Pseudotropheus:ien risteytymisestä
Valvoja: Moderaattorit
Pseudotropheus:ien risteytymisestä
Jos altaassa on Pseudotropheus demasoneja sekä Pseudotropheus sauloseja niin onko vaarana, että nämä risteävät keskenään. Vielä minulla ei ole kuin demasoneja, mutta halu olisi hankkia myös sauloseja.
Valitettavasti...Idefix kirjoitti:Aivan niinkuin ihmisilläkinTytti kirjoitti:Miten mulla on sellainen mielikuva, että kyse on enemmän siitä kenet rouva Kala kelpuuttaa kuin siitä, kuka herra Kalalle kelpaa?.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta asiaan. Naaraat ovat tosiaan munkin tietämyksen mukaan se parinvalinnasta päättävä osapuoli. Vaikka ne saavatkin yleensä olla vain takaa-ajon kohteena (silloin kun jos koiras ei kiinnosta), ovat kuitenkin oikeasti siitä suvunjatkamisesta päättävä elin. Koiras vaan kerää "ännää" yrityskerroilla. Ehkä joku naaras siitäkin innostuu joskus ku tarpeeksi yrittää.

[ot] Mie en kyllä tiiä, mikä on introvertti, mutta sen tiiän että ko akat vähän aikuistuu niin ne hiljaiset ja fiksut kundit alkaa kiinnostamaan.Izze kirjoitti:Valitettavasti...Idefix kirjoitti:Aivan niinkuin ihmisilläkinTytti kirjoitti:Miten mulla on sellainen mielikuva, että kyse on enemmän siitä kenet rouva Kala kelpuuttaa kuin siitä, kuka herra Kalalle kelpaa?.
...Ei ole onnellinen tää miehen osa...Fiksut ja hiljaiset uroot jää aktiivisten introverttien jalkoihin.

Siis tarkoitin tietty aktiiviset extrovertit enkä aktiiviset introvertit. Eli aktiiviset ulospäin suuntautuneet tarkoitin sanoaTytti kirjoitti:[ot] Mie en kyllä tiiä, mikä on introvertti, mutta sen tiiän että ko akat vähän aikuistuu niin ne hiljaiset ja fiksut kundit alkaa kiinnostamaan.Izze kirjoitti:Valitettavasti...Idefix kirjoitti:Aivan niinkuin ihmisilläkinTytti kirjoitti:Miten mulla on sellainen mielikuva, että kyse on enemmän siitä kenet rouva Kala kelpuuttaa kuin siitä, kuka herra Kalalle kelpaa?.
...Ei ole onnellinen tää miehen osa...Fiksut ja hiljaiset uroot jää aktiivisten introverttien jalkoihin.
[/ot]

Re: Pseudotropheus:ien risteytymisestä
Nostan tätä vanhempaa keskustelua, kun en oikein tarkkaa tietoa muuten löytänyt. Altaassani oli vahingossa saulosien kanssa demasoni, ja se demasoni päätyi saulosipojan luolaan. Näytti kyllä, että kutemaan alkavat väristelyine kaikkineen. Niinpä siirrettiin se demasoni heti pois. Eikö näillä kahdella lajilla ole risteämisvaara, kun ovat samansukuisiakin?
Ja sitten muista lajeista: onko kaikista varminta pitää vain yhtä saman suvun lajia altaassa? Onko se jo tarpeeksi varmaa, vaan mistä saisi tietoa, mitkä lajit eivät risteä keskenään? Risteävätkö kaikki saman suvun lajit keskenään? Voiko esimerkiksi Labidochromis caruleuksia ja Labidochromis sp. "Hongeja" pitää turvallisin mielin samassa altaassa.
Tulipas kysymyksiä. Kiitos vastaajille
Ja sitten muista lajeista: onko kaikista varminta pitää vain yhtä saman suvun lajia altaassa? Onko se jo tarpeeksi varmaa, vaan mistä saisi tietoa, mitkä lajit eivät risteä keskenään? Risteävätkö kaikki saman suvun lajit keskenään? Voiko esimerkiksi Labidochromis caruleuksia ja Labidochromis sp. "Hongeja" pitää turvallisin mielin samassa altaassa.
Tulipas kysymyksiä. Kiitos vastaajille

