Lisääntyminen seura-akvaariossa

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Titro
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Lisääntyminen seura-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Titro »

Enpä löytänyt missään aiemmin tästä keskusteltavan. Saa ohjata oikeaan osoitteeseen, mikäli sellainen löytyy.

Onko mahdollista kalojen lisääntyä seura-akvaariossa ilman erityistoimia? Tällä tarkoitan lähinnä sitä, että mikäli ei keräile kutuja talteen, niin mahtaako se säilyä ja kehittyä poikasiksi asti? Eilen huomasin akvan laseihin ilmestyneen helmimonnisten kutua. Muita asukkeja: Kiilakylkiä, taistelukala, partamonni ja linnunratapleko. Kotiloitakin on ihan kiitettävä (?) määrä.
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
suomikala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Lisääntyminen seura-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja suomikala »

Uskoisin että muut kalat, tai jopa itse helmimonniset syö sen kudun pois. Eli vastaus kysymykseen. Lisääntyminen "on mahdotonta" ilman toimenpiteitä. Mutta jos haluat pelastaa sen, niin eipä siihen muuta tarvita kuin poikashäkki johon keräät kudun ja unohdat asian muutamaksi päiväksi. Ainakin täplämonniset syö sitä toisten täplien tekemää kutua sitä mukaa kun löytävät, ja empä hämmästyisi jos nuo kaikki muutkin sun kalat tykästyisi kutupallojen makuun kun yhden maistavat.
Titro
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Eikö kellään ole onnistunut? Perusluonteeltani olen laiska, enkä viitsisi keräillä, eikä minulla edes ole poikashäkkiä. Tosin kaksi tyhjää akvaa on, toinen odottaa silikoonausta, toiseen meinasin laittaa vain kasveja.
Tuolla ketjussa "kenen kutua akvaarion lasissa?" ei kukaan ole kehottanut keräämään kutua talteen.
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla on Pandamonnisten kutupallerot ja poikaset jääneet syömättä. (lääkitykseen kuitenkin menehtyivät) Paljon on pusikoita tuossa altaassa, että periaatteessa kyllä voivat selviytyä.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
@ruusu
Member
Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

Tottakai on mahdollista poikasten kasvaa aikuisiksi asti!

Riippuu muista kaloista ja altaan sisustuksesta. Tiedän ainakin yhden akvaristin, jolla helmimonniset lisääntyvät tasaista vauhtia ja omassa altaassa on albiinot kuparimonniset uusiutuneet.
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
suomikala
Junior Member
Junior Member

Titro kirjoitti:Eilen huomasin akvan laseihin ilmestyneen helmimonnisten kutua.
Miten kävi tämän kudun kanssa, selvisikö poikasiksi saakka?
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Ei lisääntyminen mitenkään mahdotonta ole. Meillä monniset lisääntyvät jatkuvasti seura-akvaariossa. Myös sinileukakirjoahvenet saivat 120 poikasta pysymään hengissä ja silloin kalastossa oli muitakin ahvenia.
wassermacher
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja wassermacher »

"Toinen odottaa silikoonausta, toiseen meinasin laittaa vain kasveja."
Miksei tätä voi käyttää kutu/poikasaltaana. Ilmapumpustahan saa lähdön pikku suotimelle, jos on tarpeen. Ikkunan alle pytty vaan vartoon nousuun aurinkon...
MrLogistics
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja MrLogistics »

Minullakin lisääntynyt töyhtökääpiöahvenet ilman mitään avustusta/erikoisruokintaa poikasille ja ihan täysikasvuisiksi asti kasvoivat...
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
Titro
Junior Member
Junior Member
Viesti:

suomikala kirjoitti:
Titro kirjoitti:Eilen huomasin akvan laseihin ilmestyneen helmimonnisten kutua.
Miten kävi tämän kudun kanssa, selvisikö poikasiksi saakka?
Nope. Mulla on kyllä aika tiuha pohjakasvillisuus, mutta tuskinpa siellä pikkufisuja on piilossa.
wassermacher kirjoitti:"Toinen odottaa silikoonausta, toiseen meinasin laittaa vain kasveja."
Miksei tätä voi käyttää kutu/poikasaltaana. Ilmapumpustahan saa lähdön pikku suotimelle, jos on tarpeen. Ikkunan alle pytty vaan vartoon nousuun aurinkon...
Varteenotettava vaihtoehto, noi näemmä kutee ihan jatkuvalla syötöllä. Aina vedenvaihdon jälkeen ilmestyy laseihin pieniä palluroita.
Titro
Junior Member
Junior Member
Viesti:

suomikala kirjoitti:Uskoisin että muut kalat, tai jopa itse helmimonniset syö sen kudun pois. Eli vastaus kysymykseen. Lisääntyminen "on mahdotonta" ilman toimenpiteitä.
Eipäs olekaan. :P Keräsin kutua toiseen akvaan, jossa on nyt poikasia ja alkuperäisessä seura-akvassakin uiskentelee ainakin kaksi pikkuista. :mrgreen: Jatkan tarinaa tuolla "Corydoras Sterbain kutu ja poikasten hoito" -topicissa sitä mukaa, kun tapahtumat etenee.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

