No, otetaanpa alusta. Yhdelle partamonnille suositeltu litramäärä on 128 eli 100l akvaarioosi ei mahtuisi kuin yksi partamonni, muista kannattaa luopua.
Sopivan kalaston lisäksi olisi omasta mielestäni tärkeää tietää ne vesiarvot. Ei sillä etteikö ilman pärjäisi, mutta itse haluan että kaikille eläimille on optimaaliset elinolot ja tippatestit ovat omasta mielestäni halpa tapa onneen jos vaihtoehtona on kuolleita kaloja. Itse ostaisin vähintään nitriitti-, nitraatti- ja ammonium/ammoniakki-testit, koska kaikki nuo aineet ovat kaloille myrkyllisiä, nitraatti tosin vasta isoissa määrissä. Toki myös pH-, kH- ja gH-testit ovat ostamisen arvoisia, mutta myös vesilaitokselta voi saada suuntaa antavat arvot noihin. Meidän tapauksessa Helsingin Veden arvot eivät kyllä olleet lähelläkään tippatesteillä mitattuja.
Et maininnut kuinka usein vaihdat akvaarioon vesiä ja kuinka paljon? Kerran viikossa n. 30% vedenvaihto olisi erittäin suositeltavaa. Älä putsaa samalla kertaa kaikkea tai saat vielä nitriitti-ongelman, johon herkimmät kalat kuolevat.
Lopuksi nuo ruoat. En tiedä päteekö kalanruokaankin, mutta muille eläimille en markettiruokia syöttäisi enkä siksi syötä niitä kaloillekaan. Kyllä eläinkaupan tuotteisiin kannattaa satsata ja antaa välillä partiksille kurkkua, kesäkurpitsaa tms. herkkua. Hyvä ruoka on kuitenkin yksi melko helppo tapa parantaa kalojensa elämänlaatua.
Ilman noita vesiarvoja en lähde itse ainakaan arvuuttelemaan mikä voisi olla vikana, syitä on niin monia. Satsaa siis pari euroa eläinkaupan suuntaan tai yritä vaikka täällä a-w:ssa vaihtaa partamonneja tippatesteihin/ruokiin