Kotilot ongelmana

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Applemiina
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kotilot ongelmana

Viesti Kirjoittaja Applemiina »

Niinpä niin, vanha asia, mutta kotilot ovat myös nyt minunkin riesana (omaa tyhmyyttäni, kun en aikoinaan desinfioinut uusia kasveja). Nyppimistä olen harjoittanut aina, kun olen kerennyt, mutta nyt kotiloita ja niiden kutua vain on liikaa ja tilanne epätoivoinen.

Ajattelin kokeilla Easy Carboa. Luin vanhoista viestiketjuista, että joillakin sen käyttö on saanut kotilot häviämään. En usko, että herkkuansat toimivat, sillä kalani ovat aika ahmatteja (varmasti mutustavat herkut yölläkin) ja eikä sillä saa kovin pysyvää tulosta aikaiseksi.. En halua petokotiloitakaan, koska tuohon määrään niitä pitäisi olla useampi ja jos nekin sitten lisääntyy? Yhdestä tuskin on kovinkaan paljon apua.

Kurkkasin ulkosuodattimeenkin ja roskakotiloita oli jopa tiivisteiden välissä. Miten suodattimesta saisi nuo kiusankappaleet pois ilman, että vaihtaa vällyt uusiksi ja tuhoaa koko bakteerikannan, jos jotenkin ihmeen kaupalla saisi ne itse altaasta pois? Äh, en edes tiedä mitä kysyä.. haluan ne vaan pois. Nuoliaisikaan ei mahdu, kun 140 litraa on liian vähän ja sekin tila on jo maksimissaan täynnä kalaa. Myrkkyjä en haluaisi käyttää, koska pelkään plekoni puolesta ja muutenkin ne epäillyttää.

Ei kai ainoa keino ole laittaa koko allasta uusiksi ja aina desinfioida sitten kaikki, mitä altaaseen lykkää? Pitäisikö kaikki kasvit, mitä haluaa säästää, laittaa alunaan erikseen uimaan, putsata pohja jotenkin ja tehdä suodattimelle jotain? Entä jos moorapuut ja kannot uittaa alunassa, imeytyykö niihin pysyvästi jotain kaloille haitallista? Kalat ei varmaan tykkää tuollaisesta operaatiosta.

Hieman epätoivoinen viesti, mutta nyt olen toimeton ja toivon apua ja neuvoja.
>||||> http://kuvablogi.com/blog/13596/1/
140l, 54l, cockerspanieli ja kingcharlesinspanieli
netkissa
Junior Member
Junior Member

Re: Kotilot ongelmana

Viesti Kirjoittaja netkissa »

Easy carbolla tuskin on mitään vaikutusta kotiloihin. Olen tuota käyttänyt nyt pari viikkoa säännöllisesti ihan kasveja varten ja mulla on kuitenkin altaassa vähäinen määrä roskakotiloita sekä yksi petokotilo. Mulla väheni radikaalisti kotiloiden määrä kun huomasin niiden laskeneen munansa sisäsuodattimeen. Kannon otan altaasta jokaisen vedenvaihdon yhteydessä ja poistan näkyvät kotilot. Ajoittain myös nypin kotiloita altaasta, mutta pääasiassa luotan pedon kykyyn pitää kanta kurissa. Aikomuksenani olisi hankkia toinenkin peto, jos vaikka sitten nuo kotilot häviäs kokonaan. Ja altaan koko 165 litraa.
Kylpyhuoneessa 165-litraa, makuuhuoneessa 84-litraa by Lidl ja eteiseen tilattu JuTa 270-litraa (toimitus elokuussa). Ja tietenkin kaksi kissaa joka paikassa.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

JOkasella akvaristilla, pitäs olla kotona kääpiöpallo akvaario, niin saisi kotilot hyöty käyttöön, pääsisi ainakiin kotiloista eroon luonnollisesti. :mrgreen:
Mustavaris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Itse hoidin kotilo-ongelman noilla petokotiloilla, mutta toisaalta mä pidän niistä. Pedot eivät ole liikaa näkyvillä vaan kaivautuvat hiekkaan ja ovat kaiken lisäksi mielestäni kauniita. Lisääntymistahtikaan ei ole lainkaan samoissa mitoissa roskakotiloiden eikä kierteistenkään kanssa. 100-litraisessani ei ole enää yhtäkään postitorvikotiloa ja vielä puolisen vuotta sitten se oli niiden valtaama. Kaksi petoa ostin, ne lisääntyivät ja hävittivät kaikki postitorvet. 200-litraiseen olen laittanut kymmenisen petoa, kun ajattelin, että jospa ne hieman harventaisivat kierteiskantaa siellä.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Täällä on satoja roskakotiloita ja tusinan verran petokotiloita ja ongelma on ja pysyy [}:)]
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Applemiina
Junior Member
Junior Member

Toimisiko toi minun iso toimenpide, jota tuossa viestini lopussa mietin? Kalat eri pyttyy ja ei kun toimeksi? Aika radikaalia joo, mutta haluan ne kokonaan pois. Harmitaa vain, kun nyt olisin kerrankin saanut akvaarion toimimaan niin kuin haluan..
helmikala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja helmikala »