No ni, 2kpl pikkupandamonnisia tuolla akvassa nyt pörrää. Ne on jo 1,5cm pitkiä. :D
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Tiinalat
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tiinalat »

Heh, minä oon monen monituiset kerrat yrittänyt saada taistoja lisääntymään, ja ihan ensimmäiset "omat kasvatit" ilmaantuivatkin sitten yllätyksekseni seura-akvaarioon. Tosin kyse on reilu 300L altaasta jossa oli hyvin vähän asutusta ja ihan hirvittävä määrä kasvillisuutta. Kasveja oli todellakin niin paljon että eipä sieltä mitään kaloja näkynyt (edes niitä aikuisia) ennenkuin tuli karsittua. Koska tiesin että siellä on taiston kudut ollut, kielsin ukkokultaa koskemasta akvaan "jos siellä vaikka onkin niitä poikasia niin ne joutuu sitten biojätteisiin kasvien mukana". 5 viikon odottelun jälkeen annoin sitten luvan tehdä sisustusremontti altaaseen kun en kyttäilystä huolimatta ollut poikasen poikasta nähnyt, ja kun kaikki kasvit oli altaasta nypitty irti (osan uudelleenistutusta varten) pääsi kyllä pieni riemunkiljahdus kun esiin tupsahti pikkuinen turkoosi(?) taistotyttö, ja hetken kuluttua toinenkin :D Mun mielestä on aika kiva kun tyttöset ovat olleet samassa altaassa koko ikänsä, ovat syntyneetkin siellä :D Nyt ois tarkoitus kudettaa toista tyttöä niille hankkimani pojun kanssa... Saas kattoo mitä siitä tulee :D Tässä välissä oon saanut myös oranssin pojan kutemaan punaisen (vai punasinisen, en minä oikein noista väreistä ole selvillä) tytön kanssa :) Tähän touhuun todella koukahtaa... Tuli ostettua toinenkin kudetus/poikasallaskin. Ei yksi riittänyt :mrgreen:
rokkisoi+++
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rokkisoi+++ »

kai se riippuu akvaarion sisustuksesta ja kalaseurasta.. täällä esim. lehtikalat syövät toistensa kutua vaan eivät tietty omaansa.. ahvenet kutee ja yrittää pitää muut kalat erossa poikasista, hirveä ralli altaassa, mutta parin yön jälkeen ne on syöty, jos ei ole imuroinut talteen. millien poikaset säilyy hyvin hengissä, akvaarion on oikea viidakko, eikä muita kalalajeja juuri ole..ei ole aina seurastakaan kiinni, sateenkaarikirjot olivat kahdestaan poikastensa kanssa 120L tilapäispurkissa pari viikkoa, mutta yhtään poikasta ei jäänyt henkiin (=ei erityisruokaa yms.) partamonnilapsia ilmaantuu tasaisesti, kasvavat vaikka suodattimessa, jos ei muuta rauhaisaa paikkaa löydy... :roll:
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
Aaje
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aaje »

Kuoleeko mätimunat jos ne on vaikka 10 sek vedestä pois? :?
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Kuulemma ei saisi nostaa pois vedestä mutta minä ainakin keräsin sormin mätimunat kasveista ja tiputtelin poikashäkkiin ja nyt +20 minialbiinomonnista vipeltää... :D
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Heippa,
uskompa minäkin että saan kirsikkani lisääntymään tuolla seuravaariossa. Siellä on rapujen kavereina pandamonnisia, partamonni ja kääpiörasboroita. Kasveina mm. paljon jaavansammalta suojana ravuille. Eiköhän se siitä.
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Nniina+++ kirjoitti:Kuulemma ei saisi nostaa pois vedestä mutta minä ainakin keräsin sormin mätimunat kasveista ja tiputtelin poikashäkkiin ja nyt +20 minialbiinomonnista vipeltää... :D
Olen minäkin kutua kerännyt toisiin altaisiin. Saattavat kuulemma homehtua herkemmin ja olisi parempi, jos kutu olisi pari vuorokautta "vanhaa". Syytä en tiedä? Selittäköön tietäjät.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
suomikala
Junior Member
Junior Member

No nyt on meilläkin rauhallisemmassa akvassa kaloja syntynyt ominpäin ilman apua. Nuoli-imumonnit. Kätevän helppoa, ei mitään vauvanruokaa, ei extra vedenvaihtoja joka toinen päivä tms. ylimääräistä "härdelliä". Ei tuolla toisessa akvaariossa onnistu ikinä, vaikka monniset ja monnit kutee harvase viikko, ja monniset sentään jemittää niitä munia ympäri akvaariota.

