Kalojen pyydystys

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
sani
Advanced Member
Advanced Member

Kalojen pyydystys

Viesti Kirjoittaja sani »

Saako tetraparven millään tavalla pyydystettyä tiheäkasvillisesta akvaariosta kasveja poistamatta? Ostaisin vaikka nukutusainetta jos voisi... ei ole kiva repiä kaikkia miekkakasveja juurineen että saa tetrat kiinni. Sekin jälkeen niitä saa jahdata useamman tunnin vaikka kasvit poistaisi! Vinkkejä kaivataan...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mites neilikkaöljyllä rauhoittaminen?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Vettä pois ja akvaarion jako kansilaseilla sopiviin pieniin paloihin (esim haavin leveys) joissa on vähemmän tilaa karata. Kun ainoa mahdollinen suunta karkuun takaseinän pusikosta on kohti etulasia ja erotinlasia, jäävät kalat monesti hetkeksi yrittämään erotinlasin läpi jolloin on aika iskeä.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

haavin on oltava riittävän suuri pienellekin kalalle. Alle 10 senttisellä haavilla ei tee juuri mitään (roskien haavimisessa sekin menee).

Itse olen huomannut, että alhaalta lähestyvää haavia esim tetrat eivät osaa pelätä niin paljon, kuin sivusta tai ylhäältä lähestyvää haavia. Jos kala kuitenkin haavia pelästyy, niin alhaalta lähestyvää uhkaa väistetään tietysti ylöspäin, eli lähemmäs pintaa. Pinnasta niillä ei ole kuin yksi tie - alas ja haaviin.
Elmiira
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Elmiira »

N. vuosi sitten jahtasin reilun 30 päisen neontetraparven 250 litraisesta altaasta. Kasveja oli runsaasti. Poistin puolet altaan sisustusta hiekkaa lukuunottamatta.

Vaatii valtavasti kärsivällisyyttä ja _aikaa_. Muistaakseni mulla meni 3päivää että sain kaikki metsästettyä pienempään altaaseen. Luulen että pikkuhiljaa pyydystämällä muut kalat eivät stressanneet niin paljon.

Parvikalat ovat viihtyvät parvessa ja jos saa jonkun kalan erotettua parvesta pyydystäminen on varsin helppoa kun kalalla menee pasmat sekaisin.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Käytän pientä jyrsijähäkkiä (muoviakvaario ~20l.). Asetan sen suu aukko poikittain ja ajan kalat haavilla 'häkkiin' ja nostan 'häkin' vesineen/kaloineen altaasta. Näppärää, kun kalat ei edes tajua pelätä läpinäkyvää 'häkkiä', toisin kuin haavia, joka toimiikin loistavana 'jahtaustyökaluna' [;)]
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Kalojen pyydystys

Viesti Kirjoittaja Kati »

Käytä yötä. Kun kämppä ja pönttö ovat olleet pimeänä muutaman tunnin ja kalat selvästi nukkuvat, haavi käteen ja menoksi. Valotkin voi laittaa päälle, kaloilla menee hetki ennenkuin heräilevät.

Kati
kuusistor
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Lienee sanomattakin selvää, että käytössä on kaksi haavia ?
Hella
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hella »

Itse metsästin kardinaalejani kaksi tuntia vaikka akvaariossa oli enään pois ottamatta pari hassua kasvia :?
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Löytyisikö vinkkejä 13-päisen kääpiömonnislauman pyydystämiseen kasvirikkaasta altaasta ilman, että joutuisin repimään altaasta sisustusta pois? Altaan jakaminenkin pienempiin osiin on melko mahdotonta, koska isokokoinen kanto luo paljon ja taas paljon onkaloita kalojen piilopaikoiksi.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Oletko kokeillut hämärää iltaa ja ruoka yhdistelmällä?
Anastasia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

