En tiedä mitä pitäisi tehdä näille poikasille, ovat niin pieniä ja en uskalla siivota nyt allasta etteivät joudu viemäriin. Platytkin on vajaa 1cm pitusia ja uskoisin että tuossa isossa altaassa nuo ahneet kalat söisivät ne.
Sukarapujen lisääntyminen
Valvoja: Moderaattorit
-
-mintam-
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Onkos semmosia lähellä?
- Sukupuoli: Nainen
Re: Sukarapujen lisääntyminen
Tutkin allastani ja löysin kolme pientä kirsikkasukaravun poikasta!
Nyt huolenani on nuo platyn poikaset, voivatko syödä pienet sukasenpoikaset?
En tiedä mitä pitäisi tehdä näille poikasille, ovat niin pieniä ja en uskalla siivota nyt allasta etteivät joudu viemäriin. Platytkin on vajaa 1cm pitusia ja uskoisin että tuossa isossa altaassa nuo ahneet kalat söisivät ne.
530-litran seura, 20-lirtan rapula ja kaksi kissaa.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.
-
vallumaarit
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
Mä lappoan aina ensin vaaleaan ämpäriin ja noukin sieltä takas poikaset. Tosin siinä usein tarvii suurennuslasia, on ne niin snadeja aluksi. Mutta erottuvat kyllä vaalealta pohjalta ja liikkuvatkin reippaasti.
-
nallu80
- Advanced Member

Huomasin äsken muutaman millin pituisen rapuvauvan, näytti kirsikkasukaravulta. Ostin reilu kuukausi sitten kirsikkasukarapuja ja yksi niistä kantoi munia. On varmaan sen jälkeläisiä. Toivotaan, että tulisi lisää.
Tänään on vedenvaihtopäivä. Täytyy tehdä se varovasti. Onneksi tuo pikku rapunen tuntuu viihtyvät sammalpuskassa, niin saa olla siellä rauhassa.
-------------------------
Tulisukarapunaaras kantaa munia
Ja nyt on aivan varmasti munia, koko vattanalunen täynnä. Jo tätä on odotettukin. Ihanaa! Vihdoin ja viimein uskon, että rapulassa on kaikki kunnossa.
Mikä siinä muuten on, että ravun toiselta puolelta munia ei erota lainkaan niin selvästi, kun tältä toiselta?
Tänään on vedenvaihtopäivä. Täytyy tehdä se varovasti. Onneksi tuo pikku rapunen tuntuu viihtyvät sammalpuskassa, niin saa olla siellä rauhassa.
-------------------------
Tulisukarapunaaras kantaa munia
Mikä siinä muuten on, että ravun toiselta puolelta munia ei erota lainkaan niin selvästi, kun tältä toiselta?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
-
nallu80
- Advanced Member

Kuinka monta tulisuka/kirsikkasukarapua voi pitää 63-litraisessa altaassa? Aloin tätä miettimään, josko nuo innostuvat lisääntymään. Olen bongannut yhden kumpaakin lajia kantamassa munia.
-
-mintam-
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Onkos semmosia lähellä?
Ton kokoseen altaaseen mahtuu ainakin tuhat sukarapua uiskentelemaan. 
530-litran seura, 20-lirtan rapula ja kaksi kissaa.
-
nallu80
- Advanced Member

No, ehkä hieman liikaa-mintam- kirjoitti:Ton kokoseen altaaseen mahtuu ainakin tuhat sukarapua uiskentelemaan.
-
mickey2004
- Senior Member

Aloitan tällä!
Heippa!
Eli itse aloitan rapulan ostamalla sinne 20-25 tulisukarapua. Ostan ne työkaveriltani, jolla ne on isossa akvassa kalojen kanssa ja siellä ovat lisääntyneet villinä. Niitä on viety lemmikkiliikkeeseen myyntiin kymmeniä ja minä hean tänään ne omani ja silti niitä on pitkälti yli toista sataa!
Toivon että ne omani alkavat tuosta sitten lisääntymään
.
Eli itse aloitan rapulan ostamalla sinne 20-25 tulisukarapua. Ostan ne työkaveriltani, jolla ne on isossa akvassa kalojen kanssa ja siellä ovat lisääntyneet villinä. Niitä on viety lemmikkiliikkeeseen myyntiin kymmeniä ja minä hean tänään ne omani ja silti niitä on pitkälti yli toista sataa!
Toivon että ne omani alkavat tuosta sitten lisääntymään
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
-
Reaven
- Starting Member

- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Mies
Tuodaanpa aihetta taas pinnalle, kun itsellä sukaravut on alkaneet kantaa munia ja pari yksityiskohtaa herättää kysymyksiä.
Mitä muutaman haun jälkeen ymmärsin, niin munat roikkuu matkassa 3-4 viikkoa, sikäli kun homma toimii... eli ilman ulkopuolisia häiriöitä, jotka aiheuttavat "ennenaikaista" kuorenvaihtoa tai munien pudottamista, sukaravut lisääntyvät (turhankin) helposti.
Ilmeisesti ymmärsin oikein?
Kyseessä siis pitäisi olla viher- ja kirskikkasukarapuja.
Nyt, kun noista 19 sukaravusta pyöreästi puolet kantaa munia, olen tehnyt sellaisen havainnon, että munien värit vaihtelee ravuittain. Parilla selkeästi kirsikkasukarapua muistuttavalla munat on valkoisia kun taas lopuilla viher- ja kirsikkasukaravuilla on selkeästi tummempia.
Onko kyseessä kenties epäonnistunut hedelmöittyminen vai lajikohtainen "väritys"?
Mitä muutaman haun jälkeen ymmärsin, niin munat roikkuu matkassa 3-4 viikkoa, sikäli kun homma toimii... eli ilman ulkopuolisia häiriöitä, jotka aiheuttavat "ennenaikaista" kuorenvaihtoa tai munien pudottamista, sukaravut lisääntyvät (turhankin) helposti.
Ilmeisesti ymmärsin oikein?
Kyseessä siis pitäisi olla viher- ja kirskikkasukarapuja.
Nyt, kun noista 19 sukaravusta pyöreästi puolet kantaa munia, olen tehnyt sellaisen havainnon, että munien värit vaihtelee ravuittain. Parilla selkeästi kirsikkasukarapua muistuttavalla munat on valkoisia kun taas lopuilla viher- ja kirsikkasukaravuilla on selkeästi tummempia.
Onko kyseessä kenties epäonnistunut hedelmöittyminen vai lajikohtainen "väritys"?
"You must cut down the mightiest tree in the forest... with... A HERRING!"
-
-matokani-
- Senior Member

Olen niin iloinen. Ostin viime kuussa 10 sukarapua ja silloin kun ne sain, yksi kantoi munia. Nyt en vähään aikaan nähnyt sitä joka niitä munia kantoi ja mietin että onkohan ne poikaset kuoriutuneet. Voi olla. Yritin tihrustaa niitä, mutta en nähnyt (niin kovin pieniä). Eilen illalla noita rapuja siis tiirailin ja huomasin että nyt 2 rapua kantaa munia!
Ja mun mielestä kumpikaan niistä ei ollut se aiemmin kantavana oleva. Jippii! Kirsikat ollut jo kuukausia eikä munia näy, mutta uudet ravut yllätti! 
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Ihanaa!!-matokani- kirjoitti:Olen niin iloinen. Ostin viime kuussa 10 sukarapua ja silloin kun ne sain, yksi kantoi munia. Nyt en vähään aikaan nähnyt sitä joka niitä munia kantoi ja mietin että onkohan ne poikaset kuoriutuneet. Voi olla. Yritin tihrustaa niitä, mutta en nähnyt (niin kovin pieniä). Eilen illalla noita rapuja siis tiirailin ja huomasin että nyt 2 rapua kantaa munia!Ja mun mielestä kumpikaan niistä ei ollut se aiemmin kantavana oleva. Jippii! Kirsikat ollut jo kuukausia eikä munia näy, mutta uudet ravut yllätti!
Mulla on 3 sukarapua (ilmeisesti kirsikkasukarapuja, 1 punainen, 1 vaalea ja 1 rusehtavan punainen) ja haluisin kans et lisäntyisivät...vaan taitavat olla samaa sukupuolta (??)
102 l seura-akvaario sekalaisella jengillä.
-
-matokani-
- Senior Member

Täällä vaan onni jatkuu! Havaitsin eilen että myös yksi kirsikkasukarapu on kantamassa munia! Eli nyt löytyy peräti 4 mammaa!
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).