Itse olen myös petokotiloihin tykästynyt ^^

Tosin minulla on niitä vain kaksi 40 litraisessa akvassa. Kotilo-ongelma katosi n. kuukauden päästä kokonaan petojen hankinnan jälkeen eikä tihulaisia ole sen koomin ainuttakaan näkynyt.
Pedot munivat kerran, mutta munat eivät jostain syystä koskaan kuoriutuneet.
amar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja amar »

Kuinka iso allas on jne, saisiko sinne kotiloita syöviä kaloja kuten Botia-suvun nuoliaisia?
Applemiina
Junior Member
Junior Member

amar kirjoitti:Kuinka iso allas on jne, saisiko sinne kotiloita syöviä kaloja kuten Botia-suvun nuoliaisia?
Tuollahan se ensimmäisessä viestissä lukee: 140 litraa, nyt jo on paljon porukkaa
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

törmäsin tämmöseen kotilopyydykseen, mutta sen toimivuudesta ei ole minulla mitään käsitystä
http://www.aqualife.fi/product_info.php ... cts_id=528" onclick="window.open(this.href);return false;
Juhani
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja malawi »

Tämä asia on helppo ratkea! Keräät ne yksitellen sieltä pois! Mä kerran päivässä otin muutaman minuutti että poistin niitä. Nyt niitä on vaan muutaman näkyvissä silloin tällöin ja nekin sitten aina poimin pois.

Yks teho asia olis se että ottais kaikki pois akvaariosta ja pesis niitä ja sitten huolellisesti katot akvaarion tarkasti että kaikki on poistettu. Tuskin se kaikkia poistaa, mutta se on tosi hyvä alku.
PieniPalikka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PieniPalikka »

Ja yks hyvä on myös vedenvaihdon yhteydessä tutkia kasvien alapintoja ja poistaa myös kotiloiden munat.
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Omasta mielestäni kuulostaa aika älyttömältä hommalta (sekä työmäärän puolesta että muuten) laittaa koko allas uusiksi pelkkien kotiloiden takia. Jos jotenkin onnistuisit desinfioimaan altaan ja kaiken sen sisällön sekä vaihtamaan hiekat niin ettei yhtäkään kotiloa tai munarypästä sinne päätyisi, mitäs sitten kun ostat vaikka uusia kasveja ja sinulla on kohta sama ongelma uudestaan edessä? Alunalla desinfiointi ei takaa kotilottomuutta.

Flubenolilla (koirien matolääke) myrkyttämisestä oli täällä jossain ketjussa puhetta, löytyy haulla. Se vain että tuota kun käyttää niin kotilot kuolee hiekan sisään, jolloin voi arvata miten käy vedelle. Itse en käyttäisi, en tätä enkä mitään muutakaan myrkkyä, vaikka nuo kotilot ei silmää miellytäkään.

Petokotiloita kannattaa oikeasti harkita. Mulla on näitä ollut neljä aikuista + poikasia 45 litran altaassa, ja joudun lisäämään altaaseen erikseen kotiloita niille ruoaksi. Pedot lisääntyvät hitaasti verrattuna muihin kotiloihin. Lisäksi ihmiset ovat halukkaita näitä ostamaan, eli ylimääräisistä poikasista saa jopa vielä rahaakin. Mielestäni huomattavasti järkevämpi vaihtoehto kuin kotiloiden nyppiminen; tosin toki tyhjäksi syödyt kotilonkuoret joutuu keräämään pois jos ne häiritsevät silmää.
Applemiina
Junior Member
Junior Member

Noh, peto tuntuu ainoalta järkevältä vaihtoehdolta. Mietin vaan sitä, että miten kotilo karanteenataan? Tai siis voihan sen mukana tulla kalatauteja, mutta tuskin näkyvät kotilossa?
Tirinen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tirinen »

Oma kokemus roskakotiloiden hävittämisestä on seuraava:

- nypin jumalattoman määrän kotiloita, mutta niitä vaan riitti
- ostin kotiloloukun, mutta kotilot kävi siellä syömässä ja lähti (vaan monniset ei osannu ulos)
- nypin taas ja hankasin kasveja kudusta puhtaaksi
- nypin taas ja hankasin kasveja kudusta puhtaaksi
- nypin taas............
- kalat toiseen altaaseen ja myrkyt sisään
- kotilot kuoli ja allas hajos... ( myrkyn annosteluohje väärä, liuotti silikonit)
- tulos lopulta melki ok, kasasin altaan kokoon, huuhtelin hiekat (vaan en tarpeeks hyvin, pisteimunuoliaiset kuoli :( ), kasvit lillu 3 vko myrkyssä, heh ei enää kotiloita!

Nyt ei enää ykskään kasvis tuu altaisiin ilman kotilomyrkkykäsittelyä! :twisted:
PieniPalikka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PieniPalikka »

Ei millään pahalla Tirinen mut jollain tapaa koominen tarina... :mrgreen:
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Auts tuolle Tirisen kertomalle... :|

Mulla on onneksi raitanuoliaisia, eli ihan tarkoituksella niitä kotiloita otan vastaan noille syötäväksi. (vink vink, jos asut pk-seudulla ja on ylikansoitusta niin ota yhteys [;)] ) Tänään sain taas varmaan 20-30 roskakotiloa, saa nähdä onko huomenna enää yhtäkään jäljellä. :roll:
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”