Mistä tietää onko miljoonakala naaras "raskaana"?
Valvoja: Moderaattorit
Mistä tietää onko miljoonakala naaras "raskaana"?
Eli, niinkuin otsiko kuului, mistä tiedän että onko miljoonakalani pieniin päin? Naaras on tooodella pulleassa kunnossa! Mitä jos ja kun syntyy pikkukaloja, kuinka toimin? Kiitos vastanneille!!! 

Dixi et animam levavi
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Miksi haluat siirtää sen. Moinen siirtäminen on kalalle hyvin stressaavaa, ja tuloksena voi olla keskenmenoja (poikaset syntyvät munina ennen aikojaan ja kuolevat). Parempi on lisätä runsaasti pintakasvillisuutta tulevien poikasten suojaksi ja antaa emon olla rauhassa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Kyllä ja tiheässä kasvistossa aina jokunen selviää. Useimmiten ne parhaat.jarppa82 kirjoitti:Miljoonakalat on aina pieniin päin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
miljoonakalasta
laita akvaan vaikka jaavansammalta niin eivätköhän poikaset pärjää ilman emon siirtoakin 

-
- Starting Member
- Viesti:
Re: Mistä tietää onko miljoonakala naaras "raskaana"?
Joku on joskus sanonut, että niille tulee pillku sinne alavatsan alueelle ja kun miljoonakala on melkeen halkeamispisteessä niin synnyttäminen on lähellä. Kala uiskentelee yksinää kyyhöttää pohjassa tai pinnalla. Itse en kanssa ole poikimisaltaan kannalla kala saattaa tressata. Poikasista jokunen selviää, kun on paljon pintakasvillisuutta näyttävät poikaset uivan pinnassa.Itselläni kuukauden vanha akvaario ja siellä uiskentellee jo viisi poikasta. Pinnalla on nyt irtokasvustoja ja maassa sammalta. Toivon, että joku niistä saavuttaa aikuisiän (ensimmäinen oma kasvatti). Miljoonakala saattaa tuottaa täysikasvuisena 50 poikasta. Onneksi luontohoitaa osan, muuten olisin pulassa. Ostin niille tuota pienen poikasen ruokaa ja näyttää maistuvan. 

Meillä selvinneet poikaset ilman pintakasvillisuuttakin, painuvat joko tuonne pohjalle piiloon tai sitten suodattimen päälle.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Seura
Joo meilläkin ne poikaset oleskelee suodattimen päällä ja pohjassa muttta tuntuu että nuo Platyt on pirun älykkäitä. Jos ne näkevät edes yhden poikasen suodattimen päällä niin hetkessä ne ainakin yrittää syödä sen ja käy vähän väliä katsomassa samassa paikassa että josko niitä välipaloja olisi lisää 

Huomasin eilen että akvassani uiskentelee 2 pikku millistä. ne ui suodattimen päällä turvassa isommilta kaloilta, jotka ei sinne pääse.
Ostin tänään pikkumilleille sellasen poikasaltaan, joka kelluu isossa akvassa. Ajattelin että kasvavat tehokkaammin, kun on tasaisesti oikea lämpötila ja oikea valaistus..
Taas näyttäis yksi naaras olevan ihan viimeisillään, että eiköhän altaalla ole jatkossakin käyttöä!

Taas näyttäis yksi naaras olevan ihan viimeisillään, että eiköhän altaalla ole jatkossakin käyttöä!
-
- Junior Member
musta pallo takaluukun kohdalla. silloin ne on tulossa. jos vain 2-4 äitiä yhtä aikaa paksuna ja isoja kaloja samassa akvassa eikä esim jaavansammalta, osa/kaikki voi tulla syödyksi. meillä yhdessä akvaariossa n. 100 aikuismilliäitiä, joten osa poikasista jää aina henkiin. en ole huomannut, että aikuismillit itse söisivät poikasia. lapsena minulla oli altaassa synnytysboxi, kun samassa oli lehtikaloja. odotin kuukauden, että poikaset hieman kasvoivat, silti ne syötiin. kalavalinta samaan akvaarioon on ratkaiseva tekijä. 

