Avainkirjoahven + pikkukalat?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Avainkirjoahven + pikkukalat?

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Olen jostain vanhasta keskustelusta lukenut että avainkirjoahven söisi pieniä kaloja (olisko ollut neontetroja mm.). Onko totta? Tai siis onko mahdollista? Mietin tässä siis että uskaltaako ottaa avainkirjoahvenen altaaseen jossa on kulmatetroja? Kasvaahan ne isommaksi, mutta eivät ne silti mitään kongontetroja ole [;)] .
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Jepajee
Junior Member
Junior Member

Re: Avainkirjoahven+pikkukalat?

Viesti Kirjoittaja Jepajee »

Mulla avainkirjoahvenet eivät syöneet kardinaali-eikä neontetrojakaan kun samassa altaassa olivat.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Hyvä tietää! :D Jos nyt otan niin toivotaan ettei täälläkään mene pienemmät kurkusta alas!
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
MrLogistics
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja MrLogistics »

Paljon kokemusta avaimista ja ei ole koskenut edes kalanpoikasiin... Rauhallinen laji kaikin puolin.
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Ottamatta kantaa varsinaiseen kysymykseen, mutta tällaisissa pohdinnoissa on syytä huomioida akvaarion koko.

Hyvinki rauhalliset kalat, jos ovat liian pienessä altaassa, voivat hermostua ja käydä kimppuun.
Ahvenet ovat yleisesti petokaloja ja rauhallisillaki lajeilla voi petoluonne ilmetä, jos tuntee ahdistusta.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Siis tosiaan altaan koko on 317 litraa. Täällä ehdotettiin aiemmin avainkirjoahventa kyseiseen altaaseen. On varmaan tarpeeksi iso?
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Kyllä on jopa parvelle. Vähintään 150 l veteen.
Avainkirjoahven on rauhallinen ja jopa ujo sekä kaunis parvessa.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Re: Avainkirjoahven + pikkukalat?

Täällä yhdessä keskustelussa suositeltiin ottamaan vain yksi. Mutta kyllä mä nyt ainakin pariskunnan haluaisin. Mistä/miten löytäisin valmiin parin? Kannattaako laittaa ilmoitus ostetaan-palstalle vai miten? Kun olen lukenut että niistä on vaikea nähdä sukupuolta nuorina. Enkä mieleellään ostaisi montaa ja antaisi sitten loppuja pois.
Muina kaloina on siis kaksi raitanuoliaista, 5 touhunuoliaista, 15 kulmatetraa, 9 keltabarbia, 1 tähtipartamonni ja tulossa olisi 3 haarniskamonnia. Jos vielä otan avaimet niin en ottaisi sitten muita kaloja.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Kannaatko niitä avaimia tosiaan ottaa jopa parvi? Parvi on tässä tapauksessa montako kalaa? Mites erotan sukupuolet (on kuulemma vaikea sanoa nuorisosta)? Millainen sukupuolijakauma olisi hyvä ja mistä saan varmasti oikean määrän koiraita ja naaraita? Laitoin kyllä jo ilmoituksen ostetaan-palstalle pariskunnasta, katsotaan lykästääkö. :)
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Hankin nyt sitten sen parven. Ensimmäiset kalaset uiskentelevat akvassa. Hankin vielä muutaman lisää. Olisiko 6 ihan passeli määrä parveksi? Altaan koko siis sen 317l. Tiestysti jos parven kanssa tulee ongelmia kun kasvavat niin katson tilannetta sitten uudelleen.
Jepajee
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jepajee »

Jos pariskunta syntyy tuosta parvesta,niin voipi olla että tila loppuu kesken. Mulla ainakin oli aika äksy kutu aikaan vaikka säyseä kirjoahven tuo avain onkin. kahta pariskuntaa tuohon ei ainakaan mahdu kun valtaavat omat "reviirinsä". Kannattaa nyt antaa ajan kulua ja katsoa että tuleeko altaassasi sota vaiko ei. Voi olla että pärjäilevät siellä ihan rauhallisin mielinkin jos piilopaikkoja on tarpeeksi reviirien "eristämiseksi".
-matokani-
Senior Member
Senior Member

On todella vaikea tehdä päästöstä mikä olisi paras vaihtoehto. Tila ei varmaan riitä kuudelle. Kahdesta (jotka mulla on) ei tiedä tuleeko pariskuntaa. Kolmessa on riski että yksi jää yksin ja hyljeksityksi. Miten olisi neljä? Akvaariokeskuksessa väittivät että kuusi mahtuu hyvin ja olisi paras vaihtoehto. Minusta kuusi on kyllä vähän liikaa. Itse alan kallistua neljään. Ja onhan mulla hätätapausten varalle tuo 160-litrainen, jos joku ottaa köniin. Jos neljä on ehdottomasti huono ratkaisu niin siitäkin olisi kiva kuulla! Voi olla että kokeilen neljällä ja jos näyttää huonolta niin keksin sitten jotain. Missään tapauksessa en anna kenekään kärsiä. Toisaalta miksei kaksikin paria voisi hyvässä lykyssä mennä, kyllähän monilla onnistuu kaksi kirjoahvenparia tuon kokoisessa. Täytyy nyt katsoa.

Muoks. Miten ison reviirin nuo valtaavat? Tähän asti olen kuullut että 20 neliösenttiä, onko totta? Allas on perus 317-litrainen, eli pohja on 130 cm x 46 cm. Voi olla tietty parasta ottaa ensin neljä ja jos/kun pari muodostuu niin luopua kahdesta jäljelle jääneestä.
Halla76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Minulla on 125x40 pohjasessa 2 avainkirjoa, alkavat olla jo aikuisia. En vois edes enempää ajatella tuon kokoiseen altaaseen, jos haluaisin sinne muitakin lajeja. Nuo kaksi ovat tosi vilkkaita ja käyttävät kyllä koko tilavuuden hyväkseen. Niiden lisäksi minulla on parvi huntuseeproja ja mustaneoneita sekä pieni parvi miekkapyrstöjä.
317l vettä
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Ehkei mun sitten kannata ottaa enempää avaimia. Toivotaan vaan että nuo tulevat toimeen pitkällä tähtäimellä ja ovat eri sukupuolta. Sovin itse asiassa jo nuo ostaessani liikkeestä että voin vaihtaa jos ovat samaa sukupuolta. Tällä hetkellä tulevat toimeen oikein hyvin. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”