Hiekan vaihto hienompaan
Valvoja: Moderaattorit
No nyt on vihdoin vaihto-operaatio ohi, kyllä siinä viisi tuntia vierähti. Kalat ja lähes kaiken veden poistin altaasta, sitten haavilla suurin osa hiekasta ja loput lappoamalla. Muutaman ämpärin lietteistä vettä jätin altaaseen ja vanhaa hiekkaa sukkahousuissa. Uuden hiekan laitoin pesemättä tai edes huuhtelematta, täytin altaan puoleen väliin vedellä, tyhjensin ja sitten täytin kokonaan. Hiukan on vielä sameaa mutta eiköhän se tuosta pian selkene. Vesiarvoja pitää seurailla nyt tiiviisti. Ihan heti en kyllä lähde mokomaa hommaa uudestaan tekemään...
Siltä varalta, että joku tätä ketjua joskus tulevaisuudessa lueskelee... Itse vaihdoin aikanani ensin puolet ja sitten puolet. Uuden ja vanhan hiekan pidin erillään muutaman viikon ajan kuinkas muuten kuin sukkahousujen avulla...
Eli sukkahousun teräosaan niin paljon hiekkaa, että oli etulasista takalasiin ylettyvä pötkylä, joka oli sitten hieman korkeampi mitä tuleva pohja. Ei mikään varsinainen komistus altaassa (yllättävän huomaamaton silti, kun sukkikset olivat sitä perusruskeaa sorttia...), mutta hoiti hommansa todella hyvin!

Be merrier with a terrier!
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Seura
- Sukupuoli: Nainen
Re: Hiekan vaihto hienompaan
Muuttuko jollain vesiarvot hirveästi sen jälkeen ? Voinko tehdä niin että siirrän kalani 100 litraisesta akvaariosta johonkin saavin kun vaihdan hiekat? Tyhjäänkö altaan puolilleen sitä varten ? Voinko muuttaa hiekan kerralla uuteen jos laita sukkiksiin vanhaa hiekkaa? Voiko kalat laittaa heti sen jälkeen takaisin ? Hirveä lista kysymyksiä,toivottavasti joku lueskelisi tätä..
Ojasta ollaan menossa allikkoon ja lujaa....
Mut anyhow, vesi-imuri on ok väline hiekkojen poistoon.
Mut anyhow, vesi-imuri on ok väline hiekkojen poistoon.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
No hei muuteTeemu. Ja höpö höpö. Soran vaihto hiekkaan on aina ok.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
Mulla ei ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen kun hiekkaan vaihdoin. Vesiarvot pysyneet samoina jne. Minä itse olen tehnyt pohjien vaihdot niin, että kasvit ja kalat pois, kaavitaan vanha sora pois ja uusi hiekka tilalle, vanhaa soraa sukkahousuihin ja olen monesti jättänyt pohjalle jääneen lietteenkin altaaseen. Sitten vaan laitteet käyntiin ja kaloja totuttelemaan uuteen veteen. Vesi kirkastuu pikkuhiljaa eikä ainakaan omilla kaloilla ole ollut ongelmia, vaikka vesi on ollut alussa melkoista kuravelliä.Miltsi kirjoitti:Muuttuko jollain vesiarvot hirveästi sen jälkeen ? Voinko tehdä niin että siirrän kalani 100 litraisesta akvaariosta johonkin saavin kun vaihdan hiekat? Tyhjäänkö altaan puolilleen sitä varten ? Voinko muuttaa hiekan kerralla uuteen jos laita sukkiksiin vanhaa hiekkaa? Voiko kalat laittaa heti sen jälkeen takaisin ? Hirveä lista kysymyksiä,toivottavasti joku lueskelisi tätä..
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Junior Member
Kiitos vaan Malys! Sitten vielä semmoinen kysymys että voiko todella ottaa sora montulta hiekkaa jos sen huuhtelee hyvin ?Malys kirjoitti:Mulla ei ole ollut mitään ongelmia sen jälkeen kun hiekkaan vaihdoin. Vesiarvot pysyneet samoina jne. Minä itse olen tehnyt pohjien vaihdot niin, että kasvit ja kalat pois, kaavitaan vanha sora pois ja uusi hiekka tilalle, vanhaa soraa sukkahousuihin ja olen monesti jättänyt pohjalle jääneen lietteenkin altaaseen. Sitten vaan laitteet käyntiin ja kaloja totuttelemaan uuteen veteen. Vesi kirkastuu pikkuhiljaa eikä ainakaan omilla kaloilla ole ollut ongelmia, vaikka vesi on ollut alussa melkoista kuravelliä.Miltsi kirjoitti:Muuttuko jollain vesiarvot hirveästi sen jälkeen ? Voinko tehdä niin että siirrän kalani 100 litraisesta akvaariosta johonkin saavin kun vaihdan hiekat? Tyhjäänkö altaan puolilleen sitä varten ? Voinko muuttaa hiekan kerralla uuteen jos laita sukkiksiin vanhaa hiekkaa? Voiko kalat laittaa heti sen jälkeen takaisin ? Hirveä lista kysymyksiä,toivottavasti joku lueskelisi tätä..

