Appelsiinipleko kiekkolaan
Valvoja: Moderaattorit
Appelsiinipleko kiekkolaan
Sopiiko appelsiinipleko kiekkokalojen seuraan? Syökö kasveja?
-
- Member
Re: Appelsiinipleko kiekkolaan
L-75 löytyy täältä ja ei vielä ole puolen vuoden kiekkolassa oloaikana tuhonnut kasveja tai haitannut kiekkojen elämää. Toisaalta lämpötilavaatimuksensa suhteen ei pitäisi olla kovin lämpimässä (eri lähteistä 24-26), mutta ei ole ollut moksiskaan 28 asteen lämpötilasta. Tykkää kyllä kaivaa hienoa hiekkaa. Enemmän L-200 Topaasi syö miekkakasvinlehtiä kuin Appelsiinipleko.rausku007 kirjoitti:Sopiiko appelsiinipleko kiekkokalojen seuraan? Syökö kasveja?
(Vähän OT, kun mun aplari ei ole kiekkolassa.) Mutta siis, aluksi se oli 25 asteen lämpötilassa eikä juuri liikkunut yhtään minnekään. Vaihdoin altaasta toiseen ja nyt on 27 (välillä helteillä 28..) astetta. Välittömästi alkoi liikkua enemmän ja olla näkösillä. Eli ainakin tämä yksilö pitää selvästi lämpimämmästä vedestä kuin viileästäThomas29Hki kirjoitti: Toisaalta lämpötilavaatimuksensa suhteen ei pitäisi olla kovin lämpimässä (eri lähteistä 24-26), mutta ei ole ollut moksiskaan 28 asteen lämpötilasta. Tykkää kyllä kaivaa hienoa hiekkaa.

Niin ja en ole kyllä kertaakaan kasvien kimpussa nähnyt, kesäkurpitsa kyllä maistuu!
-
- Junior Member
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Tas
En suosittele! Itsellä on vieläkin, mutta ei kauaa enään...Nyt on käynyt jo 2 kiekolle kehnosti. Aamulla oli kyljet syöty ja henki pois, ei varmasti mikään tuskaton kuolema... 

Re:
Meillä on miekkasvien lehdet osittain puhkikaluttuja, syö ehkä levää mutta samalla pilaa kasvien lehdet.CrystalCat kirjoitti:Kyllä täälläkin on aplari kiekkoaltaassa ja ilman ongelmia. Lämmöt on jossain keskimäärin 29 C. Katsoppa haulla aiempaa keskustelua kiekkoaltaan pohjakalastosta, siellä muistaakseni keskusteltiin myös appelsiineista.
Ei syö kasveja.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
-
- Junior Member
Mielenkiintoista. Kyllä nuo yleensä jättävät kasvit rauhaan, vaikkakin Datz väittää niiden olevan omnivore, eli kaikkiruokainen. Sinulla on siis ensimmäinen appelsiini, jonka kuulen syövän kasveja (tai siis levää siitä pinnalta, yhtäkaikki kasvit on rikki). Voihan se olla persoonallinen mieltymyskin, tai annetun ravinnon koostumuskysymys (kiekkoaltaassa kylläkin luulisi saavan tarpeeksi viherruokaa). Tietysti on olemassa pieni mahdollisuus että se ei olekaan "aito" appelsiini, mutta luulisin kyllä sinun tunnistavan lajin.
No, tällaisia monologi-pohdintoja täältä tänään
.
No, tällaisia monologi-pohdintoja täältä tänään

Hullu saa olla, muttei tyhmä.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Kaikki ruokaisiahan nuo ovat ja on sattumankauppaa, jos sattuu tykkäämään kasvien kaluamisesta. Usein tarjottu kurpitsa tai kurkku voi auttaa, mutta meillä ei koske kasveihin, eikä myöskään tarjottuun kesäkurpitsaan. Ingo Seidelin L-monnikirjassa lämpötilasuositus on 26-30.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Viesti:
Meillä on ollut kiekkolassa ilman ongelmia jo pari vuotta. En ole nähnyt, että olisi kasveja nakertanut vaan meillä nuo muut plekot hoitavat sen homman. Kiekkolassa vesi 29-30 asteista ja appelsiini tuntuu viihtyvän vallan mainiosti.
-
- Advanced Member
Mä sain vuosi sitten kiekkonkaupan yhteydessä 2kpl appelsiiniplekoa, ovat siis sellaisen 3-vuotta ollu kiekkojen kanssa eikä mitään ongelmaa. Ja hyvin ne kestää lämpöäkin. Akvaariossa oli viikon verran 32c. lämmintä kun jotenkin oletin että siihen lämmittimen säätöihin voi luottaa
Siitäkin selvis ilman mitään ongelmia ja söi hyvin. Appelsiineista sanotaan ettei ole niin arkoja, mutta mun ovat kyllä, pysyvät piilossa isossa kannossa.

