Mitä kaloja 100 ja 200-litraisiin?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-miijja
Starting Member
Starting Member

Mitä kaloja 100 ja 200-litraisiin?

Viesti Kirjoittaja -miijja »

100-litraisessa uiskentelee tällä hetkellä
- 4 kuparimonnista
- taistelukala uros (hölömö :roll: )
- partamonni tyttönen
Lisää tuonne toki mahtuu noita kuparimonnisia ainakin kaksi, eikös vain..?
Platyja olen ajatellut lisäksi, sopiiko ne tuohon joukkoon? Mikä olisi sopiva parven koko? Tietysti silleen, että 1u+3n ja siitä eteenpäin..

200-litraisessa nyt
- 5 kultakalaa (väliaikainen koti, uutta etsimässä..!)
- 3 verkkonuoliaista (kilttejä kun mitkä [;)] )
- partamonni uros
Ja tähän olen ajatellut kunhan nuo kultikset vaan saisin eka jonnekin pois, niin kirsikkabarbeja. Minkäs kokonen parvi noita sitten? Tai parvi ja parvi, eihän ne siinä pysy :mrgreen:
Sitten miekkapyrstöjä, jos vain mahtuu..?

Help mii! :mrgreen:
kala-Jalmari
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä kaloja 100 ja 200-litraisiin?

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

No platyt ja miekkapyrstöt ei mee niis olois missä noin muut kalat.(vaativat kovenpaa vettä) :mrgreen: :mrgreen:
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Voisithan tehdä vaikka tuosta 100-litraisesta kovan veden altaan, eli ota sinne niitä platyja (ei miekkapyrstöjä, liian pieni allas ja risteytyvät platyjen kanssa). Vaativat tosiaan kovempaa vettä kuin nuo muut ja Suomessa on pääosin pehmeää tai keskikovaa vettä (ainakin vesijohtovesi, porakaivovesi on asia erikseen). Partis voisi ilmeisesti mennä vielä kovassa vedessä kunhan ei ole älyttömän kovaa. Esimerkiksi omenakotilot voisivat olla platyjen seurana, arvostavat kovaa vettä kuorensa takia. :)

200-litraisessa voisi sitten olla muita kaloja. Taistelukala tykkää vähän lämpöisemmästä vedestä kuin nuo muut kalasi (kuparimonniset ja kirsikkabarbit) joten ehkä siitä luopuisin. Jos taistosta luovut niin voisit ottaa vaikka 8-10 kuparimonnista (yhteensä siis), 20 kirsikkabarbia (enempi naaraita), sitten jompi kumpi partis ja vaikka paratiisikalahaaremin, ainakin minun ymmärtääkseni menisi 200 litraan ja tykkää viileämmästä vedestä kuin muut labyrinttikalat noin muuten. Myös vaikka joku tetraparvikin menisi vielä, esimerkiksi sitruunatetra tai neontetra. Vaihtoehtoja on monia..

Joka tapauksessa ensi töiksesi hankkiudu eroon kultakaloista, eivät sovi oikein muuhun kuin lajiakvaarioon mun mielestä (ja paljon isompaan altaaseen kuin 200-litraiseen) mutta senhän jo varmaan tiedätkin. Ennen niiden lähtöä en tekisi mitään muutoksia saati kalaostoksia.

Lämpönä voisi olla 24-25 astetta, olettaen että taistelukala poistuu kalastosta.