Voi mulla on vain yksi haavi, joka on taatusti alle kymmenen senttiä kanttiinsa ja oon saanut kaikki kalat pyydystettyä niin, että pidän vain haavin paikallaan ja ajan kalat siihen jollain muulla. Yleensä leväraapan toisella päällä suostuttelen kalat liikkumaan haluamaani suuntaan. Sitkeimpien yksilöiden kanssa on mennyt max. 15 minuuttia. Pitää vain ennakoida kalojen liikkeitä, eikä saa hätäillä. Liian äkkinäiset liikkeet ajavat kalat taatusti väärään suuntaan.
Olisihan se pitänyt arvata...
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Anastasia kirjoitti:Voi mulla on vain yksi haavi, joka on taatusti alle kymmenen senttiä kanttiinsa ja oon saanut kaikki kalat pyydystettyä niin, että pidän vain haavin paikallaan ja ajan kalat siihen jollain muulla. Yleensä leväraapan toisella päällä suostuttelen kalat liikkumaan haluamaani suuntaan. Sitkeimpien yksilöiden kanssa on mennyt max. 15 minuuttia. Pitää vain ennakoida kalojen liikkeitä, eikä saa hätäillä. Liian äkkinäiset liikkeet ajavat kalat taatusti väärään suuntaan.
jep. en mäkään kahdella haavilla ketään kiinni saa mutta yksi haavi sopivassa paikkaa ja pitkä viivotin tms hätistelyyn... mahtuu kasvien väliinkin paremmin kuin haavi.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

huh.. onneks on vasta 3kk vanha akvaario ja kasvit ei oo vielä päässyt valtaamaan kokoakvaa, sillä noita miljoonakalan poikasia on ihan tuskaa tuolta haavia jo nyt.. täytyy hätyyttää reunoista pois.. :)
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Monnisia olen pyydystänyt pohjaimurin sillä isolla päällä (jonka siis saa irti lappoletkusta). Hitaasti vain laskee imurin lähelle monnista suoraan ylhäältä ja viime hetkellä nopeasti laskee sen monnisen päälle ja se on siinä. Imuri on läpinäkyvä, joten kalat eivät sitä pelkää ja vesikään ei liiku koska ilma pääsee imuria laskettaessa letkulle tarkoitetusta reiästä pois. Sitten vain haavi imurin ja monnisen alle ja nosto. (Vähän saattaa tulla hiekkaa mukana, mutta eihän se haittaa..)
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

sakosa kirjoitti:Monnisia olen pyydystänyt pohjaimurin sillä isolla päällä (jonka siis saa irti lappoletkusta). Hitaasti vain laskee imurin lähelle monnista suoraan ylhäältä ja viime hetkellä nopeasti laskee sen monnisen päälle ja se on siinä.
Eikös tuo ole potentiaalinen giljotiini? Miten isosta imurista on kyse?
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
sinna
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sinna »

Yhdelläkin haavilla pärjää, eihän sitä toista oikeastaan käytetä muuhun kuin että ajetaan ne kalat sinne toiseen haaviin [;)]
Eli sit vaan joku muu juttu käyttöön. Mutta aikaa niiden haavimiseen kyllä vierähtää ja pinna ehtii palaan moneen kertaan..
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Rauhallisuus ennen kaikkea. Kaloja on turha stressata hosumalla ja ajamalla takaa. Kannattaa hyödyntää kunkin lajin luontaisia käyttäytymistapoja, kuten vaikka parvikäyttäytymistä tai luoliin hakeutumista. Riittävän suuri haavi olikin jo mainittu: Sininen tai musta haavi ei kokemukseni mukaan ole kaloista yhtä pelottava kuin vihreä tai vaalea.
Tulipahan tässä mieleen vielä merivesipuolella tunnetumman välineen, kalaloukun käyttö. Toiminee myös "makeilla" kaloilla, muttei ehkä ihan "sinteillä" kuitenkaan.
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

MHS kirjoitti:
sakosa kirjoitti:Monnisia olen pyydystänyt pohjaimurin sillä isolla päällä (jonka siis saa irti lappoletkusta). Hitaasti vain laskee imurin lähelle monnista suoraan ylhäältä ja viime hetkellä nopeasti laskee sen monnisen päälle ja se on siinä.
Eikös tuo ole potentiaalinen giljotiini? Miten isosta imurista on kyse?
Ei mulla ainakaan ole kertaakaan jäänyt monninen reunan alle. Ihan se peruskokoinen imuri on käytössä. Tietty sillee kevyesti lasken enkä hirveälä voimalla, jos nyt sattuisi huonosti osumaan. :) Tämä ei tietty päde isoimpiin monnisiin esim. vihermonnisiin, mutta kupareja olen pyydystellyt onnistuneesti.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Kun kerran näyttää olevan vanha v. 2003 aloittamani ketju, niin kerronpa tähänkin miten nykyään pikkukalat pyydystelen eli altaasta vaan vesi letkulla pois ja keräilen kalat lätäköistä [;)] Pienemmistä altaista saa toki helposti kahdella haavilla ja kasvit poistamalla, mutta jos kyse on isommasta altaasta, homma ei oikein onnistu (välituki hankaloittaa, valokansi on poistettava ja hämärä haittaa näkemistä, käsien ulottuvuus ei riitä jne.).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”