Mistä tietää onko miljoonakala naaras "raskaana"?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

marjukka1
Junior Member
Junior Member

Mistä tietää onko miljoonakala naaras "raskaana"?

Viesti Kirjoittaja marjukka1 »

Eli, niinkuin otsiko kuului, mistä tiedän että onko miljoonakalani pieniin päin? Naaras on tooodella pulleassa kunnossa! Mitä jos ja kun syntyy pikkukaloja, kuinka toimin? Kiitos vastanneille!!! :D
Dixi et animam levavi
-Olen sanonut ja mieltäni keventänyt-
tilluska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tilluska »

Eikös niille tule se jonkinmoinen "tumma laikku" sinne massun alle jonnei? Vai onko minua vedätetty? :roll:
marjukka1
Junior Member
Junior Member

[;)] No, sittenhän meillä ollaan pieniin päin! Kala on kuin olisi syönyt itsensä halkemispisteeseen ja mahan alusessa on tumma laikku... No, kaipa siirrän sen kalan tuohon pienempään akvaarioon synnytystä odottelemaan!
Dixi et animam levavi
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Miksi haluat siirtää sen. Moinen siirtäminen on kalalle hyvin stressaavaa, ja tuloksena voi olla keskenmenoja (poikaset syntyvät munina ennen aikojaan ja kuolevat). Parempi on lisätä runsaasti pintakasvillisuutta tulevien poikasten suojaksi ja antaa emon olla rauhassa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Miljoonakalat on aina pieniin päin. :mrgreen:
Terveisin minä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

jarppa82 kirjoitti:Miljoonakalat on aina pieniin päin. :mrgreen:
Kyllä ja tiheässä kasvistossa aina jokunen selviää. Useimmiten ne parhaat.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jarppa82
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Joo. Itselläni oli joskus pentuna miljoonakaloja ja jatkuvalla syötöllä ne oli paksuna, mutta poikasia oli vaikea kasvattaa, kun ei ollut kuin yksi allas. Meni parempiin suihin. :mrgreen:
Terveisin minä.
akvaario
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

miljoonakalasta

Viesti Kirjoittaja akvaario »

laita akvaan vaikka jaavansammalta niin eivätköhän poikaset pärjää ilman emon siirtoakin 8-)
marjukka1
Junior Member
Junior Member

Kiitos vinkistä! Teenpä sitten niin! Hyvä, että joku tietämätöntä neuvoo! :D
Dixi et animam levavi
Ruusu Leijona
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Re: Mistä tietää onko miljoonakala naaras "raskaana"?

Viesti Kirjoittaja Ruusu Leijona »

Joku on joskus sanonut, että niille tulee pillku sinne alavatsan alueelle ja kun miljoonakala on melkeen halkeamispisteessä niin synnyttäminen on lähellä. Kala uiskentelee yksinää kyyhöttää pohjassa tai pinnalla. Itse en kanssa ole poikimisaltaan kannalla kala saattaa tressata. Poikasista jokunen selviää, kun on paljon pintakasvillisuutta näyttävät poikaset uivan pinnassa.Itselläni kuukauden vanha akvaario ja siellä uiskentellee jo viisi poikasta. Pinnalla on nyt irtokasvustoja ja maassa sammalta. Toivon, että joku niistä saavuttaa aikuisiän (ensimmäinen oma kasvatti). Miljoonakala saattaa tuottaa täysikasvuisena 50 poikasta. Onneksi luontohoitaa osan, muuten olisin pulassa. Ostin niille tuota pienen poikasen ruokaa ja näyttää maistuvan. :D
jonnasu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jonnasu »

Meillä selvinneet poikaset ilman pintakasvillisuuttakin, painuvat joko tuonne pohjalle piiloon tai sitten suodattimen päälle.
Miltsi
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Seura

Viesti Kirjoittaja Miltsi »

Joo meilläkin ne poikaset oleskelee suodattimen päällä ja pohjassa muttta tuntuu että nuo Platyt on pirun älykkäitä. Jos ne näkevät edes yhden poikasen suodattimen päällä niin hetkessä ne ainakin yrittää syödä sen ja käy vähän väliä katsomassa samassa paikassa että josko niitä välipaloja olisi lisää :cry:
Zansu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Zansu »

Huomasin eilen että akvassani uiskentelee 2 pikku millistä. ne ui suodattimen päällä turvassa isommilta kaloilta, jotka ei sinne pääse.
[siny]
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja [siny] »

