Pohjan imurointi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

timo1976
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Pohjan imurointi?

Viesti Kirjoittaja timo1976 »

Minulla on ollut nyt akvaario noin 4 kk ja huoltotoimenpiteinä olen tehnyt vain vedenvaihtoa jokatoinen viikko. Kalat voivat hyvin ja jonkin verran levää on ilmestynyt. Luin kuitenkin jostain että pohja pitäisi imuroida säännöllisin välein. Pohjaan en ole käytännössä koskenut kasvien istuttamisen jälkeen. Kierteisia on aikalailla, joten ne käsittääkseni hoitaa pohjan muokaamisen, mutta mites tuon imuroinnin kanssa. Tulisiko sitä tehdä?
En oikein myöskään tiedä mikä olisi helpoin tapa päästä tuosta levästä eroon ja onko siitä edes todellista haittaa vaikka sitä jonkin verran olisikin altaassa (minulla on mm. 3D tausta, josta sitä on kyllä lähes mahdoton saada irti)

Onko vielä jotain huoltotoimen piteitä joista en mahdollisesti ole ollut tietoinen? Käytössäni on ulkosuodatin ja massat ajattelin noin 6kk käytön jälkeen huuhdella kylmällä vedellä.

Kiitos jo etukäteen vastauksista, näin sitä huolestuu kun luulee tehneensä kaiken tarvittavan mutta kuuleekin että jotain mahdollisesti oleellista tulisi tehdä, toivottavasti ei paljastu kauheasti muuta mitä olen unohtanut.
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: pohjan imurointi?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kerro ensiksi millainen valaistus ja kasvisto sinulla on ja mikä on valaistusaika. Levät taistelevat kasvien kanssa samasta elintilasta, eli kun kasvit menestyvät (oikeanlainen ja riittävä valo, riittävästi ravinteita yms.) ei levät rehota (sama toisinpäin, eli kun levät rehottaa niin ei kasvit kasva). Valaistusaika olisi hyvä olla n. 10 tuntia. Kasviravinteita tulee käyttää ja hiiltäkin (joko nestemäistä hiiltä tai ihan hiilidioksidia kaasupullosta). Kasveista riippuen lannoitteena käytetään pohjaan laitettavia tai nestemäisiä. Useimmiten näitä molempia yhdessä.

Onko sinulla jotain levänsyöjiä siellä, esimerkiksi partista tai ottoja?

Valoa tulisi olla vähintään 0,5 wattia per vesilitra, vaativammille kasveille 1 watti tai enemmän.

Vettä kannattaisi vaihtaa joka viikko 30-50 %, riippuen toki kalastosta ja altaan koosta mutta se on suositus. Itse vaihdan 317-litraiseen viikottain lähes puolet vedestä, kaloja on aika paljon.

Pohjaa kannattaa kyllä imuroida, vaikka onkin kierteisiä. Helpointa on hiekkapohjan kanssa imuroida siitä päältä kaikki näkyvät roskat, kalankakat yms., kierteiset hoitavat itse pohjan pöyhimisen.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
timo1976
Member
Member

Kasveja on aikalailla, veden suosikkeja, miekkalehtiä, jaavansaniasta ja näiden lisäksi muutamia kasveja joiden nimiä en kyllä edes tiedä :)
Valaistus aika on ollut 07-21, eli mitäs tuosta tulee 14h. Kasvit ovat kasvaneet ihan hyvin, lannoitteena olen käyttänyt kuten mainitsit, sekä pohja että nestemäistä, lisäksi myös nestemäistä hiiltä. Lannoitus lienee kyllä kunnossa.

Yksi partamonni löytyy, lisäksi noin kuukauden on ollut myös punanoitamonni.
Mihin tuo veden vaihtovälin puolittaminen (kahdesta viikosta viikkoon) vaikuttaa? Kalojen voinnissa kun en ole havainnut mitään ongelmia nykyisellä vaihtovälillä.

Milläs tuo pohjaimurointi kannattaa suorittaa? ja kuinka usein sitä tulisi tehdä?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Vähennä tuota valaistusaikaa ainakin kahdella tunnilla. Voit myös pitää päivällä ns. valaistustauon, mutta siihen olisi hyvä olla ajastin (maksaa jotain 5 €).

Oletko testannut vettä vedenvaihtojen välissä? Olettaisin että tuossa ajassa nitraattiarvo nousee aika korkeaksi. Kalat tuskin mitenkään näyttävät huonovointisilta tms., mutta korkeat nitraattiarvot edistävät levien kasvua, eli tässä voisi olla syy leviisi, jos valon määrä ja lannoitteet ovat ok.