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Meidän appelsiini taas on jatkuvasti esillä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Junior Member
Jokaisessa plekossa on aina se kyljille hakeutumisen riski. Itse olen tästä syystä joutunut 2 partamonnia hävittämään. Mutta esim. meidän purjesampimonnille ei kylkilima maistu. Kerran on käynyt maistelemassa, mutta ei ilmeisesti tykännyt, koska tämän ainokaisen kerran jälkeen ei ole kyljillä käynyt. Yksilöitä nämäkinIbe kirjoitti:En suosittele! Itsellä on vieläkin, mutta ei kauaa enään...Nyt on käynyt jo 2 kiekolle kehnosti. Aamulla oli kyljet syöty ja henki pois, ei varmasti mikään tuskaton kuolema...

50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit ry
täälläkin kiekkojen altaassa 450 lit.asustelee appelsiinipleko.ei ole ainakaan toistaiseksi muita häirinnyt.melko pieni toki vielä.
Itseasiassa mulla on noita kaksi kappaletta ja ovat hieman erinäköisiä toisiinsa verrattuna. toinen noin 15cm ja isompi yli 20-25cm.CrystalCat kirjoitti:Mielenkiintoista. Kyllä nuo yleensä jättävät kasvit rauhaan, vaikkakin Datz väittää niiden olevan omnivore, eli kaikkiruokainen. Sinulla on siis ensimmäinen appelsiini, jonka kuulen syövän kasveja (tai siis levää siitä pinnalta, yhtäkaikki kasvit on rikki). Voihan se olla persoonallinen mieltymyskin, tai annetun ravinnon koostumuskysymys (kiekkoaltaassa kylläkin luulisi saavan tarpeeksi viherruokaa). Tietysti on olemassa pieni mahdollisuus että se ei olekaan "aito" appelsiini, mutta luulisin kyllä sinun tunnistavan lajin.
No, tällaisia monologi-pohdintoja täältä tänään.
Päivisin näkee lähinnä nuolevan kantoja, mutta syövät öisin syövät jokapaikasta, lasista, kasveista ja kasvit ohentuvat enemmän jos ruokinnan määrästä pihistelen.
En ole perehtynyt pahemmin plekoihin mutta kyllä nuo appelsiini plekoilta näyttävät.
Jos kerran syövät kurkkua ja kesäkurpitsaa niin mitä eroa siinä on miekkakasviin.
Levä näyttää oisin maistuvan etulasistakin ja jos eivät syökkään kasveja niin karhea suuosa kuitenkin vahingoittaa kasveja.
Pistän kuvia molemmista jos kun ovat kuitenkin hieman erinäköisiä ( sukupuoli? )...
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-
- Junior Member
Laita ihmeessä kuvaa, niin ihmetellään asiaa. Yleensä plekoilla sukupuolierot ovat "karvoituksesta kiinni", eli koiras on karvaisempi (piikkisempi). Ei tule mieleen plekoa, jossa naaras olisi ns. erinäköinen kuvioiltaan yms. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö sellaisia olisi, minä vaan en niistä tiedä, kun en mikään asiantuntija ole
.

Hullu saa olla, muttei tyhmä.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Tas
Hyvin tämä suhteellisen vanhaksi huomaamani aihe virkosi henkiin
Mutta niin...Olen myös huomannut, että kurkkun palojen tarjoaminen auttaa siihen, ettei miekkakasvit ole niin imeskeltyjä...
Rohkea mun aplari on kun mikä, tulee syömään salamana muikkumiksiä kiekkojen nokan edestä...luulen, että siitä on oppinut läheisempään kontaktiin kiekkojen kanssa...

Rohkea mun aplari on kun mikä, tulee syömään salamana muikkumiksiä kiekkojen nokan edestä...luulen, että siitä on oppinut läheisempään kontaktiin kiekkojen kanssa...
Puhuessanne appelsiiniplekosta, kumpaa tarkoitatte L-75 vaiko L-124? Googlatessa appelsiiniplekoa löytyy molemmat
Mitäs eroa plekoilla on, vai onko mitään? Kumpi siis paremmin sopii kiekkolaan?

Kaikki on mahdollista sille, joka osaa kehrätä...