"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
-
- Senior Member
- Viesti:
Meillä siirretään aina raskaana olevat millikset,platyt ja miekkikset eri akvaarioon.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
-
- Starting Member
kuinka pitkä on millisten raskausaika? meillä on lisätty naaraita kaksi viikkoa sitten urosten kanssa samaan altaaseen ja olen kovasti koitellut millisten vatsoja katsella että josko joku olisi raskaana....
Raskaus kestää n.4vko:a. Sen kyllä huomaa sitten kun massut alkaa ihan selkeesti kasvamaan, varsinkin loppuvaiheessa näyttävät kovasti siltä että räjähtävät hetkenä minä hyvänsä.
-
- Starting Member
Mä tossa ajattelin että vielä olis pari viikkoa ennen kun voi alkaa odottelemaan poikasia mutta pari päivää sitten kun satuin ottamaan akvaarion kannen pois ja huomasinkin että intianvesitähdikki pusikossa ui 6 vauvaa. Tänään aamulla niitä oli 10 vaavia. Mun oli tarkoitus siirtää ne poikasaltaaseen kasvamaan mutta ovat niin vikkeliä liikkeissään että en niitä onnistunut pyydystämään. Tarvii vain toivoa että kasvavat tuolla puskassa sen aikaa etteivät tulisi kaikki syödyiksi.
Ilmeisesti tuo parikin viikkoa riittä kantoajaksi eikä välttämättä tarvita neljää. Yritin vähän naaraitakin pitää silmällä mut itse en kyl onnistunut huomaamaan että ketään olisi raskaana. Ehkäpä se silmä tässä hijoutuu kun noita kaloja katselee pidemmän aikaa.
Ilmeisesti tuo parikin viikkoa riittä kantoajaksi eikä välttämättä tarvita neljää. Yritin vähän naaraitakin pitää silmällä mut itse en kyl onnistunut huomaamaan että ketään olisi raskaana. Ehkäpä se silmä tässä hijoutuu kun noita kaloja katselee pidemmän aikaa.
Ne ovat varmaan olleet koiraiden kanssa samassa altaassa ennen kuin tulivat sulle, se selittäisi 2 viikon kantoajan.
Mie olen aina antanut olla "isossa" altaassa meitin poikaset ja hyvin on selviytyneet...ainakin suurin osa.
Mie olen aina antanut olla "isossa" altaassa meitin poikaset ja hyvin on selviytyneet...ainakin suurin osa.
-
- Starting Member
Re:
Joo tulee. Ja niillä on tosi iso maha.tilluska kirjoitti:Eikös niille tule se jonkinmoinen "tumma laikku" sinne massun alle jonnei? Vai onko minua vedätetty?
-
- Starting Member
Noh nyt sitten minunkin miljoonakalat on raskaana...ovat olleet n. 2 viikkoa minulla ja kovin pullukoita ovat(mahtaakohan puolitoista viikkoa olla lähempänä), mustaa läiskää peräpeilissä
Kohta olisi vedenvaihdon aika ja kasvejakin pitäisi siirrellä "sopivampiin" paikkoihin kun kiireessä laitoin ne sinne tänne vaan..
Mahtaakohan tuo olla liian stressaavaa mammakaloille? ettei vaan tulisi kesken menoja...ei sen puoleen tuskinpa ne poikaset kauaa elossa on kun nuo mustatetra-ahmatit ne rouskii parempiin suihin(tai niin ainakin luulen kun ne kärpäsetkin ahmivat)..

Kohta olisi vedenvaihdon aika ja kasvejakin pitäisi siirrellä "sopivampiin" paikkoihin kun kiireessä laitoin ne sinne tänne vaan..
Mahtaakohan tuo olla liian stressaavaa mammakaloille? ettei vaan tulisi kesken menoja...ei sen puoleen tuskinpa ne poikaset kauaa elossa on kun nuo mustatetra-ahmatit ne rouskii parempiin suihin(tai niin ainakin luulen kun ne kärpäsetkin ahmivat)..
-
- Advanced Member
Sen tietää siitä kun sen vastan takaosa näyttää siltä että on täynnä kakkaa
Mutta jos katsoo tarkasti niin ne poiskasten silmätkin voi nähdä kalan läpi.

-
- Junior Member
itse synnytys tapahtuu kun emo (yleensä) menee kasvitiheikköön tai lehtien alle/ päälle. Raskaana on jos on tumma laikku alavatsassa ja todella iso maha 

-
- Junior Member
Poikas altaassa mulla oottelee eka raskaana oleva millis
250l Seura-akvaario ja 60l sukarapula/poikasallas
..