisi muuttunut.
Lopulta eilettäin ajattelin, että pakko siirtää pedot pois ja vedenvaihto illalla ja katsoa, miten nyt käy. Tänä aamuna ei ollut kuolleita... Sattumaa ehkä vielä, mutta seuraavat päivät ja viikkokin näyttää. Kyllä harmittaa silleen, kun noita rapuja ei ollutkaan kuin viitisentoista ja nyt noinkin monta tippui. Omituista kyllä, että voisiko tuo johtua pedoista.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

bj kirjoitti: Omituista kyllä, että voisiko tuo johtua pedoista.
No minä oon sitä mieltä, että ne jollain ihme konstilla saa ravut katoamaan. Mullahan katos pitkällä aikavälillä vaikka kuin paljon sukia. Sitten siirsin pedot eri altaaseen ja loput sukikset ovat alkaneet lisääntyä. Muut tyypit(kaiken maailman kotilot) ollu ihan samat altaassa koko ajan.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Nii, mulla siis ravut ihan raatoina altaassa, erittääkö pedot jotain myrkkyä...
H ja J
Starting Member
Starting Member

bj kirjoitti:Nii, mulla siis ravut ihan raatoina altaassa, erittääkö pedot jotain myrkkyä...
Tätä minäkin jo tulin ajatelleeksi, että huokuuko ne jotain tappavaa hormonia, vai mistä ihmeestä voi olla kyse. 8O Tuntuu käsittämättömältä, että rapukanta kärsii ainoastaan juuri siellä missä petokotilotkin majailevat, mutta minun melko tuoreella rapujen hoidon kokemuksellani kyse voi olla vain vedenvaihtojen kanssa tulleesta yhteensattumastakin... :roll:

-H
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Muutama vuorokausi mennyt ilman petoja, eikä yhtään kuollutta sukasta ole nyt löytynyt. Pahasti näyttää, että pedot olis olleet syypäitä, vaikka vaikeaa sitä onkin uskoa vieläkin, että miksi. Rapuja kun meni ihan päivittäin ja nyt ei yhtään... Harmittaa kyllä rapujen menetys, kun tosiaan niitä ei niin kovasti ollutkaan, muutama naaraskin vain, jotka tuli kantaviksi, toivottavasti ne nyt ei kaikki kuolleet.

Pedot on muutoin koko ajan majailleet tuossa 240 litraisessa ja sielläkin on muutama kirsikkasuka, eikä ne ole hävinneet. Mutta lieneekö se vesimäärä niin iso jo, etteivät kuormita sitä. Tui mustavalkeiden rapula on 70 litrainen.
Maria L-A
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Maria L-A »

Täällä olisi jo tarvista muutamalle pedolle kierteiskannan pienentämiseksi, eli hihkaiskaa jos Treen seudulta löytyy! (Joko kaupasta tai yksityiseltä!)
lendu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lendu »

Meillä on pari petokotiloa ja kehäkotilot on hävinneet. Kasvit saa kasvaa rauhassa kun ei ole noita ikäviä reijittäjiä akvaariossa.

Hyvinkäällä Salamanterissa petokotiloita näkyi olevan paljon.
Amethyst
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amethyst »

Minulla ei taas kehäkotilot vähentyneet lainkaan, vaikka petokotiloita juuri niiden vuoksi hankin. En myöskään ole nähnyt niitä milloinkaan kehäkotilon kimpussa. Kierteisiä sen sijaan syövät, nyt kun myös niitä on samassa akvaariossa.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

janma kirjoitti:Jos jaksatte kahlata läpi koko tämän viestiketjun niin rapujen syönnistä löytyy jo havaintoa. Myös yksi kuva, jonka itse otin. Omasta altaasta kadonnut Kirsikkasukaravut lähes kokonaan.
No, meillä onneksi 3 petoa ei ole 230l altaasta hukannut kirsikoita, nyt kun ne vihdoinkin on saatu sinne lisääntymään...
Taamottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja Taamottu »

bj kirjoitti:Muutama vuorokausi mennyt ilman petoja, eikä yhtään kuollutta sukasta ole nyt löytynyt. Pahasti näyttää, että pedot olis olleet syypäitä, vaikka vaikeaa sitä onkin uskoa vieläkin, että miksi. Rapuja kun meni ihan päivittäin ja nyt ei yhtään... Harmittaa kyllä rapujen menetys, kun tosiaan niitä ei niin kovasti ollutkaan, muutama naaraskin vain, jotka tuli kantaviksi, toivottavasti ne nyt ei kaikki kuolleet.

