![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Luin juttuja myös jostakin ala-altaasta? Laitteisto siis kuuluisi asettaa sinne piiloon, mutta tarviiko pohjalle pistää hiekkaa? Itse luultavasti pääaltaaseen pistän paksun hiekkapohjan tietyn kalalajin vuoksi, joten onko ala-altaassa asia niinkään välttämätön? Yhdistetäänkö pää- ja ala-allas jollakin letkulla/putkella toisiinsa sitten, tämä jäi hieman epäselväksi. Myös puhuttiin siitä, että vedenvaihto kävisi tämän altaan kautta. Vaihdetaanko vedet vain saavia kantamalla edestakaisin vai letkun kautta yhdistettynä jonnekkin putkistoon? Toimiiko ala-altaana joku täysin normaali, pieni akvaario vai? Kokoja, hyviä merkkejä ja linkkejä voi taas antaa. Vähän tuo laitteisto askarruttaa. En osaa yhtään sanoa minkälaista ja minkä tehoista laitteistoa 500 l akvaariolle täytyy hankkia. Toivoisin, että voisitte antaa kaikille laitteille sopivat esimerkit kertoen merkin ja mallin, ehkäpä jopa antaa linkin.
Minkä tehoinen vedensiirtopumppu soveltuisi tälle altaalle, pitäisikö hankkia veteen upotettava vai ulkoinen? Entä virtauspumppu? Tarvitaanko tässä myös annostelupumppua vai onko se ainoastaan ns. lisätavaraa? Vielä on vaahdotin, josta itse en paljoa tiedä. Minua jo hämmensi se, että ne jaetaan kolmeen kastiin. Mitä merkkiä ja mallia minun pitäisi altaaseeni hankkia sitten? Ohjeiden mukaan täytyisi ostaa kaksi lämmitintä, onko välttämätöntä ja jos on niin mitä lämmittimiä suosittelette? Tämän lisäksi täytyy siis vielä hankkia lämpömittari (voi suositella hyviä malleja) sekä joku laite veden ominaispainon mittaamiseksi? Niitäkin välineitä näyttää olevan erilaisia, joten aloittelija tarvitsee taas apua.
Lukiessani valaisimista jotkut suosittelivat T5 valaisimia ja kehuivat sitä miltä akvaario näyttää niillä valaistuna. Mikä tekee niillä valaisemisesta sitten "näyttävämpää" vai tekeekö? Ovatko ne kuitenkin parempia? Minkälaisen valaisimen sitten tarvitsen 500 l:n altaaseen? Merkkiä, mallia ja vaikka jopa linkkiä voi antaa. Olen nähnyt kuvia joissa valaisin roikkuu katosta, mutta voiko mitenkään valaisinta laittaa akvaarion päälle suoraan, ehkä rakentaa jonkun päällisen altaalle? Mikaelin manuaalissa on vielä lisäkohta, jossa on lisälaitteista. Mitä niistä luultavammin tarvitsisin, aktiivihiiltä ainakin? Vedenpuhdistuslaitteistoa?
Laitteiden lisäksi vielä kysyisin akvaarion aloittamisesta. Puhutaan, että suolaveden valmistuksessa tarvitsee puhdasta vettä. Kuinka puhdistan veden? Vähän myös järjestys askarruttaa. Jos pitäisin pohjalle aluksi korallihiekan, niin tulisiko sitä elävän kiven kohdalla olla vähemmän tai jopa niin ettei sitä olisi ollenkaan? Tarvitsen kuitenkin paksun pohjahiekan yllämainitusta syystä. Asetanko tämän jälkeen elävän kiven hiekan päälle ja alan lisäämään vähitellen vettä? Ja sitten vain odotan, että arvot muuttuvat kohdilleen ja sen jälkeen lisään kalat? Vai lisäänkö kalat aiemmin? Jotain aikavälejä voisi kertoa. Myös elävän kiven kasaamisessa pelottaa se, että kaikki sortuu ja akvaariolasi murtuu. Manuaalissa puhuttiin PVC-muovista rakennetusta tukipilarista, mutta itse en oikein sisäistänyt asiaa. Siinä neuvottiin pujottamaan kivi kyseisiin putkiin, mutta täytyykö siis kiveen tehdä reikiä vai mitä? Pitääkö sen kiven päälle tulevat kivet myös pujottaa tukipilarin kautta ja kuinka paljon tukipilareita sitten tulee tarvitsemaan? Ehkä kuvia ja jopa videoita kokoamisesta voisi jakaa jos löytyy. Kun kivissä ei ole vielä koralleja tai mitään, niin voiko siihen asettaa jo frageja vai täytyykö odottaa pitkänkin aikaa? Kuinka ja millä fragit liitetään elävään kiveen?
Kysymyksiä oli jo järkyttävästi, mutta yritän tässä hieman yli vuoden selvitellä asioita, jotta ei mene sormi suuhun ja tule järkyttävää paniikkia. Nyt ehkä alussa on parasta nämä tyhmät kysymykset kysyä ja oppia asiat oikeaoppisesti. Lähempänä ostoksia luultavasti kyselen enemmän kaloista ja koralleista

----------------------------
Ainiin! Unohdin lisätä valaisin asiaan, että hankkisin pääosin koralleiksi pehmytkoralleja sekä vuokkoja, mutta ehkä muutaman kivikorallin jos tarpeeksi tehokkaita valaisimia saa ilman, että hinnat nousee pilviin.