Mattosuodatin pölhäyttelee

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
klassik
Junior Member
Junior Member

Mattosuodatin pölhäyttelee

Viesti Kirjoittaja klassik »

Mulla on tuollainen Eheim compact 1000 l/h yhdistettynä lieriön muotoiseksi tehtyyn suodatinmattoon.
Matto on keskikarkeaa ja virtausnopeus n.8,5 cm/min. Suodatin on ollut käytössä vajaan vuoden.
Nyt se on alkanut toisinaan pölhäyttää ruskeahkoa "lietevettä" ulostuloputkesta.
Mulla oli aiemmassa altaassa Järven ohjeiden mukaan tehdyt sisäsuodattimet, eikä niiden kanssa
ollut mitään ongelmia.
Suodattimina on noita 2 ja Eheim 2252, litroja 600, onko suodatus riittämätön tuon kokoiseen altaaseen, hiekkapohjaiseen sellaiseen? Kalastosta, hoitorutiineista ja vesiarvoista sitten myöhemmin toisella osastolla :) Vesi on nimittäin hieman vihertävän sameaa jatkuvasti :roll:
Mikä neuvoksi tuon suodattimen suhteen, pesuko...jos, niin voinko käyttää tuon vanhan maton, mikäli alan värkätä siitä toisenlaisen, eli Järven mallin mukaisen suodattimen?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Re: Mattosuodatin pölhäyttelee

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ihan huoletta voit pestä toisen suodattimista. Kyllä se kuitenkin vuodessa jo aika lailla töhkää itseensä on kerännyt.

Ja jos meinaat matosta jotain muuta väsätä niin toki voit käyttää samaa mattoa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
ansi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ansi »

ettei sulla imuputki ime niitä mattosuodattimen "hyviä" pohjalietteitä?
klassik
Junior Member
Junior Member

Tässä versiossa ei ole imuputkea lain [;)] vain lieriö, jossa reikä pumpulle. Mutta täytyypä tarkistaa pumpun sijainti, ettei vaan olisi imuaukko kiinni osittain matossa...Vanhahan tuo on jo, varmaankin tosiaan pesun ja muodonmuutoksen tarpeessa :mrgreen:
Paremmin "pelittää" nuo Järven mallilla tehdyt suodattimet, n. 2,5 vuotta jo käytössä yhtäsoittoa, vesi kristallinkirkasta eikä muitakaan ongelmia :)
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Tavallaan jokainen suodatin varmasti vuotaa pikkuroskaa takaisin veteen - homma on et ne vaan kerää sitä vielä enemmän. Satunnainen pölläyttely on tietysti jonkinlainen esteettinen ongelma, en kuitenkaan usko että varsinaiseti biologinen. Itse puristelisin ehkä varovaisesti mattoa ennen vedenvaihtoa, näin saisi suuren osan roskasta pois helposti.
Minä juon nyt kahvia!
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Mattosuodattimesta voi myös lapolla yrittää saada suurimmat irtotöyhkät pois vedenvaihtojen yhteydessä. Tai näin ainakin minä olen tehnyt silloin tällöin. Ei sitten pölläyttele niin paljon siinä välissä.
klassik
Junior Member
Junior Member

Olen usein lapolla imaissutkin pinnalta...ei siinä mitään kyllä ole ollut nähtävissä :? Nyt kuitenkin poistin suodattimen, ja sisällä kirkasvesitilan pohjalla
oli arviolta 3 dl sen ittensä näköistä löysää tavaraa, ei tosi tuoksahtanut millekään 8O Virittelen värkeistä uuden suodattimen :)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Sitä "itseään" siellä kirkasvesipuolella jotkut kutsuu aktiivilietteeksi ja se on ihan asiallista tavaraa. Sitä ei pidäkään mennä toimivasta mattosuodattimesta lappoilemaan.
klassik
Junior Member
Junior Member

Ulkopuolelta olen joskus letkulla pintaa imaissut. :) Olipa kyllä melkoiset aktiivilietteet, en ole ennen nähnyt moista enkä noin isoa yhtenäistä läjää. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”