Pleksi "päällyslasina"
Valvoja: Moderaattorit
Pleksi "päällyslasina"
Onko iso eri jos laitan pleksin lasin sijaan. Lasi on ikävä kun se tuppaa aina murtumaan reunasta, ritisee ja on painava. Pleksiin vois kenties porata pieniä ilmastointireikiäkin?
kananiho
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Riippuen pleksistä hinta voi olla reippaastikin lasia kalliimpi. Jos laitat oikein ohuen ohutta pleksiä niin sitä kyllä löytyy halvallakin, mutta se ei kestä lampunkaan painoa. Suurin "huono" siinä pleksissä on se että se muuttuu maitomaiseksi jossain vaiheessa, etenkin rasituskohdista. Sen lisäksi se naarmuuntuu aivan älyttömän helposti. Mutta itse mainitsit plussapuolet, eli kannattaa laskea mitkä ovat itselleen tärkeimmät ominaisuudet! 

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Re: pleksi "päällyslasina"
Minulla on ollut monia vuosia pienen altaamme(60litraa) päällä pleksistä tehty kansi"lasi", se on hieman taipunut mutta toimii. Tosin tällä hetkellä tuota kansi"lasia"pleksiä ei ole koska valaisin joka akvaariossa on nyt on täydellisen mittainen joten kansilasit saivat väistyä. Pleksissa on se hyvä puoli ettei mene rikki jos tippuu lattialla, joskus olen kuullut että pleksi samentuisi ja ei päästäisi valoa lävitse mutta ei meillä tämmöistä ole käynyt.eprusak kirjoitti:Onko iso eri jos laitan pleksin lasin sijaan. Lasi on ikävä kun se tuppaa aina murtumaan reunasta, ritisee ja on painava. Pleksiin vois kenties porata pieniä ilmastointireikiäkin?

Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Pleksin huonoja puolia on sameneminen ajan myötä (jolloin valoa pääsee lampuista akvaarioon heikommin), suuri herkkyys naarmuuntumiselle (sama riesa) sekä muodomuutokset etenkin, jos lamput lämmittävät pleksiä paljon. Pleksi oikeasti notkahtaa lamppujen alla lämmetessään ja alkaa muistuttaa matalaa lautasta tasaisen levyn sijaan.
Vastaavasti hyviin puoliin kuuluu tietysti se, että pleksiä voi muokata itse paljon lasia helpommin (kulma-aukot ja muut reijät) ja turvallisuus siinä suhteessa, että putoava pleksi ei kevyenä satu varpaisiin eikä myöskään mene siruiksi.
Silti minä ehkä yrittäisin pitää aidot lasit (monta vierekkäistä parempi kuin yksi iso, helpompi siirrellä ja turvallisempi) tai sitten kuten meillä käytännössä on tilanne kaikissa kolmessa altaassa - ei kansilaseja ollenkaan. Yhdessäkään ei ole edes loisteputkivalaisinta, joka peittäisi kannen - oikeasti avoimia siis.
Vastaavasti hyviin puoliin kuuluu tietysti se, että pleksiä voi muokata itse paljon lasia helpommin (kulma-aukot ja muut reijät) ja turvallisuus siinä suhteessa, että putoava pleksi ei kevyenä satu varpaisiin eikä myöskään mene siruiksi.
Silti minä ehkä yrittäisin pitää aidot lasit (monta vierekkäistä parempi kuin yksi iso, helpompi siirrellä ja turvallisempi) tai sitten kuten meillä käytännössä on tilanne kaikissa kolmessa altaassa - ei kansilaseja ollenkaan. Yhdessäkään ei ole edes loisteputkivalaisinta, joka peittäisi kannen - oikeasti avoimia siis.
Mun on pakko käyttää pleksiä kun tähän mennessä kaikki päällyslasit olen hajottanut.
Tuosta naarmuuntumisesta ja samentumisesta en tiiä, samentumaa en ole huomannut, naarmuja tulee kun pleksikin kolisee ihan samalla tavalla kaikkialle kuin ex. päällyslasitkin.
Meillä lamput ei lepää lasin eikä pleksin päällä, vaan akvan reunojen, mutta eipä se pleksi sitä painoa kestäisikään. Yksi huono puoli mikä mua haittaa on kun pleksi taipuu lämmöstä. Muuttuu kuperaksi lamppujen alla.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Meillä lamput ei lepää lasin eikä pleksin päällä, vaan akvan reunojen, mutta eipä se pleksi sitä painoa kestäisikään. Yksi huono puoli mikä mua haittaa on kun pleksi taipuu lämmöstä. Muuttuu kuperaksi lamppujen alla.
"No kyllä se oikeestaan on kaunis. Jos pimeessä katsoo ja siristää silmiä."
Jos joudut sen päälilasin rahalla ostamaan niin suosittelen kyllä,että sijoitat ne lasista tehtyyn.
Akryylista toki voi tehdä mutta lasi on parempaa.Ja todenäköisesti ennemmin tai myöhemmin jokatapauksessa haet lasista tehdyt.
Lasi kestää arkikäytössä paremmin
Pesemistä,lämpöä,hankaamista,kuormitusta jne.Mutta ei kolhimista.
Akryylista toki voi tehdä mutta lasi on parempaa.Ja todenäköisesti ennemmin tai myöhemmin jokatapauksessa haet lasista tehdyt.
Lasi kestää arkikäytössä paremmin
Pesemistä,lämpöä,hankaamista,kuormitusta jne.Mutta ei kolhimista.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Mulla on tossa altaassani pleksi päällinen enkä kyl lasiin vaihda. 8)
toki hieman on vuosien varrella naarmuuntunut, mut kyl se ois hajonnu jo monesti jos olisi ollut lasia. (Käärmeillä on lasi kannet ja ne saa uusia kun hajoo ainakin kerran vuodessa)
Itse en ole huomannu mitään samentumista,ellei naarmuja lasketa.
mutta nAikoinaan ne taipui lamppujen alla yt siinä on sellaset metalli listat jotka tukevat
toki hieman on vuosien varrella naarmuuntunut, mut kyl se ois hajonnu jo monesti jos olisi ollut lasia. (Käärmeillä on lasi kannet ja ne saa uusia kun hajoo ainakin kerran vuodessa)
Itse en ole huomannu mitään samentumista,ellei naarmuja lasketa.
mutta nAikoinaan ne taipui lamppujen alla yt siinä on sellaset metalli listat jotka tukevat

Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
-
- Starting Member
- Viesti:
Re: Pleksi "päällyslasina"
Vanhaan viestiketjuun jatkoksi 
Nyt on toisessa akwassani pleksistä tehdyt kannet, alkoi hieman mietityttämään miten tuo vaikuttaa valon läpäisyyn.
Eli miten lasi tai pleksi leikkaa valon aallonpituuksia? onko huomioita kasvien kasvussa etc.
Tällä hetkellä valaistuksena monimetallia ja loisteputkia.

Nyt on toisessa akwassani pleksistä tehdyt kannet, alkoi hieman mietityttämään miten tuo vaikuttaa valon läpäisyyn.
Eli miten lasi tai pleksi leikkaa valon aallonpituuksia? onko huomioita kasvien kasvussa etc.
Tällä hetkellä valaistuksena monimetallia ja loisteputkia.
3mm pleksi läpäisee muistaakseni 91% valosta. Eli enemmän kuin tavallinen lasi joka oli jossakin alle ysikympin. Pleksin ongelmat on enemmän käytännöllisiä kuin läpäisevyyteen liittyviä.
Jos muovia ihan pakko laittaa lasin sijaan niin pintakarkaistu polykarbonaatti on paras.Neliöhinta muistelisin noin 5-8kertaa vastaavaan lasiin.
Jos muovia ihan pakko laittaa lasin sijaan niin pintakarkaistu polykarbonaatti on paras.Neliöhinta muistelisin noin 5-8kertaa vastaavaan lasiin.
Ainakin niissä altaissa missä itse olen pleksejä nähnyt niin pleksit ovat taipuneet järjestään ihan kieroiksi. Eli en suosittele.
/jari
-
- Starting Member
- Viesti:
Tuo pleksikansi on jaettu kolmeen osaan, keskimmäisessä on rautavahvikkeet mitkä kannattelevat myös ulommaisia. En tiedä kuinka vanha tankki on(arvioisin jotain 5-v), vuoden verran itselläni tuossa seissyt eikä mitään vääntymiä ole. Kannen päällä lepäilee jatkojohtoa, hapetinta, kukkaruukkua... mitä milloinkin. Nyt lähinnä kiinnostaa tuo valon läpäisy, tiedän kyllä että nämä pleksit kestää 

-
- Junior Member
Onko kukaan huomannut että pleksi työntäisi herkkänokkaiselle hajuhaittoja? Siis tarkoitan muovi itsessään lämmetessään.
Aivan varmasti tuottaa hajuhaittoja kun lämpötila nousee riittävästi. Kuten kaikilla muillakin muoveilla. Eikä tarvi edes lähteä käryämään. Akryylin käyttölämpötila oli muistaakseni max. 70 astetta ja sen jälkeen alkaa muuttamaan muotoaan ja todennäköisesti jotakin päästöjäkin tuottamaan. Mitään erityisen vaarallisia ne päästöt ei pvc:n tapaan ole mutta ei niitä nyt ehdoin tahdoin imppailla kannata kun ei niistä känniäkään saa ja sitä varten on muutenkin parempia aineita.
Monimetallit, halogeenit yms. tms energiaa keskittävät valonheittäjät ei mielestäni ole se kaiken paras vaihtoehto muovisen päälilasin kanssa. Vaikka toki niitä tuettua ja vahvistelultua jäähdyteltyä ym. saa jos se muovi kynnyskysymys on.
Monimetallit, halogeenit yms. tms energiaa keskittävät valonheittäjät ei mielestäni ole se kaiken paras vaihtoehto muovisen päälilasin kanssa. Vaikka toki niitä tuettua ja vahvistelultua jäähdyteltyä ym. saa jos se muovi kynnyskysymys on.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
Meillä oli yhdessä altaassa etummainen kansilasi jotain muovia. Se oli paitsi taipunut, niin tuntui myös väärän kokoiselta eli ei istunut lainkaan hyvin. Mulla meni hermot siihen ja tilasin lasiliikkeestä kunnon kansilasin ja olen tyytyväinen.