Moi.Olen uusi merivesi harrastaja
Haluaisin kuula kokemuksia merisiilistä ja meritähdestä
Käyttäytymisestä ja mitä ne syövät (onko apua viherlevä ongelmaan)
Pienen akvaarion ongelma . Itse en vanhassa 700 l:n altaassa sitä huomannut. Kalkkilevä ja korallit kasvoivat ihan kiitettävästi. Mutta puhut ihan asiaa eli kannattaa pienemmässä akvaariossa huomioida.
Se oli 450-litrasessa altaassa alkuvaiheessa, ennen ballingia. Eiköhän merisiili nyt pärjäisi tuolla ihan hyvin, mutta tykkään niin paljon kalkkilevästä, ettei viitsisi laittaa siiltä sinne. Toisaalta Diadema Setosum tai Mespilia Globulus olis hirveen kivoja tuonne. Ehkä D.Setosum on vähän turhan iso? Kaudernien kanssa olis kivan näköistä varmasti.
Asetettuun kysymykseen vaikea vastata 100% kun ei tiedä mikä levä eikä altaan speksejä, mutta 99% varmuudella uskallan sanoa että siili tai tähti yksistään ei tuo ratkaisua ongelmaasi. Joko sinulla on vielä allas kypsymässä ja normaali levävaihe tai sitten jostain muusta syystä akvassasi on liikaa ravinteita (mitkä vesiarvot?, onko kalastoa liikaa ja ruokitko liian paljon?, mikä valaistus?, entä vedensuodatus/vaahdotin ratkaisusi?, ja ennen kaikkea, mikä on se ongelmalevä? (saatko kuvaa?)).
Merisiilit ja -tähdet (jotkut lajit) kyllä syövät myös ns ongelmaleviä, mutta eivät siinä määrin että auttaisivat leväongelman kanssa. Ja ne eivät sovi kaikkiin akvaarioihin. Esim sininen Linkia laevigata meritähti vaatii ison akvan, ja monet merisiilit ovat kauniita kalkkileviä syöviä tankkeja jotka sisustavat akvan uuteen uskoon jatkuvasti. Mutta toki ovat tosi kiinnostavia. Minulla oli yksi musta siili aikaisemmassa purkissa (750 litraa). Nyt kun olen pienemmässä kokoluokassa en siiliä ota lähinnä sen takia että elävää kiveä on sen tarpeita ajatellen niukanlaisesti (syövät kalkkilevää kuortansa varten). Mutta kuten raa mainitsi, Mespilia globulus on nätti ja siili kiltimmästä päästä. Ja se syö myös tietääkseni muita kuin kalkkileviä, mutta ei poista leväongelmaa!
Kiitos vastauksista. .En saa kuvaa kun revin kaikki levät pois
Siellä on kupla levää ja samassa paikoissa kasvaa kauniin vihreää läpikuultavaa levää vaikea sanoa täsmällisesti minkälaista.mutta on kun olisi vaahteran lehtiä nippu.
Kasvaa nopeasti.ongelma tuli,kun laitoin 150w halogeenin missä on myös siniset loisteputket 2 kpl.
Akvaario on noin 6 kuukautta ollut toiminnassa
koko 250l
6kpl pieniä vuokkokaloja
1 kpl salarias fasciatus
1kpl merijänis
Erakko rapuja
Kotiloita
Vesi arvot ok mittaan säännöllisesti.
Siis onko kyseessä makrolevä? Kasvaako se kivissä? Se että sinulla on jänis, kotilot, Salarias jne jotka kaikki syövät mikroleviä viittaavat tähän. Googleta sana "Caulerpa", "Valonia", "Chlorodesmis", "Bryopsis" tai miksipä ei "reef aquarium macro algae" niin saat katsoa kuvia. Muuten, Caulerpat ovat myrkyllisiä ja vaikka niitä käytetään refuissa ravinteiden poistoon niin siinä on huomattavat omat riskinsä. Valonia taasen leviää kuin rutto ja sen poistaminen on erittäin vaikeata. Mithrax ravut 8"Emerald crab") kuulemma syövät niitä, mutta ravut ovat kaikkiruokaisia ja isompien yksilöiden on tiedetty popsivan myös niitä toisia akvan asukkaita joita ei haluaisi sieltä poistaa... (omakohtainen kokemus).
Mikään nykyisistä asukeistasi ei syö juuri makroleviä. Niiden poistaminen tai kurissa pitäminen onin eri juttu. Itse olen aikaisemmin suuremman akvan kanssa pitänyt välksäreitä, joista keltavälksäri (Zebrasoma flavescens) voisi sopia akvaasi. Se nyppii kivistä makrolevää laiduntaen aktiivisesti, mutta pääosan ruokaansa saa toki akvaristiltaan. Jos haluat siilin ja et välitä vaikka vähän kalkkilevää häviää niin ehdottaisin sinulle Mespilia globulusta, mutta se ei siis makroa tietääkseni syö.
Yritä ensin selvittää mikä levä on kyseessä, sitten saat helpommin selville miten sitä voisi luonnollisella tavalla poistaa/harventaa.
Harmi että revin ne levät pois.olisi pitänyt ottaa kuvia..Googletin kaikki vinkit mutta ei löytynyt.
Se levä kasvaa kivissä lähinnä se muistuttaa lehtisalaatia mutta on lyhyempää ja pyöreämpi
No niiiiiiiiiiiin nyt osu kohdalle
Olen kanssa nyppinyt pois kaiken minkä olen saannut ,muutamia on viellä kivien ja takalasin välissä.
Täytyy harkita purku hommia jos haluaa ne pois sieltä takaosasta.
Kauheasti kiitoksia kaikille kun olette viitsineet etsiä oikean levän .huonoilla neuvoilla,