Niin ja nuoliaisia saisit ottaa yhden lisää. Jotkut ilmeisesti syövät monnisten silmiä, itselläni on raitanuoliaisia monnisten kanssa eikä ole silmiä hävinnyt. Tosin raitanuoliaista ainakin aikoinaan kuvailtiin yhdeksi kilteimmästä nuoliaisesta.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-miijja
Starting Member
Starting Member

Pullahiiri kirjoitti:Voisithan tehdä vaikka tuosta 100-litraisesta kovan veden altaan, eli ota sinne niitä platyja (ei miekkapyrstöjä, liian pieni allas ja risteytyvät platyjen kanssa).
Mitäs muita sinne sitten voisi laittaa? Vai ei muita? Ja en tietenkään miekkapyrstöjä noin pieneen laittaisi, enkä varsinkaan platyjen kanssa [;)]
Mutta entäpäs jos en haluakaan luopua siitä taistosta, mitä sen seuraksi voi laittaa..? Eli jos platyja en ota sitten lainkaan..
200-litraisessa voisi sitten olla muita kaloja. Jos taistosta luovut niin voisit ottaa vaikka 8-10 kuparimonnista (yhteensä siis), 20 kirsikkabarbia (enempi naaraita), sitten jompi kumpi partis ja vaikka paratiisikalahaaremin, ainakin minun ymmärtääkseni menisi 200 litraan ja tykkää viileämmästä vedestä kuin muut labyrinttikalat noin muuten. Myös vaikka joku tetraparvikin menisi vielä, esimerkiksi sitruunatetra tai neontetra. Vaihtoehtoja on monia..
Nuo kirsikkabarbit on siis pakko saada, muista ei niin väliä. Eli hyvä vain että kuparimonniset viihtyis niiden kanssa :)
Neontetroja täytyy harkita.. Ne on jotenki vaan.. neontetroja :roll:
Joka tapauksessa ensi töiksesi hankkiudu eroon kultakaloista, eivät sovi oikein muuhun kuin lajiakvaarioon mun mielestä (ja paljon isompaan altaaseen kuin 200-litraiseen)
Juu, noista olen luopumassa, pelastin ne jostain 100-litrasesta. Eli tämä nykyinen koti on vain väliaikainen.
Ja tarkoitushan on siis lisätä kalastoa juurinkin vasta kun kultikset on poissa miulta.
Niin ja nuoliaisia saisit ottaa yhden lisää. Jotkut ilmeisesti syövät monnisten silmiä, itselläni on raitanuoliaisia monnisten kanssa eikä ole silmiä hävinnyt. Tosin raitanuoliaista ainakin aikoinaan kuvailtiin yhdeksi kilteimmästä nuoliaisesta.
Mietin kyllä josko verkkonuoliaisista luopuisin.. Tosin ne on toisen kissan lempikaloja, vain niitä aina vahtii [;)]
Mutta kai ne tuolla joukossa sitten menis, kun meni ne aiemminkin ihan sulassa sovussa kuparimonnisten kanssa.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

No jos et niistä synnyttävistä hammaskarpeista välitä (eli platyt, miekkikset, millit) niin tee siitä 100-litraisesta vaikka taistelukala-allas. Sinne voisit ottaa koiraalle haaremin (eli vaikka 3 naarasta) ja pohjallekin jotain elämää, paljon lämpöä ja paljon kasveja. Piikkisilmiä tai monnisia, miten haluat. Itse tykkään monnisista niin ottaisin niitä jos olisi mun akvaario kyseessä. :mrgreen: Kuparimonniset ei tosin mene korkeaan lämpöön, esimerkiksi helmimonninen menisi.

Jos ei neontetra säväytä niin ota vaikka sitruunatetroja, ovat hauskan keltaisia. Tai kerritetroja.. Tetravaihtoehtoja on monia. :)

Voithan laittaa verkkonuoliaisista vaikka myynti-ilmoituksen tänne Aqua-Webiin, varmasti on ostajia jos hinta ei päätä huimaa.

