Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Moikka! Kysyisin siitä että onko välttämätöntä että aloittelijalla pitää olla suunnilleen 100 litran akvaario?
olen hankkimassa akvaarion joka on mp-aquastar 54l , haluaisin tietää? Kiitos jos vastaatte!
Mitä isompi akvaario on, sitä paremmin sen vesiarvot säilyvät vakaina vaikka hoitoa ehkä hieman laiminlyötäisiin / tehtäisiin jotain väärin. Pienemmissä altaissa on ongelma juuri tässä, eli reagoivat herkästi aloittelijoiden (ja miksei muidenkin! ) virheisiin. Itselläni on sellainen käsitys että pienet altaat täytyy huoltaa todella tarkasti, vedenvaihtoja voi joutua tekemään pari-kolmekin kertaa viikossa (toki kalastosta riippuen, aloittelijat usein haalivat liikaa kaloja ja liian isoja kaloja pikkualtaisiin).
100 litraa on hyvä aloitusallas, mahtuu usein hyvin vielä asuntoon ilman suurempia sisustusmuutoksia ja vesimäärä antaa joitakin virheitä vielä anteeksi.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Elikkä tota noin pitäs hankkii iso akvaario näin heti ekaks akvaarioks?!
Kysyisin vielä että kun oon lomalla yhen viikon niin että vaikuttaako se paljon jos en ole paikalla?
vai olisiko parasta pyytää joku kaveri vaihtamaan vesi siinä viikon aikana?
muuten pidän haasteista olisi jotakin tekemistä täällä Inarissa,Lapissa olen tietenki hoitanut kaverini akvaariota että se on suunnilleen saman kokonen tai vähän pienenpiki!
No satalitrainen ei vielä ole edes iso.. Mulla on 317-litrainen ja saisi olla toiset 300 litraa isompi, ei vaan mahdu kämppään sen kokoista (tai no mahtuis jos ei olisi tuota kirjahyllyä eikä mies haraisi vastaan ). Kalat kestävät hyvin viikon syömättä (aikuiset kalat), sitä pidemmäksi aikaa kannattaa hankkia hoitaja vaihtamaan vettä ja ruokkimaan. Kannattaa todellakin hankkia aloittelijana 100+ -litrainen allas niin on paljon helpompaa sen hoito.
Niin ja tosiaan satalitraiseen ja sitä isompaan on jo vähän valinnanvaraa kalalajeissa, 50-litraiseen kun ei oikein mene kuin ihan pikkukaloja.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Vaikka se 54l aqua onkin haasteellinen, niin kannattaako minun aloittelijana oottaa se?? ei oikein mahdu tällä hetkellä iso aqua joskus myöhemmin ostan isomman kodin ja akvaarion!!!
128 litrainen ulkosuodattimella olisi varmaan jo aikamoinen helpotus hoidon suhteen. Ei kait se tila ole noin pienestä kiinni? Tuon kokoiseen saa jo laittaa jonkin kalankin! Toki pienemmälläkin voi aloittaa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
olen tyyppi joka pitää haasteista joten näin aloittelijana otan 54l aquan pliis älkää pitäkö mua hulluna, olen sentään hoitanut kaverin akvaariota ja se on pienempi!
Ei kai se 54l nyt mikään maailman haasteellisin akvaario ole. Lisäksi hinnaltaan huokeampi kuin isot. Jos kypsyttää kunnolla ja hoitaa vedenvaihdot ym. säännöllisesti niin ei se ongelmaksi muodostu. Ainut tosiaan että mahdollisia kalalajeja kokonsa puolesta karsiutuu mutta jostainhan se pitää aloittaa.
tuo oli täyttä asiaa!!
ei se 54l oo mikään iso mut onhan siinä tarpeeks haastetta!
Kysyisin että montako kertaa päivässä kalat pitäs ruokkii?
oisko 2-3vai 4-5 kertaa?
Jos on viikonkin poissa kotona, laadukas ruokinta-automaatti voi olla hyvä hankinta. Aikuiset kalat yleensä kestävät kyllä viikon paaston, mutta pidemmäksi ajaksi en jättäisi ilman ruokaa. Jos kalasto on kevyt, ei vedenvaihtoonkaan tarvitse ketään pyytää.
Aluksi, kun kalat ovat poikasia, niitä ruokitaan 2-4 kertaa päivässä. Sitten aikuisina 1-2 kertaa. Riippuu vähän lajistakin.
No oishan se ruokinta automaatti kätevä, minkä hintasia ne yleensä on?
ois kätevää kun olen lomalla vähän yli viikon ois automaatti , kyl vois naapurinkin pyytää ruokkimaan ja vaihtamaan ve'et!