Pedot on muutoin koko ajan majailleet tuossa 240 litraisessa ja sielläkin on muutama kirsikkasuka, eikä ne ole hävinneet. Mutta lieneekö se vesimäärä niin iso jo, etteivät kuormita sitä. Tui mustavalkeiden rapula on 70 litrainen.
Mulla 2 petoa vihersukien kanssa 63 litrasessa...vihersukia oli aluksi 9, nyt n 4kk myöhemmin viimeisessä laskenassa 72 (oli jo vienyt kaverille 10 ja muutossa kuoli 13)....hyvin menevät keskenään :D . Toisessa altaassa sitten kääpiöpallot on verottaneet tulisuat 12sta 3een n kuukaudessa :cry: . Vaikka monelta kuulin kommenttia että eivät kiusaa. No, sitten vain uusia hankkimaaan ja pallot toiseen altaaseen kierteisillä herkuttelemaan...
2 koiraa, 180 "seurala", 63 "rapula", gerbiilejä ja 2 syyrialaista hamsteria
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Toisessa altaassa sitten kääpiöpallot on verottaneet tulisuat 12sta 3een n kuukaudessa
Jännää että siun käppänäpallerot syö noita sukarapuja omat pallurat ei syö edes pienimpiä sukarapusten poikasia.
Jomar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jomar »

Mulla oli pienen pieni faunaboxi kolmen petokotilon ja neljän vihersukaravun kotina. Sinne sitten kippasin kierteisiä pedoille syötäväksi. Itseasiassa rapuja oli alunperin viisi, yksi kuoli noin 10 kk aikana. Ja siis vettä tuossa faunassa oli ehkä 10 litraa joten en oikein usko että pedot rapuja myrkyttäisivät. No nyt kuitenkin aurinko sai pikkupurkin ihan leväiseksi ja alituinen vedenvahto alkoi ärsyttämään. Joten ravut ja pedot pääsivät isoon akvaarioon eilen. Muutamia havaintoja:

Pikkuakvassa munivat kerran heti sinne muutettuaan, niistä munista selvisi yksi poikanen joka on jo ihan täysikasvuinen. Sen jälkeen ei ole uusia munia tai poikaisa näkynyt. Ajattelin, että jos en petoja miniakvassa juuri näe eivätkä lisäänny niin tuskinpa sitten 260 litraisessa. Mutta ihmetyksekseni kovin läheisissä väleissä tuolla vilistävät ja tosi paljon näkyvillä. Sukaravut sen sijaan ovat hävinneet suodattimen taakse piilottelemaan, vaikka tuolla ei tetroja pahempia kaloja ole. Tai no plekoja joo, mutta nekin ovat piilossa kannossaan aina.

Mielenkiinnolla nyt siis odotan, että jos pedotkin alkaisivat lisääntymään. Voi kun ottaisivatkin mallia kierteisistä tuossa hommassa, niitä kun alkaa olla aivan liikaa.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä tuli vaihteeksi eilen toinen esille, luulin jo niiden kuolleen. Heti kun ajatuksissa käy siirtää tuohon toiseen altaasen, siellä olisi riesaksi asti muitakin kuin vain kierteisiä, katoavat johonkin. Hyvin oli kasvanut, siellä jossakin.
Mustamolly
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mustamolly »

Syövätkö petokotilot 2mm laakamatoja? Niitä on meillä riittämiin..
Mistä muuten tunnistaa petokotiloiden sukupuolet??
Ja voiko 1 tai 2 petokotiloa laittaa 140litraseen 3,5cm pituisen omppukotilon kanssa?
Kiellettyä on vain kiinnijääminen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”