Suunnitteilla rapula

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
L M
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Suunnitteilla rapula

Viesti Kirjoittaja L M »

Heipsan! Mulla on 128 litrainen allas tyhjillään ja olen vähän suunnitellut, että voisin laittaa sinne rapuja, mutta mitä rapuja?

Sinirapu mulle tuli ensimmäisenä mieleen kun niitä näyttää olevan akvaariolaupoissa ihan helposti saatavila. Googlettamalla sain selville, että se kasvaa aika isoksi. Riittääkö tuo 80x40x40cm allas siniravulle. Jollain sivulla sanottiin akvan vähimmäiskooksi 60l ja toisella vähintää 150l, että kumpaa uskois. Millaisia hoidokkeja siniravut ovat, voiko se esim. vedenvaihdon yhteydessä napata sormeen kiini, noin suuren ravun nipistys on varmasti kivulias.

Toinen joka kiinostais kovasti olisi mangroverapu. Kuinka suuri siitä tulee? Ja millainen on niiden saatavuus/hinta? Sehän tarvitsee myös kuivaa maata, riittääkö jos altaassa on vedenpinnan yläpuolelle nousevia puunkarahkoita ja kiviä vai pitäisikö olla oikein hiekkamaata?

Olen ihan urvelo näissä rapuasiossa eli neuvoja ja ehdotuksia saa laittaa. Olen yrittänyt etsiä tietoa, mutta sitä on aika nihkeästi saatavilla. Mitä muita varteenotettavia rapuvaihtoehtoja olisi, haluaisin kuitenkin ravun jolla on sakset eli ei mitään harjarapuja.
I like them fresh!
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Re: Suunnitteilla rapula

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Kyllä tuohon ainakin yksi sinirapu menee, vaikka pienemmässähän kookas näyttää isolta. Veikkaan, että tuota 150-litraista tarkoitetaan lähinnä pariskunnille / kahdelle yksilölle, silloinkin koiraasta riippuen voi naaralla olla isossakin laarissa kuumat paikat. Isompi parempi, yleensäkin. :)
Tuo sormesta nappaaminen on mielestäni aika epätodennäköistä, vaikka siniravuista on kokemusta vain muutama kuukausi. Yleensä rapu pakenee ja piiloutuu, vasta uhattuna nappaa kiinni (kuten monilla käärmeilläkin). Mielestäni ovat varsin mukavia hoidokkeja ja aika aktiivisia myös valoisaan aikaan, leppoisampi kuin marmorirapu (odottava naaras on äreämpi). Mulla ainakin napostelee välipalakseen roskakotiloitakin. ;) Mun rapu tulee toimeen myös sukarapuparven kanssa.

Markku Varjon Akvaariokalat sanoo punamangroveravusta: monipuolisesti sisutettu paludaario tai akvaterraario, jossa runsaasti piilopaikkoja (ei sovi muiltakaan ravuilta unohtaa) sekä hiekkakerros kaivamista varten. Kuivan maan osaksi riittää vedenpinnan yläpuolelle nouseva juurakko ja laakea kivi.

Niin, marmorirapu kyllä tuohon menee myös. Sen vitsauksena pidetään hieman tuhoisampaa luonnetta ja kykyä lisääntyä ilman lajikumppania (noin 100 poikasta kerralla, jotka kyllä syö kaiken tieltään, ja niitä ei tahdo ainakaan lemmikeiksi saada pois). Aika samalla hoidolla menee kuin sinirapukin.
-mintam-
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Onkos semmosia lähellä?

Viesti Kirjoittaja -mintam- »

Tuon mangroveravun hinta olisi 20 euroa näkyi nettikaupassa. Voi löytyä jostakin halvemmalla.
Itselläni marmorirapu ja ei ole yhtään ärhäkkä, vain jos monni tulee sen ja ruuan tielle niin voi sakset heilahtaa muttei kyllä haavoita kalaa. :D On yhden kerran meinanu saada poikasia mutteivat kehittyneet ja on hyvin aktiivinen otus valosalla ajallakin. Ei ole syönyt kuin vain pintakasvit ja yhtä puskaa jonka otin pois.
530-litran seura, 20-lirtan rapula ja kaksi kissaa.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.
Jykke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Itselläni on sinirapuja ja hyvin ovat tulleet toimeen 160 litran akvaariossa, piiloja vaan laittaa tarpeeksi niin hyvin tulevat toimeen. Noin 9 senttisiksi kasvavat joten eivät nyt ihan älyttömän kokoiseksi.

Kun laittaa käden akvaarioon niin sinirapu lähtee kyllä karkuun joten ei tarvi pelätä sitä, että nappaisi kiinni. Aika helppo hoitoisia ovat. laittaa vaan akvaarioon jotain vihreetä syötäväksi niin kasvitkin saavat olla rauhassa ja pohjakalojen ruuasta tykkää paljon.
L M
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja L M »

Vai on sinirapu niin pieni. Netistä kun luin niin sanoivat sen kasvavan 15-20 senttiseksi. Ajattelin että siinäpä varsinainen hummeri, mutta jos se noin pieneksi jää niin en minä sitten sitä pelkää. Jos en mangroverapuja mistään löydä niin voisin laitaa pari sinirapua ja jos ne kasvavatkin jäteiksi niin hankitaan sitten isompi allas.
I like them fresh!
Jykke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Isompi noista siniravuistani ei ole tainnut joulukuun jälkeen vaihtaa kertaakaan kuortaan eli on ollut tuon noin 9 senttiä jo 5 kuukauden ajan joten tuskin se tosta hirveästi kasvaa, kun ennen sitä vaihtoi kuorta noin kerran kuussa.
mamitar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamitar »

Meidän sinirapu tulee ottamaan kädestäni/sormistani pohjatabletin :D Aivan nätisti ottaa eikä ole edes yrittänyt napata saksillaan kiinni sormesta. Tämän jälkeen peruuttaa piiloon syömään saalistaan. Niin "kesy" sentään ei ole, että tämä joka kerta onnistuisi :mrgreen: Vekkuli kaveri! Tuli mieleen, että mitä kaloja teillä toisilla sinirapujen omistajilla on rapujen kanssa samassa altaassa? Entä mahtavatko kaksi urosrapua samassa akvassa tulla toimeen?
510 l. kalasoppa-allas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”