Itse vaihdan vettä ja imuroin roskia ihan tavallisella puutarhaletkulla. Huomattavasti helpompaa kuin aikoinaan kun harrastin ämpärirallia. [;)] Letkun vedän kylpyhuoneeseen, liittimellä kiinni suihkuun, ensin lasken vähän vettä altaaseen että letku täyttyy ja sitten letku irti suihkuhanasta niin alkaa imemään vettä altaasta. Itse imuroin pohjaa joka vedenvaihdossa, mutta toki riippuu ihan siitä kuinka paljon siellä on roskia. Yletön imurointi ja pöyhiminen joka viikko ei ole tarpeen.

Jos sinulla on paljon roskia pohjalla tai tuntuu että vesi on roskaista, kannattaa harkita sisäsuodattimen hankintaa ns. roskankerääjäksi. Mulla on ulkopönttö ja sisäsuodatin, sisäsuodattimen putsaan n. kerran viikkoon.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Veden vaihtotarve perustuu siihen, että kalojen jätöksistä, lahoavista kasvin osista ja syömättä jääneestä ruuasta veteen muodostuu typpiyhdisteitä, jotka bakteerien vaikutuksesta muuttuvat ensin ammoniakiksi ja ammoniumiksi, seuraavassa vaiheessa nitriitiksi ja edelleen nitraatiksi, jota kasvit jonkin verran hyödyntävät. Nitraattia kuitenkin kertyy veteen, ja suurina määrinä se haittaa kasvien ja kalojen hyvinvointia. Nitraatin lisäksi veteen kerääntyy myöskin fosfaattia, ja nämä yhdessä ovat monesti aiheuttamassa levän kasvua. Leviä on toki olemassa muutamaa eri sorttia, joiden elinvaatimukset ovat hieman erilaiset, joten tarkempi kuvailu levästä auttaisi ongelman ratkomiseen.

Valaistuksesta sen verran, että monet kasvit eivät pysty hyödyntämään liian pitkää päivää, vaan liika valo menee suoraan levien kasvun hyväksi.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
timo1976
Member
Member

Re: Pohjan imurointi?

Muutin nyt valaistuksen ajastusta siten että keskellä päivää on 2,5h tauko (12:30-15:00).

Levä jota akvaariossa on vihreän väristä ja kovin tiukassa kun ei hankaamalla meinaa irrota, lasista sen saa helposti pois mutta esineistä ja etenkin tuosta 3D-taustasta sen irrottaminen on mahdotonta.
Tulisiko minun harkita jotain levänpoistoainetta tms. (onko semmoisia olemassa?)

Kaipaisin myös lisävinkkiä tuosta pohjan imuroinnista, täällä ehdotettu pesuletku ei käytännössä ole mahdollilsta minun tapauksessani.
Varmaankin tyhmä kysymys mutta eikö imuri sitten imuroi pohjahiekkaa mukaansa?

Alkuun mittailin vesiarvoja tiuhaan ja silloin tulin siihen tulokseen ettei niissä tapahtunut mitään muutoksia vaikka veden vaihtoväli olikin kaksi viikkoa, täytyypä mittailla nyt taas niitä, kun kalastoa on hieman enemmän ja kasvitkin ovat kasvaneet.

niin ja paljon kiitoksia hyvistä vinkeistä tähän asti! :)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Jos sulla on pohja hienoa hiekkaa, sitä ei imuroida muuten kuin vaan ne kakkakikkareet pois siitä pinnasta. Sorapohja taasen pitää säännöllisesti lapota, koska se kakka menee soran välistä ja sitten jonnekin pohjalle.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
timo1976
Member
Member

Mittasin tänään vesiarvot ja nitraatti olikin noussut 100mg/l , tein välittömästi osittaisen veden vaihdon. Lisäsin myös StartZymejä, jota minulle oli jäänyt akvaarion perustamisesta. Välittömästi veden vaihdon jälkeen mitattuani nitraattia oli enää 50mg/l.
Miten tästä eteenpäin? Tietysti seurailen nyt päivittäin noita nitraattiarvoja, mutta tulisiko nyt vaihtaa vettä esim. joka toinen päivä kunnes tilanne rauhoittuu?

