Tiikerilumme ja sen tunnistus/hoito
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Mistäköhän johtuu, kun postitse ostettu, pieni vihreä tiikerilumme tekee kyllä uusia lehtiä, mutta ne ovat sävyltään kellertäviä. En vielä tiedä muuttuuko ne myöhemmin vihreäksi. Kasvi ei kasva korkeutta, vaan on edelleen matala ja tuuhea pikku pehko, samaa kokoluokkaa kun etualan ruskomelalehdet. Olin haaveillut siitä keskipistettä akvaariooni...Tyyliin samanlaista kun Sanilla, mutta eipä siltä oikein näytä.
Jurottaako se tuosta siirrosta, ei se vielä kauaa ole minulla ollut? Ei sulattanut siirron jälkeen kaikkia lehtiään, muutaman vanhan kyllä, mutta teki myös samalla tiuhaan tahtiin uusia. Lannoituksena vain hiilaria passiivisella levityksellä tällä hetkellä. Kukakohan sen lehtiin tekee reikiä, vai voiko reikiä tulla ravinteiden puutteesta? Kotiloita ei ole, eikä partiksia, kolme ottoa kylläkin. Mikä tuolle olisi hyvä lannoite, tai yleensäkin koko akvaarion kasveille tuon hiilarin kanssa?
Jurottaako se tuosta siirrosta, ei se vielä kauaa ole minulla ollut? Ei sulattanut siirron jälkeen kaikkia lehtiään, muutaman vanhan kyllä, mutta teki myös samalla tiuhaan tahtiin uusia. Lannoituksena vain hiilaria passiivisella levityksellä tällä hetkellä. Kukakohan sen lehtiin tekee reikiä, vai voiko reikiä tulla ravinteiden puutteesta? Kotiloita ei ole, eikä partiksia, kolme ottoa kylläkin. Mikä tuolle olisi hyvä lannoite, tai yleensäkin koko akvaarion kasveille tuon hiilarin kanssa?
Voi jurottaakin. Itse ostin postin kautta myöskin tiikerilumpeen keväällä. Se oli iso (kaikki lehdet kelluslehtiä). Osan lehdistä se sulatti pois ja osan sain pikkuhiljaa nyhdettyä siitä pois ja nyt se pääasiassa tekee uposlehtiä (joskus yrittää tehdä kelluslehtiä, mutta ne saavat pikaisesti kyytiä). Mm. tätä olen laittanut lumpeiden juurelle ja näyttävät tykkäävän.Helgaliini kirjoitti:Mistäköhän johtuu, kun postitse ostettu, pieni vihreä tiikerilumme tekee kyllä uusia lehtiä, mutta ne ovat sävyltään kellertäviä. En vielä tiedä muuttuuko ne myöhemmin vihreäksi. Kasvi ei kasva korkeutta, vaan on edelleen matala ja tuuhea pikku pehko, samaa kokoluokkaa kun etualan ruskomelalehdet. Olin haaveillut siitä keskipistettä akvaariooni...Tyyliin samanlaista kun Sanilla, mutta eipä siltä oikein näytä.
Toukokuun alussa ostin eläinkaupasta tuollaisen pienehkön lumpeen alun ja nyt se on aika komistus tuolla 60cm korkeassa altaassa - ja on tehnyt 3 poikastakin. Tässä yleiskuva altaasta ja lumpeista - tottakai. Eli sanoisin, että ei muuta kuin aikaa ja pohjalannoitetta ja valoa.
Dixie kirjoitti:Mä tungen kysymykseni tähän, vaikkei tiikerilumpeeseen liitykkään. Ostin tänään kasvin nimeltä nymhae escarboulce. Nätti punainen lumme, mutten tuolla nimellä mitään löydä. Missä olisi sivuja joista voisin tuota yrittää etsiä?
Löytyihän se oikea nimikin

"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
-
- Elite Member
Re: Tiikerilumme ja sen tunnistus/hoito
Pakko kysyä, kun miula on tuolla 128L akvaariossa yksinäinen punanen tiikerilumme, että saako sen helposti kukkimaan?