--------------------------
tai siis jos sen keittää...
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Itse hain soramontulta (ei ollut käytössä) 30 kg hiekkaa. Siivilöin sorat hiekasta ja huuhtelin. Oli oma kuravelliurakkansa, mutta lopputulokseen olen tyytyväinen. Vaihtelevaa jyvää, eikä liian valeaa. Luonnollisen näköistä. Ei ole ongelmia ollut. Ahkera huuhtelu riittää (ihan vaan hienon hiesun takia), ei niinkään taudinaiheuttajien. Niitä tuskin kaloille haitallisia siellä liiemmin on. Keittäminen lienee tarpeetonta.
-
- Junior Member
Minäkin sitten hain käyttämättömältä soramontulta hiekkaa ja huomenna ajattelin sitten vaihtaa akvaarion soran tuohon. 

-
- Senior Member
Pelkän hienon hiekan saaminen on varmaan toivoton yritys. Äkkiseltään näytti tasaiselta, mutta tiheällä pastasiivilällä kävin 30 kiloa läpi. Tulos: noin 20 kg hiekkaa ja 10 kg soraa.
Tässä kuvassa siivilöity hiekka: http://www.petsie.fi/pet.php?petid=46088" onclick="window.open(this.href);return false;
Jyväkoko tosiaan vaihtelee <- 2mm. Näyttää silti hyvältä, ja olipahan oma urakkansa.
Tässä kuvassa siivilöity hiekka: http://www.petsie.fi/pet.php?petid=46088" onclick="window.open(this.href);return false;
Jyväkoko tosiaan vaihtelee <- 2mm. Näyttää silti hyvältä, ja olipahan oma urakkansa.

-
- Junior Member
Oliko vesi sameaa vaihdon jälkeen vai onko sulla aina ollut hiekka?
Ainahan se hetken on sameaa. Vaikka kuinka olisi pesty.
---325---325---144---100---85---58---40---
-
- Senior Member
Mulla tuli kiire pesemisessä, kun allas oli vielä tyhjillään (ja huutiksesta tuli kasveja). Voitanee sanoa, että vesi ei niinkään sameaa ollut, vaan ihan kuravettä.
Ensimmäinen kuva on otettu HAS keväthuutokauppapäivän iltana. Päivämäärää en nyt löydä. Sisällä vain hiekat ja vedet. http://www.petsie.fi/pet.php?petid=6312 ... &showAll=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Toinen on otettu seuraavana päivänä, jolloin piti myös rehut istuttaa. http://www.petsie.fi/pet.php?petid=6312 ... &showAll=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Muistaakseni kirkastuminen edellytti pari vedenvaihtoa. Taisi litramääräisesti vaihtua koko altaan vesimäärä pariin kertaan. Alussa lian syy oli selkeää hiesua / mutaominaisuutta, eli enää varsinaista irtolikaa. Apuna oli aqua-ballin ylimpään moduuliin tungettu vanu, jota vaihdoin melko ahkerasti. Vai olikohan se keskimmäisessä...
Viime elokuussa muutimme, ja silloin pesin loputkin (noin viisi litraa) hiekasta. Muuton ohella mulla oli aika pitkään bakteerisamennusta, mutta hiekkasamennus oli paripäiväinen harmi.

Ensimmäinen kuva on otettu HAS keväthuutokauppapäivän iltana. Päivämäärää en nyt löydä. Sisällä vain hiekat ja vedet. http://www.petsie.fi/pet.php?petid=6312 ... &showAll=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Toinen on otettu seuraavana päivänä, jolloin piti myös rehut istuttaa. http://www.petsie.fi/pet.php?petid=6312 ... &showAll=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Muistaakseni kirkastuminen edellytti pari vedenvaihtoa. Taisi litramääräisesti vaihtua koko altaan vesimäärä pariin kertaan. Alussa lian syy oli selkeää hiesua / mutaominaisuutta, eli enää varsinaista irtolikaa. Apuna oli aqua-ballin ylimpään moduuliin tungettu vanu, jota vaihdoin melko ahkerasti. Vai olikohan se keskimmäisessä...
Viime elokuussa muutimme, ja silloin pesin loputkin (noin viisi litraa) hiekasta. Muuton ohella mulla oli aika pitkään bakteerisamennusta, mutta hiekkasamennus oli paripäiväinen harmi.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Ei muuten pidä paikkaansa. Mä olen nuo Bilteman hiekat aina kertaalleen huuhdellut, ja hiekkaa sekoittamatta kun laskee veden, niin kirkasta on kerrasta.Vilpertti kirjoitti:Ainahan se hetken on sameaa. Vaikka kuinka olisi pesty.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Mä olen kokenut saman, että kun on hyvin huuhdeltu hiekka niin ei ole kyllä samentanut tippaakaan vettä on ollut heti kirkasta. Ja tosin vesi laskettu niin, ettei hiekka pöllyä.