Olen tavattoman ihastunut monnisiin, erityisesti pandamonnisiin, ja akvaarion sisustusta ja kalastoa lähden niiden ehdoilla rakentamaan. Se mikä minua mietityttää on monnisten parveutuminen. Jos pandamonnisia olisi n.6-12 yksilöä ja joukkoon ottaisi vaikkapa neljä(tynkäparvi) naamiomonnista, tuntisivatko ne olevansa parvessa pandojen kanssa, vai olisiko parempi vain ottaa kumpaakin/toista lajia reippaasti? Entä miten lajitietoisia monniset ovat? Jos niitä pohjahiekalla uispaa useampaa lajia, uivatko ne kiltisti sekaisin vai erottautuvat kukin omanlaistensa parveen?
Muuta kalastoa olen suunnitellut: mustaneontetroja kunnon parvi, piikkisilmiä, muutama partamonni(samaa sukupuolta), juovaokamonni kiehtoo myös silmää ja sellainen oli äidin akvaariossa kun olin lapsi. porskuttaa samainen kala vieläkin yli 20vuotiaana tädin akvaariossa. Hauskan näköinen mosso, sellaisen tahtoisin. Pohjalle saattaa kuitenkin tulla liian ahdasta(?) kun vielä kaverin vanhempien unohtuneesta lima-altaasta käydään kaverin kanssa hakemassa eloonjääneet, kolme plekoa. Mitä lajia edustavat ei aavistustakaan, mutta jos en tunnista itse niin pistän kuvia tänne. Tätä kautta ainakin Voi yrittää löytää niille sopivammat kodit. Itsellä ei ole mahdollisuutta ottaa isompaa allasta.

Altaan lämpötila tulisi siihen 24-25 c, vesi pehmeää ja pH 7 pintaan. aikaisemmin ajattelin ylemmän kerroksen isoksi kalaksi ottaa kauniin taistelukalan, mutta lueskeltuani enemmän ymmärsin, että taisto viihtyy lämpimämmässä kuin useimmat monniset, joten nyt jotain rauhallista isompaa pinnan tuntumassa viihtyvää kalaa tai haaremia olisin vailla. Saa suositella. Saa neuvoakin.