Sisäsuodattimesta roskien kerääjänä, minulta itseasiassa löytyy kaapista sisäsuodatin, mutta en ole ottanut sitä käyttöön kovan äänen ja ruman ulkonääön takia. Voisiko sitä käyttää kuuriluonteisesti poistamaan roskia, esim. kerran viikossa asentaisi sen ja jättäisi sen yhdeksi yöksi tai päiväksi päälle?
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

Tuo levä kuulostaa viherlevältä, joka on siitä hankala, että sen elinvaatimukset ovat lähimpänä kasvien vaatimuksia. Juuri nuo liiat valaistus ja ravinteet ovat todennäköisesti syynä. Kuuluu partamonnin ruokalistalle, että sikäli hoitokeino on jo olemassa.

Levänpoistoaineita en käyttäisi kuin vasta äärimmäisessä hätätilanteessa, koska kuolevat levät huonontavat veden laatua, ja tuloksena saattaa olla isompia ongelmia. Eli valaistus kuntoon, vesiarvot kuntoon vaihtamalla vettä 1x/viikko ja levän skrapaaminen mahdollisimman tarkasti pois, niin tilanne paranee.

Suositusten mukaan vettä tulisi vaihtaa kun nitraatti nousee 25:n tasolle, joten lisää vaihtoja vain, mielestäni vaikka joka päivä.

Sisäsuodattimen käytöstä kerran viikossa, mielestäni saman saavutat kun nyt rupeat vaihtamaan vettä kerran viikossa samalla pohjaa putsaten. Jos päädyt suodatinta käyttämään, huomioi että se on puhdistettava joka käyttökerran jälkeen.

Valaistustauosta olen ehkä eri linjoilla kuin enemmistö, mutta kokemusteni ja lukemani perusteella olen luopunut ko. käytännöstä. Perusteluna se, että vaatii oman aikansa ennenkuin kasvit alkavat hyödyntämään valoa, levät ovat siinä nopeampia, ja kun kasvien yhteyttämien on päässyt kunnolla käyntiin, tulee tauko, jonka jälkeen taas levät ensimmäisenä valmiina käyttämään valoa hyväkseen. Mutta tosiaankin, monilla tauko käytössä, joten ei kokonaan huono idea.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
timo1976
Member
Member

Kiitos paljon, veden vaihtoja alan tehdä useammin, tosiaan nyt alkuun ennen kuin tilanne tasaantuu ajattelin vaihtaa päivittäin, sitten siirryn kerta viikkoon vaihtoväliin.

Kiva kuulla että partis hoitaa tuon levän pois, koitan raaputella sen itse pois noista muista esineistä, mutta tuosta taustasta sen on käytännössä mahdotonta raaputtaa irti. Pitäisiköhän minun luopua nyt Partikselle pudottamasta pohjatabletista? Söisikö se silloin enemmän tuota levää?

Valaistustauko keskellä päivää mahdollistaa sen että näkee itsekkin akvaarion valaistuna, kun illalla voi pitää valoja päällä :)
Tietysti aamulla voisi sytyttää valot myöhemmin, mutta olen tottunut ruokkimaan kalat ennen töihin lähtöä (noin 7:10) ja siksi olen säätänyt valot syttymään klo 07.00. Mutta kait sinne pimeäänkin altaaseen voi ruokaa pudotella, mutta löytävätkö kalat ne? '
Toinen ruokinta minulla on ollut töistä palattuani, noin klo 17:00.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Juu älä ruoki partista millään varta vasten. Kyllä se sitten syö sitä levää itsensä piukkaan. Ja muista että kaikesta levästä et tule koskaan pääsemään eroon. Yritä vaikka asennoitua siihen luonnollisena osana vetistä sisustusta. Ainakin oma 3D tausta näyttää luonnollisemmalta hiukan levättyneenä kuin suoraan pakasta vedettynä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
timo1976
Member
Member

Aqualung kirjoitti:Juu älä ruoki partista millään varta vasten. Kyllä se sitten syö sitä levää itsensä piukkaan. Ja muista että kaikesta levästä et tule koskaan pääsemään eroon. Yritä vaikka asennoitua siihen luonnollisena osana vetistä sisustusta. Ainakin oma 3D tausta näyttää luonnollisemmalta hiukan levättyneenä kuin suoraan pakasta vedettynä.
Ei minua tuo levä haittaa, mutta käsittääkseni siitä on muutoin kasveille/kaloille haittaa, joten siksi siitä kait pitäisi eroon päästä.
Ja partista en olekkaan ruokkinut kuin aamulla, pitäisikö siitäkin luopua tai ainakin harventaa ruokintoja niin se söisi levää enemmän?