Ostin tänään pikkumilleille sellasen poikasaltaan, joka kelluu isossa akvassa. Ajattelin että kasvavat tehokkaammin, kun on tasaisesti oikea lämpötila ja oikea valaistus.. :)
Taas näyttäis yksi naaras olevan ihan viimeisillään, että eiköhän altaalla ole jatkossakin käyttöä!
rokkisoi+++
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rokkisoi+++ »

musta pallo takaluukun kohdalla. silloin ne on tulossa. jos vain 2-4 äitiä yhtä aikaa paksuna ja isoja kaloja samassa akvassa eikä esim jaavansammalta, osa/kaikki voi tulla syödyksi. meillä yhdessä akvaariossa n. 100 aikuismilliäitiä, joten osa poikasista jää aina henkiin. en ole huomannut, että aikuismillit itse söisivät poikasia. lapsena minulla oli altaassa synnytysboxi, kun samassa oli lehtikaloja. odotin kuukauden, että poikaset hieman kasvoivat, silti ne syötiin. kalavalinta samaan akvaarioon on ratkaiseva tekijä. :mrgreen:
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Meillä siirretään aina raskaana olevat millikset,platyt ja miekkikset eri akvaarioon.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
imppu_83
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja imppu_83 »

kuinka pitkä on millisten raskausaika? meillä on lisätty naaraita kaksi viikkoa sitten urosten kanssa samaan altaaseen ja olen kovasti koitellut millisten vatsoja katsella että josko joku olisi raskaana....
jonnasu
Junior Member
Junior Member

Raskaus kestää n.4vko:a. Sen kyllä huomaa sitten kun massut alkaa ihan selkeesti kasvamaan, varsinkin loppuvaiheessa näyttävät kovasti siltä että räjähtävät hetkenä minä hyvänsä.
imppu_83
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja imppu_83 »

Mä tossa ajattelin että vielä olis pari viikkoa ennen kun voi alkaa odottelemaan poikasia mutta pari päivää sitten kun satuin ottamaan akvaarion kannen pois ja huomasinkin että intianvesitähdikki pusikossa ui 6 vauvaa. Tänään aamulla niitä oli 10 vaavia. Mun oli tarkoitus siirtää ne poikasaltaaseen kasvamaan mutta ovat niin vikkeliä liikkeissään että en niitä onnistunut pyydystämään. Tarvii vain toivoa että kasvavat tuolla puskassa sen aikaa etteivät tulisi kaikki syödyiksi.

Ilmeisesti tuo parikin viikkoa riittä kantoajaksi eikä välttämättä tarvita neljää. Yritin vähän naaraitakin pitää silmällä mut itse en kyl onnistunut huomaamaan että ketään olisi raskaana. Ehkäpä se silmä tässä hijoutuu kun noita kaloja katselee pidemmän aikaa.
jonnasu
Junior Member
Junior Member

Ne ovat varmaan olleet koiraiden kanssa samassa altaassa ennen kuin tulivat sulle, se selittäisi 2 viikon kantoajan.

Mie olen aina antanut olla "isossa" altaassa meitin poikaset ja hyvin on selviytyneet...ainakin suurin osa.
123Miljoonakala123
Starting Member
Starting Member

Re:

Viesti Kirjoittaja 123Miljoonakala123 »

tilluska kirjoitti:Eikös niille tule se jonkinmoinen "tumma laikku" sinne massun alle jonnei? Vai onko minua vedätetty? :roll:
Joo tulee. Ja niillä on tosi iso maha.
millimolli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja millimolli »

Noh nyt sitten minunkin miljoonakalat on raskaana...ovat olleet n. 2 viikkoa minulla ja kovin pullukoita ovat(mahtaakohan puolitoista viikkoa olla lähempänä), mustaa läiskää peräpeilissä :)
Kohta olisi vedenvaihdon aika ja kasvejakin pitäisi siirrellä "sopivampiin" paikkoihin kun kiireessä laitoin ne sinne tänne vaan..
Mahtaakohan tuo olla liian stressaavaa mammakaloille? ettei vaan tulisi kesken menoja...ei sen puoleen tuskinpa ne poikaset kauaa elossa on kun nuo mustatetra-ahmatit ne rouskii parempiin suihin(tai niin ainakin luulen kun ne kärpäsetkin ahmivat)..
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Sen tietää siitä kun sen vastan takaosa näyttää siltä että on täynnä kakkaa ;) Mutta jos katsoo tarkasti niin ne poiskasten silmätkin voi nähdä kalan läpi.
eikkumonni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja eikkumonni »

itse synnytys tapahtuu kun emo (yleensä) menee kasvitiheikköön tai lehtien alle/ päälle. Raskaana on jos on tumma laikku alavatsassa ja todella iso maha :D
Tonddu]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tonddu] »

Poikas altaassa mulla oottelee eka raskaana oleva millis
250l Seura-akvaario ja 60l sukarapula/poikasallas :)..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”