-
- Junior Member
Täällä tarvitaan apuja tiikerilumpeen hoitoon liittyvässä asiassa. Elikkäs istutin muiden kasvien ohella viikonloppuna akvaariooni myös tiikerilumpeen taimen ja siinä yhteydessä lisäsin JBL:n nestemäistä kasviravinnetta/lannoitetta. Tätä ketjua silmäillessäni törmäsin kuitenkin useamman kerran tuohon tablettilannoittamiseen. Eli kysymykseni kuuluu onko tabletit jostain syystä juuri tiikerilumpeen kohdalla parempia lannoittamiseen kuin nestemäiset tuotteet, jos niin miksi? Ja olisi kiva kuulla suosituksiakin. Kiitos jo etukäteen. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Aloitteleva akvaristi 110 litraisen seuralan kimpussa
-
- Elite Member
Ton lumpeen lannotuksessa kannattaa kyllä käyttää noita pohjalannotteita, koska tuo ottaa ravinteet enimmäkseen juurien kautta. 
Itellä olis tosta punasestalumpeesta semmonen kysymys, että onko normaalia kun osassa ton miun punasenlumpeen lehdissä on semmosia vihreitä pyöreitä laikkuja?

Itellä olis tosta punasestalumpeesta semmonen kysymys, että onko normaalia kun osassa ton miun punasenlumpeen lehdissä on semmosia vihreitä pyöreitä laikkuja?

terve! Tiikerilumpeen kukkimaan saattamisessa on pari asiaa: ensinnäkin tiikerilumpeen lehdet, jotka ovat vedenpinnan alla, ovat punaisia tai punatäpläisiä, varjoisimmassa paikassa niiden täplät ovat pienimpiä, tosi valoisassa ne ovat minulla melkein mustia elämän ilossaan. Jos päästää ne ulottumaan veden pinnalle, niin niiden väri muuttuu vihreäksi. Vain tiikerilumme, jolla on vihreitä kelluvia lehtiä, voi ylipäätänsä tehdä kukkia! Seuraava asia on, miten se sitten kukkii. Vastaus: Paljon valoa. Minulla ei ole tarpeeksi suurta tehoa itse valaisimissa, jotta tiikerilumpeeni voisivat ruveta kukkimaan. Poistan sen haluni mukaan yksinkertaisesti siten, että annan luonnon auringon valon päästä akvaariooni saakka. Ei tarvitse odotella kauan, kun se kukkii ja upeasti. Viimeeksi se villiintyi niin, että kukki 6-7 kertaa peräkkäin! Huom! Paljon luonnonvaloa voi saada aikaan altaassa leväkasvun kiihtymisen. Jos allas on tasapainossa ja hyvin voiva, ei kuitenkaan levien pitäisi saada lisäluonnonvalosta niin nopeasti annettuna mitään haittaa. Sait jo vastauksen tablettijuttuun. Tiikerilumme tykkää erikoisesti siitä, että sille antaa vielä lisäannoksen rautaa tabletteina suoraan juurille kaivettuna. Tarkista, jos käytät rautatuotteita, ettei sinulla ole akvaariossasi kaloja, jotka eivät siedä rautaista vettä! (Niitä kalojahan kun on jokaiseen junaan!). Itse en käytä juoksevia lannoitteita ollenkaan, vaan minulla on pohja pohjustettu akvaarioliikkeen kasvualustalla. Kertaostona tyyris, mutta pidemmän päälle huomattavasti edullisempi ratkaisu. Onnea ei saa toivottaa kasvien hoitoon, vanhan taian mukaan se tappaa kasvit, mutta noin kierrellen sitä vain sinulle ja tiikerilumpeellesi.emmanuel
-
- Elite Member
Onkos miun punaselle lumpeelle sitten tarpeeksi valoa tuolla 128L akvaariossa, kun miula on siellä kaksi loisteputkea, oon kyllä aatellu että siirrän tuohon akvaan viellä kolmannen valasin kotelon tuolta 84L akvaarion päältä ja ostan sinne lykäsemmän kotelon. 

Hyvä miljoonakala84. Kysyit valon määrää. En tahallanikaan lähtenyt sitä heti selittämään, kun tahdoin päästä vähemmällä. Valon todellinen määrä mitataan Lux'eilla. Otan esimerkiksi oman altaani, koska sattuu olemaan tähän hyvä. Talvella, kun aurinkoa on vähän, en huomaa kovinkaan kummoista eroa päivän ja illan välillä itse allasta katsellessani. Se loistaa komeana ilonani. Kun tulee ensimmäiset todelliset kevätauringot enkä siirrä sermiä eteen vaan annan auringon laskeutua altaan pohjaan saakka kauniisti, en melkein enää huomaakaan, onko altaan lamput päällä vai ei. Olen tosiaankin ajatuksissani laittanut käden lampun katkaisijalle ja miettinyt tyhmänä, että onkos sitä sähkökatkos! Se on sitä Lux'ia käytännössä se. Minun on vaikea sanoa, riittävätkö sinun loisteputket kukinnan aikaan saamiseksi. Olen lukenut, että pelkillä loisteputkilla ei saisi kukintaa aikaan. Pitäisi olla jämerämpää ainesta. Samalla kuitenkin on suuri kysymys se, että missä päin ja miten pidät allastasi. Mitä pohjoisempana asut, sitä vaikeampaa on saada tarpeellista valotehoa noin perusvaloksi. Mitä korkeammalla ympäristöön nähden asut, sitä enemmän saat sitä perusvaloa altaaseesi. Kun otin ensimmäiset 'todistusainekuvani' tiikerilumpeeni kukinnasta, jäimme miettimään asiaa. Jos altaaseen on mahdollisuus siirtää tuota auringonvaloa esimerkiksi suuren peilin avulla, se toisi jopa huomattavasti enemmän Luxeja altaaseen väliaikaisesti, mitä teholamput ylipäätänsä saavat aikaan.