Pitkästä aikaa foorumilla taas itsekin 
Mulla on tainnut tulla yks hybridi. Labeotropheus fuelleborni ja Metriaclima estherae. Ei tunnu oikeen hiveen potentiaaliselta yhdistelmältä, mut yks naaras 'estereistä' alkoi hautomaan vaikkei koiras 'estereitä' ole altaassa ollenkaan. No, yks poikanen jäi poikueesta henkiin. Yleensä oon koittanut että kaikilla lajeilla olis molempia sukupuolia, ehkä tämä hiukan selkeyttää lajirajoja iskuaikeissa. Mutta saulosi ja demasoni on kyllä lähisukulaisia joten en ihmettelisi että jotain ristisiitosta syntyisi ajan kanssa
99% ajasta koiraat kyllä mahtailee omalle lajilleen, mutta kyllä sitä aina välillä väristään jollekin ihan muullekin. Tällaisissa tapauksissa luulisi juuri noita vahinkoja syntyvän. Tai eihän evoluution kannalta kyse ole vahingosta vaan kehittymisestä 

Mulla on tainnut tulla yks hybridi. Labeotropheus fuelleborni ja Metriaclima estherae. Ei tunnu oikeen hiveen potentiaaliselta yhdistelmältä, mut yks naaras 'estereistä' alkoi hautomaan vaikkei koiras 'estereitä' ole altaassa ollenkaan. No, yks poikanen jäi poikueesta henkiin. Yleensä oon koittanut että kaikilla lajeilla olis molempia sukupuolia, ehkä tämä hiukan selkeyttää lajirajoja iskuaikeissa. Mutta saulosi ja demasoni on kyllä lähisukulaisia joten en ihmettelisi että jotain ristisiitosta syntyisi ajan kanssa

Kyllä niitä risteytymiä näemmä voi tapahtua aitojen ylikin.
Meilläkin on näemmä risteytynyt (1 poikanen hengissä) Elongatus ja Caerulaeus. Veikeän näköinen kun on täysin keltaisella pohjalla ja mustia raitoja, mutta muoto on lähempänä Caerulaeusta, kuin elongatusta, mutta ei ihan.
T:Jarkko
Meilläkin on näemmä risteytynyt (1 poikanen hengissä) Elongatus ja Caerulaeus. Veikeän näköinen kun on täysin keltaisella pohjalla ja mustia raitoja, mutta muoto on lähempänä Caerulaeusta, kuin elongatusta, mutta ei ihan.
T:Jarkko
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Minun altaassani C. afra ja L. caeruleus "Nkali" (valkoinen versio) saivat aikaiseksi likaisen oranssin poikasen. Onneksi vain yksi selvisi kivikossa. Altaan muut lajit olivat hietikkolajeja, ja muodoltaan siis aika erilaisia. Kalassa oli jännästi molempien vanhempien piirteitä, mutta ei se mikään kaunistus ollut. Olisin päästänyt päiviltä jo aikoja sitten, mutta lapsi antoi kalalle nimen ja seurasi sen touhuja aktiivisesti
.
Joo altaassa on 1xoranssi Pseudotropheus sp koiras, muutama melanocromis sp sekä koiras ja naaras Labeotropheus trewavasae. Altaaseen ilmestyi oransseja poikasia ja vähän aiemmin kirjonenällä suu pullotti. Olisivatko nuo niin pöljiä että aivan eri näköinen pseudotropheus olisi poikasten isä? Vai olisiko äiti melanocromis? Puhtaita kirjoneniä tai melanocromiksia nuo tuskin ovat.
/jari
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla uiskenteli metkan näköinen poikanen malawialtaassa, kun vaihdoin vettä. Taitaapi poikanen olla M. cyaneorhabdoksen ja L. caeruleuksen jälkeläinen. Nyt sitä ei oo vähään aikaan näkynyt, joten on tainnut tulla syödyksi. Evät oli kuin cyaneorhabdoksella eli sinisen sävyisiä vaakaraidoilla, mutta pystyraitoja oli kropassa havaittavissa ja keltaista väriäkin oli poikanen jo saanut kroppaansa. Altaassa siis asustaa yllämainittujen lajien lisäksi L. trewavasaeta sekä yksi tod.näk. hybridi M. callainos "pearl white".
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Tämä on vähän mutua, mutta lienee niin että jos samasta lajista ei ole molempia sukupuolia, nuo risteymät syntyvät helpommin. Saman lajin koiras kun yleensä on sen verran hanakasti tuon oman lajin naaraan ympärillä että luulisi tämän vähentävän muiden lajien koiratten mahdollisuuksia.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mulla on trewoista, caeruleuksista sekä melanochromiksista molempia sukupuolia ja kaikki naaraat ovat vähän väliä posket pullollaan...
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Sanoisin että on hyvin mahdollista. Olen nähnyt että sinihuuli ja seepra olisi keskenään lisääntynyt! Mutta jos sulla on monta molempia niin vaara on aika pieni.