Mites tuo kysymykseni muiden kalojen ruokinnasta aamulla ennen kuin valot menevät päälle? Löytävätkö ne ruuan?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ei siitä levästä juurikaan kaloille ole haittaa, onhan levää joka järvessä ja meressä ja kaikissa lätäköissä...
Kasveille haittaa niistä on, mikäli ne tukahduttavat kasvit alleen, kuten rihmalevä-invaasiossa käy.

Levääntyminen on pikemminkin esteettinen haitta, eihän meistä kukaan jaksa kattoa pahasti levääntynyttä allasta.
lii5a
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja lii5a »

nepis76 kirjoitti:Jos sulla on pohja hienoa hiekkaa, sitä ei imuroida muuten kuin vaan ne kakkakikkareet pois siitä pinnasta. Sorapohja taasen pitää säännöllisesti lapota, koska se kakka menee soran välistä ja sitten jonnekin pohjalle.
Miten tuon sorapohjan lappoamisen saisi tehtyä ilman, että jotakuinkin kaikki kasvit irtoavat pohjasta lappoamisen yhteydessä? Osalla kasveilla on jo vahvat juuret, mutta silti ne irtoavat. Alkaa olla rasittavaa istuttaa vähintään puolet kasveista joka viikko uudestaan. Kasveina on Argentiinan vesiruttoa, punarotalaa, vedensuosikkia, vallisneriaa ja joku miekkakasvi.
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Älä lappoa niiden kasvien juurilta?
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member

lii5a kirjoitti:
nepis76 kirjoitti:Jos sulla on pohja hienoa hiekkaa, sitä ei imuroida muuten kuin vaan ne kakkakikkareet pois siitä pinnasta. Sorapohja taasen pitää säännöllisesti lapota, koska se kakka menee soran välistä ja sitten jonnekin pohjalle.
Miten tuon sorapohjan lappoamisen saisi tehtyä ilman, että jotakuinkin kaikki kasvit irtoavat pohjasta lappoamisen yhteydessä? Osalla kasveilla on jo vahvat juuret, mutta silti ne irtoavat. Alkaa olla rasittavaa istuttaa vähintään puolet kasveista joka viikko uudestaan. Kasveina on Argentiinan vesiruttoa, punarotalaa, vedensuosikkia, vallisneriaa ja joku miekkakasvi.
Ei jokaista kikkaraa tarvitse pois saada, kasvit käyttävät niitä ravinteina. Sinulla kun on noita nopeakasvuisia kasveja, niin niiden kanssa itse tekisin niin, että kun ovat kasvaneet liian pitkiksi, kaikki kyseisen lajin kasvit (jos ovat istutettu ryhmäksi) irti, lyhennys juuresta ja pohjan imurointi ennen istutusta.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Laita kasvien juurelle sopivan kokoisia (isoille isoja ja pienille pienenpiä) kiviä niin pysyvät paikoillaan. Levänsyöjiksi partiksen lisäksi voisi olla nuolimonneja tai leväbarbeja akvan koosta riippuen.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
timo1976
Member
Member

Noniin, nyt on pohjalappo hankittu ja tänä aamuna ensimmäinen lappoaminen tehty.
Kun tökkäsin lapon hieman syvemmälle (noin 5mm) niin lapon imemä vesi muuttui todella sameaksi, imaisinkohan pohjalannoitteen vai onko tuo nyt sitä lietettä jota on kertynyt tämän 4kk aikana jolloin pohjaa ei ole siivottu lainkaan?
Tuota sameaa vettä lappo imaisi joka kohdasta, eli tuskin osuin ainakaan pohjalannoite nappiin...
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kyllä se pohja on sitä lietemoskaa täynnä jo parissa kuukaudessa jos ei lainkaan lappoa. Mikäli pohjalannoitetta on vain kasvien juurien kohdilla niin voit huoleti muualta altaasta lapota ihan pohjaa myöden.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
netkissa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja netkissa »

timo1976 kirjoitti:
Aqualung kirjoitti:Juu älä ruoki partista millään varta vasten. Kyllä se sitten syö sitä levää itsensä piukkaan. Ja muista että kaikesta levästä et tule koskaan pääsemään eroon. Yritä vaikka asennoitua siihen luonnollisena osana vetistä sisustusta. Ainakin oma 3D tausta näyttää luonnollisemmalta hiukan levättyneenä kuin suoraan pakasta vedettynä.
Ei minua tuo levä haittaa, mutta käsittääkseni siitä on muutoin kasveille/kaloille haittaa, joten siksi siitä kait pitäisi eroon päästä.
Ja partista en olekkaan ruokkinut kuin aamulla, pitäisikö siitäkin luopua tai ainakin harventaa ruokintoja niin se söisi levää enemmän?