- Samalla kun 'suosittelen' aidon auringonvalon käyttämistä halpana, ympäristöystävällisenä ja tehokkaana apuna, en malta olla varoittamatta levistä. Levät voivat tosiaankin lähteä riehumaan altaassa, jos se saa paljon ultraviolettia valoa. Olen itse miettinyt, olisiko minullekin parempi, että laittaisin isojen ikkunalasieni päälle ultraviolettikalvot. Toistaiseksi olen kyllä itse välttynyt leväongelmilta järjellisillä keinoilla. Tarpeeksi otuksia altaaseen, jotka syövät levää. Barbit olisivat hyviä, mutta niitä en voi käyttää, koska minulla on lehtikaloja ja ne kaksi kalalajia eivät sovi yhteen. - Sitten se paras keino: altaan tehokas puhdistaminen. Olen lukenut saksalaisilta sivuilta, että liian tehokas puhdistaminen on todellisuudessa altaalle pahaksi. Niitä leviä kun on joka tapauksessa joka puolella. Jos altaassa on hyvä tasapaino, niin tahtoo sanoa, että itse levillä ei vain ole mahdollisuutta lähteä riehumaan, koska meille paremmat eliöt ovat voimakkaampia. Jos lähtee liian radikaalisti siis tasapainossa olevaa allasta puhdistelemaan, voi sattua, että samalla todellisuudessa rikkoo altaan tasapainon. Eritoten se koskee n.s. sinilevää, mikä todellisuudessa ei ole levä, vaan bakteeri.
Siis minun altaassa tämä luonnonvalon hyväksikäyttö ei ole saanut mitään vahinkoa aikaan ja lumpeeni on kukkinut erittäin kauniisti. Mutta tämä kova varoittelu levistä vain, etten tuottaisi kenellekään pahaa. Ja että jokainen katselisi tarkemmin sitten sitä leväasiaa ja reagoisi heti, jos jotakin alkaa olla pielessä.
- Samalla kun 'suosittelen' aidon auringonvalon käyttämistä halpana, ympäristöystävällisenä ja tehokkaana apuna, en malta olla varoittamatta levistä. Levät voivat tosiaankin lähteä riehumaan altaassa, jos se saa paljon ultraviolettia valoa. Olen itse miettinyt, olisiko minullekin parempi, että laittaisin isojen ikkunalasieni päälle ultraviolettikalvot. Toistaiseksi olen kyllä itse välttynyt leväongelmilta järjellisillä keinoilla. Tarpeeksi otuksia altaaseen, jotka syövät levää. Barbit olisivat hyviä, mutta niitä en voi käyttää, koska minulla on lehtikaloja ja ne kaksi kalalajia eivät sovi yhteen. - Sitten se paras keino: altaan tehokas puhdistaminen. Olen lukenut saksalaisilta sivuilta, että liian tehokas puhdistaminen on todellisuudessa altaalle pahaksi. Niitä leviä kun on joka tapauksessa joka puolella. Jos altaassa on hyvä tasapaino, niin tahtoo sanoa, että itse levillä ei vain ole mahdollisuutta lähteä riehumaan, koska meille paremmat eliöt ovat voimakkaampia. Jos lähtee liian radikaalisti siis tasapainossa olevaa allasta puhdistelemaan, voi sattua, että samalla todellisuudessa rikkoo altaan tasapainon. Eritoten se koskee n.s. sinilevää, mikä todellisuudessa ei ole levä, vaan bakteeri.
