Sinirihmauros äkeilee kutupuuhissaan

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
LumiHiutale
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Sinirihmauros äkeilee kutupuuhissaan

Viesti Kirjoittaja LumiHiutale »

Sinirihmauros äkeilee kutupuuhissaan ja se taitaa olla ihan normaalia ;-) Mutta kauanko tätä puuhaa täytyy muiden kalojen kestää?

Nyt muut sinirihmat kyhjöttävät altaan pohjalla tai kasviston suojissa. Eivät tule aina edes syömään :( Välillä neonsateenkaarikalat ja kardinaalitetratkin saavat kyytiä. Kutupuuhat alkoivat 5 päivää sitten ja kuplapesää on puhalleltu aktiivisesti. Välillä koiras ja naaras ovat väristelleet vierekkäin. Kutua en ole vielä nähnyt. Osa ongelmaa on, että taistouros käy häiritsemässä kutuparia.

Akvaario on uusi 400L ja kalasto seuraavanlainen:
- partamonni
- 5 sinirihmakalaa (joista epäilen kahden olevan koiraita)
- 15 kardinaalitetraa
- 8 neonsateenkaarikalaa
- taistelukala-koiras

Voiko sinirihmoja ja taistelukalaa pitää samassa akvaariossa? Ennen kutupuuhia elivät sovinnossa, mutta nyt kuteva sinirihmakoiras ja taistelukala menevät peräkkäin. Taistelukala ei oikein näytä pitävän sinirihman pesänrakennuspuuhista.
pgronb
Junior Member
Junior Member

Re: Sinirihmauros äkeilee kutupuuhissaan

Viesti Kirjoittaja pgronb »

Meillä taistelukala ja sinirihmat ei noteeraa toisiaan mitenkään, mutta taitaa riippua yksilöistä. Toisaalta 480l on tällä hetkellä aikamoinen viidakko, joten kalojen ei paljon tarvitse toisiaan tuijotella, jollei halua. Taitelukala varsinkin, viihtyy kasvisten seassa vaanimassa sukarapusia, joita ei kuitenkaan yleensä saa kiinni :mrgreen:

Olen tietoisesti pyrkinut siihen, ettei meillä noita kutupuuhia tulisi, kun olen kuullut juuri urosten uhitteluista. Olen laittanut siis toisen sisäsuodattimen puhaltamaan pintaan sen verran puhuria, ettei tule pesän rakentelusta mitään...Muut kalat meillä kyllä siis kutee, muttei rihmakalat.
Jos kuitenkin haluat vauvoja, haittaneeko piileskely niin kovasti? Se on kuitenkin ohimenevää, eikä yhteydenottojakaan ilmeisesti ole?
480l sekala, 60l +54l kovaa vettä:), kaksi kissaa ja koira
LumiHiutale
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Sinirihmauros äkeilee kutupuuhissaan

Viesti Kirjoittaja LumiHiutale »

Kaikkiaan tämä kesti n .10 päivää. Nyt meno on jo rauhoittunut, ja pahimmillaankin tuo oli vain pullistelua ja jahtailua. Varsinaisia fyysisiä vaurioita kalat eivät toisilleen aiheuttaneet. Taistoukko kävi lähinnä pullistelemassa kiduksiaan (tosi huvittavan näköistä - evät viuhtoo, pyrstö pörhöllään ja kidukset levällään :mrgreen: ) ja sitten mentiin peräkanaa vauhdilla. Ja tästä turhautuneena sinirihma jahtaili naaraita. Taisi ukoilla olla hormonit sekaisin, yhdessä vaiheessa rihmauros puhalteli pesäänsä vedensuosikin toisella puolella ja taisto toisella.

Kiitos vinkistä! Tuo vedenvirtauksen lisääminen kuulostaa hyvältä idealta, mulla on jo yksi sisäsuodatin ja ulkosuodattimen vedentulo aika pinnassa. Taidan perata pintakasveja, jotta vesi kiertäisi paremmin. Kalavauvat olisivat ihan kivoja, mutta olen vielä sen verran aloittelija näissä puuhissa, että haastetta on ilman pienokaisiakin ihan riittämiin.
"Ainoa syy ajalle on se, että kaikki ei tapahtuisi samaan aikaan."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”