Mites tuo kysymykseni muiden kalojen ruokinnasta aamulla ennen kuin valot menevät päälle? Löytävätkö ne ruuan?
Mulle liikeessä aloittaessani annettiin ohjeeksi, että valot pitää olla päällä puoli tuntia ennen ruokintaa, että kalat herää. Joistain kalalajeista olen tuon ajan huomannut tarpeelliseksi, toiset taas syö heti kun valot on päällä. Pimeään akvaarioon en kyllä menisi ruokaa lykkäämään (huom. tämä on mielipide, ei varma tieto). Ittellä on valot päällä aamulla noin puolitoista tuntia vain ruokintaa varten ja sitten iltapäivästä menee uudestaan päälle ja on iltaan asti. Päivät kun ollaan molemmat pääasiassa töissä/koulussa.
Kylpyhuoneessa 165-litraa, makuuhuoneessa 84-litraa by Lidl ja eteiseen tilattu JuTa 270-litraa (toimitus elokuussa). Ja tietenkin kaksi kissaa joka paikassa.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

netkissa kirjoitti:Pimeään akvaarioon en kyllä menisi ruokaa lykkäämään (huom. tämä on mielipide, ei varma tieto).
Tämäkin on ihan kalalajista kiinni. Mulla on partamonni ja lasikimalaismonneja, jotka haluavat syödä pimeässä/hämärässä. Noita ei näy lainkaan silloin kun on valot päällä, mutta illalla valojen sammuttua alkaa kuhina, kun etsivät ruokaa. Mikäli ruokkisin vain valosan aikaan, nuo raukat jäisivät aina ilman ruokaa, kun neontetrat ja pandamonniset sekä sukaravut pitävät kyllä altaan puhtaana ruuasta.
timo1976
Member
Member

Tässä kuvia tuosta levästä jota akvaariostani löytyy, kuvaaminen oli hieman haasteellista joten ihan täydellisiä näistä ei tullut :)
Osaako joku sanoa miten huolissaan näistä pitää olla?
Hoitotoimenpiteinä olen siis aloittanut jo vedenvaihdot joka toinen päivä, pohjan lappoamisen sekä valaistusajan vähennys 10 tuntiin.

Seinässä näkyvää vihreää levää

samaa koristeruukussa

Kasveissa näkyy tälläistä, en tiedä onko levää

kasveissa

Lisäksi taustassa näkyy yhdessä kohtaa punertavaa levää (tuossa seinän "kolossa"), kuva on ihan pinnasta]
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Ihan normaalia viherlevää näyttäisi suurin osa olevan. Siitä ei kannata huolissaan olla, sillä sitä kasvaa parhaimmillaan jopa kraanavedessä jota seisotetaan tarpeeksi kauan. (Nimim. viherlevää jyrsijän juomapullossa... :roll:) Imumonnit tykkäävät tuota jyystää kitusiinsa.
timo1976
Member
Member

ok, hyvä juttu, minulla on yks partamonni ja yksi punanoitamonni tuolla 240l altaassa, riittääköhän nuo vai pitäisikö harkita vielä jonkun monnin ostamista? tai jonkin muun levänsyöjän, kaloja ei ihan hirveästi enää mahdu, mutta joku yksilö voisi mennä. Mites nuo omppukotilot? syövätkö ne levää?

entäs tämä punertava, jonka linkki ei näköjään toiminutkaan edellisessä viestissäni
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

En ny kuvasta osaa sanoa mut ruskea levä on yleensä piilevää jota ainakin nuolimonnit syö. Meillä on iso miekkakasvi joka oli kokonaan kummallisen haituvaisen ruskean levän peittämä(ikäänkuin karvainen) ja laitoin sen akvaan jossa millejä, partiksia ja ottoja, tunnissa kasvi oli täysin puhdas, ja sit kiiruusti toiseen akvaan ennenkun parrat syö muutakin kun levän :mrgreen: .
Nyt kasvi on kirkkaammassa valossa ja levää ei ole enää ilmestynyt (aiemmin gro-lux putki suosi ilmeisesti levänkasvua)
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”