Siis minun altaassa tämä luonnonvalon hyväksikäyttö ei ole saanut mitään vahinkoa aikaan ja lumpeeni on kukkinut erittäin kauniisti. Mutta tämä kova varoittelu levistä vain, etten tuottaisi kenellekään pahaa. Ja että jokainen katselisi tarkemmin sitten sitä leväasiaa ja reagoisi heti, jos jotakin alkaa olla pielessä.
-
- Elite Member
No auringon valo ei ikävä kyllä tuohon 128L akvaarioon paista, kun tuo sijaitsee sen verran varjoisessa nurkassa, pitääpä seurailla riittääkö toi kaksi lamppua tuon lumpeen kukkimiseen jos ei kuki niin ei mahda mitään. Toisaalta miula on omassa kammarissa 40L akvaario johon pääsee aurinko paistamaan iltapäivästä ihan useamman tunnin, koska akvaario sijaitsee aivan ikkunan lähellä,
tuonne voisi siirtää jossain vaihessa yhden lumpeen taimen jos tuo iso niitä joskus tekee.
tuonne voisi siirtää jossain vaihessa yhden lumpeen taimen jos tuo iso niitä joskus tekee.

-
- Junior Member
Kiitos miljoonakala84 vastauksestasi, näinhän se tietysti menee - juurten kautta, kun ravinteet otetaan.miljoonakala84 kirjoitti:Ton lumpeen lannotuksessa kannattaa kyllä käyttää noita pohjalannotteita, koska tuo ottaa ravinteet enimmäkseen juurien kautta.

Aloitteleva akvaristi 110 litraisen seuralan kimpussa
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
En tiedä mikä olisi paras pohjalannoite, ehkä itse tehtyt saviturvepallerot?! Mutta olen kuullut, että tiikerilumme tarvirtsiis rautaa kasvaakseen. Eräs akvaristi laittoi ruostumattoman naulan akvaarioon ja kuulemma kasvoi paremmin. Jokainen saa sitä kokeilla, mutta omalla vastuullaan ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minä olen pohjustanut akvaarioni Tetran CompleteSubstrate'lla ja käytän kasvien juurille kaivettuna JBL:n FerroTabbs'eja . Hyvin kasvaa kaikki, olen siis täysin tyytyväinen. Tuo Tetran pohjustusaine on turvallista ja kontrolloitua laatua. Jos hakee ulkoa luonnosta puhtaalta paikalta savea ja tekee savipalloja ja kaivaa ne kasvien juurille, on tulos hyvinkin todennäköisesti aivan yhtä hyvä. Ero on pikemminkin kukkarossa näkyvää.
Esimerkkinä luonnosta haetusta materiaalista mainitsen webissä lukemani keskustelun siitä, voiko Rheinin rantahiekkaa käyttää akvaariossa. Eräs kertoi, ettei koskaan myöhemmin ole saanut niin tasapainoista ja hyvin toimivaa biokulttuuria kuin mitä se oli ollut silloin, kun oli asunut Rheinin rannnalla ja hakenut hiekat rannalta.
Mitä rautaan tulee. Se on tiikerilumpeelle erittäin tärkeätä ja suosittelen todellakin siihen hyviä valmiita kaupan tabletteja. Voihan sitä rautanauloillakin kokeilla, mutta kun sitä rautaa ei kuitenkaan saisi olla liikaa. Jotkut kalat ottavat liian suuret rautapitoisuudet pahakseen.
Tiikerilumpeen siirtely auringon perään toiseen huoneeseen kuulostaa ehkä erikoiselta ratkaisulta, mutta voi hyvinkin toimia. Itse lähtisin kokeilemaan sitä. Paljon onnea matkaan.
Esimerkkinä luonnosta haetusta materiaalista mainitsen webissä lukemani keskustelun siitä, voiko Rheinin rantahiekkaa käyttää akvaariossa. Eräs kertoi, ettei koskaan myöhemmin ole saanut niin tasapainoista ja hyvin toimivaa biokulttuuria kuin mitä se oli ollut silloin, kun oli asunut Rheinin rannnalla ja hakenut hiekat rannalta.
Mitä rautaan tulee. Se on tiikerilumpeelle erittäin tärkeätä ja suosittelen todellakin siihen hyviä valmiita kaupan tabletteja. Voihan sitä rautanauloillakin kokeilla, mutta kun sitä rautaa ei kuitenkaan saisi olla liikaa. Jotkut kalat ottavat liian suuret rautapitoisuudet pahakseen.
Tiikerilumpeen siirtely auringon perään toiseen huoneeseen kuulostaa ehkä erikoiselta ratkaisulta, mutta voi hyvinkin toimia. Itse lähtisin kokeilemaan sitä. Paljon onnea matkaan.
