100 litrainen ja monimetalli?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisu--Girl
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

100 litrainen ja monimetalli?

Viesti Kirjoittaja Fisu--Girl »

Heips, olen aloitteleva akvaarioharrastelija ja kysyisin sellaista, että kun noita monimetallivalaisimia on kehuttu, niin olisiko 70w liian tehokas 100 litraiseen akvaarioon?

PS. Mielellään asiallisia vastauksia kiitos!
Celea
Junior Member
Junior Member

Re: 100 litrainen ja monimetalli?

Viesti Kirjoittaja Celea »

Itsekin olen vähän samaa miettinyt samankokoisen akvaarion kanssa, joten neuvoja siis kehiin! :D.
Suurin ongelmahan tuossa on, että valokeila voi olla/on (?) liian iso, jolloin osa valosta menee "hukkaan" akvaarion ympäristöön. Mutta ainakin itselläni on paljon kasveja, jotka nauttisivat akvaarion ympärillä sekä kosteudesta että valosta. Ja jos monimetalli on tuommoiseen pikkuakvaan aivan no-no, niin mika on sitten pienin akvaario mihin monimetalli kannattaa laittaa?
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Eihän sitä varsinaisesti mikään estä. Suurempi ongelma taitaa olla ravinteiden ja hiilidioksidin riittäminen kasveille, sillä noinkin tehokas/kirkas valo (varsinkin pitkällä valaisuajalla) innostaa levät kasvamaan todella voimakkaasti. Ihan minkään peruskasvien valaisuun en sitä laittaisi, ainakin kasveja tulisi olla runsaasti. Sitten vain tarkkailua, että tarviiko hankkia hiilidioksidilaitteisto.. Käypä mittauttamassa CO2 akvaarioliikkeessä ja kysy heidänkin mielipidettään siihen, että nostat valotehoa (mikä valaisin nyt on?). Pienessä altaassa todennäköisesti on 15/18W loisteputki tai hyvässä tapauksessa kaksi, mutta nosto 70W on melko radikaali. Ainakin valaisuaika kannattaa aluksi pitää suht lyhyenä.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Jepajee
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jepajee »

Mulla on 108l akvaario 120x30x30,kasvisto on runsas. Käytän easy carboa sekä kasvilannoitetta ja mulla ei ole ainakaan tullut minkäänlaista leväongelmaa tohon purkkiin. Valaisimena on siis livalin 150w monimetalli,joka on n. puolen metrin päässä akvaariosta. En näe mitään ongelmaa miksi ei voisi 70w monimetallia tuohon laittaa,kun mulla on ainakin tuo 150w ollut niin hyvä tossa,kasvit tykkää ja kasvaakin ihan järjetöntä vauhtia. En sitten tiedä onko jollain muulla ollut jotain ongelmaa pienen altaan ja monimetallin kanssa?
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Fisu--Girl kirjoitti:Heips, olen aloitteleva akvaarioharrastelija ja kysyisin sellaista, että kun noita monimetallivalaisimia on kehuttu, niin olisiko 70w liian tehokas 100 litraiseen akvaarioon?

PS. Mielellään asiallisia vastauksia kiitos!
Yksi 70W monimetalli vastaa valoteholtaan noin viittä 18W loisteputkea. !50W lampun tehoon vaadittaisiin 11 18W putkea. Siitä voi vetää jotain johtopäätöksiä kasvien ravinne- ja hiilidioksidi tarpeeseen. Monimetallin korkeudella saa tietysti säädettyä valomäärää, mitä korkeamalla se on altaasta, sitä vähemmän sinne tulee valoa. Itsellä on 70W 120 litraisen päällä, lannoitus KNO3+PMDD viikottain ja nestehiili pari kolme kertaa viikossa. Hyvin toimii, ei levää ja kasvit kasvaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”