Nauhavesihyasintista

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Nauhavesihyasintista

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Moikka!

Mulla on akvaariossa nauhavesihyasinttia (ostettu nimellä Eichhornia azurea), joka kasvaa siellä ihan reippaanlaisesti. Tämä kasvi kasvattaa lehdet vain kahdelle puolelle vartta ja lehdet ovat melko leveät. Ostin ko. kasvia lisää tuolta HAS:n huutiksesta (lapussa luki nauhavesihyasintti, Eichhornia azurea), mutta nämä yksilöt kasvattavat lehtiään vähän joka puolelle vartta ja lehdet ovat huomattavasti kapeammat.

Ilmeisesti mulla on nyt sitten altaassa sekä E. azurea että E. diversifolia, mutta kumpi on kumpi?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
plenty
Senior Member
Senior Member
Viestit: 712
Liittynyt: 23:27, 13.08.2004
Paikkakunta: Vantaa, HAS
Viesti:

Re: Nauhavesihyasintista

Viesti Kirjoittaja plenty »

Diversifolia on se, joka kasvattaa lehtiään ruusukemaisesti.
* Huvinsa kullakin! *
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Nauhavesihyasintista

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Kiitoksia vastauksesta. Täytyy varmaan tossa ensin juurruttaa tuo E. diversifolia kunnolla ja laittaa se sitten myyntiin. Mä olen näet ihan tykästynyt tuohon E. azurean hassuun ulkomuotoon, kun lehdet on vaan kahdella puolella, se näyttää jotenkin litistetyltä. [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
zeldu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 11:05, 19.04.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Nauhavesihyasintista

Viesti Kirjoittaja zeldu »

Pitääkö tätä nauhavesihyasinttia jotenkin avittaa, että alkaa tekemään lehtiä veden yläpuolelle? Muuten kasvi kasvaa huimaa vauhtia, mutta tuntuu ettei omin avuin lähde kasvamaan veden päälle.

Mulla on nyt yksi oksa sen verran pitkä, että alkaa jo varjostamaan akvaarion pinnalla muita kasveja...
Juwel Trigon 350L
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Viestit: 779
Liittynyt: 19:45, 26.02.2006
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nauhavesihyasintista

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

En itse päästä kasvamaan vedenpinnan yläpuolelle ollenkaan, vedenpinnan yläpuolelle lehtiä kasvatelleista kun ei saa pistokkaita eikä kelluslehdet totu upoksissa olemiseen. Helposti se kyllä noita tuollaisia lehtiä kasvattelee, jos vaan antaa.
E. azureaa lisätään samoin kuin köynnöstäviä eli katkaisemalla varsi ja istuttamalla uudestaan. Kannattaa katkaista varsi jostain puolen välin paikkeilta (niin että pintaan on matkaa ehkä 20-30 cm), niin vanhaan varteen kasvaa uusia pikkualkuja katkaisukohdan tienoilta.
Viimeksi muokannut Fisuliina, 11:02, 16.07.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Nauhavesihyasintista

Viesti Kirjoittaja millia »

Nauhavesihyasintti alkoi meillä kasvattaa lehtiä pinnan yläpuolelle siinä vaiheessa kun pinnan myötäisesti kasvavaa vartta on jotain arviolta puoli metriä.
zeldu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 11:05, 19.04.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Nauhavesihyasintista

Viesti Kirjoittaja zeldu »

Olipa nauhavesihyasintti tehnyt hassut akvaariossa. Karsin hieman kasveja, kun huomasin että taka-alalla ihan normipituinen, vedenpinnan alapuolella kasvava nauhavesihyasintti oli päättänyt tehdä kelluslehtiä :)
Enpä tuota tiennyt, että pystyy kasvattelemaan niitä vedenpinnan alapuolellakin. No, siinäpä seuraamista...
Juwel Trigon 350L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”