Monnisista ja muista

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Raastin
Starting Member
Starting Member

Monnisista ja muista

Viesti Kirjoittaja Raastin »

Olen vihdoin ja viimein saamassa kohtapuoliin ihan ikioman akvaarion. Kokoa altaalla tulee olemaan 200l(100x40x50). Intoa, tietoa ja taitoakin löytyy, mutta se, mikä tekee aloittelijasta harrastajan,omakohtainen kokemus, puuttuu. Siitä syystä hiukan viisaammiltani kyselisin. :)
Olen tavattoman ihastunut monnisiin, erityisesti pandamonnisiin, ja akvaarion sisustusta ja kalastoa lähden niiden ehdoilla rakentamaan. Se mikä minua mietityttää on monnisten parveutuminen. Jos pandamonnisia olisi n.6-12 yksilöä ja joukkoon ottaisi vaikkapa neljä(tynkäparvi) naamiomonnista, tuntisivatko ne olevansa parvessa pandojen kanssa, vai olisiko parempi vain ottaa kumpaakin/toista lajia reippaasti? Entä miten lajitietoisia monniset ovat? Jos niitä pohjahiekalla uispaa useampaa lajia, uivatko ne kiltisti sekaisin vai erottautuvat kukin omanlaistensa parveen?
Muuta kalastoa olen suunnitellut: mustaneontetroja kunnon parvi, piikkisilmiä, muutama partamonni(samaa sukupuolta), juovaokamonni kiehtoo myös silmää ja sellainen oli äidin akvaariossa kun olin lapsi. porskuttaa samainen kala vieläkin yli 20vuotiaana tädin akvaariossa. Hauskan näköinen mosso, sellaisen tahtoisin. Pohjalle saattaa kuitenkin tulla liian ahdasta(?) kun vielä kaverin vanhempien unohtuneesta lima-altaasta käydään kaverin kanssa hakemassa eloonjääneet, kolme plekoa. Mitä lajia edustavat ei aavistustakaan, mutta jos en tunnista itse niin pistän kuvia tänne. Tätä kautta ainakin Voi yrittää löytää niille sopivammat kodit. Itsellä ei ole mahdollisuutta ottaa isompaa allasta. :?
Altaan lämpötila tulisi siihen 24-25 c, vesi pehmeää ja pH 7 pintaan. aikaisemmin ajattelin ylemmän kerroksen isoksi kalaksi ottaa kauniin taistelukalan, mutta lueskeltuani enemmän ymmärsin, että taisto viihtyy lämpimämmässä kuin useimmat monniset, joten nyt jotain rauhallista isompaa pinnan tuntumassa viihtyvää kalaa tai haaremia olisin vailla. Saa suositella. Saa neuvoakin. :D
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Monnisista ja muista

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Jotkut eri monnislajit yhtyvät hyvin samaan parveen, osa lajeista taas pysyttelee omissa oloissaan. Kyseisestä suunnittelemastasi yhdistelmästä itsellä ei ole kokemuksia, joten en arvaa miten käy. Jos noita molempia halajat niin suosittelisin ottamaan molempia vähintään yleisesti suositellun parviminimikoon verran.

Juovaokamonnin jättäisin suosiolla hankkimatta tuohon altaaseen ja kuten hoksasit niin taistokaan ei oikein sovi lämpötilavaatimusten puolesta.

Jahka saat jotain osviittaa mitä nuo "lima-altaasta" tulevat monnit ovat niin on helpompi kommentoida niitten sopimisesta altaaseesi.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Itse ottaisin toiseksi monnisparveksi esim. korumonnisia. Liikkuvat enemmän kasvien joukossa ylemmissä vesikerroksissa, jolloin pohja ei käy niin ahtaaksi vaikka plekoja tulisikin. Kannattaa kuitenkin yrittää selvittää plekojen laji/lajit, kuten suunnittelitkin, ja vaikka jo ennen siirtoa.

Mitään tynkäparvia ei kannata alkaa hankkia, vaan kunnon parvi heti alkuun, niin viihtyvät paremmin.

Meillä on saman kokoisessa (pohja 100 cm x 40 cm, korkeus 50 cm. parempi olisi 100x50, korkeus 40) parvet helmimonnisia, mustaselkämonnisia ja erisortin korumonnisia. Liikkuvat kukin miten sattuu, eivät hirveästi piittaa lajien välisistä eroista. Parveen keräännytään kun säikähtävät, ja kun lepäilevät. Nukkumapaikat melko vakiot, helmimonniset vasemmassa takakulmassa, mustaselkämonniset oikeassa ja korumonniset siinä välissä. Aina kuitenkin osa porukasta "väärissä" paikoissa.

Toisen parven valinnassa kannattaa muistaa, että monniset voivat risteytyä keskenään. Ei-toivottujen risteymien välttämiseksi paras keino on valita erimuotoisia ja/tai -värisiä lajeja. Ja kun parvi on riittävän suuri (=vastakkaisen sukupuolen edustaja löytyy oman lajin joukosta), risteytyminen on epätodennäköistä. Meillä esimerkiksi korumonnislajit kutevat keskenään, kuitenkin mieluummin oman lajin edustajan kanssa. Mätimunat tulee aina syödyksi, joten jälkikasvua ei onneksi tulossa. Muiden monnisten kanssa eivät innostu kutemaan. Samoin muut kutevat oman lajin kesken.

Pandamonniset muistelen helposti risteytyväksi lajiksi.

Toisessa akvassa yksittäisiä monnisia, muodostavat parven tai jonkun sortin porukan ainakin. Ovat vielä niin nuoria, ettei lisääntymishommista ole kiinnostuneita. Joukossa yksi selkeästi erilainen, joka ei välitä kavereiden seurasta. Nukkuvat yleensä takakulmassa, tämä yksi ei. Ruoka-aikaan kyllä tunkee samaan paikkaan.

Suunnitelmasi muutamasta partamonnista voi aiheuttaa ahtautta, riippuu yksilöistä.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Raastin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Raastin »

En tiennytkään, että eri lajiset monniset voivat risteytyä keskenään ihan seura-akvaario olosuhteissa.
Kiitän vastauksista. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”