Kirsikkabarbeja on mullakin ollut joskus, on kivoja kaloja ja koiraat on mahtavan värisiä ja huvittavia kun jokaiselle vastaantulijalle pitää eviä pörhistellä. :D
-miijja
Starting Member
Starting Member

Juu, itsekin oon ihastunut noihin monnisiin ja niitä kyllä tulee sit lisää purkkeihin uimaan [;)] Ja kirsikkabarbit on vaan niin ihanan punasia, toki muutenkin kivoja seurattavia otuksia :mrgreen:

Taisto-allas kuulostaa hyvälle, tosin tyttösiä ei ainakaan tuolla lähimmässä eläinkaupassa ole kai ollutkaan.. Pitää varmaan sitten tuonne isompaan cityyn lähtee metsästämään niitä, kunhan saan tosiaan ensin ne kultakalat uuteen kotiin.. :roll:

Tuo isompia akva onkin muuten sellainen ei-perinteinen, eli siinä on tuota pohja-alaa vähemmän.. Pohjan mitat on sisäpuolelta 88,5cm x 48cm. Vaikuttaako tuo sitten kuinka paljon siihen pohjakalojen määrään?

Tetrat on kyllä vielä hakusessa, pitää rueta tutustumaan hieman niihin tässä. Kun tosiaan neontetrat ja samaten kardinaalitetrat ei oikein nappaa :mrgreen:
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

Tetrojahan on vaikka kuinka paljon,eiköhän jokainen löydä omansa :mrgreen: Ite oon ihastunu puna-aavetetroihin,mustaneontetrojakin oli..ne on näyttäviä varsinkin isommassa parvessa (15-20kpl). Itellä on puna-aaveiden kanssa toinen parvikala hakusessa,kirsikkabarbeja oon miettiny..niitä kun on kehunu moni :D
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Toki pohjakaloja ajatellen mitä suurempi pohjan pinta-ala niin sen parempi. Ehkäpä noilla mitoilla ei kannata ottaa paljoa pohjakaloja niin ei tule ahdasta. Joku 10 kuparimonnista menee ihan heittämällä kyllä sekä 4 nuoliaista, jos ne meinaat pitää. Partiskin mahtuu hyvin. :) Menisi niitä piikkisilmiäkin viitisen kappaletta jos niitä haluat. En tuon enempää laittaisi pohja-asukkeja, litramäärä hämää mutta on tosiaan pienehkö tuo pinta-ala. Voit sitten panostaa tetroihin.. [;)]

Taistotyttöjä on ainakin täällä meillä Helsingin humussa aika pitkälti kaikissa kaupoissa myynnissä. Faunattarissa on usein ainakin myynnissä.

Itse oon tykästynyt kerritetraan, just eilen kävin 20 hakemassa. Koiraat on hienon sinertäviä ja naaraat taas vähän oransseja. :mrgreen: Itsellänikin ollut lähes aina neontetroja ja päätin nyt sitten otta jotain muita tetroja vaihteeksi.
-miijja
Starting Member
Starting Member

Vielä oon kahden vaiheilla että luovunko noista nuoliaisista.. Ovat kuitenkin ihan hyvin tullu kuparitetrojen kanssa toimeen, kun olivat tuossa 200-litrasessa aiemmin. Kun piilopaikkoja löytyy, niin mikäs niiden ollessa :D Mutta en kyllä muita pohjalle ajatellut ottaa. Siis tuohon isompaan.

Hihi, miussa on varmaan jotain vikaa, kun ei oikein mitkään tetrat säväytä :roll: Mut jospa sieltä joskus joku löytyy.

Pitää tosiaan niitä tyttö-taistoja Kuopiosta lähtee metsästämään, kunhan sen aika koittaa et voin kaloja alkaa haalimaan lisää :mrgreen:
fisu12
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fisu12 »

Hei,

Kunnet laita partamonneja samaan altaaseen, niin tulis babyja.............. :D
-miijja
Starting Member
Starting Member

Eeeei kalavauvoja kiitos :mrgreen: Eli samaan en niitä monneja olekaan laittamassa.. [;)]

Oli muuten nuo piikkisilmät aika mielenkiintosen näkösiä otuksia :roll:
Menee ehken noi verkkonuoliaiset myyntiin. Jos noita piikkisilmiä ottais sitten aikanaan, en halua että pohjalle tulee liian ahdasta.. Kun niitä kuparimonnisia sitten tulee lisää :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”