-
- Elite Member
Tuosta rautalannotuksesta sen verran, että kun käytän akvaarioissani Easy-Life ProFito
nestelannotusta joka sisältää rautaa, niin riittääkö tuon nestelannotteen sisältämä rauta tolle lumpeelle vai ottaako toi lumme sitten raudankii paremmin juuriensa kautta?
Lisäksi tuosta pohjalannotuksesta sen verran. että ite tein eilen SATEK Punasavesta pohjalannota tabletteja joihin sekotin turvetta ja tota profito nestelannotetta, kertaakaan en ole tuolla lannotteella kasvejani lannottanu joten saas nähdä mitä tykkäävät. Tuon saven rautapitosuus on 8,5% joten tuo on vissiin hyvä määrä tota lummetta aatellen.
nestelannotusta joka sisältää rautaa, niin riittääkö tuon nestelannotteen sisältämä rauta tolle lumpeelle vai ottaako toi lumme sitten raudankii paremmin juuriensa kautta?
Lisäksi tuosta pohjalannotuksesta sen verran. että ite tein eilen SATEK Punasavesta pohjalannota tabletteja joihin sekotin turvetta ja tota profito nestelannotetta, kertaakaan en ole tuolla lannotteella kasvejani lannottanu joten saas nähdä mitä tykkäävät. Tuon saven rautapitosuus on 8,5% joten tuo on vissiin hyvä määrä tota lummetta aatellen.

-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura
- Viesti:
Mulla lumme kasva mainiosti. Viime syksynä ostin 720L akva 200x60x60, laitoin Sera Floredepot 3x4kg siten musta bassaltihiekka 5cm paksus. Ostin 2 pieni rukku tiikerilumme sekä kasvit kaupoista. Alussa he olivat pieni taimi, nyt on tosi mahtava kasvit. Huomasin kun toinen kasva tosi iso lehdet ja paksumpi kuin toinen. Paksumpi lehdet lumme kun lehti kasva isompi muuttu vihreaksi sekä punaiset pilkku mutta toinen pysy punaiseksi ja ei ole pilkuja yhtä, isot lehset heillä on. Siten pikku hilja huomasin pienija taimia tule. Otin hiekasta kiini sen pikku taimi, siellä juuressa pois siemenista. Kasva kuin mansikka (väikeä selitä suomeksi
). Noh ainakin täällä hetkellä mulla paljon pienia taimia ja 4 emo lummea (myin suurin osa luumen taimeja pois). Laitoin myös sen sinne 6 viikon perustamisen jalken Sera Florena ja Sera Florenette. Kun kasvit vihty hyvin ostin halvempi lannoite Dajana Pet Proflor. Joskus en otannu pois lehti veden pinnaltaja anna sen olla tule kukimaan, mutta tuli liian paljon varjoa ja tosi runsas nopea kasvu ja kukka iso kokoinen. Otin ne pois. Kun annan sen kukiman siten harvemmin saada siemenista (pikku lehti tule siten huomasin siellä varma siemen). Yhden kukan takia en halua kasvata keluslehtea. Kun liian paljon varjoa mun kiekokalojen väri ei ole kaunis enä
Toisessa 500L akvassa myöskin tiikerilumme. Onneksi he eivat syö sen kasvit
http://picasaweb.google.fi/helen.salmin ... 9905003202
Luulen vihrea varipohja tiikerilumme on Nymphaea Caerulea, the Blue Water Lily. Kukat väri on valkoinen sinertava. Punainen tiikerilumme voisi olla Nymphaea Pubescens tai rubra, kukat voisi olla valkoinen pinkki tai täysi punainen kellus lehti ylläpuolella muuttu vihreaksi joskus mutta alapuolella pysy punaisena. Molemmat ovat Nymphaea, lotus on species.
http://picasaweb.google.fi/helen.salmin ... oliopsida#
http://picasaweb.google.fi/helen.salminen/Tiikerilumme# tiikerilumesta

Luulen vihrea varipohja tiikerilumme on Nymphaea Caerulea, the Blue Water Lily. Kukat väri on valkoinen sinertava. Punainen tiikerilumme voisi olla Nymphaea Pubescens tai rubra, kukat voisi olla valkoinen pinkki tai täysi punainen kellus lehti ylläpuolella muuttu vihreaksi joskus mutta alapuolella pysy punaisena. Molemmat ovat Nymphaea, lotus on species.
http://picasaweb.google.fi/helen.salmin ... oliopsida#
http://picasaweb.google.fi/helen.salminen/Tiikerilumme# tiikerilumesta