Ja kyllä omien havaintojen mukaan näyttäisi, että pärjäävät useamman minuutin ne munat kuivalla, ja eihän se pintakaan nyt sekunnissa niistä munista kuiva. Omien ei kovinkaan laajan otannan havaintojen perusteella iso tekijä munien homehtumisen kannalta on se, että jos suojaa munat suoralta valolta, vaikka jaavansaniaismöykyllä, tai ihan vaikka muovikannella poikashäkin yläpuolella, niin ei homehtuisi niin paljoa, kuin ilman suojaa. Viimeksi sain suurimman syntyneiden saaliin siten, että siirsin kudun ilmastettuun vesiämpäriin, jolloin siihen ei käy suoraa valoa yhtään mistään, ja kun tulee syntymä, niin sitten vasta kaadoin poikaset poikashäkkiin syntyneet poikaset. Todella vähän homehtuneita munia ja suuri määrä syntyneitä.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Mä en kyllä saa yhteyttä tuon valon ja homeen kanssa. Miksi näin? Eihän altaan ensinkään pitäisi olla suorassa auringon paisteessa jo levien vuoksi.
suomikala
Junior Member
Junior Member

Deicide kirjoitti:Mä en kyllä saa yhteyttä tuon valon ja homeen kanssa. Miksi näin? Eihän altaan ensinkään pitäisi olla suorassa auringon paisteessa jo levien vuoksi.
Mulla ainakin akvaariossa on lamppu ;) ja jos poikashäkki on lampun vieressä, tulee siitä suoraa valoa häkin kylkeen. Jos poikashäkin saa yli 20cm päähän loisteputkista niin sitten ei tietenkään ole "mahdollista ongelmaa" siitä, että valo kävisi suoraan muniin.
Ja ei ole minulla mitään faktaa tähän valohommaan, joko täältä tai akvaariokirjasta luin että munat ei tykkäisi valosta, ja omat havainnot tukevat tätä, että munia homehtuu enemmän jos ne on suoraan häkissä, joka on loisteputken vieressä, kuin jos ne on ilman lisävaloa olevassa akvaariossa tai ämpärissä. Mikä on sitten liikaa ja mikä liian vähän valoa, siitä tuskin on olemassa tutkittua tietoa, tai voisiko munat vaikka olla suoraan loisteputkien alla.

PS. se auringonvalo ja levähomma on ihan kukkua, low tech akvoihin kuuluukin paistaa osan päivästä aurinko, ja ei niissä mitään levää ole nähtykään.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Kyllä mulla levät rehottaa parissa monnisten altaassa, johon annan auringon paistaa pelkästään sen vuoksi, että edistää kutemista. Ei ole kukkua. En ole kyllä koskaan kuullut valon homehduttavan munia. Ennemmin uskon sen olevan kukkua.
suomikala
Junior Member
Junior Member

Jos levä kukoistaa auringonpaisteen takia, ei akvaario ole tasapainossa kasvien kannalta. Jos akvaario on tasapainossa, auringonvalo kyetään käyttämään kasvien parempaan kasvuun, ja leville ei jää ravintoa. Esimerkiksi Walstadin low tech akvaarioissa auringonpaiste on edellytys,(http://www.aquatic-eden.com/2008/09/dia ... ch-to.html" onclick="window.open(this.href);return false;) ja siihen tyyliin tehdyissä akvaarioissa ei levää todellakaan ilmene.

Munista pikaisella haulla löytyi seuraavaa:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?p=23748" onclick="window.open(this.href);return false;
"Munat suojattava valolta."

Täällä on ilmeisesti epäilys:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?p=6595050" onclick="window.open(this.href);return false;
"akvaario on suht hyvin peitetty valolta. En tiedä onko torkkujien mäti herkkä valolle, mutta ei kai siitä haittaakaan ole."

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?p=3523620" onclick="window.open(this.href);return false;
"Corydorasten kutua ei kannata pistää mihinkään kirkkaaseen valoon, sillä ne ovat jossain määrin valoherkkiä."

Että voi aivan hyvin olla, ettei munien selviäminen tai homehtuminen liity mitenkään valoon, vaan silkkaan tuuriin + muihin epäsopiviin olosuhteisiin, mutta minusta tuo valolta suojaaminen ei ole iso vaiva, kun siitä on kuitenkin useita viitteitä ettei se nyt niille munille ainakaan parantava ole.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Jonkin verran tuolta löytyi vanhentunutta tietoa. Meinaatko, että Corydorakset luonnossa suojelevat munansa valolta?
suomikala
Junior Member
Junior Member

En minä meinaa, nuo toiset meinaa ;) Jos arvata pitäisi, niin veikkaisin että corydorakset ei muni luonnossa laakealle pohjalle auringonpaisteeseen, tai kasvinlehtien yläpinnoille, vaan kasvitiheikköihin tai kantojen/kivienkoloihin joihin valo ei käy, kuten käy poikasaltaan pohjalle, jos poikasallas laitetaan loisteputken alle/ihan viereen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”